Webhallen har inte delarna i lager trots information från supporten

Permalänk
Medlem

Webhallen har inte delarna i lager trots information från supporten

Beställde ny dator från Webhallen 25/12 då allt fanns i lager och gratis montering. I min orderbekräftelse är allt i lager. Såg senare i min beställning att flera komponenter var ej längre i lager. Hörde då av mig till kundtjänst vilka på mail svarar:

Hej,

alla produkter till ditt bygge finns i lager och din dator kommer att börja byggas inom kort.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Johan A

Detta var den 2 januari. Ringde även kundtjänst innan jag fick detta mail då sa dom att allt var skickat till config avdelningen för montering.
8 januari chattar jag med kundtjänst för frågor om leveranstid och får då svar att tyvär så finns inte alla komponenter hemma och har inte funnits sedan 21/12

Hade dom sagt detta på en gång hade jag ändrat komponenter till vad som fanns i lager och montering kunnat påbörjas men istället så ljuger dom en rakt upp i ansiktet flertalet gånger. Datorn är nu givetvis avbeställd och jag fått tillbaka mina pengar. Ny beställning från komplett och bygger själv istället. Tråkigt då jag behövde datorn klar tidigare.

uppdaterade rubriken
Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FixT:

Beställde ny dator från Webhallen 25/12 då allt fanns i lager och gratis montering. I min orderbekräftelse är allt i lager. Såg senare i min beställning att flera komponenter var ej längre i lager. Hörde då av mig till kundtjänst vilka på mail svarar:

Hej,

alla produkter till ditt bygge finns i lager och din dator kommer att börja byggas inom kort.

Johan A

Detta var den 2 januari. Ringde även kundtjänst innan jag fick detta mail då sa dom att allt var skickat till config avdelningen för montering.
8 januari chattar jag med kundtjänst för frågor om leveranstid och får då svar att tyvär så finns inte alla komponenter hemma och har inte funnits sedan 21/12

Hade dom sagt detta på en gång hade jag ändrat komponenter till vad som fanns i lager och montering kunnat påbörjas men istället så ljuger dom en rakt upp i ansiktet flertalet gånger. Datorn är nu givetvis avbeställd och jag fått tillbaka mina pengar. Ny beställning från komplett och bygger själv istället. Tråkigt då jag behövde datorn klar tidigare.

Tycker det låter som ett simpelt fel i systemet. Att dina produkter inte finns i lager efter din beställning är inget konstigt då de kanske tog slut iom din beställning. Jag har haft problem med Webhallen, Inet, Komplett, Netonnet osv osv av olika skäl, men det här låter inte som något medvetet från deras sida. Komplett har jag haft mycket större problem med än Webhallen men jag uppmanar inte till någon bojkott ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

Hej,

Johan A

God fortsättning!

Trodde faktiskt det skulle vara något mycket värre gällande dålig garantiskötsel. Det här tror jag beror på felaktigt lagersaldo. Ganska lätt hänt med mänsklig faktor. Hård dom att bojkotta helt för detta tycker jag
Hoppas det löser sig.
Är man snäll och vänlig kanske de kan kompensera på något sätt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Känns väl som ett ärligt misstag från deras sida? Speciellt under jultider med ledigheter och diverse reor kan det lätt bli fel, inget du ska bojkotta webhallen för kan jag tycka. Händer alla återförsäljare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker kritiken är lite obefogad, tänk på hur många personer som är involverade i bara 1 beställning?
är liksom inte bara en person allt hänger på heller, Lastbilschaufförer, truckförare, plockare, montörer och ett par personer till, blir många variablar som kan bli fel på vägen, saker går sönder, man kanske inser vid montering att varan är defekt? Lagerstatus kan vara lurigt, då många system inte heller uppdateras i realtid, utan kanske kl 23:59 varje dag ( jobbar själv med lager så jag har varit med om detta flera gånger.. reservartioner läggs på varor som kanske är slut, för att saldot inte har uppdaterats )

Har själv fått retunera saker med både webhallen och komplett, men olika resultat och bemötande, men det har alltid löst sig.
Så istället för att "jumping the gun" och bojkotta ett företag, för att dem gjort en miss, nja det hade inte jag gjort iaf.

Ofta så är de flesta företag rätt måna om sina kunder, och är man bara lugn och sansad så brukar det lösa sig, har flera gånger bett om t.ex. någon form av kompensation för besväret det orsakat mig ( t.ex. om man fått åka fram och tillbaka med RMA grejor, bensin är ju inte gratis liksom ) och då fått allt ifrån avdrag på priset till något litet extra

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.
Håller med er att fel upstår ibland och det är okej, därför jag hörde av mig så jag kunde ändra i min beställning vilket inte behövdes enligt Webhallen. Svårt att förstå hur man kan ha skickat alla komponenter för montering om dom inte finns. Någonstans måste ju felet ha uppdagats menar jag, tycker då att det inte ska ligga på mitt ansvar att höra av mig och kolla upp det. Sen kan ni ju ha rätt att bojkott kanske är förhastat men då jag hade behövt datorn redan så blev jag lite ledsen i ögat 😥
Har givetvis varit trevlig i min korrespondens med Webhallen
Trevlig fortsättning!

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Bråttom med att lira de senaste spelen? jag har också beställt en config men förväntade mig längre tid iom jul, nyår m.m. Sålänge datorn landar helt oskadd utanför min dörr så är jag nöjd

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt hålla med TS, han har hört av sig flertal gånger för att vara säker på att produkterna finns och annars byta,
Att man över 2 veckor inte lyckas identifiera att vissa delar är slut i lager är för mig ej godtagbart, fine om det rör sig om någon vecka, men när man säger att dom varit slut sen innan beställningen, men ändå i tidigare samtal kunnat säga att produkterna skickats för montering.
Nånstans ljuger någon, antingen om det är personen som ska ha plockat sakerna och skickat dom till monteringen, eller om det är någon som ser att beställningen las för någon vecka sen, vill undvika risken för en jobbig kund (många som sitter på support/help desk osv som inte ska jobba med det).
Håller med om att bojkott är lite väl extremt, men tycker TS ska få en ursäkt av webhallen åtminstone och att dom kikar vad som gått fel. Undvik standard genererade ursäkter och kika faktiskt vem som inte gjort sitt jobb rätt, kan ju vara så att personen var osäker och att dom behöver extra info om hur saker ska utföras.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att beroende på kundens status hos Webhallen så kan man bli prioriterad? Kanske det som hänt, om nu allting var skickat för att monteras så måste ju någon annan fått dessa delar tillslut, eller att dem "tappats bort"? Har svårt att se att det var lämnat till avdelningen för att monteras utan att vara en komplett överlämning.

Permalänk
Medlem

Håller med, dåligt av Webhallen att inte upptäcka felet trots flera kontakter med TS.

Ändock, fel kan hända, måste ha haft maximal otur att det händer samma person flera gånger.

Har själv enbart goda erfarenheter av webhallen än så länge, så kanske lite hårt med bojkott men det är upp till var och en hur man känner.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Kan vara så att (som ofta händer på lager) att det plockats för många av produkterna (och framför allt vid juletider) från lagerplatserna och innan de kommer tillbaka till lagerplatsen kan lagerplatsen rapporteras som tom. Finns det då ingen buffert heller så kommer den ju att listas som tom i systemen även om det finns saker på väg tillbaka till lagerplatsen. Men nu iom att den är rapporterad som tom och man har för många produkter så måste det inventeras vilket också tar tid för att reda ut var sakerna ska vara, var de kom från och vad som ska plockas först om det kanske är en serie som ska levereras innan nästa serie säljs osv osv osv.

Jag skulle tagit det lugnt med att bojkotta och ärligt talat skulle jag bara släppt det och tagit det som en erfarenhet framöver

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tänka mig alla beställningar runt Reahypen hela julen, alla är lediga ingen vill jobba men allt skall skickas snabbt som attans etc etc, Håller med om att det är tråkigt att hamna i denna sitsen men oavsett affär så tror jag detta händer och det under just jul/Nyår.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Om alla började bojkotta butiker efter lite enklare problem, skulle det nog inte finnas många butiker kvar haha....
De gav dig dina pengarna tillbaka, och erkände att de hade ett problem efter att de märkte det. Och självklart kommer det ta lite mer tid om man beställer runt jul/nyårs. Det är när de flesta är på semester..

Permalänk
Inaktiv

Jag hakar på bojkotten. Man har hört butiker ta in barnarbetare och allt möjligt, men att inte ha saker i lager som man trodde tar alla pris.

Nå fel händer vill man skydda sig emot detta så finns det butiker som garanterar leverans inom vissa tider och de sänker priset om de ej håller villkoren. Nackdelen med dessa butiker är att deras priser brukar vara det dubbla än webbhallen, lägg dessutom på 1000kr/h för att svara på frågor.

Så ni som har extrema krav, ja det finns butiker som faktisk tillgodoser era krav emot en liten extra kostnad som jag beskrev ovanför.. Jag var med en gång när en kund ville ha en kabel bråttom, kund upptäckte detta på fredag eftermiddag och de ville ha den levererad till sig senast måndag morgon. Butiken hade hemma kabeln i Tyskland och jag tror fraktkostnaden endast gick på 1500kr..

Permalänk
Medlem

Nu eller aldrig!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@anon159643 Ja det är helt sjuka krav att ha fungerande info ang lagersaldo, att ha ett fungerande kösystem när man förhandsbokar, eller att inte skicka hårddiskar i ett kuvert.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Om alla började bojkotta butiker efter lite enklare problem, skulle det nog inte finnas många butiker kvar haha....
De gav dig dina pengarna tillbaka, och erkände att de hade ett problem efter att de märkte det. Och självklart kommer det ta lite mer tid om man beställer runt jul/nyårs. Det är när de flesta är på semester..

Haha, jag reflekterade över detta för drygt 5 år sedan och satte ihop alla "Varning för"-trådar till lite överskådlig statistik.
Kanske läge att återuppliva tråden upp och uppdatera statistiken.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1263487-vem-i-hela-var...

Permalänk
Medlem

Dom är lite märkliga på webhallen ibland jag beställde en Homey av webhallen när den var ny och svår att få tag på.
Eftersom den inte fanns på lager hos någon affär så la jag en beställning på en och betalade mot lovord att Webhallen skulle skicka en så fort dom fick in några ex.
En vecka senare ser jag att det finns 10 ex i en affär några mil ifrån mig så jag ringer upp webhallen och frågar varför min beställning inte är skickad.
Jag får då som svar att butiken som hade 10st fick in alla Homey och inte centrallagret och att dom skulle plocka alla order från deras lager och skicka ut till kunder som bokat dem.
Efter någon halvtimma eller så är lagersaldot 0 igen på butiken och jag tänker glatt att jag snart ska få ett besked om leverans.
Men icke så efter några dagar ringer jag upp butiken och frågar vad som hände med min Homey.
Då får jag som svar att alla blev sålda över disk och han som skulle skicka tills oss som beställt dem inte han plocka dem snabbare än vad de såldes över disk och det var bara en order som hann gå ut.

Hur är detta möjligt när jag tom betalat för min Homey i förväg?
Fick inget bra svar från Webhallen utan mest att de skulle försöka ändra på rutinerna osv.

Visa signatur

Permalänk

Jag har haft samma typ av problem nu under julen. Beställde en del olika komponenter på rea när det fanns flera i lager, inget händer med beställningen. När jag ringer efter 3 dagar så får jag veta att det inte längre finns i lager och att det kommer att bli i februari dem kan skicka ut det.
Riktigt surt då det var för sent att utnyttja några andra erbjudanden. Jag tror inte att det här är en isolerad incident då han på kundtjänst inte alls lät förvånad utan förklarade hur det låg till som om det är något han gör varje dag. Enligt honom så var det flera i "kö" före mig som fick komponenterna istället.
Det är möjligt att deras hemsida faktiskt inte uppdaterar lagerstatus förrän produkterna skickas, vilket skulle förklara varför det här är extra vanligt under julen med alla röda dagar.

Jag kommer inte att avstå från att handla där för något sådant här, men jag kommer att ha det i baktanke och undvika att köpa saker som håller på att ta slut eller saker som jag behöver snabbt.

Permalänk
Medlem

Att byta till just Komplett kanske inte var så smart om man vill bojkotta Webhallen. Det är samma ägare till de butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Haha, jag reflekterade över detta för drygt 5 år sedan och satte ihop alla "Varning för"-trådar till lite överskådlig statistik.
Kanske läge att återuppliva tråden upp och uppdatera statistiken.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1263487-vem-i-hela-var...

Mm, kanske skulle vara bra att ha ett "samlingstråd" där folk kan rösta för vilken butik är bäst/värst...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragnarok:

@johan86c Ja det är helt sjuka krav att ha fungerande info ang lagersaldo, att ha ett fungerande kösystem när man förhandsbokar, eller att inte skicka hårddiskar i ett kuvert.

Har du ens jobbat med ett ERP system som hanterar lagersaldo? Finns nog inget bolag som visar realstatus på lagersaldo utan det är oftast en beräknad lagerstatus (därför man anger 10+20+ etc). Se på Inets hemsida, där klassificerar de lagerstatus på två sätt, dels vad deras centrallager har, samt vad respektive butik har. Butikernas saldo är troligt att det är mer precisa än centrallagrets som kanske har en differens på +-10 i vissa tillfällen (?).

Uppdateringarna sker antingen sekventiellt i ett system som gör uträkningen, och attest innan publicering lämnas över till ansvarig innan det presenteras på site, eller så görs det manuellt. Troligtvis det första till större bolag.
Men det är inte alltid så lätt.

Det är lätt att krångla till ett lagersaldo via mänsklig ineffektivitet. Om du säljer x antalet produkter och får åter y antalet produkter och inte hinner med att räkna in detta, så visas ett felaktigt lagersaldo. Varför vissa ibland får en produkt snabbare än man anat. Likadant kan man ha räknat in för mycket i saldot, varför någon får vänta för länge. Detta finns överallt, Webhallen är knappast unika.

Hade det funnits ett dagligvaruhandel forum så hade Netto varit proffs på detta, men hack i häl hade de haft valfri matvaruhandlare för att kamma hem tronen.

Skrivet av Niolator:

Att byta till just Komplett kanske inte var så smart om man vill bojkotta Webhallen. Det är samma ägare till de butikerna.

Ja men inte samma organisation. Som högst har dom förmodligen samma ERP system för att underlätta interna processer mellan bolagen.

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att dom har haft lagerinvetering den första eller andra som dom flesta andra haft är det helt otroligt att dom inte klarar att ha riktigt lagersaldo.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@anon131444 Helt tokiga krav, det är helt fantastiskt att något fungerar alls i samhället då man inte får ställa några krav på någon eller något.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

jag tror att du gör ett bra val och köper från komplett istället de är nog lika glada som webhallen för din affär.. visst är det samma ägare nu för tiden ändå.. så kanske inte värdens bästa bojkott

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ja men inte samma organisation. Som högst har dom förmodligen samma ERP system för att underlätta interna processer mellan bolagen.

Visst, men jag utgick från att orsaken till bojkotten var att Webhallen inte skulle tjäna mer pengar på hans inköp. Nu gör de ju ändå det. Närmare bestämt ägarna till de båda butikerna gör det.

Permalänk
Medlem

@FixT:

Det finns ju så sjukt många förklaringar till varför något kan bli fel under jul/mellandagarna. Jag förstår att det är frustrerande när man beställer något som man är sugen på att få levererat så snart som möjligt och det inte blir så.

Du skriver dock ingenting om ifall du förde någon dialog med webhallen ang att du blivit lovad omgående leverans och frågat ifall de kan lösa detta på något sätt. Det är ju t.ex inte alls ovanligt att ett företag uppgraderar ditt nättagg/ram-hastighet etc till något som finns i lager ifall det är så att de har schabblat till det. Jag jobbade i butik i flera år och vet inte hur många gånger som en kund gick hem med en 6.000 kr tvättmaskin för att den för 4.500 kr inte levererades som jag hade lovat (utan extra kostnad för kund dvs).

Tråd enbart gjord för att ge Webhallen dålig PR för ett misstag som dagligen händer alla företag över hela världen vet jag inte om jag uppskattar särskilt mycket. Nepp, jag ställer mig på webhallens sida i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@FixT:

Det finns ju så sjukt många förklaringar till varför något kan bli fel under jul/mellandagarna. Jag förstår att det är frustrerande när man beställer något som man är sugen på att få levererat så snart som möjligt och det inte blir så.

Du skriver dock ingenting om ifall du förde någon dialog med webhallen ang att du blivit lovad omgående leverans och frågat ifall de kan lösa detta på något sätt. Det är ju t.ex inte alls ovanligt att ett företag uppgraderar ditt nättagg/ram-hastighet etc till något som finns i lager ifall det är så att de har schabblat till det. Jag jobbade i butik i flera år och vet inte hur många gånger som en kund gick hem med en 6.000 kr tvättmaskin för att den för 4.500 kr inte levererades som jag hade lovat (utan extra kostnad för kund dvs).

Tråd enbart gjord för att ge Webhallen dålig PR för ett misstag som dagligen händer alla företag över hela världen vet jag inte om jag uppskattar särskilt mycket. Nepp, jag ställer mig på webhallens sida i det här fallet.

Anledning att jag kontaktade Webhallen flertalet gånger var just att skapa en dialog kring mina komponenter men allt var enligt webhallen i sin ordning. Förstår att det kan bli mycket under jul mellandagar även i en nätshop precis som i fysiska butiker
Men tror ingen i detta forumet skulle vänta i ICA kön tills februari för att "ingen vill jobba under julen". Så fråga dig själv varför du har högre krav på en fysisk butik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt också blivit irriterad i din situation. Samtidigt så är det som många andra har påpekat - en himla massa faktorer som spelar in.

Permalänk
Medlem

Det där är ganska vanligt, värt att göra en tråd för att man blir lite tjurig

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz