Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem

Nytt från en av de bästa, Peter F. Hamilton: Salvation.

Har nu läst 3/4-delar och det är lätt i samma klass som hans andra fantastiska historier. Inget att tveka på bara att läsa!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Topplista på författare

Tänkte det kunde vara lite kul och se vad folk som gillar Sci-Fi/Fantasy har för favoritförfattare. Har därför fixat denna lilla lista:

1. Iain M. Banks, har skrivit flera av mina absoluta favoriter ex. The Player Of Games, Use Of Weapons, Excession och Feersum Endjinn. Jäkligt vass penna! Min största läsupplevelse alla kategorier var när jag var tvungen att läsa om slutet på Use Of Weapons flera gånger och fick kalla kårar på ryggen...

2. Peter F. Hamilton, hans Greg Mandel-grejor är inte superbra men sedan lossnade det rejält! En personlig favorit är Great North Road och splirrans nya Salvation.

3. Alastair Reynolds, har skrivit så jäkla mycket bra, det började med Revelation Space och sedan har det bara fortsatt. En personlig favorit är Blue Remembered Earth.

4. Neal Asher, lysande böcker i Polity-universumet, började med Gridlinked 2001 och har bara accelererat sedan dess. Owner trilogy var dock svag enligt mig.

5. Stephen King, vad ska man säga? Mannen är ett geni. Dessutom har han gjort en fantastisk återkomst de senaste sex, sju åren. Läste alla Dark Tower-böckerna förra året och de var utmärkta, hans senaste The Outsider är suverän. Till och med litteraturkritiker är numera tvungna att ta King på allvar.

6. Neal Stephenson, löjligt bra. Mina favoriter är The Diamond Age, Cryptonomicon, hela Baroque Cycle och Anathem.

7. David Brin, Stephen Baxter, China Mieville, Neil Gaiman, Dan Simmons, Cixin Liu, Charles Stross, Jeremy Robinson, Dave Hutchinson, Peter Watts, Greag Bear, Vaughn Hepper och Hannu Rajaniemi.

8. Andra bra författare som är mer än OK men som inte fastnat i min hjärna.

Notera att på min lista fanns varken Tolkien, Arthur C. Clarke, Isaac Asimov eller Robert A. Heinlein med. Det beror inte på att jag inte gillar deras verk utan mer på att de "nya" författarna har tagit genren så mycket längre och bättre än tidigare.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

En uppdatering med de böcker jag hunnit med sen sista inlägget:

Expeditionary Force series av Craig Alanson (Audible)
Bok 1 - Columbus Day
Bok 2 - SpecOps
Bok 3 - Paradise
Bok 4 - Black Ops
Bok 5- Zero Hour
Bok 6 - Mavericks

The Collapsing Empire - John Scalzi (Audible)
Börjar på The Consuming Fire så fort Audible släpper den, förbeställt boken.

The Old Man's War Serie - John Scalzi (Audible)
Bok 1 - Old Man's War
Bok 2 - The Ghost Brigade
Bok 3 - The Last Colony

Ancillary Justice - Ann Leckie (Audible)
Autonomous: A Novel - Annalee Newitz (Audible)
Blood Music- Greg Bear
Lock In - John Scalzi (Audible)
The Dispatcher - John Scalzi (Audible)
The Fractal Prince - Hannu Rajaniemi
The Player of Games - Iain Banks
The Singularity Trap - Dennis E. Taylor (Audible)

Permalänk
Medlem

Visste inte om detta, Amazon Prime Video/AMC har tagit den utmärkta författaren Dan Simmons makalöst otäcka The Terror och gjort den till en TV-serie. Har precis börjat titta och kan inte uttala mig om den är bra eller inte men kritikerna gillar den.

Dan Simmons borde alla som läser denna tråden känna till, han har bla. skrivit Hyperion med uppföljare och även fantastiska Ilium och Olympos. Dessutom en massa annat som är jäkligt bra ex. The Terror som är en ovanligt otrevlig rent av jobbig skräckroman som handlar om brittiska sjöfarare som försöker ta sig fram genom nordpolen och allt går rent åt helsike (och jag menar riktigt jävla åt helsike).

Så här skrev självaste Stephen King: "I am in awe of Dan Simmons".

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kul att hitta en sån här tråd från 2013 som väcks till liv lite då och då!

Läser också nästan uteslutande lite mer vuxen Sci-fi på engelska och har samma preferenser som TS och många fler, men tyvärr släpps det ju inte böcker av favoritförfattarna i den takt man läser ut dem hehe. Ska läsa igenom tråden och suga åt mig lite nya tips ikväll när jag har mer tid.

Just nu läser jag bok 3 i serien Uplift Saga av David Brin. Bra serie om man tar sig igenom första halvan av första boken! Den är från tidigt 80-tal så man får tåla att den är lite ålderdomlig när det gäller digitala saker etc. men den har ett kul koncept om en framtida galax där de enda intelligenta varelserna som utvecklats av sig själva är människan och alla andra raser har blivit "upphöjda" genom genetisk manipulation av andra civilisationer. Wiki

Permalänk
Medlem

Tre helt nya efterlängtade släpp! Borde få varje Sci-Fi älskare att råna plånboken!

Charles Stross nionde bok i den makalöst svarta men roliga kampen mot Lovecrafts monster:

Dave Hutchinsons avslutande del av den helt suveräna "The Fractured Europe Sequence":

Richard K. Morgan är tillbaka, alla borde veta vem han är numera med tanke på Netflixs filmatisering av Altered Carbon:

Alla tre finns att köpa från Amazon nu (har en Kindle Oasis som jag läser allt på). Personligen kommer jag givetvis att köpa alla

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Kul att hitta en sån här tråd från 2013 som väcks till liv lite då och då!

Läser också nästan uteslutande lite mer vuxen Sci-fi på engelska och har samma preferenser som TS och många fler, men tyvärr släpps det ju inte böcker av favoritförfattarna i den takt man läser ut dem hehe. Ska läsa igenom tråden och suga åt mig lite nya tips ikväll när jag har mer tid.

Just nu läser jag bok 3 i serien Uplift Saga av David Brin. Bra serie om man tar sig igenom första halvan av första boken! Den är från tidigt 80-tal så man får tåla att den är lite ålderdomlig när det gäller digitala saker etc. men den har ett kul koncept om en framtida galax där de enda intelligenta varelserna som utvecklats av sig själva är människan och alla andra raser har blivit "upphöjda" genom genetisk manipulation av andra civilisationer. Wiki

Uplift är fantastiskt bra enligt mig. Gillar det mesta av David Brin.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Var köper ni era böcker?

Jag har 5 min gångavstånd till SF-bokhandeln här i stan så jag brukar smita in där och känna mig lite smånöjd med att stödja en lokal-ish bokhandlare, men med de stora prisökningarna hela tiden så känns det mer och mer omotiverat.

Är det amazon.co.uk som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Var köper ni era böcker?

Jag har 5 min gångavstånd till SF-bokhandeln här i stan så jag brukar smita in där och känna mig lite smånöjd med att stödja en lokal-ish bokhandlare, men med de stora prisökningarna hela tiden så känns det mer och mer omotiverat.

Är det amazon.co.uk som gäller?

Sedan den första Kindlen släpptes (2007) har jag köpt nästan alla mina böcker från Amazon. Köpte innan dess alla mina pappersböcker därifrån så övergången var inte svår. Några enstaka svenska böcker har jag köpt från svenska sajter och då har jag använt Adlibris på min PC för att konvertera dem till ett format som min Kindle kan hantera, inget stort problem tar ett par minuter.

För pappersböcker är det .uk som gäller, för Kindle är det .com som funkar för oss i Sverige.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Läser just nu en vansinnigt komplicerad och tankeväckande bok av Nick Harkaway. Gnomon är svår och jobbig men samtidigt fantastisk. Utmärkt för Er mer erfarna Sci-Fi läsare som vill ha lite djupare stimulans. God förståelse för skriven engelska är ett måste.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Hej, var ett tag sen jag skrev i denna tråden men följt den med jämna mellanrum. Skriver nu för att jag skulle vilja ha lite hjälp. Håller på att läsa. The dark tower serien av King just nu. Läst ut prelogue till första boken, gillade den starkt. Håller på med första boken, the gunslinger, nu.

Mitt problem som jag vill ha hjälp med är att jag inte är så bra på att förstå miljöbeskrivningar, varken på svenska eller engelska (föredrar att läsa på engelska). Jag är inte heller alltför bra att förstå signaler som karaktärer skickar innan något händer. Med det menar jag att de kan säga något som nästan är lite kryptiskt, och sen helt går karaktären på en killing spree. En specific del som jag inte riktigt förstod i gunslinger (ingen spoiler) var när the man in black la sin hand på bartenderns mage. Vad hände då? Vad var felet med hennes mage från början?

Jag hoppas jag är tydlig nog så någon förstår mig. Jag gillar verkligen att läsa böcker och njuter av de, fast de känns ibland som att jag missar detaljer som gör att jag inte får ut allt ur boken. Har ni några tips? Brukar ni förstå allt ni läser från början?

Permalänk
Medlem

Läste "Medusa Uploaded" nyligen, rätt så bra; expanderade hjärnan litegann just som bra sci-fi gör.

Lite tidigare i år läste jag "Gone World" , listad här https://www.unboundworlds.com/2018/08/100-best-sci-fi-books/
Den är nu den blekaste boken jag läst. Stephen Donaldsons "Gap"-serie var lite blek, "Blindsight" var ganska så blek och "Gone World" är "det finns inget ljus i världen mer"-blek. Man tänker sig att "det här var faktiskt det jäkligaste jag läst, inte med supermarginal men ändå" och sedan kommer sista sidorna som ett slags hån. Wow.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Sedan den första Kindlen släpptes (2007) har jag köpt nästan alla mina böcker från Amazon. Köpte innan dess alla mina pappersböcker därifrån så övergången var inte svår. Några enstaka svenska böcker har jag köpt från svenska sajter och då har jag använt Adlibris på min PC för att konvertera dem till ett format som min Kindle kan hantera, inget stort problem tar ett par minuter.

För pappersböcker är det .uk som gäller, för Kindle är det .com som funkar för oss i Sverige.

Ja det kanske skulle vara något för tomten! Har du någon koll på vilken Kindle som gäller för tillfället? Räcker det med en billigare variant eller är de dyra markant bättre?

Permalänk
Skrivet av Kolsvart Katt:

Läste "Medusa Uploaded" nyligen, rätt så bra; expanderade hjärnan litegann just som bra sci-fi gör.

Lite tidigare i år läste jag "Gone World" , listad här https://www.unboundworlds.com/2018/08/100-best-sci-fi-books/
Den är nu den blekaste boken jag läst. Stephen Donaldsons "Gap"-serie var lite blek, "Blindsight" var ganska så blek och "Gone World" är "det finns inget ljus i världen mer"-blek. Man tänker sig att "det här var faktiskt det jäkligaste jag läst, inte med supermarginal men ändå" och sedan kommer sista sidorna som ett slags hån. Wow.

"Blek" tolkar jag som "dålig" och "intetsägande", men jag antar att du snarare syftar till "mörk och dyster", men bra?

Boken låter spännande, och jag ska nog sätta upp den på min lista över böcker jag borde läsa.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

"Blek" tolkar jag som "dålig" och "intetsägande", men jag antar att du snarare syftar till "mörk och dyster", men bra?

Boken låter spännande, och jag ska nog sätta upp den på min lista över böcker jag borde läsa.

Det senare : ) Läs den gärna, vore intressant att höra vad nån annan här säger om den.

"'The Gone World' explores a hideous darkness without end" skrev Pittsburgh Post-Gazette.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoBBoZ:

Ja det kanske skulle vara något för tomten! Har du någon koll på vilken Kindle som gäller för tillfället? Räcker det med en billigare variant eller är de dyra markant bättre?

Har en Kindle Voyage, den är riktigt bra. Den har även inbyggd belysning om man skulle behöva det, ganska behaglig men jag har den oftast avstängd. Bläddrar med sveprörelse eller tryck på kanten av läsaren.

Har haft enklare modeller tidigare och det har fungerat bra det med så det är ju mest frågan vad man själv får för känsla av maskinen. Men jag skulle undvika den billigaste Kindle-varianten, den har lite dålig upplösning och det tar bort en del av "bokkänslan" tycker jag.

Tydligen är det Oasis som är den "häftigaste" idag, har lite större läsyta. Men den som heter Paperwhite duger nog säkert bra den med.

Köpte en "reMarkable", en norsk (!) läsplatta tidigare, den har större skärm och är bra att skriva/skissa på. Dock läser jag inte på den utan det är Kindlen som gäller fortfarande. Av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har en Kindle Voyage, den är riktigt bra. Den har även inbyggd belysning om man skulle behöva det, ganska behaglig men jag har den oftast avstängd. Bläddrar med sveprörelse eller tryck på kanten av läsaren.

Har haft enklare modeller tidigare och det har fungerat bra det med så det är ju mest frågan vad man själv får för känsla av maskinen. Men jag skulle undvika den billigaste Kindle-varianten, den har lite dålig upplösning och det tar bort en del av "bokkänslan" tycker jag.

Tydligen är det Oasis som är den "häftigaste" idag, har lite större läsyta. Men den som heter Paperwhite duger nog säkert bra den med.

Köpte en "reMarkable", en norsk (!) läsplatta tidigare, den har större skärm och är bra att skriva/skissa på. Dock läser jag inte på den utan det är Kindlen som gäller fortfarande. Av någon anledning.

Använder en Paperwhite själv, supernöjd. Skillnaderna mot Voyage är: manuell ljusstyra och inga knappar för att bläddra, enbart tryck på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Ja det kanske skulle vara något för tomten! Har du någon koll på vilken Kindle som gäller för tillfället? Räcker det med en billigare variant eller är de dyra markant bättre?

Som tidigare inlägg säger så är Oasis den bästa men överlägset dyraste Kindlen. Har en själv och jag måste säga att den är värd varenda krona men alla kanske inte tycker som jag. Voyage är utgången och vad jag förstår en bra platta men ett fiasko rent försäljningsmässigt. Senaste Paperwhite är annars ett stalltips, kan köpas direkt från Amazon US men kolla även priserna i UK och Tyskland.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har en Kindle Voyage, den är riktigt bra. Den har även inbyggd belysning om man skulle behöva det, ganska behaglig men jag har den oftast avstängd. Bläddrar med sveprörelse eller tryck på kanten av läsaren.

Har haft enklare modeller tidigare och det har fungerat bra det med så det är ju mest frågan vad man själv får för känsla av maskinen. Men jag skulle undvika den billigaste Kindle-varianten, den har lite dålig upplösning och det tar bort en del av "bokkänslan" tycker jag.

Tydligen är det Oasis som är den "häftigaste" idag, har lite större läsyta. Men den som heter Paperwhite duger nog säkert bra den med.

Köpte en "reMarkable", en norsk (!) läsplatta tidigare, den har större skärm och är bra att skriva/skissa på. Dock läser jag inte på den utan det är Kindlen som gäller fortfarande. Av någon anledning.

Skrivet av Larre77:

Använder en Paperwhite själv, supernöjd. Skillnaderna mot Voyage är: manuell ljusstyra och inga knappar för att bläddra, enbart tryck på skärmen.

Skrivet av Bascule666:

Som tidigare inlägg säger så är Oasis den bästa men överlägset dyraste Kindlen. Har en själv och jag måste säga att den är värd varenda krona men alla kanske inte tycker som jag. Voyage är utgången och vad jag förstår en bra platta men ett fiasko rent försäljningsmässigt. Senaste Paperwhite är annars ett stalltips, kan köpas direkt från Amazon US men kolla även priserna i UK och Tyskland.

Jag tror tomten kommer med den senaste generationens paperwhite från Tyskland Passande för tomtemor så var det bra black friday-rea på den så kalaset gick på strax över en tusing. Jag gillar att den kan användas i badkaret då det är favoritplatsen för att läsa!

Tack för tipsen allihop

Permalänk
Medlem

Finns det något typexempel på en klassisk mainstream "seriös" sci-fi som typ alla borde känna till? Jag läser inte böcker speciellt mycket. Men känns som det bara finns lite mer obskyra verk inom detta område? Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoBBoZ:

Jag tror tomten kommer med den senaste generationens paperwhite från Tyskland Passande för tomtemor så var det bra black friday-rea på den så kalaset gick på strax över en tusing. Jag gillar att den kan användas i badkaret då det är favoritplatsen för att läsa!

Tack för tipsen allihop

Bra val! Jag köpte en Voyage till min kära fru i julklapp för något år sedan... den föll inte på läppen så den ligger fortfarande inplastad i källaren! Kanske är bra att ha en reserv

Skrivet av xcluzive:

Finns det något typexempel på en klassisk mainstream "seriös" sci-fi som typ alla borde känna till? Jag läser inte böcker speciellt mycket. Men känns som det bara finns lite mer obskyra verk inom detta område? Eller är jag ute och cyklar?

Stiftelsetriologin av Isaac Asimov är ju en sådan. Kul sedan att det finns en del "runt-omkring"-böcker som man kan läsa om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Finns det något typexempel på en klassisk mainstream "seriös" sci-fi som typ alla borde känna till? Jag läser inte böcker speciellt mycket. Men känns som det bara finns lite mer obskyra verk inom detta område? Eller är jag ute och cyklar?

Är du sugen på en liten detektivhistoria med en otrolig Sci-Fi anknytning så kan jag (igen) rekommendera Great North Road av Peter F. Hamilton. Rätt mainstream, inte svår men svårslagen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Hmm, inte för sakens skull att vara herr Konträr nu men jag försökte läsa "Salvation" av Peter Hamilton och klarade ca 50 sidor innan allt "F** me!" (uttryck av förvåning) och egon så stora att de med näppe gick igenom dörrar fick mig att trycka back, back på Kobon. Storyn verkade intressant men jag önskade med viss intensitet att alla som hittills figurerat skulle sugas ut i vakuum och försvinna.

Cixin Liu.. har bara läst Ball Lightning och ämnar inte läsa nån mer av denne författare tror jag. Halvvägs genom boken så slutar huvudkaraktären att vara huvudkaraktär, kan inte minnas att jag varit med om nåt sånt förr och jag var inte så förtjust. Därtill var den väldigt, ah, 'progressiv' kanske, fantastisk utveckling ala Arto Passilina.

S.K Dunstalls "Stars Uncharted" gillade jag.

Tror det får bli någon av de tre eller så Culture-böcker jag ej läst än härnäst. Tror jag skrev i ett tidigare inlägg att "Matter" är bland det bättre som skrivits?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Skyward av Brandon Sanderson.

Riktigt bra och välgjord som ljudbok.

https://www.audible.com/pd/Skyward-Audiobook/B07H7Q5D3M?ref=a...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om man aldrig läst sci-fi förut men vill testa, vad ska man börja med? På engelska har jag enbart läst Harry Potter tidigare, så helst inget med för tungt språk så man missar viktiga detaljer. Gärna någon bok som kommer ”blow my mind”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Hmm, inte för sakens skull att vara herr Konträr nu men jag försökte läsa "Salvation" av Peter Hamilton och klarade ca 50 sidor innan allt "F** me!" (uttryck av förvåning) och egon så stora att de med näppe gick igenom dörrar fick mig att trycka back, back på Kobon. Storyn verkade intressant men jag önskade med viss intensitet att alla som hittills figurerat skulle sugas ut i vakuum och försvinna.

Cixin Liu.. har bara läst Ball Lightning och ämnar inte läsa nån mer av denne författare tror jag. Halvvägs genom boken så slutar huvudkaraktären att vara huvudkaraktär, kan inte minnas att jag varit med om nåt sånt förr och jag var inte så förtjust. Därtill var den väldigt, ah, 'progressiv' kanske, fantastisk utveckling ala Arto Passilina.

S.K Dunstalls "Stars Uncharted" gillade jag.

Tror det får bli någon av de tre eller så Culture-böcker jag ej läst än härnäst. Tror jag skrev i ett tidigare inlägg att "Matter" är bland det bättre som skrivits?

Smaken är som baken helt klart. För mig verkar det helt osannolikt att någon dissar Salvation pga. svordomar. Peter Hamilton skriver inga söta små historier utan det är ett jäkla drag rakt upp i ansiktet inklusive våld, sex och allt annat provocerande du kan komma på. Det passar inte alla givetvis men det passar mig bra.

PS! Matter är riktigt bra, läser om den just nu.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Tre helt nya efterlängtade släpp! Borde få varje Sci-Fi älskare att råna plånboken!

Charles Stross nionde bok i den makalöst svarta men roliga kampen mot Lovecrafts monster:
https://i.imgur.com/R1hOkO7.jpg

Dave Hutchinsons avslutande del av den helt suveräna "The Fractured Europe Sequence":
https://i.imgur.com/z2GmXoU.jpg

Richard K. Morgan är tillbaka, alla borde veta vem han är numera med tanke på Netflixs filmatisering av Altered Carbon:
https://i.imgur.com/Mhw1fTT.jpg

Alla tre finns att köpa från Amazon nu (har en Kindle Oasis som jag läser allt på). Personligen kommer jag givetvis att köpa alla

Nu har jag läst alla tre och det var ett stort nöje. Låt mig skriva några ord om varje bok:

1. Charles Stross "The Labyrinth Index", kräver nästan att man läst de tidigare böckerna i samma serie. Det var kul att läsa den ur perspektivet av en vampyr som tidigare var en bifigur. Detta i en värld då magi är helt vetenskaplig och kan genereras av datorer. Inte lika bra som föregångaren men med tanke på att det är nionde boken i en serie så hålls fanan högt. Betyg: 7 av 10.

2. Dave Hutchinsons "Europe at dawn" kräver definitivt att man läst de tre föregående böckerna, annars är man hel lost. Ger en fullt godkänd avslutning på Europe-sagan. Personligen lite sur på att det inte kommer fler delar. Betyg: 7 av 10.

3. Richard K. Morgan "Thin Air", brutal, våldsam, sexig och smart. En jäkla resa på Mars som alla kanske inte gillar. Som om Star Wars var ett barnprogram och detta är för vuxna. Mycket detaljerade vålds och sexbeskrivningar som är fascinerande eller avstötande. Skitbra i mitt tycke. Betyg: 8 av 10.

Kände att betygen inte riktigt funkade.
Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Om man aldrig läst sci-fi förut men vill testa, vad ska man börja med? På engelska har jag enbart läst Harry Potter tidigare, så helst inget med för tungt språk så man missar viktiga detaljer. Gärna någon bok som kommer ”blow my mind”.

Skickades från m.sweclockers.com

He, he, det finns inget bra svar på din fråga. Jag skulle vilja ge dig en resa du inte snabbt kan hämta dig ifrån och som är så långt bort från Harry Potter du kan tänka dig. Du kan alltid läsa Arthur C. Clarke eller Asimov som är riktigt, riktigt bra båda två eller så slänger du fallskärmen och läser något vassare. Jag rekommenderar första boken i "Culture-serien" av Iain M. Banks som heter "Consider Phlebas". Varning för extremvåld!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Skrivet av SpiikeN^:

Om man aldrig läst sci-fi förut men vill testa, vad ska man börja med? På engelska har jag enbart läst Harry Potter tidigare, så helst inget med för tungt språk så man missar viktiga detaljer. Gärna någon bok som kommer ”blow my mind”.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag som själv är "nybörjare" på detta med att läsa "seriös Sci-Fi" tog mig an första boken i "The Expanse"-serien, "Leviathan Wakes" av James S. A. Corey (pseudonym). Tyckte detta var en lagom avancerad "inkörs-port", och en intressant berättelse.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Smaken är som baken helt klart. För mig verkar det helt osannolikt att någon dissar Salvation pga. svordomar. Peter Hamilton skriver inga söta små historier utan det är ett jäkla drag rakt upp i ansiktet inklusive våld, sex och allt annat provocerande du kan komma på. Det passar inte alla givetvis men det passar mig bra.

PS! Matter är riktigt bra, läser om den just nu.

Jo, det är inte direkt svordomar som stör mig(eller våld eller sex, se Gap-serien av Donaldson ex), så länge det passar karaktären och i sammanhanget. Här var det mer..testosteronstinna bröl? "Bullshit!" och så, ett gäng A-personligheter som trängdes i ett rum; så det var egon som gjorde att sympati för karaktärerna uteblev..vilket för övrigt är den största orsaken till att jag brukar lägga ifrån mig böcker; håller inte med huvudkaraktären/erna alls. (Vad avser Hamilton får man nog anse mig vara i minoritet).

Oftast går det bra dock och den här tråden är riktigt kul att läsa och som du säger - smaken är som baken : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)