Permalänk

NO Fråga

Hej!

Tänk dig att du har typ en "skål" med zinkjoner lösta i vatten. Och du har en aluminium"bit" som du "doppar" i zinket. Borde inte zinket att reduceras då och bilda zinkatomer. Om det är rätt, är min fråga om man kommer att kunna se skillnad på aluminiumbiten innan och efter man doppat den i zinken. Eller om man ser skillnad på det som är i "skålen" för att aluminiumet kommer att oxideras.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skoluppgift?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av itzWappie:

Hej!

Tänk dig att du har typ en "skål" med zinkjoner lösta i vatten. Och du har en aluminium"bit" som du "doppar" i zinket. Borde inte zinket att reduceras då och bilda zinkatomer. Om det är rätt, är min fråga om man kommer att kunna se skillnad på aluminiumbiten innan och efter man doppat den i zinken. Eller om man ser skillnad på det som är i "skålen" för att aluminiumet kommer att oxideras.
Tack på förhand

Låter onekligen som en skoluppgift. Har du kollat i böckerna ni kör med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

Hej!

Tack på förhand

Låter onekligen som en skoluppgift som ovanstående säger. Kolla in elektrokemiska spänningsserien i din kurslitteratur.

Permalänk
Medlem

Tänk även på att aluminiumstaven troligtvis är oxiderad på hela ytan, det sker spontant i luft och går förhållandvis snabbt.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Måste nog ändå ge kudos till OP för att ha skrivit om frågan till en någorlunda "vanlig SweClockers fråga"

@itzWappie: Skolböckerna + Google är dina vänner! Vi kan lösa uppgiften åt dig, men kommer du då att lära dig något? Troligtvis icke!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte: Hej, jag ska laborera om detta idag men undrar bara om detta sätt funkar för att vi skulle komma på ett eget sätt att komma fram till vilka metaller som är vilka.
Man får också en järnbit men den kommer jag använda en magnet för att komma på vilken av metallbitarna som är järn och då är det bara två kvar, zink och aluminium. Finns det något lättare sätt eller funkar detta?

Permalänk

file:///C:/Users/03marost/Downloads/Laboration%20vilka%20ar%20metallerna.pdf

funkar denna länk, om den gör det är det så här labben ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

file:///C:/Users/03marost/Downloads/Laboration%20vilka%20ar%20metallerna.pdf

funkar denna länk, om den gör det är det så här labben ser ut.

Nej det gör den inte då det är en lokal länk för din dator.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Det bör väll inte hända så mycket eftersom zink och aluminuium ligger inte så långt från varandra när det kommer till elektronegativitet, alltså dom är inte långt ifrån varandra för att zinket ska kunna oxidera aluminiumet, jag är inte helt 100% procent säker på just detta men det borde stämma, du kan andvända dig av denna sida https://www.ptable.com/?lang=sv#Property/Electronegativity för att se skillnaden mellan ämnen och kalkylera ifall det kommer ske nån typ av reaktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@Icte: Hej, jag ska laborera om detta idag men undrar bara om detta sätt funkar för att vi skulle komma på ett eget sätt att komma fram till vilka metaller som är vilka.
Man får också en järnbit men den kommer jag använda en magnet för att komma på vilken av metallbitarna som är järn och då är det bara två kvar, zink och aluminium. Finns det något lättare sätt eller funkar detta?

Enklast är väl att göra en Arkimedes.
Ja inte slänga dig ur badkaret då och springa naken över stan skrikande Heureka, utan att jämföra de två kvarvarande metallstyckenas volym och beräkna dess densitet, ena metallen väger väl runt dubbelt så mycket så mycket som den andra vid samma volym om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE