Webhallen har inte delarna i lager trots information från supporten

Permalänk
Medlem

När man läser en sånhär tråd inser man att många inte har jobbat på ett lager eller i en butik eller har den blekaste aning om hur lager/ÅF fungerar.
Det är många personer inblandade längs hela kedjan och det är väldigt många saker som kan gå fel längs vägen och beroende på om man rapporterar saker rätt i systemet eller hur man tolkar det som står i systemet så kan man såklart även ge ett felaktigt svar till en kund.

Det är fullt möjligt att tappa bort en hel PALL med varor. Det behövs så lite som att någon förväxlar ett par siffror så att den råkar hamna på fel plats så är den ju "borta".
Givetvis så korrigerar man ju saldot så fort detta uppdagas men dels är det inte säkert att det märks förrän man börjar få ett lågt saldo på plockplatsen och det behöver fyllas på och dels behövs det i regel någon form av attest och kanske "fyraögonprincipen" för att korrigera saldot om det handlar om mycket pengar. Så det är inte alltid saldos korrigeras omgående, av flera tänkbara anledningar.
Det kan även hända att leveratören gör en miss när de plockar en plockpall och plockar fel vara och brister man lite i inleveranskontrollen kanske detta inte uppmärksammas och man får ett felsaldo.
Kanske man fyller på artikeln på fel plockplats och sedan inte hittar den.
Det kan vara så att en vara är trasig och att detta uppmärksammas först när den ska plockas. Är det då den sista varan på en lågsäljande produkt som man inte vill ha för mycket lager av så kan det ta 1-2 veckor innan den kommer in igen från leverantören.
På mitt jobb (och på flera andra ställen såklart) försvåras detta av att det är en butik och kunder själva kan plocka många av varorna. Det innebär att en kund kan gå runt med de sista 5 varorna i sin korg/vagn/påse och fram till dess att kunden går ut genom kassan och betalar så visas "felaktigt" 5 i saldo på hemsidan.

Givetvis försöker man ju att bygga bort så mycket som möjligt av riskerna att göra misstag med olika saker i datorsystemet men inget system är helt felfritt och så fort det är människor inblandade så ökar risken att något går fel. Bygger man in för många saker för att minska riskerna blir systemet även omständigt och ineffektivt att använda.

Det är givetvis surt som tusan när man själv råkar ut får något sånthär. Det har hänt mig själv några gånger, exempelvis när jag skulle köpa en sats med mellanringar från en fotobutik. Hemsidan visade att de fanns i lager men när orderkännandet kom så stod det att den var restad. I det fallet var det en annan kund som i princip samtidigt (men lite lite innan) som jag lade en order (jag frågade butiken) men det hade lika gärna kunnat vara ett felsaldo.
Nu var denna artikel slut hos alla butiker som hade den i sitt sortiment och även i brist hos leverantören så jag fick vänta i, tror jag, över två månader. Otroligt surt då jag beställde hos denna butik får att de hade dem i lager.

Denna butik har alltid varit otroligt trevliga och serviceinriktade så jag väntade snällt. När jag lite senare beställde en väska från samma butik så låg det en handskriven lapp i paketet med väskan där de sa de var ledsna att jag fortfarande inte hade fått mina mellanringar men att de fortsatt var restade hos leverantören.

Så visst finns det skillnad i hur man kan hantera saker. Det är dock inte säkert att Webhallen i detta fallet gjort något avsiktigt fel i kommunikationen med kunden. Det kan handla om att personen/erna som pratade med TS inte hade all information eller hade felaktig information pga någon annan faktor.
Att basera sitt fortsatta handlande utifrån en isolerad händelse är kanske onödigt.
Jag har själv alltid blivit bra bemött av Webhallen både vid fördröjd leverans en gång och vid reklammation.

Permalänk
Medlem

@FixT:

Jag vet själv hur frustrerande det är när man själv "känner på sig" att något är fel, man kontaktar butiken och de säger att allt är i sin ordning för att sedan en tid senare visa sig att det inte alls var som det skulle. Personligen ser jag de här tillfällena som ett utmärkt tillfälle att få lite bonus för sveda och värk. När jag hamnat i de här situationerna så ber jag att få prata med personens chef. Jag informerar chefen om vad butiken har lovat tidigare (i ditt fall att du ringt in och allt varit i sin ordning) och att de nu brutit det de lovat och frågar chefen hur de tänker lösa problemet. Allt som oftast så går jag därifrån med en okej ersättning för att butiken har brutit sitt tidigare löfte. I ditt fall skulle ju detta kunna varit att du fått en uppgradering på de delar som inte fanns i lager + att chefen ser till att din dator är nästa som byggs. Skadan butiken har gjort, dvs förseningen, är ju redan gjord. I detta exemplet så får du ju i alla fall någon form av kompensation för det.

Alternativet är ju att du ångrar ordern, beställer någon annanstans ifrån och får precis det du betalar för. Beställningen tar ju minst lika lång tid härifrån som i ovanstående exempel, om nu inte butik 2 får problem, då kommer du ju ha väntat 2 gånger! Skadan från butik 1 är ju redan gjord. Du har ju redan väntat oavsett. I scenariot där man tillåter butik 1 att lösa problemet så går du ju i alla fall därifrån med någon form av kompensation för problemen de skapade för dig.

Folk i allmänhet har för lätt att överge relationer så fort de blir lite problematiska. Jag hade sett detta som ett utmärkt tillfälle ta reda på om jag vill fortsätta min relation med företaget. Som jag tidigare sagt så kan alla, företag som privatpersoner, göra fel. För mig är det viktigt att veta hur företaget handlar när fel uppstår. En gång fick jag kött som inte höll standarden på ICA maxi, istället för att börja handla på City Gross så gick jag tillbaks till Maxi och reklamerade köttet. Det slutade med att jag åt upp köttet, fick dubbla pengarna tillbaka och har nu varit en trogen kund hos dom i flertalet år, för jag vet att om de begår ett fel så står de för det. Tjänade dom på det? Ja, jag har ju handlat för över hundra tusen kronor hos dem sedan dess. Tjänade jag på det? Jo, jag vet att de inte kommer krångla ifall det någonsin bli problem igen.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv i butik/lager och saldo är väldigt känsligt, ett litet fel och saldo kan bli väldigt fel, finns mycket som kan gå snett på vägen, från lossningen av en bil till upp/nedhissningen av en pall till påfyllnad på lagerplats till återköp, till systemfel osv..
Själv har jag haft problem med ett återköp en gång, skulle lämna tillbaka ett tangentbord, hade inte ens öppnat förpackningen, men de hävdade att det saknades en gummisnodd i förpackningen. Därefter har jag bojkottat webhallen i cirka 4 år. Men har nog gått vidare nu och kan kanske tänka mig att handla där igen snart.
Visst är det bra att de kollar att allt finns med osv. vid återköp, men någon måtta får det vara. Jag lämnade tillbaka en sak på netonnet, de kollade inte ens om allt var med trots att jag nämnde att jag till och med öppnat förpackningen och det dessutom var synligt. Och det är ju inte bra åt andra hållet..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@FixT:

Jag vet själv hur frustrerande det är när man själv "känner på sig" att något är fel, man kontaktar butiken och de säger att allt är i sin ordning för att sedan en tid senare visa sig att det inte alls var som det skulle. Personligen ser jag de här tillfällena som ett utmärkt tillfälle att få lite bonus för sveda och värk. När jag hamnat i de här situationerna så ber jag att få prata med personens chef. Jag informerar chefen om vad butiken har lovat tidigare (i ditt fall att du ringt in och allt varit i sin ordning) och att de nu brutit det de lovat och frågar chefen hur de tänker lösa problemet. Allt som oftast så går jag därifrån med en okej ersättning för att butiken har brutit sitt tidigare löfte. I ditt fall skulle ju detta kunna varit att du fått en uppgradering på de delar som inte fanns i lager + att chefen ser till att din dator är nästa som byggs. Skadan butiken har gjort, dvs förseningen, är ju redan gjord. I detta exemplet så får du ju i alla fall någon form av kompensation för det.

Alternativet är ju att du ångrar ordern, beställer någon annanstans ifrån och får precis det du betalar för. Beställningen tar ju minst lika lång tid härifrån som i ovanstående exempel, om nu inte butik 2 får problem, då kommer du ju ha väntat 2 gånger! Skadan från butik 1 är ju redan gjord. Du har ju redan väntat oavsett. I scenariot där man tillåter butik 1 att lösa problemet så går du ju i alla fall därifrån med någon form av kompensation för problemen de skapade för dig.

Folk i allmänhet har för lätt att överge relationer så fort de blir lite problematiska. Jag hade sett detta som ett utmärkt tillfälle ta reda på om jag vill fortsätta min relation med företaget. Som jag tidigare sagt så kan alla, företag som privatpersoner, göra fel. För mig är det viktigt att veta hur företaget handlar när fel uppstår. En gång fick jag kött som inte höll standarden på ICA maxi, istället för att börja handla på City Gross så gick jag tillbaks till Maxi och reklamerade köttet. Det slutade med att jag åt upp köttet, fick dubbla pengarna tillbaka och har nu varit en trogen kund hos dom i flertalet år, för jag vet att om de begår ett fel så står de för det. Tjänade dom på det? Ja, jag har ju handlat för över hundra tusen kronor hos dem sedan dess. Tjänade jag på det? Jo, jag vet att de inte kommer krångla ifall det någonsin bli problem igen.

Jag har generellt samma approach som du när det kommer till vissa företag. Jag hade mycket strul hos Tre när det kom till en smartphone som hade gått sönder och jag fick då information och löften över telefon och i butik som sedan inte blev uppfyllda. På grund av det så kommer jag helt enkelt att byta operatör eftersom mobilt BankID och diverse tjänster är för viktiga.

Ett allmänt tips till er som ringer in till företag är att spela in samtalet. Jag har en app på min smartphone som frågar mig om jag vill spara samtalet efteråt, därvid jag kan lägga till en notering om samtalet och sedan spara det till en cloudstorage. Jag har aldrig behövt gå tillbaka och kontrollera ett samtal men det är alltid trevligt att ha möjligheten att dubbelkolla OM ett problem skulle uppstå. Detsamma gäller säkert vid köp av privatpersoner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@FixT:

Jag vet själv hur frustrerande det är när man själv "känner på sig" att något är fel, man kontaktar butiken och de säger att allt är i sin ordning för att sedan en tid senare visa sig att det inte alls var som det skulle. Personligen ser jag de här tillfällena som ett utmärkt tillfälle att få lite bonus för sveda och värk. När jag hamnat i de här situationerna så ber jag att få prata med personens chef. Jag informerar chefen om vad butiken har lovat tidigare (i ditt fall att du ringt in och allt varit i sin ordning) och att de nu brutit det de lovat och frågar chefen hur de tänker lösa problemet. Allt som oftast så går jag därifrån med en okej ersättning för att butiken har brutit sitt tidigare löfte. I ditt fall skulle ju detta kunna varit att du fått en uppgradering på de delar som inte fanns i lager + att chefen ser till att din dator är nästa som byggs. Skadan butiken har gjort, dvs förseningen, är ju redan gjord. I detta exemplet så får du ju i alla fall någon form av kompensation för det.

Alternativet är ju att du ångrar ordern, beställer någon annanstans ifrån och får precis det du betalar för. Beställningen tar ju minst lika lång tid härifrån som i ovanstående exempel, om nu inte butik 2 får problem, då kommer du ju ha väntat 2 gånger! Skadan från butik 1 är ju redan gjord. Du har ju redan väntat oavsett. I scenariot där man tillåter butik 1 att lösa problemet så går du ju i alla fall därifrån med någon form av kompensation för problemen de skapade för dig.

Folk i allmänhet har för lätt att överge relationer så fort de blir lite problematiska. Jag hade sett detta som ett utmärkt tillfälle ta reda på om jag vill fortsätta min relation med företaget. Som jag tidigare sagt så kan alla, företag som privatpersoner, göra fel. För mig är det viktigt att veta hur företaget handlar när fel uppstår. En gång fick jag kött som inte höll standarden på ICA maxi, istället för att börja handla på City Gross så gick jag tillbaks till Maxi och reklamerade köttet. Det slutade med att jag åt upp köttet, fick dubbla pengarna tillbaka och har nu varit en trogen kund hos dom i flertalet år, för jag vet att om de begår ett fel så står de för det. Tjänade dom på det? Ja, jag har ju handlat för över hundra tusen kronor hos dem sedan dess. Tjänade jag på det? Jo, jag vet att de inte kommer krångla ifall det någonsin bli problem igen.

Så här i efterhand skulle det varit en bättre approach från min sida men när jag äntligen fick reda på problemet häromdagen "ber om ursäkt men du får vänta nån vecka till" så räckte inte självbehärskningen till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snooc:

Jag har en app på min smartphone som frågar mig om jag vill spara samtalet efteråt

Dela gärna med dig av vilken app. Har behov av en sådan app!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag har krav på mig att leverera på mitt jobb, jag antar att du har krav på ditt ?

Om rutorna i huset skulle rammla ur så kommer jag inte tänka "ja..jo va fan, de kanske regnade när snickarna höll på...sådant man får räkna med". Om ratten i bilen lossnar "jaha, de lär ju vara tråkigt på bandet hos Audi, lite ratt-loss får man räkna kallt med".

Så om du eller någon av dina kollegor gör minsta lilla fel (det kan vara stavfel, räknefel, sen leverans, sen till möte med kund vad som) så tycker du det är rimligt att företagets kunder kallar till bojkott “för att man skall ju ställa krav”?

Klart man skall sträva efter att saker blir rätt men man måste ju inse att fel händer ibland och man kan inte bojkotta företag för minsta lilla fel som inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så om du eller någon av dina kollegor gör minsta lilla fel (det kan vara stavfel, räknefel, sen leverans, sen till möte med kund vad som) så tycker du det är rimligt att företagets kunder kallar till bojkott “för att man skall ju ställa krav”?

Klart man skall sträva efter att saker blir rätt men man måste ju inse att fel händer ibland och man kan inte bojkotta företag för minsta lilla fel som inträffar.

En Sweclockare gör aldrig fel och kan därför kräva att alla andra är 100% felfria.
De har även total kännedom om alla yrken, system och sociala situationer som kan tänkas existera där ute.

Permalänk
Avstängd

Kundservice är inte lika viktigt för företagen längre helt enkelt.

De var andra tidier i början av Inet men jag tror inte de ångrar att de hade så bra service för deras rykte sitter kvar än idag och de vinner fortfarande årets butik på sweclockers varje år.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Aktsu:

Så om du eller någon av dina kollegor gör minsta lilla fel (det kan vara stavfel, räknefel, sen leverans, sen till möte med kund vad som) så tycker du det är rimligt att företagets kunder kallar till bojkott “för att man skall ju ställa krav”?

Klart man skall sträva efter att saker blir rätt men man måste ju inse att fel händer ibland och man kan inte bojkotta företag för minsta lilla fel som inträffar.

Jag tycker att det är upp till (i det här fallet i ditt exempel kunderna) att avgöra om de litar på företaget eller inte. Eftersom det finns fler försäljare i Svergie än tex i det här fallet Webhallen så behöver man inte välja dem igen om man tycker att något inte gick rätt till.

Jag beställde en hårddisk ifrån webhallen år ~2012-2013 och de skickade den till mig i ett ospårbart kuvert, självfallet var den trasig när den kom fram till mig. Efter det har jag aldrig beställt något av dem igen.

Framför allt för att jag inte behöver, för att det finns andra butiker att välja på.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker att det är upp till (i det här fallet i ditt exempel kunderna) att avgöra om de litar på företaget eller inte. Eftersom det finns fler försäljare i Svergie än tex i det här fallet Webhallen så behöver man inte välja dem igen om man tycker att något inte gick rätt till.

Jag beställde en hårddisk ifrån webhallen år ~2012-2013 och de skickade den till mig i ett ospårbart kuvert, självfallet var den trasig när den kom fram till mig. Efter det har jag aldrig beställt något av dem igen.

Framför allt för att jag inte behöver, för att det finns andra butiker att välja på.

Självklart är ingen tvingad att köpa hos någon utan folk gör som de vill med sina pengar så man kan bojkotta bäst man vill av vilket skäl som helst. Det innebär dock inte att det är rationellt eller logiskt att göra så och det står övriga människor fritt att påpeka detta om man går till ett publikt forum för att skrika bojkott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Dela gärna med dig av vilken app. Har behov av en sådan app!

Tack på förhand!

Jag använder "ACR - Another Call Recorder" som enbart fungerar till Android. På deras hemsida står det att det inte finns liknande appar för iPhone om du råkar ha en sådan.

Se till att allt fungerar som det ska för din smartphone och din version av Android. Dem förvarnar när man har installerat appen om att man ska hålla koll på vilka lagar som gäller när det kommer till att spela in samtal så jag kan passa på att berätta att det är fullt lagligt i Sverige så länge du är en del av konversationen. Detsamma gäller ljud-inspelningar rent allmänt och du behöver inte informera någon tredjepart om att samtalet spelas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

Någonstans måste ju felet ha uppdagats menar jag, tycker då att det inte ska ligga på mitt ansvar att höra av mig och kolla upp det. Sen kan ni ju ha rätt att bojkott kanske är förhastat men då jag hade behövt datorn redan så blev jag lite ledsen i ögat 😥
Har givetvis varit trevlig i min korrespondens med Webhallen
Trevlig fortsättning!

Skickades från m.sweclockers.com

Om en punkt i systemet felar är det oftast så att allting bara försvinner i mängden snarare än att någon upptäcker. Har systemet sagt att delarna skickats när de i själva verket ej har gjort det pga en saldo-miss är det mer troligt att den ordern kommer flyttas över till nästa steg i systemet för att där aldrig komma upp till ytan. Sedan är det sällan en person har koll på allt, när du ringer för att påpeka felet är det ofta den personen i sin tur måste börja ringa och kika runt för att se vad som hänt.

Sen kan man ju tycka att om du "behövde datorn" var det väldigt klantigt att beställa något som ska monteras över jul- och mellandagshandeln. Behöver du den nu så åker du in till butiken och ser vad som finns tillgängligt på plats

Permalänk
Medlem

Tyckte också det var lustigt att läsa att man gått till Komplett för att bojkotta webhallen. Är väl bara en tidsfråga tills sajterna och butikerna får samma logotyp

Jag tycker det är någorlunda godtyckligt att en sån här miss kan ske. Det jag skulle uppskatta från företagets sida i såna fall är att de har supportpersonal som är utbildad i att kunna inse att detta är jobbigt för kunden och att man är artig och ursäktar sig när man presenterar de dåliga nyheterna.

Sen ska det ju inte ske allt för ofta så när det väl inträffar kan man ha någon slags kompensation förberedd. Godis, extraleksak, något sådant småtrams för att lätta upp stämningen lite.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Aktsu:

Det innebär dock inte att det är rationellt eller logiskt att göra så

Det håller jag inte med dig om, om det blir fel en gång så varför ska man beställa ifrån samma ställe igen om man inte absolut behöver det ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Du bör endast bojkotta Webhallen om du inte lyckats få någon ersättning för den uppenbara missen som du har behövt gå igenom då du har kommunicerat flertal gånger med deras kundtjänst och ändå så sket det sig i slutändan. Personligen har jag bara haft "tur" med Webhallen så jag är nöjd. Självfallet svider det just nu när du sitter utan grejorna som du förväntade dig att ha redan.

En gång när jag beställde något från Inet (SD-kort som skickades i brevpost) så dröjde det två veckor längre än vanligt och detta var inte under någon stressig tid för varken Inet eller posten. Självfallet riktade jag först min ilska mot Inet, sedan Posten, men sedan när jag fick varorna så var livet fröjd igen. Så möjligen kommer du att ändra din uppfattning när skiten har ordnat sig!

Samtidigt bör företag, inklusive Webhallen, se "klagomål" från kunder som "förbättringsförslag" eftersom majoriteten av kunder klagar ju endast när något inte gick som de förväntade sig. En stor del av vad kunderna förväntar sig är ju vad företagen själva lovar och/eller "garanterar". Om jag inte minns helt fel så ska Webhallens lagersaldo faktiskt vara mer eller mindre i realtid?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det håller jag inte med dig om, om det blir fel en gång så varför ska man beställa ifrån samma ställe igen om man inte absolut behöver det ?

Därför att fel en gång för dig säger absolut ingenting om din sannolikhet att få fel vid en senare beställning.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Aktsu:

Därför att fel en gång för dig säger absolut ingenting om din sannolikhet att få fel vid en senare beställning.

Det vet du absolut inte. Hade jag beställt en till hårddisk ifrån Webhallen så kanske det hade vart samma människa som packade ner den igen i ett kurvert och hoppades på det bästa.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv

Så här blir det när 5åringar inte får sin glass på stan. Bara det att alla 5åringar får exakt det dom vill ha sen många år tillbaka. så dom är inte vana när nått inte går deras väg på en gång.

** Trams, bort /mod **

tog bort trams
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det vet du absolut inte. Hade jag beställt en till hårddisk ifrån Webhallen så kanske det hade vart samma människa som packade ner den igen i ett kurvert och hoppades på det bästa.

Jo jag vet att en datapunkt inte är tillräckligt för ett statistiskt underlag. Speciellt eftersom din erfarenhet av butik A inte säger någonting om risken att få ett dåligt packat paket från butik B. Så din enskilda erfarenhet kan inte på något vis användas för att jämföra sannolikheten att få dåligt packade paket från de olika butikerna.

Men folk får agera känslomässigt bäst de vill (alla är vi olika och agerar olika) det är inget fel i det, men det är inte rationellt.

Permalänk
Medlem

@Ragnarok: Och när du handlar från butik B visar det sig att klantskallen från Webhallen bytt jobb och jobbar där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det håller jag inte med dig om, om det blir fel en gång så varför ska man beställa ifrån samma ställe igen om man inte absolut behöver det ?

För att om man låter butiken få en chans att lösa/kompensera för strulet så vet du nu om det går att lita på butiken eller inte. Denna information kan ju vara superviktig nästa gång man ska köpa något. Alternativt så byter man butik, men då har du ju ingen erfarenhet av nästa butik och du har ingen aning om hur de kommer reagera när de väl gör fel någon gång i framtiden.

Permalänk

He. hm. Angående lager saldo. Arbetar på en livsmedelsbutik där vi har ca över 20 000 artiklar. Vi hade saldo inventering nu första januari. Det inbegriper att en månad förre så börjar vi räkna allt vi har i butiken. Med olika steg ner när vi får börja räkna. Tex vissa varor 3 veckor innan andra 1 vecka innan samt en del samma dag. Samt en kväll räkna allt/bekräfta i butiken med hand dator för att inventeringen skall genomgås.

Lång historia kort. Logiskt så borde väl vårt lagersaldo stämma i dag 11/1-19 om vi räknat hela vårat sortiment/lager osv med plus minus 1 eller 2?

Tro det eller ej vi kan ha saldo fel på allt från 1 till 60 eller mer på vissa varor vilket man skulle tycka borde vara omöjligt. Saken är den råkar någon göra en saldo kontroll innan kl17 men skicka in den efter kl17 så blir det fel. Eller man gör en saldo kontroll men skickar den innan kl17 och det är en vara vi fått idag så blir det fel. Eller än värre om man missat att kvittera en pall/leverans då skall vi inte prata om saldofel!

Så länge människor är iblandade så blir det alltid fel. Bara att ta saldo är inte lika med utan i bästa fall.

Vi människor felar och tyvärr betyder det att vi felar andra människor med.

Sedan vad gäller kundkontakt osv får varje butik ta för sig. Ge kompensation eller liknande.
Jag ger inget omdöme angående det.

Det jag menar är att det är inte så lätt ibland för oss "Butiker" hellre. Världen är ibland mer komplicerad än vad man som konsument tror. som sagt inget rätt eller fel.

Skulle tro samma sak gäller både Inet/Komplett/Webhallen osv men de borde ha mindre antal
artiklar men troligen även ha samma problem med saldofel?

Permalänk
Medlem

Beställde ett brädspel, inte i lager men fanns hos leverantör.
Det var i maj...

Har varit på dem om det eftersom det fortfarande finns hos leverantör men det är tydligen slut ändå.
Men de ska få till nästa maj på sig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jo, jag vet att de inte kommer krångla ifall det någonsin bli problem igen.

Det handlar dock om olika fall, människor, rutiner och hantering. Så bara för att det blivit bra tidigare säger inte det att utfallet blir detsamma nästa gång ett problem uppstår. Ju större företag desto större sannolikhet att hanteringen blir annorlunda (många anställda, hög personalomsättning, etc).

På samma sätt kan en butik som hanterat ett ärende uselt sköta sig exemplariskt nästa gång.

Även om tidigare utfall sannolikt ökar chansen/risken för liknande hantering längre fram..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem

** Tråd rensad **

Tänk på att hålla det hela sakligt och till ämnet.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare jobbat på ett postorderföretag och det hände en gång per dag att vi inte hittade en vara som en kund beställt pga fel i lagersaldo. Det är inte jättelätt att få exakt rätt lagersaldo när man får in 5000 av varje produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FixT:

Beställde ny dator från Webhallen 25/12 då allt fanns i lager och gratis montering. I min orderbekräftelse är allt i lager. Såg senare i min beställning att flera komponenter var ej längre i lager. Hörde då av mig till kundtjänst vilka på mail svarar:

Hej,

alla produkter till ditt bygge finns i lager och din dator kommer att börja byggas inom kort.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

Johan A

Detta var den 2 januari. Ringde även kundtjänst innan jag fick detta mail då sa dom att allt var skickat till config avdelningen för montering.
8 januari chattar jag med kundtjänst för frågor om leveranstid och får då svar att tyvär så finns inte alla komponenter hemma och har inte funnits sedan 21/12

Hade dom sagt detta på en gång hade jag ändrat komponenter till vad som fanns i lager och montering kunnat påbörjas men istället så ljuger dom en rakt upp i ansiktet flertalet gånger. Datorn är nu givetvis avbeställd och jag fått tillbaka mina pengar. Ny beställning från komplett och bygger själv istället. Tråkigt då jag behövde datorn klar tidigare.

Tycker om du beställer från samma ägare då Komplett äger Webhallen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tycker om du beställer från samma ägare då Komplett äger Webhallen.

Ja det hade jag ingen aning om
Lär ju inte vara samma personal dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

En annan möjlighet till ett inkorrekt lagersaldo är det som hänt mig några gånger - att de inte förstår sig på ursprungspaketeringen riktigt. (de som produkterna levereras i till Webhallen). Köpt en fläkt - fått hem två. En stor kartong med två mindre i. Osv.

Längesen jag jobbade lager men man fattar ju hur sånt här händer. Inte så konstigt.