Ny knäpptyst vardagsPC för 5 lakan ?

Permalänk
Medlem

Hej
Jag undrar om det går att få tag på en ny knäpptyst vardagsPC för 5 lakan.
Eller om det går att bygga ihop en enkelt.
Den bör ha så få rörliga delar som möjligt och troligtvis vara stationär.
Jag tror inte att det går med en bärbar (fläkten stör) och jag tvivlar på att vattenkylning är så tyst heller.
Så vad kan det finnas att välja på ?

/Curt

Skrivet av curt:

Jag har hittills identifierat mina grundläggande maskinella "behov" sålunda:

- Tyst maskin.
- Snabb i start och stängning
- "Lagom stor" SSD för programmen.
- Stor HDD för att kunna interimistiskt spara allt som skapas och redigeras, exempelvis texter och bilder och filmer och ljud skapade med mobilen.
- CDD/DVD läsare.
- Inget spelbehov.
- Tillräckligt med minne.
- "Modernt" operativsystem och aktuella program för ovanstående uppgifter.
- Något jag har råd med. (Den jag köpte i december kostade mig cirka 7 kKr)

Citat:

i tråden ny hp med win10: Vilka program behöver jag lägga till eller ta bort ?
bad jag om hjälp med att bedöma mitt första köp av dator på årtionden.
Hade jag gjort en bra eller dålig affär ?

Jag tackar för all respons och är förstås glad över att jag tydligen inte ha gjort bort mig i alla fall.

Jag är glatt överraskad över hur tyst och snabb den är och hur väl den tycks upppfylla mina grundkrav för en surfdator.

Det enda riktigt negativa skulle möjligen vara att jag kanske har lagt ut mer pengar än nödvändigt.

Och jag har behov av att byta ut ytterligare två datorer.

Så därför frågar jag:
Känner den bästa av medlemskadrar till något mer prisvärt eller någon mer prisvärd variant av den först köpta maskinen som uppfyller de speciella behoven & grundkraven?

De två maskinerna körs inte anslutna till internet,

Den ena ska vara en icke maskinvaruintresserad persons privata med enkel backuphantering på flyttbar hårddisk.

Den andra ska vara primärhanterare av bilder, ljud och video oftast skapade med olika mobiler eller enklare kameror.

Av driftssäkerhetsskäl så sparas allt hanterat i denna maskin ut på två separata lösa hårddiskar.

Jag har hittills identifierat mina grundläggande maskinella "behov" sålunda:

- Tyst maskin.
- Snabb i start och stängning
- "Lagom stor" SSD för programmen.
- Stor HDD för att kunna interimistiskt spara allt som skapas och redigeras, exempelvis texter och bilder och filmer och ljud skapade med mobilen.
- CDD/DVD läsare.
- Inget spelbehov.
- Tillräckligt med minne.
- "Modernt" operativsystem och aktuella program för ovanstående uppgifter.
- Något jag har råd med. (Den jag köpte i december kostade mig cirka 7 kKr)

Vad är då bättre att välja än den hp slim desktop 290 variant som just nu står på mitt arbetsbord ?
Som vanligt finns det en uppsjö av varianter i samma låda men jag hittar ingen annan med SSD+ HDD.

Ett absolut krav är att alternativ maskin inte får låta mer än den nyss inköpta.

Den nyköpta datorn (dec'18) är en
hp slim desktop 290-p0......
Med just nedanstående konfiguration kallas den
HP 290-p0005no / i5-8400 / 8GB / 1TB+ 128GB SSD / Intel HD 630 / Win 10

--------------------------------
Pris 6 990 kr

Produktspecifikationer
Release 2018-07-04
Processor: I5-8400
Antal kärnor: Med 6 kärnor
Klockfrekvens: 2.8 GHz
Möjligheter till uppgradering: Uppgraderingsbar

VideoutgångGrafikkort: Intel HD Graphics 630, Intel UHD Graphics 630
Grafikprocessorserie: Intel UHD Graphics

RAMInternminne (RAM): 8 GB
Antal kortplatser: 2
Minneshastighet: 2666 MHz
Tomma kortplatser: 1
Anpassning till minnesspecifikationer: PC4-21300
Data Integrity Check: Icke ECC
Teknik: DDR4 SDRAM
Formfaktor: DIMM 288-pin
Egenskaper: Minnesarkitektur med dubbel kanal, Ej buffrad
Max storlek som stöds: 16 GB

Hårddisk (andra)Typ: HDD
Gränssnittsklass: Serial ATA
Kapacitet: 1 TB

HårddiskTyp: SSD
Egenskaper för hårddisk: NVM Express (NVMe)
Gränssnittsklass: PCI Express
Hårddiskutrymme: 128 GB

Optisk lagringEnhetstyp: DVD-Writer
Typ: DVD-brännare

Medföljande OS: Windows 10 Home 64-bitarsutgåva

Cacheminne per processorstorlek: 9 MB
Installerad storlek: 9 MB
SystemTyp: PC

NätverkStöd för Wireless LAN: Ja
Trådlöst protokoll: Bluetooth 4.2, 802.11a/b/g/n/ac
Datalänkprotokoll: Bluetooth 4.2, IEEE 802.11ac, IEEE 802.11n, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11a, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Ethernet

ModerkortProcessor-socket: LGA1151 Socket
Kretstyp: Intel H370

Formfaktor: Desktop slimline (DTS)
Mått och viktHöjd: 27.7 cm
Vikt: 2.97 kg
Djup: 32 cm
Bredd: 10 cm
Flyttbar lagringslösning
Typ: Ingen
--------------------------------

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Finns chassi som även agerar kylare för cpun, sen behövs ett passivt/semipassivt nätagg.

Om man inte nöjer sig med en Intel NUC el dylik, alternativt ngt med en Noctua på 12db.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Allt beror på dina krav på prestanda. Det finns fläktösa bärbara som duger till de flesta enklare uppgifter som surfning, ordbehandling, film etc.
Sen beror det också så klart på din definition av knäpptyst. Långsamma fläktar ger nästan inget ljud alls så har du något som brummar i närheten (kylskåp etc) eller bor i lägenhet centralt så kommer du nog inte störas av det. Lågvarvig fläkt är betydligt billigare och enklare än de chassin som agerar kylfläns. Ett sätt är att sätta in tornkylare på CPU utan fläkt och bara ha tysta chassifläktar som drar genom luften.

EDIT:
Också bra att ange vad du behöver. Har du redan skärm och tangentbord etc eller ska det ingå i de fem tusen du föreslagit?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

2400G-system.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Allt beror på dina krav på prestanda. Det finns fläktösa bärbara som duger till de flesta enklare uppgifter som surfning, ordbehandling, film etc.
Sen beror det också så klart på din definition av knäpptyst. Långsamma fläktar ger nästan inget ljud alls så har du något som brummar i närheten (kylskåp etc) eller bor i lägenhet centralt så kommer du nog inte störas av det. Lågvarvig fläkt är betydligt billigare och enklare än de chassin som agerar kylfläns. Ett sätt är att sätta in tornkylare på CPU utan fläkt och bara ha tysta chassifläktar som drar genom luften.

EDIT:
Också bra att ange vad du behöver. Har du redan skärm och tangentbord etc eller ska det ingå i de fem tusen du föreslagit?

EDIT 2:
Här är en fläktlös bärbar med prestanda som en mobil i5 av U-typ ungefär (vad jag lite snabbt såg), 5500 kr

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Har gjort några stycken mycket små trächassin för itx med vanlig atx nätdel 195x320x160 mm för amd's fm2'or helt ljudlösa.

Använt svart 10mm träskivor som är mycket ljudabsorberande.

Permalänk
Medlem

Intel NUC.

Okej visst den har fläkt men jag har aldrig hört min från soffan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12241050

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

mitt förslag:

går att skära ner en bit i fall du kan acceptera mindre SSD och HDD eller minne. det stora problemet är att du vill har både TYST och BILLIGT samtidigt. det går även att spara pengar vid moderkorten om man tar en större chassi som kan tar mATX eller ATX moderkort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bygg/DSQrT/
Där har ett exempel.
Du får nog tweaka delarna lite. Du kanske har en HDD som du kan använda, alternativt köpa chassi begagnat etc etc.

Jag skulle köra en AM4 PC (Ryzen) och använda mig av den integrerade grafiken i de korten. Det räcker om du inte ska köra allt för krävande grejer.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

well, det låter som en rolig utmaning att hitta en kylningslösning som är knäpptyst. Min fantasi drog genast iväg mig till passiva lösningar, men risken är väl att ett chassi med passiv kylning för CPU och eventuellt GPU kostar mer än hela din budget.

Samma gäller förstås vattenkylning. Dels för dyrt, men även att datorn inte blir knäpptyst ändå. Min dator var väldigt tyst i originalutförande med den medföljande processorkylaren för Ryzen 5, så länge jag inte gjorde något annat än surfade eller kollade Netflix på datorn. Så fort grafikkortet (RX Vega 64) fick något att bita i så var det hörselskydd på som gällde, jag skämtar inte. Nu, fem chassifläktar och en pump senare är datorn måttligt tyst vid full belastning, och bara lite tystare vid idle (alltså mer högljudd än idle med luftkylning), plus att coilwhine hörs tydligare.

Det var lite off-topic kanske, men jag tror såhär: Ett bra chassi med dämpning, kombinerat med en stor lufkylare àla Noctua eller BeQuiet! skulle troligtvis ge dig en tillfredsställande ljudnivå, men datorn blir inte knäpptyst. Att sedan hitta ett grafikkort som är så tyst som möjligt blir nästa utmaning.

Som du märker hakar jag (och några andra svar i tråden) upp mig på just kvalitetsmarkören "knäpptyst" som i min värld innebär en icke mätbar skillnad i miljöbrus mellan datorn avstängd och datorn under belastning. För vilken maskin som helst som drar mer än ett par dussin watt (och ska kunna leverera prestanda därefter) så kommer en knäpptyst kylningslösning kosta skjortan.

Men... Om du bara ska använda Office, webben och se några Youtube-filmer så kanske en Intel NUC räcker. För 5000 kr borde det gå att plocka ihop ett system med en i3-7100, 8 GB RAM, en 250 GB stor SSD samt en 2 TB mekanisk hårddisk (2.5"-storlek med SATA) enligt den här listan exempelvis: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3824580&view=l

Den saknar visserligen optisk enhet, och det är lite klent med USB-portar, men det borde gå att lösa med några hundralappar.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var lite off-topic kanske,

Inte då. Tvärtom värdefullt. Precis sådan info som är så svårt att söka fram i väven.

@alla: Tack för snabb respons.
Jämfört med tråden jag startade igår med samma ärende så bevisar det att rätt formulerad rubrik betyder allt.

Jag bor VÄLDIGT tyst, typ mobiltelefonen med vanlig volym låter som den är på högtalarfunktion.

Jag har varit så ljudkänslig att jag flyttat från stan.
Nu är min äkta hälft lika ljudkänslig som jag var för 30 år sedan.

Vi hör hummandet från spisens elektronik (den drar 4 W jämt!)

Gamla grannar och återvändsgator = inga yttre oljudskällor.
----------------------------------
Skärmar tangentbord och möss finns.
Budget och budget, det är vad jag önskar att det ska kosta med hänsyn till mitt inkomstläge som pensionär, men rätt lösning får väl kosta mer om den ger mer sinnesro.

/Curt

Visa signatur

|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l

Permalänk
Medlem

@kirayatail: Har själv provat Fractal Design R5 och R6 och dom är tysta chassin med ljuddämpning, även med överklockad CPU och med Noctua fläkt. Krävs en belastning med 100% CPU i 10 minuter+ innan fläkten börjar höras för mycket.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Satsade hårt på tystnad med mitt tidigare bygge, den hördes knappt när man satte örat mot chassit i idle - low load. Och då var det dessutom en speldator. Men grafikkortet och nätagget var förstås passivt. Att helt undvika fläktar tycker jag är överdrivet om man nu inte är ute efter något rekord? Men du kommer inte höra datorn på distans med bra fläktar i låg varv.

Permalänk
Skrivet av svein:

Inte då. Tvärtom värdefullt. Precis sådan info som är så svårt att söka fram i väven.

@alla: Tack för snabb respons.
Jämfört med tråden jag startade igår med samma ärende så bevisar det att rätt formulerad rubrik betyder allt.

Jag bor VÄLDIGT tyst, typ mobiltelefonen med vanlig volym låter som den är på högtalarfunktion.

Jag har varit så ljudkänslig att jag flyttat från stan.
Nu är min äkta hälft lika ljudkänslig som jag var för 30 år sedan.

Vi hör hummandet från spisens elektronik (den drar 4 W jämt!)

Gamla grannar och återvändsgator = inga yttre oljudskällor.
Skärmar tangentbord och möss finns.
Budget och budget, det är vad jag önskar att det ska kosta med hänsyn till mitt inkomstläge som pensionär, men rätt lösning får väl kosta mer om den ger mer sinnesro.

/Curt

Nu låter det (hehe) som att du önskar en faktisk passivt kyld dator och då finns Streacoms fläktlösa chassin, exempelvis detta (Streacm FC8) som det är extrapris på nu

En 65W CPU med inbyggd grafik och en SSD samt PicoPSU med externt nätaggregat (laptop-laddare) så blir det helt tyst och enligt chassitillverkaren svalt nog.

Visa signatur

Permalänk

2400g system i ett in win chopin chassi? är själv sugen på att bygga en sån till mina föräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@kirayatail: Har själv provat Fractal Design R5 och R6 och dom är tysta chassin med ljuddämpning, även med överklockad CPU och med Noctua fläkt. Krävs en belastning med 100% CPU i 10 minuter+ innan fläkten börjar höras för mycket.

Kör själv Define S just nu (samma chassi som i anekdoten med hörselskydd by the way). Inga dåliga prylar, men inte knäpptyst. Jag skyller inte på chassit i det här fallet, fläkten på grafikkortet hade 40mm i diameter och gick i närmare 3000 rpm, så det var inte mycket annat att göra än att sätta vattenblock på det. Har inga vettiga instrument för att göra några pålitliga mätningar, men som jag sitter vid skrivbordet nu så skulle jag kunna identifiera vilken ton fläktarna "spelar" för tillfället, det råkar vara fiss.

All-round så är jag ett Fractal-fan alla dagar, men när det gäller ljuddämpning verkar de inte vara bäst. Ta Gamer's Nexus och deras årliga stora test så hamnar Define R6 på nionde plats i ljudmätningen. Det tar förstås inte hänsyn till hur väl chassit skyfflar ut värme samtidigt, men det har de ett annat test för.

Jag litar på deras metod, men läs och avgör själva.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Jag träffade några av min frus kompisar igår.
När jag berättade om hur snabb denna nya dator är (hinner knappt trycka igång strömmen så är den klar att använda. Den är till och med mycket snabbare än många bärbara datorer.)
Så kontrade en av dem med att beskriva hur lång tid det tar att få igång hennes.
Det var ungefär som den hp d530s som vi har kört på tills nu: Tryck på startknappen - gå och koka kaffe - starta önskat program - gå och göra ett antal smörgåsar......

När det nu har visat sig att min fru tål den här mycket tysta (men i mina öron lite enerverande) datormodellen så har vi köpt en till som hon ska disponera själv, utan mitt programexperimenterande.

Jag håller tummarna för att den är lik tyst.

Skrivet av Videoapan:

Nu låter det (hehe) som att du önskar en faktisk passivt kyld dator.....

Ja, det kanske jag skulle prova om jag fortfarande hade det som yrke, och parallellt som hobby.
Men nu chansar jag inte. Har ingen ork, tid eller intresse längre.
Jag ser det som ett slags paradigmskifte och hoppas att maskinerna fortsätter att vara tysta och vrålsnabba i starten åratal framöver.

/Curt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta hade jag köpt för 5k.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12415815

Alternativt en NUC.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12415832

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar