Windows 10 LTSB, överlägset bästa Windows-versionen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Det är i princip tunna klienter och embedded som finns med detta förinstallerat, och då säljs det som Windows 10 IoT Enterprise LTSB, high end om man vill ha det till en Xeon eller Core processor. Eftersom det finns ett antal mindre tillverkare av embedded-datorer så går det, eller i alla fall så gick det tidigare, att köpa dessa licenser från vissa återförsäljare.

Ok. Ja där makear det ju sense. Vad utmärker IoT-versioner? Jag vet ungefär vad IoT Core är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Det är i princip tunna klienter och embedded som finns med detta förinstallerat, och då säljs det som Windows 10 IoT Enterprise LTSB, high end om man vill ha det till en Xeon eller Core processor. Eftersom det finns ett antal mindre tillverkare av embedded-datorer så går det, eller i alla fall så gick det tidigare, att köpa dessa licenser från vissa återförsäljare.

Ok. Ja där makear det ju sense. Vad utmärker IoT-versionen? Jag vet ungefär vad IoT Core är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Butiken fattar jag inte varför människor ogillar. Linux har ju sina pakethanterare och de tycks om, men när MS lanserar en butik där det också finns gratismaterial blir människor jättearga. Man behöver inte ens ett MS-konto för att använda datorn och då kan du inte ens bruka butiken. Vad har varit ett stort problem i MS-världen? Att folk laddar ner och kör skit från Internet med admin-rättigheter. Med butiken är inte det ett problem.

Det är ju dock två helt olika saker med en traditionell pakethanterare och denna typ av butik, även om de delvis överlappar varandra funktionsmässigt.
Den tydligaste skillnaden är att det är en helt annan dynamik, där den traditionella pakethanteraren i grunden är en rent teknisk lösning för att installera den mjukvara som valts ut och paketerats av plattformens ägare (detta är på många sätt mer likt "turn Windows features on or off" rent konceptuellt) samt att systemadministratören typiskt har möjlighet att själv lägga till ytterligare utgivares paketutbud (finns ingen direkt motsvarighet i Windows), men där butiken istället har utgångspunkten att vara just en handelsplats där plattformens ägare ska tjäna pengar på mjukvara som alla tänkbara tredje parter paketerat och vill ha in i butiken för att sälja till plattformens kunder.

Jag är positiv till att det för första gången i Windows finns ett officiellt sätt att installera applikationer som hålls uppdaterade (den huvudsakliga överlappande funktionen i resonemanget ovan), men det är heller inte svårt att se varför folk kan ha en negativ inställning till just butiksupplägget, särskilt så som Microsofts väg fram till nuvarande läge sett ut.

Jag kan iaf på rak arm peka på några ganska enkla anledningar:

• Microsoft tränade sina användare att starkt ogilla hela den här delen av systemet under ett antal år med Windows 8. Butiken hade hopplöst dåligt utbud och det som fanns var metro/modern/...-grejer där ju MS fullkomligt prioriterat bort skrivbordsanvändaren. Det som fanns hade därmed ett helt bisarrt gränssnitt och stora funktionella begränsningar. Dessa dåliga associationer sitter nog fortfarande kvar för många även om det numera även finns många positiva exempel att peka på.

• Samma typ av kvalitetsproblem som gör att butikerna på Apples och Googles mobila plattformar i praktiken har en kass genomsnittsnivå med en fullkomligt osinlig flod av rent skräp men även fantastiska toppar förutsätt att man gör "rätt" val; man bör helst veta vilken applikation man letar efter och allra helst vem utgivaren "ska vara", alternativt behöva just det som valts ut och som just nu rekommenderas av plattformen (gäller alla tre plattformarna, skulle jag säga). "Gratis" väcker i detta sammanhang snarast misstänksamhet, detta då det i butiksfallet ofta implicerar reklampauser eller dolda kostnader när man väl ska använda applikationen.

• De traditionella windows-applikationer som numera finns både i butiken och för separat installation har i regel sämre funktionalitet i sin butiksversion. Det kanske är bra ur ett större perspektiv att viss typ av funktionalitet inte tillåts, men det uppskattas knappast av användaren.

• Butiken är i ett större perspektiv tydligt kopplad till Microsofts mer långsiktiga strategi för Windows som många ogillar, där planen av allt att döma är att MS ska sätta sig själva i positionen som Apple/Google har på sina plattformar och både ha kontroll över utbudet samt håva in en "sin andel" av allt som säljs för Windows. Det finns en säkerhetsmässig uppsida, men också stora nackdelar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Känns som att jag är ensam om att aldrig ha problem med windows 10 och uppdateringar, Och att ställa in när uppdateringarna ska installeras funkar smidigt.

Permalänk
Inaktiv

Enterprise LTSB 2016 1607 har jag använt i 2 konsekutiva år nu och har absolut älskat det från dag ett.

Installerade 1803 Enterprise för ett tag sedan för att förbereda mig på LTSC 1809 som kommer inom kort, hoppet från 1607 till 1803 var ganska stort och mycket hade hänt tyckte jag.

Hoppet från 1803 till 1809 kommer inte vara lika stort och det är betryggande.

Känns som om CB/CBB Windows 10 enbart duger till att kolla vad som är nytt mellan LTSB/LTSC versionerna men får säga att 1803 efter att ha de-bloatat det faktiskt har varit förvånansvärt stabilt.

Om LTSC 1809 inte håller måttet kanske jag stannar på 1803 Enterprise rent av, aktivering via KMS Server fungerar ju perfekt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Ok. Ja där makear det ju sense. Vad utmärker IoT-versioner? Jag vet ungefär vad IoT Core är.

Vad som utmärker IoT versionen är egentligen bara licenseringen, OEM istället för volymlicens, annars så är det samma produkt som Enterprise LTSB. Detta då tillverkare av datorer för IoT behöver kunna sälja operativsystemet med hårdvaran, man kan inte förvänta sig att kunden ska teckna volymlicensavtal med Microsoft.

Permalänk
Medlem

Halleluja. Har just installerat 2019 LTSC N, och plötsligt är windows 10 nästan lika bra som windows 7

Det var fortfarande lite bökigt att slå av all "telemetri", som måste göras via group policy. Samt att de bökar på en att man ska ha microsoft-konto och använda den fantastiskt röriga "settings" överallt istället för kontrollpanelen.

Men överlag är det precis så jag vill att windows pro ska vara. Det är synd att man inte kan köpa det som privatperson.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Varför valde du just N versionen? Tappar man inte extra mycket funktionalitet med den?

Har själv inte bytt från 7 till 10 ännu då jag fasat för allt strul som man läst om och fått upptäcka med sambons dator. Men LTSC 2019 lockar ju, speciellt då man har tankar på att uppgradera sin 4790k till en 9600k/9700k som då inte skulle stödjas av 7an.

Permalänk
Medlem

någon som har PRO och testat om nyckeln fungerar som den ska till denna?
funderar på en formatering här nån dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Nioreh83: Varför valde du just N versionen? Tappar man inte extra mycket funktionalitet med den?

Har själv inte bytt från 7 till 10 ännu då jag fasat för allt strul som man läst om och fått upptäcka med sambons dator. Men LTSC 2019 lockar ju, speciellt då man har tankar på att uppgradera sin 4790k till en 9600k/9700k som då inte skulle stödjas av 7an.

Det är mest en massa skräp som jag inte använder, eller använder andra program till.

Saxar från Microsoft:

Windows 10 N innehåller samma funktioner som andra versioner av Windows 10, med undantag av media-teknik (Windows Media Player) och vissa appar i förinstallerade media (musik, Video, röst inspelning och Skype). Du måste installera ytterligare programvara från Microsoft eller ett annat företag har den här funktionen för kommunikation och spela upp eller skapa ljud-CD-skivor, mediefiler och video DVD-skivor. att spela upp musik, och för att ta och lagra bilder. Nya funktioner som Windows blandad verklighet, Cortana, Windows Hej och PDF-visning i den nya webbläsaren kant är beroende av Windows Media-filer som inte ingår i Windows 10 N.

Vissa webbplatser och programvara, till exempel Windows Store apps och Microsoft Office kan du använda Windows Media-relaterade filer som inte ingår i Windows 10 N edition. Med undantag för Windows-blandad verklighet, kan användare göra dessa webbplatser och programvara som fungerar genom att installera Media Feature Pack för N-versioner av Windows 10.

Media Feature Pack för N-versioner av Windows 10 är inte kompatibel med Windows blandad verklighet. Användare som vill använda Windows blandad verklighet måste installera en icke-N-versionen av Windows 10.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv

Är inte Windows 10 LTSB rätt så kass emot Windows 10 Enterprise for Remote Sessions? Nu finns det en RDP wrapper som knappast är godkänd av microsoft om de gör en inspektion.
Båda versioner har exakt samma licensproblem för vanliga konsumenter.

Men detta med att bara en användare kan arbeta samtidigt på en dator känns så otroligt förlegat så det ej är klokt. Säg att du har ett dyrt program på din dator, en polare vill snabbt in och kolla på en fil till detta. Då är det självklart att personen idag ska kunna använda ens program som en annan användare, visst tidigare när folk ej körde NT kärnan(win98) så var det exotisk. Men idag är det en självklarhet.
Det behöver inte heller vara ett dyrt program det kan bara vara så att man ej vill installera det. Ta Gimp, om man använder det sällan så kan man låna programmet på en polares dator. Det känns ju dumt att installera allt på sin egen. Polaren kanske dessutom har mer datakraft och ni kan dela datorkraften mellan er.

Permalänk
Medlem

@anon159643 Jag vet inte riktigt hur du använder din dator. Personligen bor jag själv och har bara en användare på datorn. Jag är inte intresserad av att nån annan använder min dator samtidigt som mig via remote desktop.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

@Johan86c Jag vet inte riktigt hur du använder din dator. Personligen bor jag själv och har bara en användare på datorn. Jag är inte intresserad av att nån annan använder min dator samtidigt som mig via remote desktop.

Visst kan man jobba på det sättet. Men många har en bekantskapskrets, föräldrar, kollegor etc som vill låna program X av en. Vissa program är som sagt dyra och alla vettiga program tillåter högst lika många användare samtidigt som licenser man har.
*edit*
På en dator jag jobbar med kan det vara uppemot 20 personer samtidigt på och vi gör i princip allt som använder Office m.m och det fungerar skitbra. Då det är en kommunalägd dator så uppfyller den självklart alla licensregler som finns i samråd med Microsoft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Jag är för lat för att sätta mig in i Microsofts licens-tjafs, men jag tror att det är ett legitimt alternativ att binda upp sig för 36 månaders Visual Studio-abbonemang (dom verkar ha döpt om MSDN?) för runt 25 papp. Då får man, om jag fattar rätt, rätt att köra licenserna ("subscriber benefits") som kommer med abbonemanget även efter att abbonnemanget avslutas.

Om man har sådant abbonemang så har man typ 3-5 nycklar av alla varianter av Microsofts OS, till exempel Win 10 LTSB 2015 och 2016 och server 2016. Jag har det via jobbet och kan alltså fulköra vad jag vill. Jag kör Linux på allt hemma, mest för att jag inte orkar bråka med Windows uppdateringar.

Källor:

Products by benefit level

Visual Studio pricing

Det räcker med den något billigare licensen om man bara vill ha alla möjliga Windows-varianter, alltså $539 per år. Då får man typ alla Windows sedan 3.1 i alla möjliga varianter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Jag är för lat för att sätta mig in i Microsofts licens-tjafs, men jag tror att det är ett legitimt alternativ att binda upp sig för 36 månaders Visual Studio-abbonemang (dom verkar ha döpt om MSDN?) för runt 25 papp. Då får man, om jag fattar rätt, rätt att köra licenserna ("subscriber benefits") som kommer med abbonemanget även efter att abbonnemanget avslutas.

Om man har sådant abbonemang så har man typ 3-5 nycklar av alla varianter av Microsofts OS, till exempel Win 10 LTSB 2015 och 2016 och server 2016. Jag har det via jobbet och kan alltså fulköra vad jag vill. Jag kör Linux på allt hemma, mest för att jag inte orkar bråka med Windows uppdateringar.

Källor:

Products by benefit level

Visual Studio pricing

Väldigt många har liknande på jobbet och frågan är varför man ska bry sig om ens hemdatorer?
Har man ett bra jobb så har man schyssta Exsi eller motsvarande server som man får göra lite vad man vill på. Varför då använda ens hemdatorer till Windows saker? Likaså har de flesta Windows-utvecklare tillgång till Azure konto, där de får skapa virtuella maskiner som de får använda till nästan vad som helst så längre som de inte använder dem kommersiellt.

Hemma är det bättre att sätta upp en linuxsystem som du gjorde. Då får man en bra blandning som är bra att ha rent kompetensmässigt och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det räcker med den något billigare licensen om man bara vill ha alla möjliga Windows-varianter, alltså $539 per år. Då får man typ alla Windows sedan 3.1 i alla möjliga varianter.

När jag skrev mitt inlägg läste jag att villkoret för att legitimt använda licenserna efter att prenumerationen gått ut var att man haft ett 36-månaders abbonemang. Jag hittar inte den länken igen.

Jag ifrågasätter inte att man kan skaffa ett billigare abbonemang under kortare tid och sedan använda LTSC obegränsad tid, men frågan är om det är legitimt...

För övrigt kommer Ubuntu 18.04 LTS supportas under 10 år. Lite enklare hantering licensmässigt för att få ett stabilt OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

När jag skrev mitt inlägg läste jag att villkoret för att legitimt använda licenserna efter att prenumerationen gått ut var att man haft ett 36-månaders abbonemang. Jag hittar inte den länken igen.

Jag ifrågasätter inte att man kan skaffa ett billigare abbonemang under kortare tid och sedan använda LTSC obegränsad tid, men frågan är om det är legitimt...

För övrigt kommer Ubuntu 18.04 LTS supportas under 10 år. Lite enklare hantering licensmässigt för att få ett stabilt OS.

Jag hittar inte heller någon bra info någonstans, men vad jag minns så var merparten av mjukvaran man fick licens till s.k. perpetual licenses, alltså att man fick använda dem "för evigt". Däremot ingick inte en del saker (som Windows) om man inte skrev upp sig på minst ett år eller körde någon form av löpande autobetalning. Alltså, om du hade åtkomst till exempelvis Windows (med licensnyckel) så fick du behålla det efter uppsägning, annars fick man inga nycklar utan var hänvisad till trial-versioner. Däremot lär det inte fungera för prenumerationstjänster som Office 365 eller liknande förstås. Sen får man ju inte använda licenserna för produktion, typ för att installera på en kunds server eller så, utan bara för utveckling och testning. Men man använder förstås sin hemdator till att utveckla och testa också...

Men ett år för $539 är ganska mycket mindre än 25000 och faktiskt ganska billigt för vad man får, även om man inte behöver en massa servrar och liknande. 5 Windows 10 LTSB och ytterligare 5 Pro bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Testkörde N-versionen av LTSB 2016 några månader på laptopen, och tyvärr blev det problem att hooka upp telefonen i MTP-läge pga saknade drivers, så tvingades gå tillbaka till normalversionen. Givetvis tillhandahöll telefontillverkaren inte några drivers heller, då de förmodligen räknar med att alla OS folk normalt använder ska innehålla dem. Googlade runt lite i samband med det, verkar vara en känd grej. I övrigt är det inga vitala grejer som saknas.

Vet inte hur det ligger till med LTSC 2019 N, kanske har de slängt med MTP-drivers i den?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Testkörde N-versionen av LTSB 2016 några månader på laptopen, och tyvärr blev det problem att hooka upp telefonen i MTP-läge pga saknade drivers, så tvingades gå tillbaka till normalversionen. Givetvis tillhandahöll telefontillverkaren inte några drivers heller, då de förmodligen räknar med att alla OS folk normalt använder ska innehålla dem. Googlade runt lite i samband med det, verkar vara en känd grej. I övrigt är det inga vitala grejer som saknas.

Vet inte hur det ligger till med LTSC 2019 N, kanske har de slängt med MTP-drivers i den?

min lur verkar då fungera som det skall installerade LTSC igår!

Permalänk
Medlem

Hittade inget "På tok för dyrt för mig som ensam person med den sortens license". Så avstod rösta. Men visst är det nice att slippa allt "bloatware" skit som tillkommer i en vanlig Windows 10 installation, det är något jag hade velat se på Windows 10 Pro. Alternativ vid ren installation att kunna välja bort saker som jag vet aldrig kommer användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

min lur verkar då fungera som det skall installerade LTSC igår!

Joo, funkade bra för mig med LTSB 2015 och 2016, förmodligen LTSC 2019 också (inte hunnit testa än). Det var N-versionerna som var knepiga med telefonen. Eller menar du på att du installerat LTSC 2019 N, och det funkar bra med MTP på Androidluren? I sådana fall högeligen intressant

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Joo, funkade bra för mig med LTSB 2015 och 2016, förmodligen LTSC 2019 också (inte hunnit testa än). Det var N-versionerna som var knepiga med telefonen. Eller menar du på att du installerat LTSC 2019 N, och det funkar bra med MTP på Androidluren? I sådana fall högeligen intressant

Hm.. behöver nog kolla om det var N eller inte :s mest troligt inte!

Permalänk
Medlem

Jag har för mig det finns något verktyg som går att göra så att Windows 10 liknar sjuan? Stämmer det? Och isåfall, vad heter det?

Permalänk

jag kör fortfarande version 1703. har inte haft någon anledning till att uppdatera. har hört att man bör vänta tills nya versionen har vart ute ett tag så att det blivit testat och fixat.

men är det dåligt att köra en äldre version så är jag idel öra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Jag har för mig det finns något verktyg som går att göra så att Windows 10 liknar sjuan? Stämmer det? Och isåfall, vad heter det?

Open Shell

Permalänk

Ska testa detta för jag är så trött på allt skit som är installeras utan att jag vill ha skiten

Visa signatur

| Intel I9-9900K @ 3,6GHZ | ASUS ROG Maximus XI Formula | Corsair Vengeance RGB PRO Black DDR4-3200 QC 32GB | Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 2TB | NVIDIA GEFORCE RTX 3090 FE | ASUS ROG RYUJIN 360 | SAMSUNG ODYSSEY G9 |

Permalänk
Medlem

När Microsoft började installera win10 utan mitt medgivande så bästämde jag att win7 blir min sista Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Start Menu X
https://www.startmenux.com

StartIsBack
http://www.startisback.com

Start10
https://www.stardock.com/products/start10

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Den har ungefär samma uppdateringspolicy som äldre utgåvor, alltså större uppdateringar med några års mellanrum och tio års säkerhetsuppdateringar.

Edit: Andra skillnader är att butiken och Cortana inte finns och att standardapparna inte finns heller, typ väder och liknande.

Hahahaa det låter som den perfekta Win10 versionen!
Måste snart uppdatera vare sig jag vill eller inte, hade ändå tänkt köpa en Enterprise-licens (eftersom den inte spionerar) på Ebay.

Permalänk
Medlem

Så kan man använda Word på LTSB/LTSC?