Permalänk
Medlem

Windows 10

Tjena jag köpte windows 10 pro i dag av livekort.se för 200:- funkade klockrent

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Nej eftersom nycklarna låses till hårdvaran, det går inte att sälja en "begagnad" nyckel.

Enligt EU jo. Det går att deaktivera nycklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Sluta rekommendera att stödja kriminell verksamhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Enligt EU jo. Det går att deaktivera nycklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tror på fullaste allvar att du kan få Microsoft att deaktivera över 100 nycklar i stöten åt dig så du kan sälja dem på ebay?
Vet du någonting om Microsoft eller grundläggande ekonomi, vilken värld lever du i?

Lycka till säger jag bara.

Men sluta kom med ursäkter för att köpa ogiltiga nycklar

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Så du tror på fullaste allvar att du kan få Microsoft att deaktivera över 100 nycklar i stöten åt dig så du kan sälja dem på ebay?
Vet du någonting om Microsoft eller grundläggande ekonomi, vilken värld lever du i?

Lycka till säger jag bara.

Men sluta kom med ursäkter för att köpa ogiltiga nycklar

Har du någon koll på EU?

Permalänk
Medlem

@SebbesApa:
Tror du Microsoft sätter sina priser för skojs skull?
Tror du verkligen att Microsoft deaktiverar nycklar i bulk så vissa asiater skall kunna tjäna pengar utan någon som helst vinst för Microsoft?

Kom igen nu, inte ens du går väl på det resonemanget?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Har köpt flera på Ebay för ca 50kr/st har fungerat väldigt bra!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

@SebbesApa:
Tror du Microsoft sätter sina priser för skojs skull?
Tror du verkligen att Microsoft deaktiverar nycklar i bulk så vissa asiater skall kunna tjäna pengar utan någon som helst vinst för Microsoft?

Kom igen nu, inte ens du går väl på det resonemanget?

Vem säger att man inte får sälja sin licens vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

@SebbesApa:
Tror du Microsoft sätter sina priser för skojs skull?
Tror du verkligen att Microsoft deaktiverar nycklar i bulk så vissa asiater skall kunna tjäna pengar utan någon som helst vinst för Microsoft?

Kom igen nu, inte ens du går väl på det resonemanget?

Eftersom man enligt EU får sälja vidare en begad licens så antar jag att Microsoft måste avaktivera dem. Tror du att Microsoft skulle tillåta att deras licenser ens skulle få säljas på Ebay om inte så vore fallet? Kollar du på de listings som finns så ser du att förmodligen alla licenser säljs av EU-säljare. Microsoft har inget att säga till om gällande EU lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Eftersom man enligt EU får sälja vidare en begad licens så antar jag att Microsoft måste avaktivera dem. Tror du att Microsoft skulle tillåta att deras licenser ens skulle få säljas på Ebay om inte så vore fallet? Kollar du på de listings som finns så ser du att förmodligen alla licenser säljs av EU-säljare. Microsoft har inget att säga till om gällande EU lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelar ingen roll när dom kan avvaktivera licensen när dom vill.

Tycker bara det är ytterst märkligt att ni tycker det är ok att köpa en licens för 50 kr som kostar 1000 kr i normalfallet.
Fattar man inte att något är fel då så har man problem med lag och moral!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns det någon rekommenderad säljare på Ebay, eller är det bara att välja någon när det gäller att köpa Windows 10 key?

Permalänk
Skrivet av RSX:

Finns det någon rekommenderad säljare på Ebay, eller är det bara att välja någon när det gäller att köpa Windows 10 key?

Försök hitta någon som sålt många nycklar och har högt betyg.

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

@SebbesApa:
Tror du Microsoft sätter sina priser för skojs skull?
Tror du verkligen att Microsoft deaktiverar nycklar i bulk så vissa asiater skall kunna tjäna pengar utan någon som helst vinst för Microsoft?

Kom igen nu, inte ens du går väl på det resonemanget?

”....vissa asiater”. Snacka om fördomar. Du framstår inte direkt som upplyst och moralisk med uttryck som ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storbamsen:

”....vissa asiater”. Snacka om fördomar. Du framstår inte direkt som upplyst och moralisk med uttryck som ovan.

Fördommar?
Kolla vilka som säljer nycklarna istället för att anklaga folk för fördomar

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Spelar ingen roll när dom kan avvaktivera licensen när dom vill.

Tycker bara det är ytterst märkligt att ni tycker det är ok att köpa en licens för 50 kr som kostar 1000 kr i normalfallet.
Fattar man inte att något är fel då så har man problem med lag och moral!

Du betalar fullpris för alla grejer du köper begagnat, grattis, vi andra gör det inte. Det handlar absolut inte om moral, och definitivt inte lag! Det är ju lagligt ffs!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Fördommar?
Kolla vilka som säljer nycklarna istället för att anklaga folk för fördomar

Ja, jag har köpt flera nycklar från eBay så jag vet att långt ifrån alla är asiater. Jag hade en person som jag köpte ofta av som var tysk och för någon vecka sedan köpte jag från en engelsk person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnnymann:

De flesta "billiga" nycklar till windows är olagliga.
Det kan vara stulna företagsnycklar eller stulna studentnycklar, oavsett är de inte lagliga.
Men tro att man kan få äkta win10 för en hundralapp finns inte.

Större chans att du åker in för att ha slängt skräp i naturen, eller struntar i att signalera när du ska svänga in.

Vad är det värsta som kan hända om man nu köper en ''olaglig'' nyckel som säljs helt öppet på Ebay jorden runt ostoppade?

Om det nu skulle varit så ''olagligt'' borde inte Ebay ha stoppat detta för längesedan då Microsoft skulle varit på Ebay som EU juckar på Google's ben om stämningspengar.

Kör hårt TS..orka lägga ut ~1500:- för nåt man kan få för 50:-. Båda har ej telefonsupport, som jag har fattat det..dvs du kan ej ringa in och be om hjälp även om du skulle ha slängt 1500:- på dem..eller 50:-.

Endast om du har en Retail ~2200:- nyckel har du rätt till telefonsupport.

Jag har då köpt alla mina Win10 nycklar från Ebay..alla än idag fungerar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Större chans att du åker in för att ha slängt skräp i naturen, eller struntar i att signalera när du ska svänga in.

Vad är det värsta som kan hända om man nu köper en ''olaglig'' nyckel som säljs helt öppet på Ebay jorden runt ostoppade?

Bara ögontjänare, snåljåpar och snorungar här inne?

Jag förstår fortfarande inte varför man vill stödja kriminella med medel, är det så att man vill ha Windows i praktiken gratis så är det väl bättre att bara tanka ner det från valfri sida. Varför ge pengar till någon på Ebay för något som man kan få helt gratis?

Eller så kan man ju göra som riktigt folk; betala för sig.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Bara ögontjänare, snåljåpar och snorungar här inne?

Jag förstår fortfarande inte varför man vill stödja kriminella med medel, är det så att man vill ha Windows i praktiken gratis så är det väl bättre att bara tanka ner det från valfri sida. Varför ge pengar till någon på Ebay för något som man kan få helt gratis?

Eller så kan man ju göra som riktigt folk; betala för sig.

Allt är inte kriminellt. Visst, det finns säkert kriminella som säljer nycklar på ebay men det flesta är lagliga alternativt hamnar i en gråzon, men gråzon är inte olagligt. Du drar alla över en kam. Ge en rättvis bild istället. Med det tänket kan man inte köpa något från nätet överhuvudtaget. T.ex från Aliexpress eller bildelar från utlandet. Du har ingen aning om var det kommer ifrån och om någon del kommer från kriminell verksamhet.

"..bättre att tanka ner det från valfri sida". Nej. Man tankar inte det från valfri sida. Man tankar hem det från Microsoft helt gratis men utan nyckel så blir den inte aktiverad. Men många gör så också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storbamsen:

Allt är inte kriminellt. Visst, det finns säkert kriminella som säljer nycklar på ebay men det flesta är lagliga alternativt hamnar i en gråzon, men gråzon är inte olagligt. Du drar alla över en kam. Ge en rättvis bild istället. Med det tänket kan man inte köpa något från nätet överhuvudtaget. T.ex från Aliexpress eller bildelar från utlandet. Du har ingen aning om var det kommer ifrån och om någon del kommer från kriminell verksamhet.

"..bättre att tanka ner det från valfri sida". Nej. Man tankar inte det från valfri sida. Man tankar hem det från Microsoft helt gratis men utan nyckel så blir den inte aktiverad. Men många gör så också.

Gråzon kallar man det när man inte vill ta ansvar. Klart jag drar alla över en kam, de är alla av samma skrot och korn. Om man inte förstår att det är kriminell verksamhet så är man helt enkelt naiv.

Om man nu inte skall göra rätt för sig så är det bättre att tanka ner från valfri sida, självklart är ju Microsoft det bästa alternativet men det verkar som att det inte duger och skall man då ha en "orättfärdig" kopia så anser jag det vara bättre att inte göda skumrasket.

Klart man kan köpa saker via nätet, visst om du kan köpa saker onaturligt billigt så är det antagligen skumrask det med och då kan man ju avstå. Precis som i det fallet vi diskuterar nu. Inga svårigheter eller konstigheter.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Gråzon kallar man det när man inte vill ta ansvar. Klart jag drar alla över en kam, de är alla av samma skrot och korn. Om man inte förstår att det är kriminell verksamhet så är man helt enkelt naiv.

Om man nu inte skall göra rätt för sig så är det bättre att tanka ner från valfri sida, självklart är ju Microsoft det bästa alternativet men det verkar som att det inte duger och skall man då ha en "orättfärdig" kopia så anser jag det vara bättre att inte göra skumrasket.

Klart man kan köpa saker via nätet, visst om du kan köpa saker onaturligt billigt så är det antagligen skumrask det med och då kan man ju avstå. Precis som i det fallet vi diskuterar nu. Inga svårigheter eller konstigheter.

Du förstår inte. Det finns legala nycklar på ebay. En del från länder där Windows är mycket billigare, en del är köpta i bulk och en del är från datorer/moderkort som skrotas = återvunna vilket är lagligt i EU osv.
Var tror du dom kommer ifrån?

Ditt argument med "valfri sida" stämmer inte heller. Ett tecken till på att du inte har koll på saker och ting. Windows 10 finns gratis att få från Microsoft och du kan använda det helt lagligt fast oaktiverat. Du behöver ingen nyckel men får vissa mindre begränsningar.

Vill du ha det helt gratis och aktiverat men inte betala ett öre så gör du exakt samma sak, du hämtar hem det från Microsoft och sen gör något annat som jag inte ska ta upp här för att få det aktiverat. Du tankar inte hem något alls från "valfri sida".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storbamsen:

Du förstår inte. Det finns legala nycklar på ebay. En del från länder där Windows är mycket billigare, en del är köpta i bulk och en del är från datorer/moderkort som skrotas = återvunna vilket är lagligt i EU osv.
Var tror du dom kommer ifrån?

Ditt argument med "valfri sida" stämmer inte heller. Ett tecken till på att du inte har koll på saker och ting. Windows 10 finns gratis att få från Microsoft och du kan använda det helt lagligt fast oaktiverat. Du behöver ingen nyckel men får vissa mindre begränsningar.

Vill du ha det helt gratis och aktiverat men inte betala ett öre så gör du exakt samma sak, du hämtar hem det från Microsoft och sen gör något annat som jag inte ska ta upp här för att få det aktiverat. Du tankar inte hem något alls från "valfri sida".

Jodå, jag förstår. Det finns ursäkter för allt. Valfri sida finns också om du nu missat det. Direkt från Microsoft är självklart att föredra och är det så att det är enkelt att göra som du säger att aktivera det genom något mindre lagligt så är det ändå bättre än att göda "gråzonen" som du så vackert kallar det.

Nog tjafsat om det; man får självklart göra som man vill men jag tycker att folk som köper licenser för en femtiolapp och sedan tycker att de är så duktiga för de har minsann betalt för sin licens bara är rent patetiska.

Over and out.

Permalänk
Skrivet av videopac:

Jodå, jag förstår. Det finns ursäkter för allt. Valfri sida finns också om du nu missat det. Direkt från Microsoft är självklart att föredra och är det så att det är enkelt att göra som du säger att aktivera det genom något mindre lagligt så är det ändå bättre än att göda "gråzonen" som du så vackert kallar det.

Nog tjafsat om det; man får självklart göra som man vill men jag tycker att folk som köper licenser för en femtiolapp och sedan tycker att de är så duktiga för de har minsann betalt för sin licens bara är rent patetiska.

Over and out.

Jag sa att en del nycklar var gråzon. Inte alla. Du läser inte det jag skriver.

Du svarar inte på min fråga. Var kommer ALLA Windows 10 nycklar på ebay från? Du tycks vara övertygad att ALLA är olagliga då måste du också veta? Du besitter bättre kunskap än den samlade massan som kommit fram till att en del är olagliga, en del är lagliga och en del är i gråzon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Gråzon kallar man det när man inte vill ta ansvar. Klart jag drar alla över en kam, de är alla av samma skrot och korn. Om man inte förstår att det är kriminell verksamhet så är man helt enkelt naiv.

Om man nu inte skall göra rätt för sig så är det bättre att tanka ner från valfri sida, självklart är ju Microsoft det bästa alternativet men det verkar som att det inte duger och skall man då ha en "orättfärdig" kopia så anser jag det vara bättre att inte göra skumrasket.

Klart man kan köpa saker via nätet, visst om du kan köpa saker onaturligt billigt så är det antagligen skumrask det med och då kan man ju avstå. Precis som i det fallet vi diskuterar nu. Inga svårigheter eller konstigheter.

Jag tolkar detta som att det är ok att köpa och sälja begagnade nycklar oavsett vad utgivaren hävdar :

https://www.google.com/url?q=https://curia.europa.eu/jcms/upl...

Det är ju inte så att det är Kenta från plattan som varit i Ryssland och knyckt licenser, som sedan säljer dessa svart utanför Domus. Visst det finns undantag här med säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

jag köper alltid på mmoga(dot)com...
165 spänn för Win 10 Pro, köpte Fallout 76 för 289:- (spelat typ 2 timmar... skittråkigt)KasperskyInternetSecurity multiuser (3st) kostar under 190:-
det gäller att ha samma email-adress som man har till paypal om man vill betala med det (vilket jag rekommenderar)
har köpt säkert 50 div nycklar där, aldrig haft problem
det handlar inte om illegala nycklar, möjligtvis oetiska... program och OS kostar inte lika mycket överallt Sydamerika & Östeuropa har lägre priser på exakt samma mjukvara som i Sverige.
sen resonerar jag som så att funkar nyckeln, skiter jag i var den kommer ifrån... kan vara ett företag med 100 licenser som kursat exempelvis...

edit: såg att Fo76 ligger på 176kr nu inte ens värt det om du frågar mig..

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Bara ögontjänare, snåljåpar och snorungar här inne?

Jag förstår fortfarande inte varför man vill stödja kriminella med medel, är det så att man vill ha Windows i praktiken gratis så är det väl bättre att bara tanka ner det från valfri sida. Varför ge pengar till någon på Ebay för något som man kan få helt gratis?

Eller så kan man ju göra som riktigt folk; betala för sig.

Orkar inte läsa detta längre, känner igen resonemanget från fågelholkar som anser att gräs är legalt eller tror att det är deras rättighet att planka på tunnelbanan.

Kommer alltid finnas parasiter i samhället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Orkar inte läsa detta längre, känner igen resonemanget från fågelholkar som anser att gräs är legalt eller tror att det är deras rättighet att planka på tunnelbanan.

Kommer alltid finnas parasiter i samhället.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det kommer alltid att finnas faktaresistenta i samhället.

Permalänk
Medlem

@SebbesApa:
Jag vet, jobbar med sådana!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|