När man läser en sånhär tråd inser man att många inte har jobbat på ett lager eller i en butik eller har den blekaste aning om hur lager/ÅF fungerar.
Det är många personer inblandade längs hela kedjan och det är väldigt många saker som kan gå fel längs vägen och beroende på om man rapporterar saker rätt i systemet eller hur man tolkar det som står i systemet så kan man såklart även ge ett felaktigt svar till en kund.
Det är fullt möjligt att tappa bort en hel PALL med varor. Det behövs så lite som att någon förväxlar ett par siffror så att den råkar hamna på fel plats så är den ju "borta".
Givetvis så korrigerar man ju saldot så fort detta uppdagas men dels är det inte säkert att det märks förrän man börjar få ett lågt saldo på plockplatsen och det behöver fyllas på och dels behövs det i regel någon form av attest och kanske "fyraögonprincipen" för att korrigera saldot om det handlar om mycket pengar. Så det är inte alltid saldos korrigeras omgående, av flera tänkbara anledningar.
Det kan även hända att leveratören gör en miss när de plockar en plockpall och plockar fel vara och brister man lite i inleveranskontrollen kanske detta inte uppmärksammas och man får ett felsaldo.
Kanske man fyller på artikeln på fel plockplats och sedan inte hittar den.
Det kan vara så att en vara är trasig och att detta uppmärksammas först när den ska plockas. Är det då den sista varan på en lågsäljande produkt som man inte vill ha för mycket lager av så kan det ta 1-2 veckor innan den kommer in igen från leverantören.
På mitt jobb (och på flera andra ställen såklart) försvåras detta av att det är en butik och kunder själva kan plocka många av varorna. Det innebär att en kund kan gå runt med de sista 5 varorna i sin korg/vagn/påse och fram till dess att kunden går ut genom kassan och betalar så visas "felaktigt" 5 i saldo på hemsidan.
Givetvis försöker man ju att bygga bort så mycket som möjligt av riskerna att göra misstag med olika saker i datorsystemet men inget system är helt felfritt och så fort det är människor inblandade så ökar risken att något går fel. Bygger man in för många saker för att minska riskerna blir systemet även omständigt och ineffektivt att använda.
Det är givetvis surt som tusan när man själv råkar ut får något sånthär. Det har hänt mig själv några gånger, exempelvis när jag skulle köpa en sats med mellanringar från en fotobutik. Hemsidan visade att de fanns i lager men när orderkännandet kom så stod det att den var restad. I det fallet var det en annan kund som i princip samtidigt (men lite lite innan) som jag lade en order (jag frågade butiken) men det hade lika gärna kunnat vara ett felsaldo.
Nu var denna artikel slut hos alla butiker som hade den i sitt sortiment och även i brist hos leverantören så jag fick vänta i, tror jag, över två månader. Otroligt surt då jag beställde hos denna butik får att de hade dem i lager.
Denna butik har alltid varit otroligt trevliga och serviceinriktade så jag väntade snällt. När jag lite senare beställde en väska från samma butik så låg det en handskriven lapp i paketet med väskan där de sa de var ledsna att jag fortfarande inte hade fått mina mellanringar men att de fortsatt var restade hos leverantören.
Så visst finns det skillnad i hur man kan hantera saker. Det är dock inte säkert att Webhallen i detta fallet gjort något avsiktigt fel i kommunikationen med kunden. Det kan handla om att personen/erna som pratade med TS inte hade all information eller hade felaktig information pga någon annan faktor.
Att basera sitt fortsatta handlande utifrån en isolerad händelse är kanske onödigt.
Jag har själv alltid blivit bra bemött av Webhallen både vid fördröjd leverans en gång och vid reklammation.