Fractal Design Meshify S2 – chassi med fokus på högt luftflöde

Permalänk
Medlem

Detta kan mycket väl bli mitt nästa chassi.
Ser flera fördelar över mitt nuvarande Corsair Crystal 460X:

3x 140mm fram istället för 3x 120mm? Check.
3x 140mm topp istället för 2x 140m? Check.
1x 140mm bak istället för 1x 120mm? Check.
Lättare att ta av det främre dammfiltret? Check.
Lättare att ta av sidopanelen? Check.
Fläktplatser i botten om man skulle vilja? Check.
Luftigare för bättre kylningsmöjligheter? Check.
Möjligheter för vertikal GPU? Check.
Svenskt? Check.

Att det har "S2" i namnet skadar knappast heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

någon som vet ifall fronten går att montera på ett R6? hoppas att de säljs löst så småningom i såna fall...

Permalänk
Skrivet av mmarks:

någon som vet ifall fronten går att montera på ett R6? hoppas att de säljs löst så småningom i såna fall...

De har samma kropp och samma fästningsteknik i fronten, så passar på R6 med

Permalänk
Medlem

hm.. ända funderingen jag har är om man måste offra de 2 kabelgenomföringarna om man har formfaktor ATX? vad är definitionen av ett " stort modekort " #utdaterad

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Att det har "S2" i namnet skadar knappast heller.

Haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av AndersBlomdahl:

Hur mycket offset borde du ta med i alla resentioner. offset för radiatorerna i taket. kommer ihåg R5 an tror jag det var så fanns det plats för rad i taket men man fick inte ens plats för ett vanligt aio då det tog emot moderkortet, va inte ens nära att det skulle gå.

Mycket bra feedback! Tar med till framtiden att lägga mer vikt vid det.

Skrivet av tBiorrith:

Nackdel:
Potentiellt mycket döyta.

Va? Det är väl hela grejen med att göra en större variant av befintlig modell?

Skrivet av employed:

Helt obefogad kritik. Fractal ger här ut ett chassi för alla som vill ha ett större meshchassi.
Mesh C finns och har funnits ett bra tag för de som letar efter ett mindre meshchassi.

Nej, jag håller med om det kan verka lite fånigt, vilket jag även pratar om i videon och i sammanfattningen till artikeln. Tanken är mest att få folk att tänka ett extra varv om de verkligen behöver det extra djupet som finns i Meshify S2, då många som bygger nya datorer har en tendens att köpa alldeles för stora chassin i förhållande till komponenterna som monteras in.

Skrivet av Farthinder:

hm.. ända funderingen jag har är om man måste offra de 2 kabelgenomföringarna om man har formfaktor ATX? vad är definitionen av ett " stort modekort " #utdaterad

Förutsatt att man håller sig till "vanliga" ATX-moderkort (bredden/djupet på dessa brukar ligga kring 244 mm) så är det inga problem att använda genomdragningshålen. Det finns dock vissa moderkort i det övre prestandasegmentet som överskrider denna bredd, vilka nu för tiden brukar specificeras som E-ATX. Dessa kommer i många fall att täcka över hålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Luft värms väldigt snabbt så jag gissar på att luftvolymen i sig inte påverkar temperaturen så mycket, om ens något. Däremot brukar större burkar göra att luften kan strömma lite mer fritt samt att man får plats med bättre kylning vilket förstås sänker temperaturen.

Hur som helst börjar jag bli sugen på ett nytt chassi. Är egentligen nöjd med det Define S jag har men det känns lite för stort. Kommer sätta datorn i ett nyrenoverat rum snart och funderar på att byta till ett mindre chassi samtidigt, vet bara inte vilket.

Jag har nämligen funderat på att testa ett litet chassi där fläktarna är så nära grafikkortet som möjligt för att direkt kunna mata kall luft på det. Eller tom testa en ITX konfiguration när Zen 2 kommer ut.

Har också Define S och är nöjd med det då det är tyst och kyler bra. Frågan är om något mer öppet men mycket mindre kan kyla bättre om komponenterna är närmare varandra vilket gör att fläktarna inte måste snurra lika fort vilket då gör att det inte blir mer högljutt än i ett ljuddämpat chassi.

Glas däremot lär det dröja länge innan jag testar igen. De chassin jag prövat har alltid gett varmare komponenter än mitt Define S.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@JonasT: sedär ja! man lär så länge man lever, haha.
då lutar det nog åt ett köp! gamla R5:an får bli reservchassi

Tack för svar.

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mycket bra feedback! Tar med till framtiden att lägga mer vikt vid det.

Nej, jag håller med om det kan verka lite fånigt, vilket jag även pratar om i videon och i sammanfattningen till artikeln. Tanken är mest att få folk att tänka ett extra varv om de verkligen behöver det extra djupet som finns i Meshify S2, då många som bygger nya datorer har en tendens att köpa alldeles för stora chassin i förhållande till komponenterna som monteras in.

Förutsatt att man håller sig till "vanliga" ATX-moderkort (bredden/djupet på dessa brukar ligga kring 244 mm) så är det inga problem att använda genomdragningshålen. Det finns dock vissa moderkort i det övre prestandasegmentet som överskrider denna bredd, vilka nu för tiden brukar specificeras som E-ATX. Dessa kommer i många fall att täcka över hålen.

Ja Typ 10 cm offset från moderkortet borde cleara alla minnen och kylare som finns eller ? det kanske du vet bättre vilket kort / minnen som ger hög profil. Skulle va supernice å se vilka chassin som klarar av säg en 45mm+25mm fläkt typ 420/360 eller 280/240 typ denna https://www.coolerkit.se/shop/alphacool-nexxxos-xt45-5676p.ht.... genetemot alla aio så kommer man nog ha min 2 tex 360/420 i ftont och min 240/280 itak för att kyla både processor och grafikkort. vore grymmt bra att veta offsetet kanske är många dyra och billiga dock värre på dyra om de inte håller måttet för en seriös customloop, man köper ett jätte chassi för vatten och slutar med en 280 aio för att det inte fick plats nåt annat , hahaha...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Fin, men lite dyr dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Verkar vara samma chassi som Define S2? Så man kan undra vad skillnaden i luftflöden är mellan de 2? OM det nu i princip är samma chassi??
Define S2: https://www.fractal-design.com/home/product/cases/define-seri...
Meshify S2: https://www.fractal-design.com/home/product/cases/meshify/mes...

Förövrigt en bra genomgång som vanligt, dock är jag ingen vän av varken fönster eller likkistan i botten.

Men visst jag har en fractal låda en Define S som jag är nöjd med!

Fronten är öppen på Meshify S serien och suger in luft genom frontgallret. På Define S sitter luften i små intag på sidorna av fronten. Så det är luftflödet som är den stora skillnaden.
Samma sak gäller Define C vs Meshify C

Permalänk
Medlem

@e3henri: Jag vet att det är fronten som skiljer, därav min fråga om just skillnaden i luftflödet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

@e3henri: Jag vet att det är fronten som skiljer, därav min fråga om just skillnaden i luftflödet!

På C serien ska det ju vara ganska markant skillnad och borde väl vara så även här. Helt stängd front på Define kontra glest nät på Meshify. Finns liknande genomgång av Meshify C som tar upp just luftflödet (orkar inte leta upp det själv)

Permalänk
Medlem

Jag testade Meshify C för ett år sen. Det blev alldeles för varmt för komponenterna. Hade ett 1080ti Gaming X där temperaturerna skenade lite väl mycket trots en Dark Rock Pro 4 som hjälpte till att pumpa ut varmluft.
Dessutom mer högljutt jämfört med Define R5 (som iofs är ett tyst chassi). Så jag bytte tillbaka.
Är sugen på att bygga nytt till hösten, och är inne på detta chassi.
Men hur är kylförmåga och ljudnivå i denna? Är det bättre att satsa på ett Define R5 igen då jag verkligen älskar kylförmågan och ljudnivån i det chassit?
Helst av allt skulle jag vilja ha ett litet chassi, men jag är allergisk mot höga temperaturer då jag vill ha gott om utrymme till att leka med överklockning

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur pass stor skillnad det är på ljudnivån mellan Meshify S2 och Define R7 eller någon av deras ljuddämpade?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Någon som vet hur pass stor skillnad det är på ljudnivån mellan Meshify S2 och Define R7 eller någon av deras ljuddämpade?

Inte en helt enkel fråga. Vid samma varvtal på fläktarna klart högre, men vid samma temperatur förmodligen lägre då man kan köra fläktarna på lägre varvtal för samma kylning.

Som jag ser det så om du har mekaniska diskar och fläktar med högt motorljud samt komponenter som inte alstrar allt för mycket värme så kommer ett ljuddämpat chassi att vara tystare, men har du bra fläktar (noctua tex) och inga mekaniska diskar samt cpu och grafikkort som alstrar rejält med värme så är öppna chassin tystare då fläktarna kan gå på lägre varvtal. Även om du har datorn på golvet eller bordet, fronten riktat mot eller ifrån dig gör skillnad. Så svaret är "det beror på"

Kolla in gamer nexus för mer information.