Blåst på 1080 (Blocket). Några tips på vad jag bör ta mig till?

Permalänk

Blåst på 1080 (Blocket). Några tips på vad jag bör ta mig till?

Tjenare, köpte nyligen ett 1080 av en grabb på blocket. ***bort/mod***

Jag inledde konversationen och va väldigt försiktig för att inte bli scammad. Vi kom överens om ett pris på 3300 kr, han skulle skicka kortet till mig. Han skickade kvitto, jag bad om bild med hans leg + produkten i samma bild, vi skrev ett avtal via Avtal24 som han signerade med BankID.

Trots allt detta så slutar han svara några dagar efter jag swishat och kortet kommer inte fram. Är det någon som blivit scammad av samma grabb? Några tips på vad jag bör ta mig till?

Har hans telenummer, fullständiga namn, fullständiga personnummer, bild på leg etc... EDIT: Har även ett påskrivet köpeskontrakt med hans underskrift. Och nummret jag swishade verkar antingen ha blockat mig eller vara avstängt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

polisanmäl omedelbart och se till att ha all kommunikation sparad, om du har alla dessa uppgifter borde det vara ett solklart fall.

Permalänk
Medlem

@Backstromjoel:

Surt Även privatpersoner kan ju ta hjälp av fogden. Testa hota med det? Men där sitter han väl säkert redan.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk

Surt, sa räven. Men det är nog inte skäligt att hänga ut privatpersoner här.
Med infon du sitter på kan du kvickt polisanmäla och höra av dig till kronofogden ifall han inte svarar.

Permalänk
Medlem

Finns 2 vägar att gå, Hembesök (uppmanar inget)

Eller polisanmäl och ber till gud att det leder någonstans. För polisen är så underbemannade så bedrägeri under 5k hamnar i runda arkivet direkt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka93EB/stockholmspolisen...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Ring fogden och fråga om hans aktuella skuldsaldo!

Ring skolan och be att få prata med honom, du kan ju förklara vad som hänt, alt. skicka en kopia på avtalet till rektor sen ring!

Lycka till, har själv blivit scammad, handlar aldrig av någon utan att det sker med möte tyvärr.

Jävla skit att folk alltid vill blåsa folk!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Tråkigt men gissar på att det här är en väldigt trasig person med stora skulder drog problem som scammar folk.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag förstår att du är upprörd men att hänga ut någon på nätet såhär är jävligt idiotiskt. Av många anledningar.

Den främsta bör vara att vi lever i ett civiliserat land där sånt här ska hanteras genom vissa kanaler (polisen och blocket). Att dela ut hans personnummer, fullständiga namn och adress till allmänheten kan leda till tråkigheter.
Utan att veta chansar jag på att det är olagligt.

En annan anledning till varför det är en dum ide är att du inte med säkerhet vet att det är just han som har blåst dig. ID-kapningar är ett vanligt problem.

En tredje anledning är att du inte med säkerhet vet att du blivit blåst. Nu låter det onekligen som det men du glömde nämna hur lång tid det gått sen han skickade paketet. Folk gillar ju att klaga på Postnords långa leveranstider och försvunna paket, kan vara så enkelt. Telefonen kanske han tappade i toaletten...

Sen till alla oss andra, som läser ditt inlägg, måste jag påminna om att vi bara hört en sida av historien. Så vitt vi vet kan den vara helt påhittad.

Men aja, hoppas det löser sig och att han åker fast. Hoppas dock att ingen är så korkad att de försöker blåsa någon efter att ha signerat med sitt eget bankid. Men men, än är inte sista idioten född.

Skrivet av crew seven:

Tråkigt men gissar på att det här är en väldigt trasig person med stora skulder drog problem som scammar folk.

Jag tror du lever i en skev värld om du tror att alla ohederliga personer är nedgånga föredettingar som är ute efter en snabb fix. Visst, de är säkert överrepresenterade, men långt ifrån ensamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror du lever i en skev värld om du tror att alla ohederliga personer är nedgånga föredettingar som är ute efter en snabb fix. Visst, de är säkert överrepresenterade, men långt ifrån ensamma.

Frågan är bara vad man har att vinna när man går ut med sina riktiga uppgifter för några sketna tusenlappar? Då kan man inte bry sig så mycket om framtiden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Har tagit bort länken.. gjort en polisanmälan samt en anmälan till blocket. Men polisen sa inget om hur jag ska fortsätta med detta? Finns det något sätt att få tillbaka mina pengar eller så om inte grafikkort hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Jag förstår att du är upprörd men att hänga ut någon på nätet såhär är jävligt idiotiskt. Av många anledningar.

Den främsta bör vara att vi lever i ett civiliserat land där sånt här ska hanteras genom vissa kanaler (polisen och blocket). Att dela ut hans personnummer, fullständiga namn och adress till allmänheten kan leda till tråkigheter.
Utan att veta chansar jag på att det är olagligt.

En annan anledning till varför det är en dum ide är att du inte med säkerhet vet att det är just han som har blåst dig. ID-kapningar är ett vanligt problem.

En tredje anledning är att du inte med säkerhet vet att du blivit blåst. Nu låter det onekligen som det men du glömde nämna hur lång tid det gått sen han skickade paketet. Folk gillar ju att klaga på Postnords långa leveranstider och försvunna paket, kan vara så enkelt. Telefonen kanske han tappade i toaletten...

Sen till alla oss andra, som läser ditt inlägg, måste jag påminna om att vi bara hört en sida av historien. Så vitt vi vet kan den vara helt påhittad.

Men aja, hoppas det löser sig och att han åker fast. Hoppas dock att ingen är så korkad att de försöker blåsa någon efter att ha signerat med sitt eget bankid. Men men, än är inte sista idioten född.

Jag tror du lever i en skev värld om du tror att alla ohederliga personer är nedgånga föredettingar som är ute efter en snabb fix. Visst, de är säkert överrepresenterade, men långt ifrån ensamma.

Jag har bevis men ser inte poängen med att lägga upp dom här? Letar mest efter tips om vad jag kan göra och att varna om personen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd/rubrik rensad i enlighet med subforumreglerna för konsumenträtt*

Citat:

§ 1 Personuppgifter
Det är inte tillåtet att publicera personuppgifter (namn, adress, telefonnummer, personnummer etc.) i forumet. Kom ihåg att förtalsparagrafen i brottsbalken gäller oavsett sanningshalten i påståendet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backstromjoel:

Jag har bevis men ser inte poängen med att lägga upp dom här? Letar mest efter tips om vad jag kan göra och att varna om personen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver ju inte varna om enskilda personer, räcker nog med uppmaning att iakta än mer steg för att inte bli blåst. Jag har aldrig provat blocketpaketet men kan ju passa på och fråga er på sweclockers om inte blocketpaketet vore eller snarare är ett tryggt sätt att handla om man vill köpa från blocket samt vill ha det postat?

Sen vill jag även beklaga det som har hänt. Jag förstår att det känns oerhört tråkigt. Jag har blivit lurad ibland vid traderaköp men även bilköp och det är ingen rolig känsla.
När det kommer till bilköp så känns det som att det är väldigt vanligt att människor är mindre ärliga.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Du behöver ju inte varna om enskilda personer, räcker nog med uppmaning att iakta än mer steg för att inte bli blåst. Jag har aldrig provat blocketpaketet men kan ju passa på och fråga er på sweclockers om inte blocketpaketet vore eller snarare är ett tryggt sätt att handla om man vill köpa från blocket samt vill ha det postat?

Sen vill jag även beklaga det som har hänt. Jag förstår att det känns oerhört tråkigt. Jag har blivit lurad ibland vid traderaköp men även bilköp och det är ingen rolig känsla.
När det kommer till bilköp så känns det som att det är väldigt vanligt att människor är mindre ärliga.

Tyvärr så är blocketpaketet nere för tillfället, annars hade jag absolut använt det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backstromjoel:

Har tagit bort länken.. gjort en polisanmälan samt en anmälan till blocket. Men polisen sa inget om hur jag ska fortsätta med detta? Finns det något sätt att få tillbaka mina pengar eller så om inte grafikkort hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du gjort en anmälan så är det nog bara att vänta. Det låter kanske surt, men det är väl det enda rätta i detta läge, enligt mig.
Trist om man sparat ihop till något man blir blåst på.

Blev själv blåst på ett PS3 på blocket 2012 tror jag. Betalade 2000:- och gjorde en polisanmälan ganska omgående. Det visade sig att tjejen i detta fall hade blåst ett 20-tal personer i samma veva.

Hon blev dömd ganska omgående i samtliga fall, men då hon inte hade några inkomster hamnade skulden hos kronofogden. Sedan dess har det med jämna mellanrum kommit brev från fogden, när nya skulder tillkommit.
Men för några månader sedan ansökte hon om skuldsanering och blev givetvis bönhörd av de satarna, trots idoga protester från mig och flertalet andra. Skulden är nu borta och givetvis står jag utan ersättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Backstromjoel:

Har tagit bort länken.. gjort en polisanmälan samt en anmälan till blocket. Men polisen sa inget om hur jag ska fortsätta med detta? Finns det något sätt att få tillbaka mina pengar eller så om inte grafikkort hittas.

Skickades från m.sweclockers.com

Polisen gör inget för att du ska få tillbaka dina pengar. De utreder endast om brott begåtts. Vill du vänta på att de lägger ner sin utredning så kan du göra det men det spelar ingen roll. Du bör kontakta kronofogden för att se om de kan driva in dina pengar. Ett tips är att kolla personens ekonomi INNAN du ber dom driva in för om han har en massa skulder så är det inte alltid rätt väg att gå. Du kan göra det på exempelvis ratsit.se. Det brukar kosta några tior för en UC-koll.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Tack för all hjälp.

Har kikat runt lite på hans adress, han bor tydligen på ett behandlingshem...