Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Testpilot: TP-Link Deco M9 Plus – mesh-system med hög prestanda

Permalänk

Det går inte att komma åt inställningar innan man gjort wizarden för installationen och den gick inte att genomföra när vi satt bakom en router.

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas-2400:

Som jag skrev så hade det att göra med att TP-link deco inte går att använda om det finns en router någonstans innan i ledet, det som var irriterande var att detta inte framgår någonstans i mobilappen när man installerar och det var därför det tog så lång tid innan vi gav upp.

Jag har byggt ganska flera nätverk och jag använt mig av både Ubiquiti's unifi produkter och även deras äldre Edgemax produkter och jag har alltid tyckt att det känts logiskt och trevligt att arbeta med. Deras cloud key är under all kritik, detta kan jag hålla med om men den har jag sällan använt, controllern finns att installera på mängder med olika produkter. Hemma hos mig rullar den på en gammal freenas server, på jobbet har jag den på en synology nas så det finns alternativ till att köra den i en windows miljö.

När det sen kommer till unifi's gränssnitt så tycker jag det är riktigt enkelt att förstå samt väldigt snyggt samtidigt som det har i stort sett alla inställningsmöjligheter jag kan tänka mig. Dessutom så är dom duktiga på att trycka uppdateringar till sina produkter.

Men som jag sagt tidigare så är det inte lika enkelt som att sätta upp ett färdigt meshnätverk via en mobilapp (när allt funkar som det ska)

Jag hade dock inga problem att sätta upp detta system bakom en vanlig router nä jag efter testet var klar ville testa lite AP-funktionalitet. Då man ansluter direkt till första pucken så spelade det ingen roll att den just nu låg bakom en annan router (ett Netgear Orbi-system) och jag kunde t om använda systemet mot internet. Det blir självklart dubbel-NAT så absolut inte optimalt.

Jag testade sen att göra om installationen och direkt när den var klar uppsatt switcha till AP-läge och det fungerade bra. Så jag vet inte hur det var med era Deco's och firmware-versionen då men nu ska det normalt inte vara något problem med att sätta upp dom bakom en router och switcha till AP-läge.

Dock finns det självklart säkert nätverksuppsättningar som kan strula. Däremot generellt så har jag upplevt att det inte är problem med de Mesh-system jag testat att installera och sen switcha till AP-läge.

Skrivet av Jonas-2400:

Det går inte att komma åt inställningar innan man gjort wizarden för installationen och den gick inte att genomföra när vi satt bakom en router.

De kanske har uppdaterat Wizarden och firmware nu för jag hade som sagt inga problem med att göra detta bakom en router med detta system. Dock uppdateras dessa system kontinuerligt så svårt att säga hur det var förut.

Å andra sidan fick de nu ett bra Ubiquiti-system så de blev nog nöjda ändå :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kdk_warhead:

Min RT-AC66U klarar inte av parentalkontroll i hårdvaran. Om man slår på det så kommer all hårdvaruacceleration att stängas av varvid prestandan blir betydligt sämre. Märktes tydlig i onlinespel (tog ett bra tag innan jag kom på vad som var fel). Det kanske gå att google det för att se om samma sak gäller din router.

Hmm, det testade jag faktiskt inte med Deco 9plus. Eller närmare sagt, mina barn hade föräldrakoll påslagen men de spelar inte så avancerade spel än (mest Roblox, Minecraft) och de har ännu inte klagat. Det ska jag minnas att testa nästa gång.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Jag hade dock inga problem att sätta upp detta system bakom en vanlig router nä jag efter testet var klar ville testa lite AP-funktionalitet. Då man ansluter direkt till första pucken så spelade det ingen roll att den just nu låg bakom en annan router (ett Netgear Orbi-system) och jag kunde t om använda systemet mot internet. Det blir självklart dubbel-NAT så absolut inte optimalt.

Jag testade sen att göra om installationen och direkt när den var klar uppsatt switcha till AP-läge och det fungerade bra. Så jag vet inte hur det var med era Deco's och firmware-versionen då men nu ska det normalt inte vara något problem med att sätta upp dom bakom en router och switcha till AP-läge.

Dock finns det självklart säkert nätverksuppsättningar som kan strula. Däremot generellt så har jag upplevt att det inte är problem med de Mesh-system jag testat att installera och sen switcha till AP-läge.

De kanske har uppdaterat Wizarden och firmware nu för jag hade som sagt inga problem med att göra detta bakom en router med detta system. Dock uppdateras dessa system kontinuerligt så svårt att säga hur det var förut.

Å andra sidan fick de nu ett bra Ubiquiti-system så de blev nog nöjda ändå :).

Mycket möjligt att det var en äldre firmware då detta var någon gång i slutet på sommaren och då är min erfarenhet av produkterna helt irrelevant idag. Jag är inte främmande mot att testa nya produkter men ett nätverk som bara går att styra via en mobilapp är inget för mig!

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

Intressant tolkning av "4k ready", driver en server med 4k Blu-ray streaming, för de som saknar Dolby Atmos etc via Netflix osv, 95% av allt material går att streama utmärkt på en 100mbit lina, med andra ord skulle du både kunna streama 4k till och från med 300/100mbit 😏

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mesh passar inte så bra i nybyggda lägenheter/villor med LAN i alla rum. Detta eftersom man då måste ha Deco-routern i mediaskåpet, samt att Deco inte stöder PoE strömförsörjning.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Väggmontering innebär ju dock också möjlighet för takmontering där detta inte vore ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Montering på vägg/tak för en produkt utan PoE-stöd riskerar att bli fult, man vill inte ha någon strömsladd hängandes, det går ju såklart att bygga bort men det krävs lite meck.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Mesh passar inte så bra i nybyggda lägenheter/villor med LAN i alla rum. Detta eftersom man då måste ha Deco-routern i mediaskåpet, samt att Deco inte stöder PoE strömförsörjning.

Man kan ju dra två kablar så kan du ha huvud noden utanför mediaskåpet, blir kanske inte så snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför klingar TP-link så dåligt i mina öron?
Får minnesbilder av något roligt lågprisskräp på sent 90tal eller ett eget märke från biltema/ jula.

Eller blandar jag ihop det?

Tror att deras dyrare wifi utrustning har blivit väldigt bra men en billig 300 kr router är ju en billig 300 kr router oavsett märke. Har själv 3 stycken dyrare AC routrar från Asus och LinkSys men min billigare TP-Link Archer C9 är den som levererar angående stabilitet och räckvidd. Fast Web UI är inget att hurra för men så länge det bara funkar är jag nöjd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej! Är precis inflyttad till ett nytt hus och rå i köptankar men har en fråga. Om man kör ethernet backhaulen, kan man koppla in en dator direkt från den andra ethernetporten, på en av accesspunkterna och samtidigt använda wifi?

Tack för svar!

Vänligen

Samuel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SamuelSvensson:

Hej! Är precis inflyttad till ett nytt hus och rå i köptankar men har en fråga. Om man kör ethernet backhaulen, kan man koppla in en dator direkt från den andra ethernetporten, på en av accesspunkterna och samtidigt använda wifi?

Tack för svar!

Vänligen

Samuel

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,
Ja, du kan koppla in dig direkt på ethernet-porten med en dator samt också använda WIFI.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com