slippa Telias router för internet och iptv (pfSense)

Permalänk
Medlem

slippa Telias router för internet och iptv (pfSense)

Hej.
Bor idag i bostadsrätt där vi har Telia internet och IPTV.
I nuläget bryggar jag min Telia router till min router för internet. Så den passar egentligen bara vidare internet till min router. Jag använder den bara för IPTV funktionerna nu.

Nu när jag köpt en liten box som jag tänkte köra som pfsense router. Den har 4 individuella LAN uttag som man kan ställa in VLAN på osv.. Detta är inte min specialitet alls...
Det jag egentligen frågarr om jag kan komma ifrån Telia routern genom att plugga från dosan i väggen rött in i min pfsense box. Sen sorters ut i pfsense på något sätt så internet går ut via ett uttag och IPTV via ett annat.

Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej.
Bor idag i bostadsrätt där vi har Telia internet och IPTV.
I nuläget bryggar jag min Telia router till min router för internet. Så den passar egentligen bara vidare internet till min router. Jag använder den bara för IPTV funktionerna nu.

Nu när jag köpt en liten box som jag tänkte köra som pfsense router. Den har 4 individuella LAN uttag som man kan ställa in VLAN på osv.. Detta är inte min specialitet alls...
Det jag egentligen frågarr om jag kan komma ifrån Telia routern genom att plugga från dosan i väggen rött in i min pfsense box. Sen sorters ut i pfsense på något sätt så internet går ut via ett uttag och IPTV via ett annat.

Tack!

Nope, tyvärr inte... Vill du använda Telias Internet eller TV så måste du använda deras värdelösa Technicolor router... Hade denna diskussion med Telia för x antal år sen men det är tyvärr brygga du får köra vidare på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Nope, tyvärr inte... Vill du använda Telias Internet eller TV så måste du använda deras värdelösa Technicolor router... Hade denna diskussion med Telia för x antal år sen men det är tyvärr brygga du får köra vidare på.

Fifan.. Va rötna dom är alltså..
Men om ja skiter i IPTV då. Det måste väl gå att koppla kabeln rätt in i väggdosan och få internet !? Har för mig jag testat det någon gång

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag satt i samma situation för ett par år sen, men fick aldrig IPTV att fungera med pfsense.

Istället streamade jag tv via play plus på en appleTV.
Slapp iaf den där fruktansvärda routern.

Om du vill mecka själv så gick min IPTV på vlan 845, men det är inte säkert att din går på samma, finns iaf ett annat id som jag vet används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Fifan.. Va rötna dom är alltså..
Men om ja skiter i IPTV då. Det måste väl gå att koppla kabeln rätt in i väggdosan och få internet !? Har för mig jag testat det någon gång

Jag har för mig att Telias DHCP låser på MAC Adressen ett tag (1h eller nått), så du kommer nog inte få en IP direkt du swappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trwl:

Jag har för mig att Telias DHCP låser på MAC Adressen ett tag (1h eller nått), så du kommer nog inte få en IP direkt du swappar.

Tack.
Du menar alltså ändå att det kommer fungera att skippa deras router men ändå få internet, bara jag ger upp IPTV samt väntar en timma på att dhcp ska ge ut IP.

Förstod jag rätt?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack.
Du menar alltså ändå att det kommer fungera att skippa deras router men ändå få internet, bara jag ger upp IPTV samt väntar en timma på att dhcp ska ge ut IP.

Förstod jag rätt?

Yes, det låter som att du har en relativt identiskt setup som jag hade, jag minns faktiskt inte hur lång tid IP'n var låst dock, jag brukade swappa innan jag skulle lägga mig för att slippa vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack.
Du menar alltså ändå att det kommer fungera att skippa deras router men ändå få internet, bara jag ger upp IPTV samt väntar en timma på att dhcp ska ge ut IP.

Förstod jag rätt?

Jag dedikerade mitt liv under ganska lång tid för att bli av med den där jävla routern som dog stup i kvarten, men eftersom sambon inte klarade sig utan tv blev jag tvungen att reverta många många gånger, tills jag skaffade appletv'n.

Permalänk
Medlem

Inte allas haj på detta ämnet så vet inte riktigt exakt vad ni diskuterar
Men vill bara lägga till att jag bor i hyresrätt (FABO) de har Telia öppen fiber där jag bor och jag får 1,2,4 och axesTV på min Telia tv box som ingår i hyran.

Så jag har telia tv. Betalar boxer som internet leverantör och jag använder en Asus RT-68ac router.
Jag har alltså inte telias router eller de som internet leverantör men jag får ändå deras tvbox och kanaler att fungera
Först fick jag det inte att fungera genom routern, men efter ett samtal så sa de att jag skulle sätta boxen direkt i dosan som fiberkabeln kommer in i och det fungera. Har fyra portar på den dosan så port 1 går till routern (har allt annat som dator mm från routern skälv klart) och port 2 till telia boxern.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Inte allas haj på detta ämnet så vet inte riktigt exakt vad ni diskuterar
Men vill bara lägga till att jag bor i hyresrätt (FABO) de har Telia öppen fiber där jag bor och jag får 1,2,4 och axesTV på min Telia tv box som ingår i hyran.

Så jag har telia tv. Betalar boxer som internet leverantör och jag använder en Asus RT-68ac router.
Jag har alltså inte telias router eller de som internet leverantör men jag får ändå deras tvbox och kanaler att fungera
Först fick jag det inte att fungera genom routern, men efter ett samtal så sa de att jag skulle sätta boxen direkt i dosan som fiberkabeln kommer in i och det fungera. Har fyra portar på den dosan så port 1 går till routern (har allt annat som dator mm från routern skälv klart) och port 2 till telia boxern.

Jo, när man bara har Telia som TV-leverantör blir man av med den där hiskeliga routern och får en annan dosa istället. Men vill man ha "normalt" internet får man sitta med deras router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrippe7:

Jo, när man bara har Telia som TV-leverantör blir man av med den där hiskeliga routern och får en annan dosa istället. Men vill man ha "normalt" internet får man sitta med deras router.

Skickades från m.sweclockers.com

Har allt vad Telia erbjuder och kör inte deras router eller fördelare, det finns en bra tråd om detta.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

för övrigt *peppar peppar* så har min lina varit nere3 ggr sedan -92 med Telia. Så är nöjd med dem.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det går visst att använda iptv samt internet utan deras technicolor. Vet dock inte hur man gör med pfsense, men med en switch som kan hantera vlan är det relativt enkelt att separera vlanen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack.
Du menar alltså ändå att det kommer fungera att skippa deras router men ändå få internet, bara jag ger upp IPTV samt väntar en timma på att dhcp ska ge ut IP.

Förstod jag rätt?

Ska du inte ha IPTV så funkar ju vilken router som helst med default-config. Och som nämns ovan i tråden som länkas, det ska gå att ordna även med internet+IPTV från Telia med lite trixande.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia har ingen spärr mot någon utrustning men de ger bara support för sin egen utrustning så det handlar bara om att konfigurera vad man nu väljer att ersätta Telias enheter med på rätt sätt och tråden om fakta det är redan länkad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket alla. Ska spana in den tråden och ge detta ett försök senare idag!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tack så mycket alla. Ska spana in den tråden och ge detta ett försök senare idag!

Hur har det gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trwl:

Hur har det gått?

Startade projektet idag.
Jag har internet varjefall! Så hälften vunnet.
TV funkar inte just nu.. Har postat frågan i andra tråden med. Men den tråden är inriktad på att få det att funka på ASUS router. Jag ahde behövt lite översättning på pFsense.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Det går utmärkt att brygga över TV trafiken till ett annat interface, jag har gjort det.
Jag rekommenderar dock att du låter en switch göra det. Jag fick problem med att bilden frös på TVn när man belastade nätet hårt. Switchar klarar det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Det går utmärkt att brygga över TV trafiken till ett annat interface, jag har gjort det.
Jag rekommenderar dock att du låter en switch göra det. Jag fick problem med att bilden frös på TVn när man belastade nätet hårt. Switchar klarar det bättre.

Hej. SKönt att höra att det ska funka varjefall..
Lust att guida mig lite? Jag är total rookie på pFsense.. Och tjejen ger mig lite skit nu för varken TV eller internet fungerar hemma nu
Tänkte testa låta pfsene göra det men går det inte bra som du säger så kommer jag nog skaffa mig en ubiqutie switch.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Hej. SKönt att höra att det ska funka varjefall..
Lust att guida mig lite? Jag är total rookie på pFsense.. Och tjejen ger mig lite skit nu för varken TV eller internet fungerar hemma nu
Tänkte testa låta pfsene göra det men går det inte bra som du säger så kommer jag nog skaffa mig en ubiqutie switch.

För guds skull! Koppla in den gamla burken och låt TVn fungera tills din tjej inte är i byggnaden för husfriden!
Nu har jag inte kvar IPtv så jag kan inte plocka fram den gamla konfigurationen jag hade. Men som sagt, skippa bryggningen i pfsense och låt en switch göra det. Bifogat är en extremt detaljerad och proffsig bild som tog mig 40 timmar att göra.

Permalänk
Avstängd

Jag kör Telia med en EdgeRouter, har aldrig använt Telias router. Dock använder jag bara internet och ingen TV.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

@anon228747: hehe. Tack för bilden!
Jag är inte så advanced än att jag kan riktigt tolka den. Osäker på detta med tagged och untagged just nu..
Kommer få återkomma efter jag lärt mig mer om pfsense.
Förresten vad finns det för anledningar att köra två separerade IN och UT för trafiken mellan router och switch?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nima2001:

Förresten vad finns det för anledningar att köra två separerade IN och UT för trafiken mellan router och switch?

Det kan vara enklare än att konfa upp "router on a stick"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

För guds skull! Koppla in den gamla burken och låt TVn fungera tills din tjej inte är i byggnaden för husfriden!
Nu har jag inte kvar IPtv så jag kan inte plocka fram den gamla konfigurationen jag hade. Men som sagt, skippa bryggningen i pfsense och låt en switch göra det. Bifogat är en extremt detaljerad och proffsig bild som tog mig 40 timmar att göra.
http://forumbilder.se/I470C/1337.png

Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara enklare än att konfa upp "router on a stick"
https://www.youtube.com/watch?v=8PcKjKFWvAY

Ok så nu har jag satt upp det.
Från fiber modemet rätt in i ubiquiti 16p 150w switched. Sen från den in till pfsense boxen 2st kablar precis som din bild. Därefter ut till AP och lan switchar osv..

Men nu funkar ju givetvis inte internet :D.
Den enda jag har gjort nu är att sätta upp unifi på en pi-hole så det fungerar. Sen har jag gått in i unifi och adopterat switch och AP. Så jag kan pinga pfsense och komma åt interface från mitt LAN.
Men var läser jag om hur jag ska konfigurera switchen och pfsense nu för att få allt att fungera.

Jag tänker främst på hur jag ställer in så jag får internet till att börja med.
Vad blir WAN? Den som går in från switchen till pfsense som heter IN på din bild antar jag?
Så jag ska säga till switchen att den interfacen är ett VLAN med en viss tag?
Sen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nima2001:

Ok så nu har jag satt upp det.
Från fiber modemet rätt in i ubiquiti 16p 150w switched. Sen från den in till pfsense boxen 2st kablar precis som din bild. Därefter ut till AP och lan switchar osv..

Men nu funkar ju givetvis inte internet :D.
Den enda jag har gjort nu är att sätta upp unifi på en pi-hole så det fungerar. Sen har jag gått in i unifi och adopterat switch och AP. Så jag kan pinga pfsense och komma åt interface från mitt LAN.
Men var läser jag om hur jag ska konfigurera switchen och pfsense nu för att få allt att fungera.

Jag tänker främst på hur jag ställer in så jag får internet till att börja med.
Vad blir WAN? Den som går in från switchen till pfsense som heter IN på din bild antar jag?
Så jag ska säga till switchen att den interfacen är ett VLAN med en viss tag?
Sen?

Det bästa är nog att rita upp en nätverkstopologi så man får översikt på det, jag kan inte dina delar så jag vet inte hur det ska konfas på detaljnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är nog att rita upp en nätverkstopologi så man får översikt på det, jag kan inte dina delar så jag vet inte hur det ska konfas på detaljnivå.

Alrite ja ska göra det. Men kan du både unifi och pfsense interface? Ja vet ungefär vad ja ska göra i teori men inte i praktiken

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nima2001:

Alrite ja ska göra det. Men kan du både unifi och pfsense interface? Ja vet ungefär vad ja ska göra i teori men inte i praktiken

Nej har bara gjort det på Cisco och det var ett tag sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sök i forumet så hittar du mycket.

Förutom tråden som länkats har du: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Om du vill ha igång Zappa, behövs inte det är det normalt sett enklare och tidigare tråden som länkats ger god vägledning, switch räcker givetvis också då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sök i forumet så hittar du mycket.

Förutom tråden som länkats har du: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Om du vill ha igång Zappa, behövs inte det är det normalt sett enklare och tidigare tråden som länkats ger god vägledning, switch räcker givetvis också då.

Tycker mig ha kikat igenom tråden en del innan ja satte igång. Men det är som sagt vad som ska göras i teorin men ja är inget nätverksproffs.. Vet inte riktigt hur jag ska tagga saker o ting i VLAN osv..
Försöker följa samma koncept som bilden som länkas några steg upp. Med WAN rätt in i switchen sen två sladdar vidare in i pfsense routern.

Visa signatur

Citera för svar!