Delay i mitt spel när jag streamar

Permalänk

Delay i mitt spel när jag streamar

Hej. Har försökt hitta en lösning på mitt problem men inget resultat så jag vänder mig hit nu.

Precis börjat lära mig streaming och är färsk i ämnet. Men har kikat många videos och pillat lite med inställningar i OBS och streamlabs.

Det jag inte får rätsida på är att när jag väl streamar så får jag ett delay i mitt spel (inte själva sändningen som man kan ställa in).

Tex i wreckfest när jag trycker på gas så tar det 0,5sek innan gasen reagerar. Stänger jag av obs/streamlabs så reagerar spelet direkt.

Testat höga och låga kvalitets inställningar och låga samt höga bitrates m.m. Inte en enda skillnad.

Min uppsättning.

Dator: ryzen 1600 cpu , 3000mhz 16gb ram, 1080 gpu .
Skärmar: 27" 1440P 144hz och en 24" 60hz 1080p.

Internet: Stadigt Telia via telejack - 55 ned och 12 upp.

Har bara testat BFV och Wreckfest men samma delay i båda spel så fort jag streamar.. Låg kvalite i spelen så datorn överbelastas inte.

Är det någon inställning i OBS/streamlabs som jag missat? CPU som inte pallar med?

Hittar bara lösning på lagg men mitt är ju delay. Streamen ser okej ut men går verkligen inte spela när spelet släpar efter :/

Tacksam för alla olika tankar och ideer som jag kan prova på.

Med vänlig hälsning Christian!

Permalänk
Medlem

@ChristianLB: Möjligen liknande problem och lösning, med olika refresh rate med två skärmar: https://obsproject.com/forum/threads/solved-input-lag-on-game...

Permalänk

@abc80piggyback:

Så om jag fatta dom rätt så ändrar OBS hz till 60 från 144hz? och att det skapade input lag för den personen?

Det är faktiskt något jag inte kollat.

Tack för snabbt svar och hoppas detta kan vara en lösning!

Permalänk

Det var inget problem med att min Hz ändras till 60 som för personen i länken.

Dock bocka jag av "överlagring" från geforce experience. Blev lite bättre till en början men sen blev det delay igen på spelen.

Kan de vara så att min processor faktiskt inte pallar med? eller att det ligger något och tar kraft i bakgrunden när man använder OBS eller streamlabs?

använde låg kvalite och testade hög men precis lika med att jag får delay i spelet samt lite lagg.

Permalänk
Medlem

@ChristianLB: Låter du OBS enkoda med NVENC, dvs att grafikkortets hårdvara packar ihop strömmen i stället för att låta CPUn jobba med det? Jag frågade inte det förut då du skrev att du läst på och kollat inställningar och så. Och du skriver att du har delay inte lagg så det låter ju inte riktigt som att det brister i cpu-kraft. Men kolla i alla fall nvenc:

Under "Utmatning" "Strömning", välj "Kodare" "Hårdvara (NVENC)". Under "Video" har jag båda upplösningarna satta till 1920x1080.

Kan nämna att på min klart långsammare gamla Intel i7-870 så flyter det på fint att spela exempelvis Fortnite i 1080, streama i 9-10 Mbit till Youtube eller Twich, och samtidigt kolla på sändningen med Google Chrome.

Men som sagt, det låter ju som att det är något annat. Hoppas någon annan kan komma med bättre tips.

Permalänk

@abc80piggyback:

testat både NVENC och x264 ingen skillnad på min delay. testat 1080 och 1440 med dom olika och ändå hamnar det efter.

Det blev ju lite bättre när jag stängde av överlagring via geforce då jag såg ett YT klipp om någon som hade inputlag i ett program jag inte kände till när dom sedan streamade till twitch med streamlabs. Men blev ju inte helt av med mitt.

Kan det vara så enkelt som min webbläsare? eller att streamlabs och obs ligger på en ssd disk och spelet på en vanlig hdd? att det är något sånt enkelt som påverkar mina spel?

Tack för din hjälp i alla fall!

Permalänk
Medlem

@ChristianLB: Blir det samma sak när du spelar in video med OBS? Får du delay bara av att OBS är igång? Fungerar det bättre att streama med Geforce Experience? Visar Windows aktivitetshanterare om någon process tar mycket kraft? Testa på annan dator... ja försök utesluta/ringa in. Ska bli intressant att höra vad lösningen blir!

Permalänk

@abc80piggyback:

bara testat båda OBS programmen. Om jag använder shadowplay för inspelning tex blir klippen pixliga när det rör på sig i spelet. som att förra bilden inte försvinner utan fastnar med några pixlar i nästa bild och så vidare per bild. Vet ju dock inte hur streaming är från geforce men kan testa.

testa på annan dator blir svårt då jag bara har min som är tillräckligt bra att streama med.

Inte tittat på aktivitetshanteraren pga min kunskap brister lite i det men ska kika på det också och se ifall jag förstår något av alla diagram ect.

I normala fallet så borde väl inte mitt spel "lagga" eller få en delay när man streamar?

Permalänk
Medlem

@ChristianLB: Det ska flyta på snyggt och fint EDIT (vill inte bumpa...): Det finns en del diskussioner på nätet om Vsync/refresh rates/OBS/input lag. Testa med Vsync på/av i spelet. Kanske testa att bara använda en av bildskärmarna i taget, koppla ur den ena helt. För att försöka förstå vad som händer, vad som påverkar. Blir OBS snurrig av att visas på din 60Hz skärm men spelar in från 144Hz-skärmen? Kanske testa att köra allt, alltså även OBS, från stora skärmen, skippa lilla helt. Skillnad? Inställningar i "Spelintagning" i OBS?

Permalänk

@abc80piggyback:

Jag får testa mer ikväll då när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

Kan inte se att du har nämnt det någonstans men vad ligger cpu'n, minne, och grafikkortet på för belastning när du kör? Hur ser temperaturerna ut?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Kan inte se att du har nämnt det någonstans men vad ligger cpu'n, minne, och grafikkortet på för belastning när du kör? Hur ser temperaturerna ut?

Jag är inte jättebra på att kolla upp status på grejerna i datorn (första jag byggt o lär mig allt dag efter dag) men är det lättast via aktivitetshanteraren? Såg lite statistik där igår. Har även sett att en 1440p skärm kräver rätt mycket ifrån grafikkortet (1080 kort) men blir ingen skillnad om jag streamar ifrån x264 grejen heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda hardware monitor från cpuid. Ett gratisprogram där man ser belastning i %, temperaturer på delarna, och vilken clock delarna ligger på.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@SvanteP: När jag kör streamlabs och pubg tex så kolla jag aktivitetshanteraren och under spelomgång så ligger cpu mellan 60-80% . minne 7-8gb (50% ungefär) , ethernet ligger på 3-4 Mbit/s upp (har max 12 upp på mitt internet), Gpu ligger runt 50-60% vid spelande men när man är i lobbyn på pubg ligger den på 99% ? .

Låter det som något är överansträngt tex cpu bör ligga på max 50%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

@SvanteP: När jag kör streamlabs och pubg tex så kolla jag aktivitetshanteraren och under spelomgång så ligger cpu mellan 60-80% . minne 7-8gb (50% ungefär) , ethernet ligger på 3-4 Mbit/s upp (har max 12 upp på mitt internet), Gpu ligger runt 50-60% vid spelande men när man är i lobbyn på pubg ligger den på 99% ? .

Låter det som något är överansträngt tex cpu bör ligga på max 50%?

Så länge inte delarna ligger på 100% när du råkar ut för dipparna så tyder det på den dåliga optimeringen av spelet tyvärr. För ingen av delarna flaskhalsar en annan del.

Eftersom att du inte nämnde temp på cpu och gpu så tar jag för givet att dom är ok och inte throttlar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@SvanteP: Det verkar som att det är mitt internet som skapar problem..

stänger jag ner twitch på hemsidan så funkar det mycket bättre. märker dock av lite lagg och delay på olika spel.

Skulle behöva testa någons fibernät för att utesluta att det verkligen bara är ADSL bandet.

tack för hjälp än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristianLB:

@SvanteP: Det verkar som att det är mitt internet som skapar problem..

stänger jag ner twitch på hemsidan så funkar det mycket bättre. märker dock av lite lagg och delay på olika spel.

Skulle behöva testa någons fibernät för att utesluta att det verkligen bara är ADSL bandet.

tack för hjälp än så länge!

Hur snabbt ditt internet är ska ju inte påverka hur du upplever spelet lokalt på din dator. Du sitter väl inte och tittar på själva OBS eller Twitch-fönstret, utan du har väl själva spelet uppe när du streamar antar jag?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Skrivet av milky81:

Hur snabbt ditt internet är ska ju inte påverka hur du upplever spelet lokalt på din dator. Du sitter väl inte och tittar på själva OBS eller Twitch-fönstret, utan du har väl själva spelet uppe när du streamar antar jag?

När det funkar som sämst så har jag spelet igång på huvudskärmen och obs och twitch hemsidan på andra skärmen där jag då ser chatten ect. Stänger jag av twitch så blir det mindre delay och ibland märker jag inte av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ChristianLB: Prova avinstallera hela GeForce Experience, för mig så blev det en konstig fördröjning när jag hade hela geforce experience installerat i kombination med Windows 10. Till och med mus-klick i windows hade fördröjningar. Inte i Windows 7 konstigt nog.

Har inte vågat installera det sedan dess.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Skrivet av Persikan:

@ChristianLB: Prova avinstallera hela GeForce Experience, för mig så blev det en konstig fördröjning när jag hade hela geforce experience installerat i kombination med Windows 10. Till och med mus-klick i windows hade fördröjningar. Inte i Windows 7 konstigt nog.

Har inte vågat installera det sedan dess.

Men kan inte det skapa problem med drivrutiner för grafikkortet? Tex en ny uppdatering som då inte kommer installeras om jag inte har geforce.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ChristianLB: Har för mig att man under installationen utav GeForce kan välja endast drivrutinen, under "anpassad" installation.

Vet ej hur det fungerar med automatiska uppdateringar för drivrutinen därefter dock ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super