Intel Optane Memory H10 är NAND-baserad SSD med Optane-cacheminne

Permalänk
Melding Plague

Intel Optane Memory H10 är NAND-baserad SSD med Optane-cacheminne

Det senaste snittets NAND-minne ger mycket lagring för pengarna, men inte alltid hastigheterna som associeras med SSD-enheter. Det här vill Intel ändra på med serien Optane Memory H10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skulle hellre se fler SSDer med MLC eller SLC...kosta vad det kosta vill men hastigheten blir högre

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skulle hellre se fler SSDer med MLC eller SLC...kosta vad det kosta vill men hastigheten blir högre

Varför inte bara köpa en vanlig Optane 900P i så fall?

Permalänk
Medlem

Mkt intressant. Vill ha prestanda men då jag i stort sätt bara spelar och det ett spel (Civ6) så räcker nog 32gb cache utmärkt. Resten är ren lagring. Även om QLC passar min användning så vill jag ha det så snabbt som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Inaktiv

Kanske intressant om något år. Det är QLC som jag är lite skeptisk över hur dens kvalite i början kommer att vara. Men som TLC så lär det en dag bli standard.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se hur prestandan blir. Antar att tekniken skiljer sig från t. ex Samsung's Turbowrite.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Det är Optane utan Optane!
Som en RAM-disk bestående av en SSD med Ram-Cache... Oh, wait.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

samsung 500gb eller 1tb ssd är betydligt bättre köp
vad sysslar intel med?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Låter lovande. Så länge cachestorlekarna räcker till för att kännas redigt snabba vid vanlig användning, och QLC håller i längden (Av någon anledning är jag fortfarande skeptisk).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Låter Meh

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Varför inte bara köpa en vanlig Optane 900P i så fall?

Dom kostar runt 6ggr mer än en vanlig SSD...en SLC skulle max kosta 3ggr så mycket...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Om de kunde fungera med skylake hade det ju varit intressant..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det jag la märke till var en annan nyhet (tror jag)
2 färgat PCB !

Men detta kan nog bli bra, även om det är lite begränsat jämfört med vanlig snabb SS, att det går långsamt när man laddar sånt som inte speglats på optane delen, så borde det kunna ge en rejäl hastighets ökning på sånt man laddar ofta. Detta i samma enhet.
Vill man ha det värsta så kan man ju kombinera med en ram cache (typ primocache)