Super långsamt eller ingen internet alls!

Permalänk
Medlem

Super långsamt eller ingen internet alls!

Bara för några dagar sen så gick mitt internet ner från 250/250 till runt 8/0.5 och kan inte ens öppna en sida!

Jag har testat olika uppkopplingar

*Datorn-router-väggen ... (8/0.5 och kan inte ens öppna en sida!)
*Datorn-väggen ... Ingen internet
*Wifi ... Lika som när jag drar kabeln igenom router

alla lampor på routern ser okej ut!

Har testat olika datorer, andra nätverkskablar och pratat med min internetleverantör och dom säger att allt ser bra ut!
har testat och starta om routern, har kollat om nån hårdvara är trasigt! Testat att stänga av brandväggen!

Jag har testat att skriva i 8.8.8.8 i dns-server adressen
8.8.4.4

har testat olika saker i kommandotolken, såsom att pinga några ip adresser och allt värkar stämma

Kan inte komma på nått annat!

Permalänk
Medlem

Låter som att det är något fel på routern ändå, det du skulle kunna göra är väl att köra datorn in i väggen, men då får du konfigurera ipn + gatewayn på din dator i nätverksinställningarna.

Permalänk
Avstängd

vad menar du med "*Wifi ... Lika som när jag drar kabeln igenom router".

har du ett separat wifi-abbonemang/uppkoppling till någons abb, som du testar med?

Visa signatur

PROVERBS 8:36...all who hate me love death

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Har testat 3 olika routers en som jag är 100% säker på att den funkar då det är en kompis router!
Hur konfigurera man ip och det? ska jag sätta kabeln direkt i väggen till datorn och gå in på TCP/iPv4 och skriva in det som man får upp på kommandotolken när man skriver ipconfig? isåfall har jag redan testat det

Permalänk
Medlem

@Jesus_Är: Menade bara att wifi har lika hastighet som kabeln mellan routern! wifi ligger på den routern från bredbandsbolaget/telenor just nu fick jag låna en sån 4g dongel (enda sättet jag kan ha internet)

Permalänk
Medlem

Jag testa att byta nätverks kabel fram och tillbaka och nu får jag inte ens någon hastighet
Det är bara en gul triangel på nätverks ikonen nere till höger och det står bara DNS-servern kanske inte är tillgänglig när jag gör en felsökan.

Sen när jag kollar på statusen på ethernet så står det
Medietillstånd: Aktiverad
Hastighet: 1,0 Gbit/s
IPv4-anslutning: Internetåtkomst saknas
IPv6-anslutning: Nätverksåtkomst saknas

Och nu när jag försöker pinga t.ex 8.8.8.8 så skickas det men det blir Lost = 4

och märkte nu att jag kommer inte ut på routerns admin-sida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acke1ify:

och märkte nu att jag kommer inte ut på routerns admin-sida!

Antingen är ju din router kass (vilket kan orsaka ditt första fel) eller så har du kopplat fel.

Jacka in din kabel direkt i uttaget ikväll, gå och lägg dig och se om det funkar på morgonen. Antagligen är det mac-lås eller liknande som måste löpa ut innan du kan byta enhet. Eventuellt kan kundtjänsten hjälpa dig byta enhet snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Antingen är ju din router kass (vilket kan orsaka ditt första fel) eller så har du kopplat fel.

Jacka in din kabel direkt i uttaget ikväll, gå och lägg dig och se om det funkar på morgonen. Antagligen är det mac-lås eller liknande som måste löpa ut innan du kan byta enhet. Eventuellt kan kundtjänsten hjälpa dig byta enhet snabbare.

Har testat flera olika routers! inget funkar, fick bort den gula triangeln på nätverket så nu står det att allt funkar, men kan inte komma ut på nån sida eller använda wifi på mobilen.

Har testat att köra kabeln direkt i uttaget men bara korta stunder så ska testa nu ikväll och ha den i hela natten!

Permalänk
Medlem

Fick jag välja skulle jag helst supa långsamt. Hellre det än inget internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter på din beskrivning av hur du testat och symptomen som att felet ligger hor operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter på din beskrivning av hur du testat och symptomen som att felet ligger hor operatören.

Har pratat med dom under flera dagar och säger olika saker varje gång!
1. "Det är driftstörningar, så vänta bara upp till 3 arbets dagar" (Det var inga driftstörningar)
2. "allting är rätt på din sida men nånting blockerar oss för routern" sa dom (Vi testade fabrik reseta routern och mac adressen)
konstigt att nått "blockerar" från routern men allt ser helt okej ut!
3. "Måste va fel på vägguttaget för nätverket så skickar elektriker" ska ta 5 dagar. Känns konstigt det gick från (250/250) mbit till så
lite som jag har nu direkt

har testat olika routers! köpte till och med en ny med nya nätverks kablar för att testa! och samma problem där! men ganska ofta får jag problem när jag byter emellan routers så jag inte får nån nätverks koppling alls! tills jag resetar routern på den lilla knappen där bak och till slut får jag anslutet nätverk men extremt segt!

Nu när dom säger olika saker varje gång så vet jag inte ens om det kommer fixa sig om dom skickar en elektriker!
så det var därför jag försökte höra om nån annan visste vad problemet kunde va!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Acke1ify:

Har pratat med dom under flera dagar och säger olika saker varje gång!
1. "Det är driftstörningar, så vänta bara upp till 3 arbets dagar" (Det var inga driftstörningar)
2. "allting är rätt på din sida men nånting blockerar oss för routern" sa dom (Vi testade fabrik reseta routern och mac adressen)
konstigt att nått "blockerar" från routern men allt ser helt okej ut!
3. "Måste va fel på vägguttaget för nätverket så skickar elektriker" ska ta 5 dagar. Känns konstigt det gick från (250/250) mbit till så
lite som jag har nu direkt

har testat olika routers! köpte till och med en ny med nya nätverks kablar för att testa! och samma problem där! men ganska ofta får jag problem när jag byter emellan routers så jag inte får nån nätverks koppling alls! tills jag resetar routern på den lilla knappen där bak och till slut får jag anslutet nätverk men extremt segt!

Nu när dom säger olika saker varje gång så vet jag inte ens om det kommer fixa sig om dom skickar en elektriker!
så det var därför jag försökte höra om nån annan visste vad problemet kunde va!

Att det tar tid att få uppkoppling när du byter router eller annan enhet som kopplas mot inkommande anslutning beror nog på ett maclås.

Operatören kanske strikt menar sin egen utrustning och inte nätägarens men operatören är de som felanmäler till den som ansvarar för nätet då slutkunden normalt sett inte har avtal med nätägaren utan bara ett avtal med tjänsteoperatören som i sin tur hyr nätet.

Vissa routrar har en inbyggd testfunktion, min Linksys kan både mäta både hastighet och pinga och visar hastighetstestet så här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att det tar tid att få uppkoppling när du byter router eller annan enhet som kopplas mot inkommande anslutning beror nog på ett maclås.

Operatören kanske strikt menar sin egen utrustning och inte nätägarens men operatören är de som felanmäler till den som ansvarar för nätet då slutkunden normalt sett inte har avtal med nätägaren utan bara ett avtal med tjänsteoperatören som i sin tur hyr nätet.

Vissa routrar har en inbyggd testfunktion, min Linksys kan både mäta både hastighet och pinga och visar hastighetstestet så här.
https://i.imgur.com/PdAqKgp.png

Ok, Det förklarar saken! köpte faktiskt en Linksys men klarar inte ens av att göra router setupen för den når inte nätverket!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Acke1ify:

Ok, Det förklarar saken! köpte faktiskt en Linksys men klarar inte ens av att göra router setupen för den når inte nätverket!

Förstår inte vad du menar med når inte nätverket, det är ju bara att koppla in kabeln och kolla standardgateway och skriva in det ipet i webbläsaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

liksys kör 192.168.1.1, sätt din dator på samma ipnät t.ex 192.168.1.10 mask 255.255.255.0 gateway kan du skita i just nu.
Surfa till http://192.168.1.1 logga in (default anv & lösen, står i dokumentation, eller under routern på nån klisterlapp

edit: är det ett beg köp, googla på factory reset +modellnamn

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte vad du menar med når inte nätverket, det är ju bara att koppla in kabeln och kolla standardgateway och skriva in det ipet i webbläsaren.

Alltså jag är "ansluten" till ett nätverk igenom en router! Och jag kan ibland ladda en sida, men extremt jäkla segt!
99.9% av gångerna jag laddar en sida så går det över till "Sidan kan inte visas"
Jag kan gå in på routern genom webbläsaren och allt värkar ok!
kan inte ens gå in på bredbandskollen eller liknande sidor för att se hastigheten (för jag kan inte ens ladda sidan)

Permalänk

Ta dit en kunnig polare istället. Uteslutningsmetoden som gäller men behöver vara säker på att man testar på rätt sätt om det ska ge något. Efter rätt felsökning så presenterar man detta för supporten (som tyvärr inte alltid är så kunniga). Går det trögt efter du testat 2 olika datorer direkt till din operatörs avlämningspunkt så är det svårt för dem att skylla ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

liksys kör 192.168.1.1, sätt din dator på samma ipnät t.ex 192.168.1.10 mask 255.255.255.0 gateway kan du skita i just nu.
Surfa till http://192.168.1.1 logga in (default anv & lösen, står i dokumentation, eller under routern på nån klisterlapp

edit: är det ett beg köp, googla på factory reset +modellnamn

Hade testat det igår! allting såg ut att stämma! allt var "på" men hade fortfarande samma problem
men kunde aldrig köra klart den där "setupen/installationen" för linksys! alltså första gången skulle skriva i "192.168.1.1" på webbläsaren, och den kunde inte fortsätta för den hitta inget internet! så setupen gick emellan 2 olika steg som var antingen att dra ut kontakten i 10 sekunder och sen sätta tillbaka den och trycka på nästa! och andra steget var att hålla ner den mini knappen bak på routern för att återställa den och sen trycka nästa. Men inget hände!

Då jag tänkte kontakta min leverantör igen så koppla jag upp doms router igen som du brukar vilja att man ska göra!
men när jag går in på ip-adressen på webbläsaren så är allting okej men om jag går in på "Diagnostics Connections" så är de flesta gröna, men på connection check står det
1. IP Version 6 address - No Address Assigned
2. First DNS Server Ping - Not all pings were answered or not connected
3. Second DNS Server Ping - Not all pings were answered or not connected

Och om man går in på Network i diagonstiken så står det att LAN porten (I den det sitter en nätverks kabel) har 2 gröna lampor och det står (1000 Mbps) som är säkert vad den kan ha som max! men på WAN porten är det bara 1 grön lampa och det står (10 Mbps) och vet inte om det är normalt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Fick jag välja skulle jag helst supa långsamt. Hellre det än inget internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skall väl inte ta till flaskan bara för att du har problem med din internet uppkoppling! Det skall nog ordna sig!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Har undrat om det kan vara vägg uttaget som kan vara trasigt! Men det visar inge fel nån stans och Kabeln som går från väggen till routern lyser grönt! Och om det hade vart trasigt så skulle den inte skickat nån signal väl?

Permalänk

IPv6 på Diagnostics Connections är oftast inte intressant. Finns det IPv4?

Om du kopplar datorn direkt till vägguttaget säger även datorn att anslutningen är på 10Mbit? Vet inte vad du har för Windows men i korthet så högerklickar man på sin 'Anslutning till lokalt nätverk' och väljer Status.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFarmer:

IPv6 på Diagnostics Connections är oftast inte intressant. Finns det IPv4?

Om du kopplar datorn direkt till vägguttaget säger även datorn att anslutningen är på 10Mbit? Vet inte vad du har för Windows men i korthet så högerklickar man på sin 'Anslutning till lokalt nätverk' och väljer Status.

Ok! jo IPv4 finns!
Om jag kopplar direkt till vägguttaget så har jag ingen internet alls! inte ens 10Mbit. Jag har windows 10

Jag har nog kommit fram till att det antingen är fel på vägguttaget eller "switchen" som sitter någonstans i lägenhets området!
och båda av dom problemen måste jag ha en elektriker! så får väl vänta tills den kan komma hit nån!

Så jag vill tacka alla för att ni har försökt att hjälpa mig! så får jag se om det fixar sig när dom kommer hit! annars flyttar jag! xD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Acke1ify:

Hade testat det igår! allting såg ut att stämma! allt var "på" men hade fortfarande samma problem
men kunde aldrig köra klart den där "setupen/installationen" för linksys! alltså första gången skulle skriva i "192.168.1.1" på webbläsaren, och den kunde inte fortsätta för den hitta inget internet! så setupen gick emellan 2 olika steg som var antingen att dra ut kontakten i 10 sekunder och sen sätta tillbaka den och trycka på nästa! och andra steget var att hålla ner den mini knappen bak på routern för att återställa den och sen trycka nästa. Men inget hände!

Då jag tänkte kontakta min leverantör igen så koppla jag upp doms router igen som du brukar vilja att man ska göra!
men när jag går in på ip-adressen på webbläsaren så är allting okej men om jag går in på "Diagnostics Connections" så är de flesta gröna, men på connection check står det
1. IP Version 6 address - No Address Assigned
2. First DNS Server Ping - Not all pings were answered or not connected
3. Second DNS Server Ping - Not all pings were answered or not connected

Och om man går in på Network i diagonstiken så står det att LAN porten (I den det sitter en nätverks kabel) har 2 gröna lampor och det står (1000 Mbps) som är säkert vad den kan ha som max! men på WAN porten är det bara 1 grön lampa och det står (10 Mbps) och vet inte om det är normalt!

Skrivet av Acke1ify:

Ok! jo IPv4 finns!
Om jag kopplar direkt till vägguttaget så har jag ingen internet alls! inte ens 10Mbit. Jag har windows 10

Jag har nog kommit fram till att det antingen är fel på vägguttaget eller "switchen" som sitter någonstans i lägenhets området!
och båda av dom problemen måste jag ha en elektriker! så får väl vänta tills den kan komma hit nån!

Så jag vill tacka alla för att ni har försökt att hjälpa mig! så får jag se om det fixar sig när dom kommer hit! annars flyttar jag! xD

Förstår inte riktigt vad du menar med att installera routern, det är bara att koppla in kablarna och du behöver inte ha internet för att nå den och är det problem med routerns interfacesidor så är det inget som har nått med internet att göra utan felet är i så fall lokalt.

Att du inte får uppkoppling alls just när du byter vad du kopplar mot inkommande anslutning beror oftas på att det är ett nmaclås från operatörens sida och de brukar släppa via timer på 20 min- 1 dygn och vill man inte vänta så kan man klona macadressen från det som det är låst på eller kontakta operatören.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte riktigt vad du menar med att installera routern, det är bara att koppla in kablarna och du behöver inte ha internet för att nå den och är det problem med routerns interfacesidor så är det inget som har nått med internet att göra utan felet är i så fall lokalt.

Att du inte får uppkoppling alls just när du byter vad du kopplar mot inkommande anslutning beror oftas på att det är ett nmaclås från operatörens sida och de brukar släppa via timer på 20 min- 1 dygn och vill man inte vänta så kan man klona macadressen från det som det är låst på eller kontakta operatören.

Menade att den specifika routern "linksys" villa gå igenom en setup efter man koppla in den! jag vet att det inte är normalt för routers! men lyckades gå förbi den och gå vidare till routern på webbläsarn och allt såg rätt ut!

aa har testat 4 olika routers och insåg först inte det med mac lås, så efter jag koppla runt medans jag prata med en operatör kunde jag få till alla routers jag hade men med extrem låg hastighet!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Acke1ify:

Menade att den specifika routern "linksys" villa gå igenom en setup efter man koppla in den! jag vet att det inte är normalt för routers! men lyckades gå förbi den och gå vidare till routern på webbläsarn och allt såg rätt ut!

aa har testat 4 olika routers och insåg först inte det med mac lås, så efter jag koppla runt medans jag prata med en operatör kunde jag få till alla routers jag hade men med extrem låg hastighet!

Kan du låna en dator som har garanterat fungerande ethernet och testa med ?

Visa signatur

Permalänk

Är väl lika bra att invänta tekniker från operatören som du nämner. Elektriker låter dock inte som rätt titel för detta jobb.

10Mbit är en länkhastighet, inte en direkt datahastighet eller hur jag ska uttrycka det. Därav är det av vikt om ditt nätverkskort lägger sig på 10, 100 eller 1000Mbit. Visar datorns nätverkskort på 10Mbit (samt även routern som du nämner) direktansluten till fiberuttaget så lär det garanterat vara nåt fel från operatören (deras utrustning i nånstans i huset som du nämner) då inget idag lägger sig på 10Mbit så länge inte något är felinställt eller trasigt.

Lycka till hur som

Permalänk
Medlem

Kopplar man in direkt till vägguttaget borde fungera med max hastighet men han får inte någon signal = fel i kablage från uttaget till switch eller rj45 kontakten i vägguttaget, annars kabel cat x som han drar från pc till uttaget , bästa lösning koppla direkt till switchen istället.

Kolla kabel om det är UTP inte STP och inte jordat. Jag tror att problemmet ligger i kabel , själv hade en cat 6 när jag kopplade direkt till uttaget (utan router) ändrades anslutningen av sig själv från 1Gbps till 100 , köpte en ny kabel cat 6 utan jord UTP och fungerade på en gång.Varför går inte med jordad kabel vet jag inte men alla lampor var ok ändå.

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast det är felet, men för säkerhets skull... Har du dubbelkollat med en annan enhet så att det inte bara är datorn det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag tror knappast det är felet, men för säkerhets skull... Har du dubbelkollat med en annan enhet så att det inte bara är datorn det är fel på?

Han har testat olika datorer.

Permalänk
Medlem

@MaxIt666: Samma problem i det här länken , löste sig genom att Inaktivera och återaktivera nätverkskortet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1437604-internetatkomst-saknas-men-jag-har-internet