Fullt med andrahands Geforce-kort på Tradera

Permalänk
Medlem

Fullt med andrahands Geforce-kort på Tradera

Har sedan en tid tillbaka gått och funderat på att skaffa ett annat gtx 1070 eller 1080 även om jag köpte det jag har nu i julas så känns det inte så bra längre och ganska ostabilt dåbdet har klockats en heldel 👌. Och när jag uppgraderade burken för några dagar sedan så fick jag för mig att sälja på tradera vilket gick galant och jag mer eller mindre betalade i5 8600k samt z370-p med de pengar jag fick för de gamla delarna. Det va då jag märkte va sjukt mycket andrahands grafikkort dom har och bra saker! Flera stycken geforeASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 1-2 års garanti kvar alla ligger typ mellan 3000-3500kr och även billigare än så. Är det någon som har eller har haft ett sådan kort? Sitter med tummen på köp knappen just nu! Har ett sönder klockat palit gtx 1070 dual nu eller det är inte sönder det har bara varit ett ganska ostabilt kort. Men som sagt är det någon som kan ge lite info så hade det varit kanon👌✌

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

Ja det är en chansning man gör. Köpte ett Asus Rog Strix 1080Ti för 6000:- på Facebook för några månader sedan och det har funkat hur bra som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att garanti sällan gäller för begagnade grejer.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugge83:

Har sedan en tid tillbaka gått och funderat på att skaffa ett annat gtx 1070 eller 1080 även om jag köpte det jag har nu i julas så känns det inte så bra längre och ganska ostabilt dåbdet har klockats en heldel 👌. Och när jag uppgraderade burken för några dagar sedan så fick jag för mig att sälja på tradera vilket gick galant och jag mer eller mindre betalade i5 8600k samt z370-p med de pengar jag fick för de gamla delarna. Det va då jag märkte va sjukt mycket andrahands grafikkort dom har och bra saker! Flera stycken geforeASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 1-2 års garanti kvar alla ligger typ mellan 3000-3500kr och även billigare än så. Är det någon som har eller har haft ett sådan kort? Sitter med tummen på köp knappen just nu! Har ett sönder klockat palit gtx 1070 dual nu eller det är inte sönder det har bara varit ett ganska ostabilt kort. Men som sagt är det någon som kan ge lite info så hade det varit kanon👌✌

Når det gjelder garanti eller reklamasjon i andre hand, så er dette ikke noe du skal regn med å kunne bruke dersom det ville være aktuelt. Garanti og reklamasjon gjelder kun mellom kunden og butikken (egentlig tilvirkeren). Du kan selve sjekke dette dersom du søker under "Konsumenträtt" her på Sweclockers, der dette er blitt nevnt i forhold til reklamasjoner, der "kunden" kjøpt kortet privat av en annen kunde med kvittering og ikke direkte av butikken.

Vissa butikker er begynt å tillate kunder å bruke retten til å reklamere/bruke garanti også ved brukt kjøp (begagnat), men det er altså ikke noe du skal regne gjelder generelt når du kjøper noe brukt (gjelder også produkter der fortsatt er i uåpnet forpakning). Det er helt opp til butikken hvordan de vil håndtere andre hands kunder.

Ved privat kjøp gjelder også andre regler (i henhold til svensk lov) der du har et ansvar å skaffe deg så mye informasjon om produktet du kan og selgeren skal informere deg om ev. feil og mangler (helst skriftlig ettersom det er juridisk vanskelig å bevise i etterhand, hvilken informasjon er blitt gitt og hvor nøye du selve undersøkt produktet innen kjøp).

Altså disse priser du nevner må du se i dette perspektiv innen du synes at dette er godt kjøp fordi du tror deg sikker på å kunne bruke samme rettighet som ved et kjøp direkte fra butikk der du inngår avtale om produktet.

Permalänk
Medlem

Ja garanati eller inte så kommer jag nog få mitt för runt 3000kr och det är inte änns ett år sedan kille köpte det jag har även bjudit på ett Asus GeForce GTX 1080 TI Turbo / 11GB GDDR5X 👍

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem

Det är ju lite gambling men man kan se sälj historik på tradera och dom kan sälja något som i te håller vad dom sagt eller ser ut som på fotona för då blir man utlöst krediterad av tradera så det ör ganska lungt

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk

Är det inte stor risk att det är mining kort med utsliten fläkt?

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Om det är utslitna fläktar så bör det gå att hitta original på eBay eller liknande sidor för en spotstyver. Har bytt fläktar på AMD 280X flertalet gånger och på några Nvidia 770 samt 780, mestadels Gigabyte, MSI och Evga. Inga som helst problem så länge man har en skruvmejsel modell mindre.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugge83:

Har sedan en tid tillbaka gått och funderat på att skaffa ett annat gtx 1070 eller 1080 även om jag köpte det jag har nu i julas så känns det inte så bra längre och ganska ostabilt dåbdet har klockats en heldel 👌. Och när jag uppgraderade burken för några dagar sedan så fick jag för mig att sälja på tradera vilket gick galant och jag mer eller mindre betalade i5 8600k samt z370-p med de pengar jag fick för de gamla delarna. Det va då jag märkte va sjukt mycket andrahands grafikkort dom har och bra saker! Flera stycken geforeASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 1-2 års garanti kvar alla ligger typ mellan 3000-3500kr och även billigare än så. Är det någon som har eller har haft ett sådan kort? Sitter med tummen på köp knappen just nu! Har ett sönder klockat palit gtx 1070 dual nu eller det är inte sönder det har bara varit ett ganska ostabilt kort. Men som sagt är det någon som kan ge lite info så hade det varit kanon👌✌

Haft ett Gigabyte GTX 1070 windforce oc och de var både tyst och gick kallt, klockade 14% högre bergstabilt när jag testade.

Permalänk
Medlem

@CebitZeros: det finns men då står det att det har använts till det för är inte varan du köper så blir dom ersättnings skyldiga och skiter dom att betala tillbaka så kan man bli få skulden köpt och på det sättet bli ersatt

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugge83:

@CebitZeros: det finns men då står det att det har använts till det för är inte varan du köper så blir dom ersättnings skyldiga och skiter dom att betala tillbaka så kan man bli få skulden köpt och på det sättet bli ersatt

hur har du tänkt att du ska veta om kortet använts till mining eller inte? fläkten funkar ju säkert när du får kortet och börjar lägga av inom 6 månader -_-

Permalänk
Medlem

Har snart ett asus geforce gtx 1070 ti rog strix för en 50% av ny priset och det är bara 10 månader sedan det köptes. Finns så många asus geforce gtx 1070 ti rog strix på tradera så dom börjar gå billigt för vissa säljare skiter i att sätta reservations pris och då blir det sålt för det som bjuds

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk

I regel så gäller garantin enbart ursprungliga brukaren. Det är lite fult när det står i annonsen att kortet har garanti kvar, var och hur kortet är köpt är helt avgörande gällande garanti. Ett undantag är när kortet är köpt över disk i butik, det kassakvitto du får då är inte bundet till ditt namn och garantin kan då enkelt utnyttjas av vem som helst.

Permalänk
Medlem

@Yttergrund: nä det är sant faktiskt det har jag inte änns tänkt på att kvitto från köp över disk inte är namn bindande.

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Skrivet av Hugge83:

@Yttergrund: nä det är sant faktiskt det har jag inte änns tänkt på att kvitto från köp över disk inte är namn bindande.

Jag slog till på ett nytt 1070 istället. https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Medlem

Många påpekar att garantin bara gäller den ursprungliga brukaren och det stämmer på papperet och oftast om man går direkt till tillverkaren.

Men sanningen är också att de flesta stora butikerna i landet verkar låta en få garanti hos dem så länge du har kvitto även om det står ett annat namn på det.

De jag har personlig erfarenhet av som tillåter detta är Inet, Netonnet och Elgiganten.

Är personligen inte rädd för att köpa begagnat, gör det hela tiden men undviker säljare som inte har tidigare omdömen.

Permalänk
Medlem

Ar tradera battre an blocket skulle ni saga nar det kommer till andrahands grejer som grafikkort? Jag anvander aven appen shpock, men den ar lite so so

Permalänk
Medlem
Skrivet av chauncey:

Ar tradera battre an blocket skulle ni saga nar det kommer till andrahands grejer som grafikkort? Jag anvander aven appen shpock, men den ar lite so so

Ja för du ser omdömen på tradera från tidigare affärer vilket gör att du kan nyttja hela Sverige istället för att bara handla lokalt på blocket. Det är iaf hur jag nyttjar blocket och tradera.

Det ena utesluter dock inte det andra. Använder både blocket och tradera för att köpa och sälja.

Permalänk
Medlem

tradera är bättre på det sättet för dåliga omdömen då blir det ingen deal inte med mig iallafall. Köpte grafikkort där i går.
Det blev ett ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 tråkigt att helgen kom annars hade jag haft det i dag. sedan kör jag med paypal för dom har köp och sälj skydd vilket är bra och gratis.

Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Straight Power E9 680W 80+Gold Modulär--Asus prime Z370-P
Asus Geforce Gtx 1070 Rog strix OC--Intel Core i7 8700k--Be quiet pure rock--Corsair vengence 2666 16gb cl16--Seagate Firecuda 1TB--Samsung 860 EVO 500GB SSD.