Permalänk
Medlem

bra 8+ bay NAS chassi?

Hej.
Någon som vet små men bra chassi för detta? Likt de egna NAS tillverkarnas egna lådor typ synology eller så.
Vill inte ha ett mönster chassi som FD 804 men vill ha fler diskar än node 304.

Har sett en riktigt Nice Lian-Li PC-Q26 men den verkar inte finnas tillgänglig längre. Vet ni något liknande ?

Sen har vi i u-NAS med men de verkar endast finnas i USA.

Vad mer finns det ?
Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

SilverStone DS380 finns att köpa hos extremeit.se, 8x3.5 hot swap platser i fronten och liten formfaktor. Är nog det du letar efter, men jag hade nog använt mig av ett vanligt towerchassi och slängt in diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InternetAthiest:

SilverStone DS380 finns att köpa hos extremeit.se, 8x3.5 hot swap platser i fronten och liten formfaktor. Är nog det du letar efter, men jag hade nog använt mig av ett vanligt towerchassi och slängt in diskarna.

Ahh var nära att köpaq det chassit till min första NaS men läste att det var rätt dålig ventilation öppen det och lite andra nackdelar ja inte minns nu.
Men nog måste det finnas mer än ett sånt typ av alternativ??

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ifall 2.5" diskar går så finns SilverStones CS01-HS hos proshop, 6 hot swap med 2 till interna platser men sedan börjar valen dö ut tyvärr. Själv använder jag numer en rackmonterad 2u server med 16 3.5 platser som NAS. Den ersätte min gamla NAS när den började få slut på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InternetAthiest:

Ifall 2.5" diskar går så finns SilverStones CS01-HS hos proshop, 6 hot swap med 2 till interna platser men sedan börjar valen dö ut tyvärr. Själv använder jag numer en rackmonterad 2u server med 16 3.5 platser som NAS. Den ersätte min gamla NAS när den började få slut på plats.

Mm riktigt lyxigt för dig . Rackskåp är något som får vänta för min del tills jag flyttar lite större. Men ja går man på rackchassi hittar man absolut fina saker!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Eller så tittar man efter begagnade HP-servrar med många diskplatser då de inte är speciellt många tusenlappar bort i pris samt har en infrastruktur byggd för 24/7 drift med ECC-minnen etc.

Bara för att de har snurrat i 5 år i en serverhall innebär inte att de är automatiskt är slutkörda och för ren filserver så är inte kraven så höga på CPU-sidan.

Nackdel dock - högre strömförbrukning, hög ljudnivå och att använda vart fall äldre HBA/HW-RAID sas kort kan slå i taket vid 2TB diskstorlek (tex P400 har 2TB begränsning per disk och logisk volym)... - det kan också vara problem att få tag på diskvaggorna...

Fördel - de flesta äldre HPserver kan fjärradministreras komplett via sin ILO-gränssnitt över nätverk - då menar jag allt inklusive kall-reboot, installation OS (man sänder över en iso-avbild av installationsskivan...), pilla i BIOS, ja utom just att plocka in och ur diskarna fysiskt i racket...

den typen av servar är verkligen byggda för att första besöket är när de installeras nya, och nästa besök är när de skall rivas ut för modernare servrar 5-7 år senare...

Permalänk
Medlem

@xxargs: det lockar mer för mig att bygga något eget i ett litet chassi. Hade jag haft rackskåp hade jag definitivt kunna köpa sån gammal serverhårdvara som stått hos företag innan.
Ljudnivå är inte lika illa i ett rackskåp eller i ett mer dedikerat nätverksrum heller..
De där extra funktionerna är inte nödvändigt för alla heller som vill ha en liten hemma NAS.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ska väl inte vara helt omöjligt för dig att få hem en http://www.u-nas.com/product/nsc800.html eller var det uteslutet?

Permalänk
Medlem

X-Case i Storbritannien har många olika rack lådor om det fungerar? Jag kör ett par av deras 24 bay 4U chassin själv.
https://www.xcase.co.uk/

Stava är svårt...
Visa signatur

R9 5900X| 32Gb 3200Mhz FlareX| RTX 3090 |2Tb KC3000

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inget bra tips, men kolla efter begagnade Q26, jag fick tag i ett här på SweC och är riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Ska väl inte vara helt omöjligt för dig att få hem en http://www.u-nas.com/product/nsc800.html eller var det uteslutet?

Uteslutet är det väl inte.. Men känns rätt omständligt att köpa från USA. Tänker på allt med kostnader frakten garantier etc..
Vad kan man räkna med för pris tro för att få hit den plus moms till osv?

Skrivet av zonderb:

X-Case i Storbritannien har många olika rack lådor om det fungerar? Jag kör ett par av deras 24 bay 4U chassin själv.
https://www.xcase.co.uk/

Tyvärr inget rackskåp hemma.. Vilket är synd.. Det mesta bra är ju rack grejer känns de som

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Uteslutet är det väl inte.. Men känns rätt omständligt att köpa från USA. Tänker på allt med kostnader frakten garantier etc..
Vad kan man räkna med för pris tro för att få hit den plus moms till osv?

Tyvärr inget rackskåp hemma.. Vilket är synd.. Det mesta bra är ju rack grejer känns de som

Jag kör mina i ett lackrack i utrymmet under källartrappen i mitt hus. I lägenhet blir det svårare så klart, på den tiden körde jag med chassit ovanpå ett lack bord i garderoben...

Visa signatur

R9 5900X| 32Gb 3200Mhz FlareX| RTX 3090 |2Tb KC3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Uteslutet är det väl inte.. Men känns rätt omständligt att köpa från USA. Tänker på allt med kostnader frakten garantier etc..
Vad kan man räkna med för pris tro för att få hit den plus moms till osv?

Finns ju i Storbritannien, kanske passa på innan Brexit?
https://www.kustompcs.co.uk/cases/pc-cases/u-nas-nsc-810-serv...

Vet inte hur legit de är, men värt att kolla upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonderb:

Jag kör mina i ett lackrack i utrymmet under källartrappen i mitt hus. I lägenhet blir det svårare så klart, på den tiden körde jag med chassit ovanpå ett lack bord i garderoben...

Haha what the **? Lack rack. Ballaste jag sett.. Man gör alltså om en liten Ikea pall till ett rack ställ typ? Trodde det var ett skämt först... Hur funkar det där i praktiken? Ser ju inte dumt ut alltså. Jag skulle aldrig ha det i vardagsrummet men man hade väl kunnat ha det i klädförrådet eller något

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Haha what the **? Lack rack. Ballaste jag sett.. Man gör alltså om en liten Ikea pall till ett rack ställ typ? Trodde det var ett skämt först... Hur funkar det där i praktiken? Ser ju inte dumt ut alltså. Jag skulle aldrig ha det i vardagsrummet men man hade väl kunnat ha det i klädförrådet eller något

Ja typ. Jag tog två gamla Lack bord jag hade i förrådet och skrivade fast en bordsskiva på benen på det andra, sedan satte jag hjul på botten o vips hade jag ett rack som rymmer 8u dvs två 4u chassin. Det enda man inte kan göra egentligen är skruva fast ngt i benen då de är gjorda av lackad papp o inte håller för det...

Ovansidan ställer jag monitor i tangentbord o så på.

Visa signatur

R9 5900X| 32Gb 3200Mhz FlareX| RTX 3090 |2Tb KC3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonderb:

Ja typ. Jag tog två gamla Lack bord jag hade i förrådet och skrivade fast en bordsskiva på benen på det andra, sedan satte jag hjul på botten o vips hade jag ett rack som rymmer 8u dvs två 4u chassin. Det enda man inte kan göra egentligen är skruva fast ngt i benen då de är gjorda av lackad papp o inte håller för det...

Ovansidan ställer jag monitor i tangentbord o så på.

riktigt smidig och intressant lösning. Tack för att du dela den

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ahh var nära att köpaq det chassit till min första NaS men läste att det var rätt dålig ventilation öppen det och lite andra nackdelar ja inte minns nu.
Men nog måste det finnas mer än ett sånt typ av alternativ??

Jag har det chassit. Har kört det i 3 år nu och förutom att det bara rymmer ett SFX agg har jag inga anmärkningar. Gick in lite snabbt och kollade temps och det verkar som att jag ligger på typ 42C på diskarna och 32C på CPU. Jag har alla vaggor i och fyra av dem populerade med diskar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: tack.
hur kör du med fläkthastigheter?
42 grader i idle med bara 4 diskar i låter inte jätte bra i mina öron.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Säkert du skall ha 8 diskar? Vad siktar du på för kapacitet? Vad vill du stoppa in i chassit?

Med dagens multiterabyte diskar kommer man lätt upp i 8/12 TB Raid 5/6 utan att det kostar skjortan.... drygt 4000 hade det landat på, plus resten då alltså....

https://www.asustor.com/en/service/RAID_calculator

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@GLaDER: tack.
hur kör du med fläkthastigheter?
42 grader i idle med bara 4 diskar i låter inte jätte bra i mina öron.

Idle vet jag inte. Det snurrar lite grejer i servern som nog genererar lite värme. Fläkthastigheterna har jag nog begränsat i UEFI så de ligger sub 1000 rpm, eller något sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

42 grader är inget problem i mina ögon - för sval disk är heller inte bra... alla som piska kylningen till under 32 grader för diskarna börja också vara i farozonen med förkortad drifttid innan haveri för att de körs för kallt.

det viktiga är att temperaturen varierar väldigt lite över tiden max några få grader upp och ned då det är temperaturväxlingarna som sliter mer på disken än värmen i sig.

Permalänk
Medlem

Sökte efter Q26 k flera månader. Slutade med att jag köpte en 343B av en kille här på Swec. Möjlighet med upp till 24-30 hotswap diskar 😁

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Misstänker att du inte har det i närheten sv där folk vistas, rackservrar brukar ju låta som reamotorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nästan tyst byt till vanliga 80 pwm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig en sån om man kunde modifiera lite. Vet inte var man kan köpa såna rackchassi annars.. Verkar mest säljas med CPU osv.
Skulle vilja ha möjlighet att sätta in egen m-atx bräda. mellan 8 - 12 HDD kanske hotswap platser. Bara som att bygga sin egen server helt enkelt. Behöver inte dubbla processorer..

Förresten vad gav du i frakt för en sån bjässe?
Visst om man byter ut fläktarna till PWM men är den verkligen tyst för det.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

ORDER TOTAL
4,296.70 SEK
+ 119.35 SEK
shipping

Ja den e väldigt tyst och fin med nya fläktar och håller tempen bra i ett serverskåp

Permalänk
Medlem

Kollat nå hos www.servercase.co.uk ??
In-Win IW-MS08 Ser riktigt OK ut som litet mini tower 2x2.5" och 8x3.5"

Själv kör jag blandat, både rack servrar från xcase deras 4u 24disk lådor samt så kör jag tower chassins som har mycket 5,25" platser där jag sattit in hot-swap brurar i.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Kollat nå hos www.servercase.co.uk ??
In-Win IW-MS08 Ser riktigt OK ut som litet mini tower 2x2.5" och 8x3.5"

Själv kör jag blandat, både rack servrar från xcase deras 4u 24disk lådor samt så kör jag tower chassins som har mycket 5,25" platser där jag sattit in hot-swap brurar i.

Såg faktiskt riktigt bra ut..
De hade en del bra grejer faktiskt.. Så osäker bara på vad man ska göra.. Ett 2u rack därifrån nypris eller kanske någor refurbished från ebay. Så osäker på de där refurbished grejerna bara.. Ingen aning hur dom xenon processorerna som ingår presterar eller något..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Såg faktiskt riktigt bra ut..
De hade en del bra grejer faktiskt.. Så osäker bara på vad man ska göra.. Ett 2u rack därifrån nypris eller kanske någor refurbished från ebay. Så osäker på de där refurbished grejerna bara.. Ingen aning hur dom xenon processorerna som ingår presterar eller något..

Är ju snarare vad är användningsområdet, inge fel på refurbish prylarna, men kanske "overkill" och skapar bara onödigt med värme och elräkning om du inte behöver det.

Är det bara för en egen NAS du tänkt ha det?
Eller även tänkt köra någon typ av hypervisor på den?

Samt så tycker då jag iallafall att rackchassin är bara jobbiga att hantera m.m. när man inte har något ordentligt rack att ha dom i.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |