Xiaomi roboroc vs neato d5

Permalänk
Medlem

Xiaomi roboroc vs neato d5

Hej, sitter och kollar på dessa 2 robotar.. svårt att veta vilken som är mest bang for Buck. D5 är ju på kampanj för 3990 på Netonnet funderar på att köpa en och testa. Och om jag inte är nöjd beställa en Xiaomi. Lite dyrare men kanske mycket bättre?

Permalänk
Medlem

Jag hade en Neato (iof D85) tidigare, den gjorde sitt jobb förutom att den inte tar lika höga trösklar som Xiaomi.

Men märkte också att Xiaomin navigerade båda snabbare, och lättare kring bord/stolar på grund av sin runda form. Det är också betydligt enklare att avgränsa områden (virtuella avgränsningar istället för tejp/list) och möjligheten att bara markera ett rum för rengöring.

Det enda som jag personligen tyckte Neato var bättre på var mattor, de blev verkligen rena på riktigt, där kämpar Roborocken något i jämförelse.

Permalänk
Medlem

D5 har dock virtual walls. Men kanske är ett problem med stolarna. Köpte hem en d5 från Netonnet för att testa. Var lite billigare än Xiaomi

Permalänk
Medlem

Ah kanske den har, sorry Beror väl helt på planlösning och hur hemmet ser ut i övrigt, men låter väl klokt att testa en från NoN då det är lite enklare att returnera.

Permalänk
Medlem

Måste säga det är.grymt svårt att veta vad man ska köpa. Men Xiaomi och neato och roomba verkar vara det alla rekommenderar. Roomba verkar dyr bara

Permalänk
Medlem

Har själv den nya Xiaomi'n och är supernöjd. Köpte genom tyskt lager från aliexpress för 3600:- och hade den körandes här hemma inom två veckor.

Var lite rädd för en tröskel här hemma på 3cm med lite speciell utformning men det löste den.
Har svårt att se hur jag skulle bli mer nöjd faktiskt. Med det sagt tror jag inte man blir besviken på Neato'n heller.

Kommer Neato'n med moppfunktion förresten? Tycker den funktionen på Xiaomin är användbar och kan ju tippa över vågen annars.

Permalänk
Medlem

Jag har en Neato och är supernöjd. Enda nackdelen är det höga ljudet, men man slipper ju vara hemma när den jobbar så det är egentligen inget problem.

Permalänk
Medlem

jag kör på en D3 och är fruktansvärt nöjd, speciellt i senaste uppdateringen då man kan sätta virtuella väggar osv trösklar och mattor(rya) är inga problem

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Har testat neato d5 igår. Blev verkligen rent. Dock var den ganska högljudd jämfört min gamla roomba så får nog köra den när jag inte är hemma. Trodde jag var ensam på swec att köpa en neato alla rekommenderar xaiomi haha

Permalänk
Medlem

Jag har sedan en månad Roboroc 2 och den funkar riktigt bra, tar sig över alla trösklar förutom in till badrummet. Men har inte testat D5a så kan inte svara på din fråga i alla fall. Onödig kanske.
Men verkar som man inte blir missnöjd med någon av dom.

Permalänk
Medlem

Måste säga min neato är fruktansvärt högljudd när den gasar på på raksträckor.. undrar om det är fel på den. Låter mycket högre än själva motorn gör. Får kanske lämna tillbaka den och köpa xaiomi 😐

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en Xaiomi. Är grymt nöjd med den. Men har inget annat att jämföra med då jag har kört med snabeldrake innan. Köpte min på aliexpress från lager i Tyskland, betala 3400kr för den.

Permalänk
Medlem

Generellt...

Xiaomin och Neaton väldigt jämförbara.. iaf nu när D5 får kartfunktionen som tidigare bara var till D7.

Kortfattat man kan säga:

D5:
* Klart större smutstank (0.7L tror jag)
* Högre sugförmåga, så den är lite bättre på om man har djupa skarvar
* Marginellt bättre på djupa mattor
* Bättre på hörn pga formen som gör att snurrborsten kommer in i hörnet bättre.

Roborock 2:
* Rundar små objekt smidigare pga formen
* Tystare
* Går att ha ett mattläge som gör att den ökar sug om den känner att den är på matta (dock kör man den oftast på high ändå)
* Snabbare än D5:an
* Moppfunktion

En rätt bra jämförelse finns här där de faktiskt sätter roborock och d5 mot varandra I samma prissegment där de får samma poäng hela tiden.. men han av lite personliga anledningar väljer att låta D5 få priset ändå (även om de är mer eller mindre likvärdiga som helhet)

https://www.youtube.com/watch?v=1-r2EOMJchU