Någon som testat MSI RTX 2080/2080Ti Ventus?

Permalänk
Inaktiv

Någon som testat MSI RTX 2080/2080Ti Ventus?

Någon har som har testat dessa modeller? Hittar konstigt nog inga recensioner på nätet på detta kort.
Funderar mest på om kyllösningen är något att ha. Det enda jag har hittat är det ej verkar vara semi-passiv drift på fläktarna vilket är lite synd på ett kort för 8k och uppåt.

Är det bättre att kosta på sig en tusenlapp till och köpa Tri x modellen istället?

Permalänk
Medlem

@anon172162: ventus är en helt nu design. Så om du är osäker är det nog bäst att köpa ett gaming kort

Permalänk

det är väldigt simpelt att lösa så man får semi passiv drift, bara flasha bios från ett kort som har det, allt som krävs är ett par klick.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag har ingen källa på det, men vad jag förstått så är Ventus snäppet sämre än Armor versionerna och är den billigaste MSI kylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Inaktiv

@perperub 2080/2080Ti verkar inte ha ha några armor modeller. Misstänker att ventus är ersättaren på dom korten.

Hur som helst hittade jag denna sidan för de som är intresserade.
https://www.overclock.net/forum/69-nvidia/1706274-official-nv...

Säger inte så mycket om ljudnivå men däremot vilka modeller som har binnade chip, strömfaser, effekt etc.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 2080TI ventus oc och haft den sen oktober-ish tror jag.

Kortet hör jag inte när det är jag gör vanliga saker. I spel (Battlefield) ligger jag på mellan 72-74 grader i en Fractal Design S låda tillsammans med en 8600k med en Tower luftkylare. Så det är väl inte helt optimalt ur det perspektivet. Jag har varit uppe i 77 grader när jag spelade pillars of Destiny 2. Tydligen ett väldigt krävande spel... typ.

Valde det till mitt nya bygge då det var det enda MSI kort jag fick tag på vid tillfället. (Eller ja, det var det enda kortet jag FICK tag i punkt).

Jag reagerade på lådan kortet kom i, för dom pengarna kunde man tänka det skulle vara exklusivt, men nä. Det var en exremt billig låda allt kom i. Kändes som ett kort i 200kronors prisklassen om man ser till förpackningen.

Hade gärna sett RGB och hade valt ett annat kort idag om jag köpt, nu när utbudet är bättre.

Ångrar jag mig? Nä. Tror inte jag skulle sett nån skillnad med nått annat ändå. Men som sagt, idag - idag finns det andra alternativ. (Dock ett plus med tanke på alla 2080 ti som sägs dö, så har mitt överlevt i nästan 4 månader )

edit: Ljudnivå, absolut hörs ju fläktarna i spel, tyvärr hör jag min CPU fläkt mer än grafikkortet. Behagligare ljud på grafikkortet när det jobbar än min towerkylare. Men det är inte irriterande. Nackdel är om man sätter en manuell fläktkurva i Afterburner så går allltid fläktarna 40%. Eller så är jag inkompetent . Stänger jag afterburner så stängs fläktarna av. Eller försvinner ner i ett helt tyst läge som jag inte hör.

Permalänk

Haft mitt MSI 2080 Ventus i en vecka nu.
Är tyst och svalt, vid spel ca 60-65grader.

Fått ett problem, dock som jag inte vet om det är OS, eller RTX drivisar eller kortet specifikt.
Vid kallboot så blir det black screen. Måste restarta så blir det bra.

Inte provat att överklocka den än, tuffar på bra i 3440/1440.

Permalänk
Skrivet av richard_malmoe:

Haft mitt MSI 2080 Ventus i en vecka nu.
Är tyst och svalt, vid spel ca 60-65grader.

Fått ett problem, dock som jag inte vet om det är OS, eller RTX drivisar eller kortet specifikt.
Vid kallboot så blir det black screen. Måste restarta så blir det bra.

Inte provat att överklocka den än, tuffar på bra i 3440/1440.

Tjenare!
Har samma problem som du har : https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544136-risker-med-att...
Tror det är antingen OS eller nvidia drivrutiner vad jag fått ut av googlade har testat en del se länken.
Har ett msi geforce rtx 2080 Duke och kan starkt rekommendera detta kort tyst svalt ..

Mvh peter

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett MSI 2080TI Ventus OC och har försökt lösa mitt BF V problem (inte att jag är kass, det är olösbart) utan jag vill få DX12 att fungera. Det har i stort sett slutat efter 4-5 min i multiplayer. DX 11 har fungerat felfritt hela tiden.

Efter gjort DDU, stängt av alla overlays jag hittat och problemet kvarstod så loggade jag in på MSIs hemsida för att se om det fanns nån BIOS uppdatering till mitt MB. Kollade då även in grafikkorten av nyfikenhet, såg där att det nu finns ett nytt 2080 TI Ventus OCV1. Jämförde dom och såg att dom droppat boost klockan med 60Hz, från 1635Hz till 1575. Det vanliga Ventus (utan OC) ligger på 1545, så det är ju en väldigt marignell boost på deras nya OC.

Så iväg till BFV med en sänkt klocka (alla andra överklockar, jag underklockar - heja, heja) på hela 100Mhz och kunde för första gången någonsin köra igenom en hel BFV match utan crash. Underklockningen gjorde att jag låg på 68-70 grader istället för 72-76.

Det får mig ju då att undra om korten har problem generellt (de första Ventus OC) eller om det är så att det blir för varmt med kass kylare och MSI har nu insett det och sänkt MHz på de nya korten.

Min låda är en Define S och jag kör allt på Luft. Kanske kan få det att fungera i en bättre ventilerad låda och kanske stoppa in en AIO på processorn för att få bort lite värme...

Tror ni min ide om låda och / eller plocka bort luftkylaren på processorn (Arctic Freezer 33 Esports) och stoppa in nån H80i kylare istället skulle göra nån skillnad. Eller är det så att Boosten på Ventus OC är för optimistiskt satt från MSI? (Afterburner OC scanner tyckte jag kunde köra +70hz till utan problem - men jag tog som sagt och gick åt andra hållet).

Permalänk
Medlem

Testade lite mer. Kör jag den OC som kom från fabrik kan jag inte spela BF V i Direct X 12 läge. Den dör redan när tempen är låg <60grader. Så det är inte det felet.

Kör jag den i samma MHz som den nya OCV1 säljs i -60MHz från den version jag har så fungerar det utan problem i DirectX 12. I flera timmar.

Har inte haft några problem någon gång i DirectX 11 spel. Så nått vajsing är det med MSI 2080 TI VENTUS OC. Ni andra som har det, har nån annan stött på patrull liknande detta?

Anledning till att jag säger det är vajsing med 2080 TI Ventus OC är för att som jag skrev innan, MSI har släppt en ny version där enda skillnaden är att turboklockan sänkts och den heter OCV1.

Permalänk
Medlem

@richard_malmoe:

Jag har haft samma problem (men med ett MSI Gaming X Trio), gjorde följande och har inga problem sedan dess:

* Stäng av fast boot i bios
* Stäng av fast boot i windows
* I BIOS sätt GPU boot source (eller vad det heter) till PCI-E (inte auto)

Done

Visa signatur

CPU: i5 9600k + Corsair Hydro H115i Pro RGB GPU: MSI GeForce RTX 2080 GAMING X TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200Mhz MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING PSU: Corsair PSU 850W RMx v2 80+ Gold SSD: 2x 500GB Samsung 970 Evo NVMe M.2 Chassi: Lian Li PC-O11 Air Monitor: ASUS ROG Swift PG279Q Keyboard: ASUS ROG Claymore Core Mouse: Razer DeathAdder Elite

Permalänk
Medlem

Har haft mitt Ventus 2080 nu i några dagar.
Fungerar bra, är tyst och temp ligger på 68-70 grader i BFV.
Det är Samsung gddr6 minnen på så det kanske bådar gott vid överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Någon har som har testat dessa modeller? Hittar konstigt nog inga recensioner på nätet på detta kort.
Funderar mest på om kyllösningen är något att ha. Det enda jag har hittat är det ej verkar vara semi-passiv drift på fläktarna vilket är lite synd på ett kort för 8k och uppåt.

Är det bättre att kosta på sig en tusenlapp till och köpa Tri x modellen istället?

Jag har ett 2080Ti Ventus OC. Haft kortet knappt en vecka och fungerar felfritt på Ultra DX12 i både BFV och Anthem demo.

Permalänk
Medlem

Ventus OC här.
Oc på +135 och minnen på +810.
Dock verkar kortet strula med powertaget...allt över 110 blir ostabilt.
Tippar på att jag kommer uppdatera bios.
Men några fina rekord resulterade i Hall of Fame på vrmark/3dmark.
Kortet har rullat sen release.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av x43r0:

@richard_malmoe:

Jag har haft samma problem (men med ett MSI Gaming X Trio), gjorde följande och har inga problem sedan dess:

* Stäng av fast boot i bios
* Stäng av fast boot i windows
* I BIOS sätt GPU boot source (eller vad det heter) till PCI-E (inte auto)

Done

Stort tack!
Fast boot i windows som gjorde susen!
Hade hittat boot i bios innan men gjorde ingen skillnad.
PCI-e fanns redan innan.

mvh
Richard

Permalänk
Skrivet av richard_malmoe:

Stort tack!
Fast boot i windows som gjorde susen!
Hade hittat boot i bios innan men gjorde ingen skillnad.
PCI-e fanns redan innan.

mvh
Richard

😀 Kanon det fungerade för mig med!
haft och gjort en jävla massa utan att få bort problemet
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1544136-risker-med-att....
Så var det vara att bocka ur en lite ruta i windows!