Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi AP + T.ex asus router

Halloj är lite dåligt insatt i just nätverk. Så frågar här..

Funderar på att skaffa ett par Ubiquiti UniFi AP AC long range o koppla dessa till befintligt nätverk (router & switch) i huset.
Eftersom tx power numera är hårdlåst i routrar så tänkte jag att lösa det med flera APs istället. Routern kan jag då stänga av det eländiga trådlösa på.

Frågan jag har är dock om enheter anslutna till unify accesspunkterna dyker upp som individuella enheter i routern eller om man bara ser själva AP'n?
Har inte tänkt att köra någon kontrollenhet utan önskar använda routerns ui för föräldrakontroll, static ip's, etc precis som nu och t.ex dd-wrt saknar inga funktioner jag kan tänkas behöva.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Att jag kan se anslutna enheter i uniquitis gränssnitt/mjukvara begriper jag ju.. Jag undra hur det ser ut i routern man ansluter den till?

Permalänk
Medlem

Routern ser ut som den brukar göra.
Det enda du kommer se av AP’n är att de får IP-adresser.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Routern ser ut som den brukar göra.
Det enda du kommer se av AP’n är att de får IP-adresser.

ok så för att klargöra.. Om jag ansluter min telefon etc till unify ap'n så ser jag telefonens ip i routern (ej ap'n) o kan begränsa till ex internetåtkomst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

ok så för att klargöra.. Om jag ansluter min telefon etc till unify ap'n så ser jag telefonens ip i routern (ej ap'n) o kan begränsa till ex internetåtkomst?

Du kan se accesspunkten som en switch i trådlöst format. Den får sin egen IP-adress, och enheterna anslutna till den får också sina egna IP-adresser

Permalänk
Medlem

Tack o bock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Halloj är lite dåligt insatt i just nätverk. Så frågar här..

Funderar på att skaffa ett par Ubiquiti UniFi AP AC long range o koppla dessa till befintligt nätverk (router & switch) i huset.
Eftersom tx power numera är hårdlåst i routrar så tänkte jag att lösa det med flera APs istället. Routern kan jag då stänga av det eländiga trådlösa på.

Frågan jag har är dock om enheter anslutna till unify accesspunkterna dyker upp som individuella enheter i routern eller om man bara ser själva AP'n?
Har inte tänkt att köra någon kontrollenhet utan önskar använda routerns ui för föräldrakontroll, static ip's, etc precis som nu och t.ex dd-wrt saknar inga funktioner jag kan tänkas behöva.

Någon får gärna rätta mig nu om jag har fel.
Som jag förstått det så "lider" även APs av begränsningen av Tx power, vilket gör att AP AC LR inte ger längre range än någon annan variant. Men man ska kunna ange vid installationen att man befinner sig i USA vilket ska göra att det lättas på en del restriktioner vad gäller signalstyrka och bredd på signalen.
Om detta blivit borttaget av någon patch tror jag att man gör bättre i att köpa en Pro istället för en LR.
Någon får väldigt gärna bekräfta eller dementera detta då jag inte gjort någon personlig fältstudie mha min LR.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

@Zero Cool:

Vad jag förstått så har du rätt i att styrkan är begränsad på svenska/europeiska regler.
Men LR har fortfarande en bättre antenn. 3x3 MIMO vs 2x2 MIMO om jag inte misminner mig.
Vet dock ej vad det eventuellt skulle göra i faktiskt prestandaskillnad.

Ämnet har avhandlats flera gånger här:
https://www.facebook.com/groups/227447357642133/?ref=bookmark...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cansher:

@Beinerfelt:

Vad jag förstått så har du rätt i att styrkan är begränsad på svenska/europeiska regler.
Men LR har fortfarande en bättre antenn. 3x3 MIMO vs 2x2 MIMO om jag inte misminner mig.
Vet dock ej vad det eventuellt skulle göra i faktiskt prestandaskillnad.

Ämnet har avhandlats flera gånger här:
https://www.facebook.com/groups/227447357642133/?ref=bookmark...

Båda har 3x3 så vitt jag vet, men LRs antenner är säkert bättre, dock stöder Pro mycket högre hastigheter. Så är man inte säker på att man behöver LR tror jag att Pro många gånger är det bättre valet, om man är villig att lägga ut lite extra.

Tack för tipset om FB-gruppen, ska gå med där och läsa på lite 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jag har gjort det du funderar på OP. Jag har en Asus Nxx-router men tyckte att rangen och hastigheten inte var så bra så köpte en Unifi AC AP LR. Dessvärre så blev hastigheten marginellt bättre och rangen samma sak.

Och ja, du kommer att se din telefons IP i Asus:ens gränssnitt, dock så kommer den stå under trånade anslutningar och inte trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cansher:

Men LR har fortfarande en bättre antenn. 3x3 MIMO vs 2x2 MIMO om jag inte misminner mig.
Vet dock ej vad det eventuellt skulle göra i faktiskt prestandaskillnad.

Vet inte vad skillnaden är på antennerna mellan Lite och LR, men antar att LR är bättre på att "lyssna" efter signaler och därför kan motta dom längre bort. Fast eftersom accesspunkter är begränsade i sin output så borde inte detta göra jättestor skillnad i praktiken eftersom det måste kunna kommuniceras åt båda hållen.
Och fler antenner betyder inte bättre antenner, fast i detta fallet kanske dom faktiskt är bättre.
3x3 MIMO vs 2x2 MIMO bör kunna ge 50% bättre hastighet beroende på omständigheterna

Skrivet av Zero Cool:

Båda har 3x3 så vitt jag vet, men LRs antenner är säkert bättre, dock stöder Pro mycket högre hastigheter. Så är man inte säker på att man behöver LR tror jag att Pro många gånger är det bättre valet, om man är villig att lägga ut lite extra.

AP AC Lite är 2x2 MIMO på både 2,4 och 5GHz.
AP AC LR är 3x3 MIMO på 2.4GHz men fortfarande bara 2x2 MIMO på 5GHz.
I praktiken betyder det att det egentligen är noll skillnad i maxhastighet eftersom 2x2 5GHz ändå är snabbare än 3x3 2.4GHz
AP AC PRO är däremot 3x3 MIMO på 5GHz, vilket gör skillnad om klienten du använder också är 3x3 MIMO.

Tror fortfarande inga mobiler är 3x3 MIMO, kanske iphone? Men ser inte vad man ska med dessa hastigheter till på en mobil ändå.
Tror även att dom allra flesta laptops fortfarande också är 2x2 MIMO, men det finns definitivt laptops med 3x3 MIMO.
Den enda gången som jag personligen tror/tycker det är värt att bry sig om 3x3 MIMO är om man absolut insisterar på att köra wifi på en stationär dator med en 3x3 MIMO PCIe wifi adapter.

Mot mina AP AC Lite så har jag i samma rum med fri sikt fått dessa hastigheterna som bäst
276 megabit per sekund ner över 5GHz med 1x1
285ish megabit per sekund upp över 5GHz med 1x1
563 megabit per sekund ner över 5GHz med 2x2
663 megabit per sekund upp över 5GHz med 2x2

Så med en AP AC PRO och en klient som faktiskt stödjer 3x3 antar jag att man skulle kunna få 800-900 megabit faktiskt throughput under optimala förutsättningar

Fast AP AC Lite vs AP AC LR handlar ju inte om högre maxhastighet under optimala förutsättningar.. utan snarare att det ska bli lite bättre under dåliga förutsättningar. Min gissning är att man kan få lite bättre uppladdningshastighet med LR under dåliga förutsättningar men antagligen ingen skillnad i nedladdningshastighet eftersom båda är begränsade till 20 dBm (tror jag det är?). Fast antennerna kanske gör en liten skillnad på något annat sätt än bara ren styrka, vad vet jag.

Om jag har sagt någonting som verkar lite knas får någon gärna påpeka det och rätta mig :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Jag har gjort det du funderar på OP. Jag har en Asus Nxx-router men tyckte att rangen och hastigheten inte var så bra så köpte en Unifi AC AP LR. Dessvärre så blev hastigheten marginellt bättre och rangen samma sak.

Och ja, du kommer att se din telefons IP i Asus:ens gränssnitt, dock så kommer den stå under trånade anslutningar och inte trådlösa.

👍
Har du testat att sätta us som land? Vad jag förstått så ska signalstyrkan hoppa upp lite då? Men den största anledningen är att jag tänkt komplettera med så många enheter jag behöver. Att jag väljer ubiquiti är för att det är utbyggbart o roaming/handoff mellan enheterna ska funka bra.
Är mer intresserad av bra täckning än hög hastighet intill routern då mina enheter som jag verkligen vill ha riktigt bra snurr på ändå kör trådat.

Har rätt stort hus o måste iaf hitta på något som gör att jag kan byta ut min n66u. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Någon får gärna rätta mig nu om jag har fel.
Som jag förstått det så "lider" även APs av begränsningen av Tx power, vilket gör att AP AC LR inte ger längre range än någon annan variant. Men man ska kunna ange vid installationen att man befinner sig i USA vilket ska göra att det lättas på en del restriktioner vad gäller signalstyrka och bredd på signalen.
Om detta blivit borttaget av någon patch tror jag att man gör bättre i att köpa en Pro istället för en LR.
Någon får väldigt gärna bekräfta eller dementera detta då jag inte gjort någon personlig fältstudie mha min LR.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har en asus rt 87 u eller vad den heter och en unfifi LR. asusen buggar ur och tappar nät redan vid ganska små avstånd(precis utanför huset) och ibland får man starta om det trådlösa i enheten för att få det att fungera igen. detta är då trots att signal styrkan är rätt bra.

jag som bor i ett hus hade givetvis problem med detta när jag befann mig utan för huset och ibland i huset i något hörn. routern är i mitten av huset.

efter mycket letande och kikande speciellt på mesh system som mest verkade problematiska vid den tiden.

så jag köpte mig en LR och den är faktiskt riktigt bra. nu kan jag befinna mig på andra sidan TOMTEN ca 100m från huset och ändå använda det trådlösa att surfa på. även när jag står på gränsen till vad räckvidden klarar så går det fortfarande att använda. låg hastighet då visst men asusen skulle ballat ur och kastat in handuken för längesedan men man skulle fortfarande vara kopplad till den så den blockar alla annan trafik tex 3g/4g.
så räckvidden är som många routrar(lite bättre) men man har användning av HELA räckvidden.

precis utanför huset har jag parkering och när jag skulle använda GPS'en så blev jag alltid irriterad av att asusen sugit sig fast på wifi men var oandvändbar. nu funkar det väldigt sömlöst som det ska.

det enda jag kan ge asusen är väldigt snabb så var man nära den hade man ofta väldigt hög hastighet. detta fenomen om att routrarna "buggar ur" som jag kallar det har jag märkt på flera olika.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Liten notis bara, tänk på att det är 2 som ska prata med varandra.
Bara för att den ena har en megafon så kommer inte konversationen gå så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Liten notis bara, tänk på att det är 2 som ska prata med varandra.
Bara för att den ena har en megafon så kommer inte konversationen gå så bra

Det där hör/ser jag ofta men det blir iaf bättre med de äldre wifi drivarna på min asus n66u.. Innan netgear stämde asus för att de hade högre txpower än vad som är tillåtet.

Permalänk
Medlem

Signalstyrkan/antenn verkar helt ok iaf. Där min n66u kan ansluta men inte överföra data o Linksys wrt2300 inte når överhuvudtaget, ligger denna på ~20mbit ned 30 upp, testat med min nexus 6p.

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

AP AC Lite är 2x2 MIMO på både 2,4 och 5GHz.
AP AC LR är 3x3 MIMO på 2.4GHz men fortfarande bara 2x2 MIMO på 5GHz.
I praktiken betyder det att det egentligen är noll skillnad i maxhastighet eftersom 2x2 5GHz ändå är snabbare än 3x3 2.4GHz
AP AC PRO är däremot 3x3 MIMO på 5GHz, vilket gör skillnad om klienten du använder också är 3x3 MIMO.

Tror fortfarande inga mobiler är 3x3 MIMO, kanske iphone? Men ser inte vad man ska med dessa hastigheter till på en mobil ändå.
Tror även att dom allra flesta laptops fortfarande också är 2x2 MIMO, men det finns definitivt laptops med 3x3 MIMO.
Den enda gången som jag personligen tror/tycker det är värt att bry sig om 3x3 MIMO är om man absolut insisterar på att köra wifi på en stationär dator med en 3x3 MIMO PCIe wifi adapter.

Mot mina AP AC Lite så har jag i samma rum med fri sikt fått dessa hastigheterna som bäst
276 megabit per sekund ner över 5GHz med 1x1
285ish megabit per sekund upp över 5GHz med 1x1
563 megabit per sekund ner över 5GHz med 2x2
663 megabit per sekund upp över 5GHz med 2x2

Så med en AP AC PRO och en klient som faktiskt stödjer 3x3 antar jag att man skulle kunna få 800-900 megabit faktiskt throughput under optimala förutsättningar

Fast AP AC Lite vs AP AC LR handlar ju inte om högre maxhastighet under optimala förutsättningar.. utan snarare att det ska bli lite bättre under dåliga förutsättningar. Min gissning är att man kan få lite bättre uppladdningshastighet med LR under dåliga förutsättningar men antagligen ingen skillnad i nedladdningshastighet eftersom båda är begränsade till 20 dBm (tror jag det är?). Fast antennerna kanske gör en liten skillnad på något annat sätt än bara ren styrka, vad vet jag.

Du som verkar ha koll kanske vet svaret på mina funderingar. Jag har ett äldre hus med rätt tjocka träväggar och lånade ett par Lite-puckar och testade med för ett tag sedan. Jag kom fram till att jag måste ha ett per våningsplan för att få täckning i huset och även ut i trädgården. Skulle en AC LR eller AC Pro med fler antenner kunna nå längre så att man skulle kunna rationalisera bort den ena pucken?

Svårt att svara på om man inte vet exakt hur huset ser ut naturligtvis, men ändå.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Du som verkar ha koll kanske vet svaret på mina funderingar. Jag har ett äldre hus med rätt tjocka träväggar och lånade ett par Lite-puckar och testade med för ett tag sedan. Jag kom fram till att jag måste ha ett per våningsplan för att få täckning i huset och även ut i trädgården. Skulle en AC LR eller AC Pro med fler antenner kunna nå längre så att man skulle kunna rationalisera bort den ena pucken?

Svårt att svara på om man inte vet exakt hur huset ser ut naturligtvis, men ändå.

Har aldrig testat AP AC LR för att se om dens antenner faktiskt gör någon skillnad i praktiken trots begränsad styrka.
Om jag hade köpt två accesspunkter idag så hade jag antagligen köpt Lite+LR för att faktiskt kunna testa skillnaden eftersom det ändå knappt är någon prisskillnad.. eller så hade jag köpt en LR+PRO.

Men hade personligen antagligen köpt en Lite och en LR.. eftersom jag ändå inte har någonting som stödjer 3x3 mimo och eftersom Lite och LR kan drivas av 24v passive PoE från EdgeRouter X / EdgeRouter X SFP medan PRO inte kan det och man då måste använda PoE adaptern

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har aldrig testat AP AC LR för att se om dens antenner faktiskt gör någon skillnad i praktiken trots begränsad styrka.
Om jag hade köpt två accesspunkter idag så hade jag antagligen köpt Lite+LR för att faktiskt kunna testa skillnaden eftersom det ändå knappt är någon prisskillnad.. eller så hade jag köpt en LR+PRO.

Men hade personligen antagligen köpt en Lite och en LR.. eftersom jag ändå inte har någonting som stödjer 3x3 mimo och eftersom Lite och LR kan drivas av 24v passive PoE från EdgeRouter X / EdgeRouter X SFP medan PRO inte kan det och man då måste använda PoE adaptern

Alla Unifi APar kör numera aktiv PoE(!), men det kanske ERX fixar? Annars är det den medföljande adaptern som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Alla Unifi APar kör numera aktiv PoE(!), men det kanske ERX fixar? Annars är det den medföljande adaptern som gäller.

Går det inte driva nyare Lite och LR med 24v passive? Har för mig att dom bara la till stöd för "vanlig" PoE fast 24v passive fortfarande funkar.
Kan såklart ha fel angående det för jag har inte direkt kollat upp det alls men har för mig att jag läst det eller nåt någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Går det inte driva nyare Lite och LR med 24v passive? Har för mig att dom bara la till stöd för "vanlig" PoE fast 24v passive fortfarande funkar.
Kan såklart ha fel angående det för jag har inte direkt kollat upp det alls men har för mig att jag läst det eller nåt någonstans

Du har rätt.
Kika på https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115000263008--UniFi-U... för en lista över vilka PoE standarder som olika APar som klarar.
Längre ner på samma sida finns även en tabell över vad Unifi switcharna kan leverera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har aldrig testat AP AC LR för att se om dens antenner faktiskt gör någon skillnad i praktiken trots begränsad styrka.
Om jag hade köpt två accesspunkter idag så hade jag antagligen köpt Lite+LR för att faktiskt kunna testa skillnaden eftersom det ändå knappt är någon prisskillnad.. eller så hade jag köpt en LR+PRO.

Men hade personligen antagligen köpt en Lite och en LR.. eftersom jag ändå inte har någonting som stödjer 3x3 mimo och eftersom Lite och LR kan drivas av 24v passive PoE från EdgeRouter X / EdgeRouter X SFP medan PRO inte kan det och man då måste använda PoE adaptern

Det är onekligen också en möjlighet att blanda en Lite och en LR. Eller kanske helt enkelt börja med att köpa en LR den dagen det är aktuellt och komplettera med en Lite om man märker att det finns radioskugga någonstans. Och om man ska ha en Edgerouter av något slag eller en USG.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Det är onekligen också en möjlighet att blanda en Lite och en LR. Eller kanske helt enkelt börja med att köpa en LR den dagen det är aktuellt och komplettera med en Lite om man märker att det finns radioskugga någonstans. Och om man ska ha en Edgerouter av något slag eller en USG.

Tar du en USG så kan du administrera allt via en UniFi-Controller vilket är väldigt tacksamt.

Permalänk

14% rabatt på Clas Ohlson idag så det blev en Lite som första steg i min Unifi-miljö. Jag lägger styrprogramvaran på en VM så länge. Ändå inte mycket till idé att satsa fullt ut innan man fått in fiber i kåken.

816:14 får ses som en bra peng för en Lite med moms och frakt och allt.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Har aldrig testat AP AC LR för att se om dens antenner faktiskt gör någon skillnad i praktiken trots begränsad styrka.

27dbm eirp ger min lr på högsta (250mW/24dbm + 3dbi antenn gissar jag?)