Nvidia Geforce 417.71 med G-Sync på Adaptive Sync-skärmar

Permalänk

@Filip27:

vad har du för gpu?

@drwlz:

Får hoppas att det inte stämmer för då är det antagligen samma med Ti varianten, ska pröva strax.

edit: GSYNC Pendulum demot fungerar ivarjefall efter att jag prövat. Det hittar ni här om ni själv vill testa;

https://www.nvidia.com/coolstuff/demos#!/g-sync

Hoppas det fungerar lika bra i spel bara

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk

Precis laddat in drivrutinerna på mitt 1070 + AOC G2590FX (Köpte den dagen innan Nvidias lista kom ut lol) Aktiverades utan att jag behövde göra någon inställning själv. Flyter på bra

EDIT: Ni som är lite mer bevandrade i GSYNC-världen. Finns det några saker som är bra att tänka på när det gäller spelinställningar? Hur ska man exempelvis göra med VSYNC inställningarna i själva spelet? Bör man ändra något i Nvidias globala inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Acer XF270HUA

Black Desert Online: Fungerar fint med mycket bra flyt i fullscreen

Destiny 2: Tveksam funktion där jag tycker flytet saknas och refresh rate stämmer dåligt överens med FPS. Det verkar dock som om skärmen försöker synka hela tiden men inte riktigt hänger med.

OBS! Har endast hunnit testa någon enstaka minut i vardera spel, finns ännu settings kvar att testa. Återkommer efter fler tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också denna skärm, har hittills inte stött på patrull i de få spel jag hunnit testa (Rust & FO76)
Stor skillnad i FO76!

Spelar inte så mycket numera så det var väl de mest krävande liren jag hade installerat.

Permalänk

min samsung skärm C27F396 saknar Displayport, så den går inte att klicka i för syncen, men av någon anledning så kör den på mellan 71-7hz, när den har som standard 60hz, vet inte om det har något med allt att göra eller inte.

*Edit*

kör en del survival mars, stänger jag av freesync på skärmen, går den ner till 60hz, slår jag på freesync på skärmen så går den upp till 71 hz

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

@Novdid: Har samma monitor som dig, hur bekräftar du att freesync range är 56-144? Försöker nämligen ändra den till det i CRU men OSD visar ingen skillnad(vilket kanske inte är konstigt) och när grafikdrivrutinen startas om säger skärmen bara att freesync är deaktiverat och bara fungerar i 30-90.

Precis som @anon78208 påpekar så är det bara att aktivera Freesync i skärmens menyer, aktivera G-sync i nvidias kontrollpanel, se till att skärmen går i 144Hz och ignorera varningen att du kör fel frekvens.

Jag måste säga att det fungerar utmärkt. Jag upplever inga overdriveproblem, flimmer eller liknande. Jag är supernöjd!

Ska tilläggas att jag har ett 1080Ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det vore kul om någon tog det initiativet
Enda kravet verkar vara att grafikkortet ska ha stöd för G-Sync, så ditt Geforce GTX 980 Ti bör fungerar. Återkom gärna och berätta när du hunnit testa ikväll!

Det sög ju... jaja, kommer testa ändå. Återkommer om det skulle funka.

EDIT: Alternativet kom inte ens upp... Får hoppas någon släpper en patch som tillåter en att slå igång det även på 9XX serien. Det är ju bara en marknadsstrategi för att folk med äldre kort ska byta upp sig...

Permalänk
Medlem

Acer's XF270HUA verkar ju utgå. Var lite sugen på den på CDON för 4400 men nu var den slut där. Vilken skärm är det som ersätter denna eller om det finns nån annan som är ett bra alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jornathan:

Precis laddat in drivrutinerna på mitt 1070 + AOC G2590FX (Köpte den dagen innan Nvidias lista kom ut lol) Aktiverades utan att jag behövde göra någon inställning själv. Flyter på bra

EDIT: Ni som är lite mer bevandrade i GSYNC-världen. Finns det några saker som är bra att tänka på när det gäller spelinställningar? Hur ska man exempelvis göra med VSYNC inställningarna i själva spelet? Bör man ändra något i Nvidias globala inställningar?

Jag vet inte om det behövs göras samma sak med detta, men G-sync kör man såhär:

  • G-sync Aktiverat

  • V-Sync på under Manage 3D Settings

  • V-Sync avstängt i spel

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Dum fråga men hur får man igång freesync? Har en aoc agon 32c4 och installerat drivrutin men får ej något val för att kunna pröva g-sync med skärmen. Har ett 1070 kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Acer XF270HUA

Black Desert Online: Fungerar fint med mycket bra flyt i fullscreen

Destiny 2: Tveksam funktion där jag tycker flytet saknas och refresh rate stämmer dåligt överens med FPS. Det verkar dock som om skärmen försöker synka hela tiden men inte riktigt hänger med.

OBS! Har endast hunnit testa någon enstaka minut i vardera spel, finns ännu settings kvar att testa. Återkommer efter fler tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatera gärna med mer intryck efterhand!

Jag har nämligen också den skärmen och beroende på hur bra det fungerar får avgöra om jag ska köpa AMD igen eller byta till Nvidia.

Skrivet av Squallie:

Acer's XF270HUA verkar ju utgå. Var lite sugen på den på CDON för 4400 men nu var den slut där. Vilken skärm är det som ersätter denna eller om det finns nån annan som är ett bra alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Utgående modell som, vad jag vet, inte har någon ersättare. Tyvärr!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

@liquisole: Har ett 1060 3gb

Permalänk
Skrivet av PaE:

Någon som testat med Acer XF240H?

Enligt denna recension ska det i princip vara samma skärm som Acer XFA240 som finns med i Nvidias lista över kompatibla skärmar. Kan vara intressant för fler, då XF240H just nu ligger #1 på Inets topplista.

Note that alongside the Acer XFA240, there’s also the Acer XF240H model which is essentially the same monitor though it only supports FreeSync over DisplayPort. Moreover, the Acer XF240H is usually more expensive – depending on the region.

Väldigt bra fråga och hoppas verkligen att någon kan komma med svar då jag också sitter på en FX240H med ett GTX 1080... X'D Någon??

Visa signatur

Intel Core i9 13900K | MSI RTX 4090 SUPRIM X | MSI Z790 Carbon | 32 GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600MHz | WD Black SN850X 2TB | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Windows 11 Pro 64-bit

Permalänk

@Datocc:

ok, tack för tips. Men drivrutiner installerades väl automatiskt. De som finns på hemsidan är ju bara för win 7 och 8.

Permalänk

@Tubby:

kör du med DP-kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@Tubby:

kör du med DP-kabel?

Yes det gör jag. Kommer ej ihåg men för mig jag var tvungen och använda det för att kunna få till 144hz på skärmen

Under bildskärms menyn dyker ej upp något alternativ för gsync ,oavsett om jag ställer hz på 100, 120 eller 144.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem

Prövade nyss med Min ASUS ROG XG27VQ (gtx1060 oc 6Gb) spelade Pubg, fpsen droppar cirka 10fps lite enligt skärmens inbyggda "fps mätare", men flyter på märkbart bättre vid stillastående när jag vrider mig runt väldigt mkt mindre "hackningar" , inga " problem än så länge"

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Medlem

Kör Acer XF270HUA
Har testat BF V och Black Ops IIII. Båda rulla riktigt bra.
Nu även testat Rainbow 6, ser bra ut.

Permalänk
Skrivet av Filip27:

Jag har testat. För mig verkar det fungera fel fritt iallafall!

Skickades från m.sweclockers.com

Är det inte placebo? G2460PF är väll inte med på deras "passed" lista?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@Datocc:

ok, tack för tips. Men drivrutiner installerades väl automatiskt. De som finns på hemsidan är ju bara för win 7 och 8.

Philips-drivrutiner -även för W10- finns på: https://www.philips.com.sg/c-p/436M6VBRAB_69/momentum-4k-hdr-...

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Hmm, min XV273K funkar helt klart men för den som är intresserad av skärmen så bör ni veta ett par saker.

4K 144 Hz fungerar INTE med varken FreeSync eller HDR. Man behöver dubbla DisplayPort kablar för det och jag antar att det inte ordnats drivisar som kan delegera FreeSync och HDR på det viset ännu då det är en rätt nichad lösning för bandbreddsproblemet i 4K.

Du kan köra 120 Hz FreeSync eller HDR dock. Inte båda. Änsålänge verkar det bara vara G-Sync Ultimate skärmar som pallar adaptiv HDR sync. I 120 Hz läge behöver man köra Chroma Subsampling på 422 för att kunna ha 10-bit och Limited HDR aktivt. Slår man på HDR på skärmen deaktiveras skärmens FreeSync.

En manuell Hz inställning på 86 Hz tillåter 10-bit okomprimerad RGB färg i 4K med Full HDR.

Så jag kör den just nu med 60 Hz för film i 10-bit HDR och 120 Hz för 10-bit i 422 komprimerad SDR + FreeSync.

Fortfarande enormt prisvärd display för 9499 kr i mitt fall, men det kan vara värt att fundera på G-Sync varianten som Acer är på G att släppa om den pallar 144 Hz G-Sync via en kabel för dig som vill kunna köra 4K gaming på den nivån (vilket visserligen behöver dubbla 2080 eller bättre).

Hursomhelst, riktigt kul utveckling det här.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x
G.Skill Trident Z (B-Die) - 3800 MHz @ CL16
EVGA 3080 FTW3 Ultra
Gigabyte Aorus X570 Elite

Permalänk

@Datocc:

Tack igen. Har du installerat den där "smart control software"? Ursäkta off-topic folks!

Permalänk
Medlem

Är det bara ett fåtal FreeSync skärmar för jag är intresserad över denna. https://www.proshop.se/Bildskaerm/Philips-27-Bildskaerm-E-lin... mest för sekundär 1440p skärm och ha redigering till men kanske trevligt med 1440p gaming på Xbox One och PS4.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

@Datocc:

Tack igen. Har du installerat den där "smart control software"? Ursäkta off-topic folks!

Nej. Bara drivrutinen för W10.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Precis laddat in drivrutinerna på mitt 1070 + AOC G2590FX (Köpte den dagen innan Nvidias lista kom ut lol) Aktiverades utan att jag behövde göra någon inställning själv. Flyter på bra

EDIT: Ni som är lite mer bevandrade i GSYNC-världen. Finns det några saker som är bra att tänka på när det gäller spelinställningar? Hur ska man exempelvis göra med VSYNC inställningarna i själva spelet? Bör man ändra något i Nvidias globala inställningar?

https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an... har en lista. Om man nu kan förutsätta att de vanliga tipsen för Gsync går att överföra rakt av till detta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad händer i praktiken ifall man försöker enabla adaptiv sync på detta viset med något som BenQ Blur Reduction, DyAC, osv påsatt samtidigt i skärmens inställningar? Blir optionen inte tillgänglig eller stängs strobing av på skärmen eller aktiveras inte GSYNC fast det står att det är aktiverat i inställningarna? Är intresserad utav ifall Nvidia tagit detta alls i beakt och vad som händer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

@RPGWiZaRD: Skulle tro att mjukvara inte har någon kontroll över det överhuvudtaget utan det är helt upp till skärmen vad som händer och hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Yay, min G2590PX registreras som g-sync conpatible troligtvis för att de e samma panel som G2590FX som finns med i Nvidias lista. Flyter smooooth.

Visa signatur

MB/Case: Gigabyte B550M Aorus Pro-P || 4000D Airflow
CPU/Cooler: Ryzen 5600X || Full custom loop
RAM: G.Skill TridentZ neo 2x16 GB @ 3600 CL16 (Dual rank Hynix DJR)
GPU/Monitor: Radeon RX 5700 || AOC G2590PX
Storage: WD SN750 1 TB || Samsung QVO 860 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är det inte placebo? G2460PF är väll inte med på deras "passed" lista?

Man kan välja att aktivera det på andra Freesync-skärmar ändå (och själv ta beslutet om det är "bra nog")

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hårt att vi som sitter på 900-serien inte får detta. Föreställer mig att äldre kort har mer nytta av detta än nya.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mögel:

Har också denna skärm, har hittills inte stött på patrull i de få spel jag hunnit testa (Rust & FO76)
Stor skillnad i FO76!

Spelar inte så mycket numera så det var väl de mest krävande liren jag hade installerat.

Skrivet av Wifi:

Uppdatera gärna med mer intryck efterhand!

Jag har nämligen också den skärmen och beroende på hur bra det fungerar får avgöra om jag ska köpa AMD igen eller byta till Nvidia.

Utgående modell som, vad jag vet, inte har någon ersättare. Tyvärr!

Okej här kommer den uppdaterade posten:

Acer XF270HUA (27", 2560x1440, IPS, 144Hz, Freesync range: 40-144Hz)

Black Desert Online - Fungerar bra
Call of Duty: Black Ops 4 (Blackout) - Fungerar bra
Destiny 2 - Efter en omstart av datorn så fungerar även detta spel bra
Fortnite - Fungerar bra
Forza Horizon 4 - Fungerar bra
Sea of Thieves - Fungerar bra bortsett från några tillfälliga stutters, detta kan ha berott på Epic launchern som var igång i bakgrunden och uppdaterade.
Two Point Hospital - Fungerar ej (vid närmare efterforskningar så stöder detta spel ej G-sync)

OBS! Detta var alla spel jag hade installerade på datorn och alla har testats under en kort period så jag rapporterar endast vad jag såg under mina snabba tester i alla spel. Jag har ej testat hela Freesync spannet eller LFC.