Hur kan en websida veta att jag har en annan flik öppen?

Permalänk
Inaktiv

Hur kan en websida veta att jag har en annan flik öppen?

T.ex. viafree.se, reklamen pausas om man öppnar en annan flik. Hade det varit ett annat program hade jag förstått det, men Firefox är väl en enda process? Hur kan websidan veta vilken flik man "tittar" på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

T.ex. viafree.se, reklamen pausas om man öppnar en annan flik. Hade det varit ett annat program hade jag förstått det, men Firefox är väl en enda process? Hur kan websidan veta vilken flik man "tittar" på?

Öppna din processhanterare så får du se att FFx inte är en process. Vidare är jag ingen expert på web, men jag skulle tro att blur går att använda för att se om en användare har focus på en viss tab eller ej. Däremot skulle jag gärna vilja veta om två godtyckliga tabbar kan se att den ena har fokus. Typ att Sweclockers vet om att jag är på Reddit, inte bara huruvida Sweclockers är i fokus eller ej.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara öppna nytt fönster, alternativt ha viafree i eget fönster, så fortsätter den spela när jag surfar på annat håll.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GLaDER:

Vidare är jag ingen expert på web, men jag skulle tro att blur går att använda för att se om en användare har focus på en viss tab eller ej.

Yes.

window.addEventListener("blur", () => { console.log("Lost focus."); });

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers