Planering inom mjukvaru-utveckling?

Permalänk
Medlem

Planering inom mjukvaru-utveckling?

Hej.

Jag håller på med Programmering på gymnasie-nivå och har förstått att planering av koden är en mycket väsentlig del utav arbetet.
Jag undrar hur utvecklare planerar sin kod idag?

Vilka hjälpmedel använder ni? Så som program och metoder?

Hur mycket tid bör man lägga ner på planering?

När jag planerat min "små projekt" så har jag alltid planerat en viss del i förväg och börjat skriva lite snuttar för att se om de fungerar i teorin. Är det rätt väg att gå?

Hur fungerar arbetet i ett större team och större projekt?

Har ni kanske någon relevant utbildning som behandlar just själva planeringen och har hjälpt er att bli duktiga programmerare?

felstavning
Permalänk
Medlem

På stora projekt så planerar du inte. Det har andra redan gjort för dig! Du får bara tydliga UML diagram med varenda klass, variabel och koppling.

Små projekt planerar jag sällan. Istället lägger jag tid på att refaktorera koden ofta

Editor: för närvarande använder vi Artifact Viewer för alla koddiagram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett medelstort företag på kanske 100 anställda varav hälften är mjukvaruutvecklare och vi har i praktiken enbart en produkt.

Skrivet av lwiseby:

Jag undrar hur utvecklare planerar sin kod idag?

Mitt team (4pers) får uppdrag från produktägare. Vi samlas och gör en "refinement" utav uppdraget. Vi tittar på kraven och bryter ner uppgiften i små delar som helst är under en arbetsdag.

Skrivet av lwiseby:

Vilka hjälpmedel använder ni? Så som program och metoder?

Confluence, Jira och Whiteboard. Metoden är Agil Scrum på min arbetsplats. Gör UML ibland.

Skrivet av lwiseby:

Hur mycket tid bör man lägga ner på planering?

Tid i sig har inget värde. Vi arbetar på det tills lösnings planen är tydlig för alla i teamet och frågetecknena samt riskområdena har besvarats. Det kan betyda 5 minuter för någonting som har väldigt tydlig lösning eller 20h om det är en helt ny applikation t.ex. Det skalar däremot inte linjärt med tidsomfattning även om det finns en korrelation. Stöter vi på hinder eller ser bättre alternativ under själva arbetetsgång så samlas vi igen och överväger dem.

Skrivet av lwiseby:

När jag planerat min "små projekt" så har jag alltid planerat en viss del i förväg och börjat skriva lite snuttar för att se om de fungerar i teorin. Är det rätt väg att gå?

POC's (Proof of concept) kallas det och är någonting man bör göra om man är osäker på om det är möjligt eller behöver uppskatta någontings komplexitet eller värde.

Skrivet av lwiseby:

Hur fungerar arbetet i ett större team och större projekt?

Vi kör SCRUM, jag vet inte riktigt vad annat jag ska svara på. När vi är duktiga och följer SCRUM så fungerar det bra. Man kan däremot inte göra någon halvdan SCRUM metodik för då blir den ineffektiv.

Skrivet av lwiseby:

Har ni kanske någon relevant utbildning som behandlar just själva planeringen och har hjälpt er att bli duktiga programmerare?

Vi fick en intern utbildning inom SCRUM metodiken på min arbetsplats.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jobbar i ett stort projekt med runt 100 projektmedlemmar.
Hos oss är det väldigt tydliga roller med kravställare, arkitekter, utvecklare, testare etc.
Så grovt ser väl processen ut så att kravställare har massa workshops med produktägare och verksamhet för att få underlag att skriva användningsfall och kravdokumentation.
Sedan är det arkitekterna som gör själva kod-planeringen och skapar upp en infrastruktur kring systemet, ofta tillsammans med utvecklare.

Sedan är det vi utvecklare som bygger från kravdokumentation efter hur arkitekterna vill att det ska se ut.