Testa nätverk för packet loss (upload) under längre period

Permalänk

Testa nätverk för packet loss (upload) under längre period

Jag har ett problem med vad jag tror är CS, när jag kör CS så tappar jag upload packets, som påverkar all program som kör i min PC, så skulle vilja köra ett längre test för att se om det även händer vid andra tillfällen, eller om CS är orsaken.

Hur kan jag köra ett längre test på mitt nätverk (ca 12h med ca 20 packets/s) med ett lättläst resultat? (graf eller excel output)

Tack för hjälp!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

börja med att dra ned https://www.pingplotter.com/products/free.html och kolla hur resultatet ser ut mot servern du spelar mot. ha dock i bakhuvudet att du testar med ping (ICMP) vilket ibland har låg prio på routrar så du kan råka ut för PL här även om det faktiskt inte är ett problem för ditt spelande. Gör detta som ett första steg så får vi ta ditt problem därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"It takes a big man to cry, but it takes a man with a rail gun to laugh at the big man crying."

Permalänk
Skrivet av Wenzlaff:

börja med att dra ned https://www.pingplotter.com/products/free.html och kolla hur resultatet ser ut mot servern du spelar mot. ha dock i bakhuvudet att du testar med ping (ICMP) vilket ibland har låg prio på routrar så du kan råka ut för PL här även om det faktiskt inte är ett problem för ditt spelande. Gör detta som ett första steg så får vi ta ditt problem därifrån.

Ok, kör med detta ett tag och ska ser vad som händer, tack!

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av Wenzlaff:

Har kört det i ett par timmar nu, jag verkar ha ganska hög packet loss, twitter och google ger ca 15-20% PL, vilket jag tycker låter högt. De matchar också varandra i tidpunkt när drops händer, så antar att det är på min sida som felet är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielmw2:

Har kört det i ett par timmar nu, jag verkar ha ganska hög packet loss, twitter och google ger ca 15-20% PL, vilket jag tycker låter högt. De matchar också varandra i tidpunkt när drops händer, så antar att det är på min sida som felet är.

Börja med att köra pingplotter igen fast koppla in din dator direkt in i väggen. Om felet försvinner så ligger felet troligtvis hos din router eller annan eventuell utrustning du har mellan väggen och din dator. Hade själv exakt samma problem (upptäckte packet loss i CS, körde pingplotter med och utan router) och det var fel på min Asusrouter som inte gick att lösa med återställning/uppdatering/custom firmware. Bytte till en ny router och felet försvann.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Börja med att köra pingplotter igen fast koppla in din dator direkt in i väggen. Om felet försvinner så ligger felet troligtvis hos din router eller annan eventuell utrustning du har mellan väggen och din dator. Hade själv exakt samma problem (upptäckte packet loss i CS, körde pingplotter med och utan router) och det var fel på min Asusrouter som inte gick att lösa med återställning/uppdatering/custom firmware. Bytte till en ny router och felet försvann.

Ok, ska prova det när jag kommer hem imorgon, tack igen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör en route på WINmtr.
Då ser du alla skickade/inkommande och vart dom tappas.
Ta bara ipt från en CS server du connectar till, kör under den tiden du är sugen på, och kolla sen resultatet.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Japp, problemet försvann när jag skippade routern, får kontakta min ISP för att få en ny. Tack för hjälpen!

Visa signatur