Electronic Arts: "Battlefield V sålde en miljon färre exemplar än väntat"

Permalänk
Melding Plague

Electronic Arts: "Battlefield V sålde en miljon färre exemplar än väntat"

I samband med Electronic Arts senast finansrapport framgår det att Battlefield V sålt långt under förväntan, något som tros bero på hård konkurrens från spel som Red Dead Redemption 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"I samband med Electronic Arts senast finansrapport framgår det att Battlefield V sålt långt under förväntan, något som tros bero på hård konkurrens från spel som Red Dead Redemption 2."

Nja, det beror nog till stor del på att marknadsföringen var ju helt urfloppad. Första trailern var ju helt otroligt dålig, fick även mig som har spelat alla Battlefield sedan 1942 att rygga tillbaka...

EDIT: Utöver det har vi ju även diverse problem som inte har lösts än (bl.a. insta-death buggen) samt guldkornet som var första TTK-patchen, något som fick mig nästan släppa spelet helt och hållet då utvecklarna "tyckte inte det var något fel på det" medan många om inte alla spelare uttryckte sitt missnöje (se bara på hur bl.a. JackFrags, Westie m.fl. reagerade i sina klipp).

Idag är spelet OK, men avsaknaden av fler kartor gör det ganska tråkigt snabbt. Tides of War hjälper en del (blir lite challenges under fredagskvällarna), men utöver det är jag lite mer uttråkad än när jag spelade t.ex. Battlefield 1. Nu har man ju även maxat alla klasser samt fått alla vapnen, så det enda som finns kvar att göra är att försöka göra klart Master-challenges för varje vapen (något som också är ganska tråkigt, då det är samma typ av challenge för varje typ av vapen [t.ex. sniper rifles]).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Get woke go broke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst, det var hård konkurrens från RDR2 men den största anledningen är ju alla kontroverser kring spelet med konstiga beslut med robotarmar, idiotiskt uttalande från Patrick samt en mer eller mindre obefintlig och dessutom kass marknadsföring kring spelet.

Spelet idag verkar av de flesta uppfattas som bra, däremot verkar de ha tagit ett par rejäla kliv bakåt när det kommer till anti-cheat. Jag har varit sugen på spelet, men tills de gör något åt fusken känner jag mig inte speciellt sugen.

Sen kan man ju ställa sig frågande till single player, det hade nog varit bättre att skippa det helt än att ha en rörig kampanj som dessutom inte var fullständig vid release (jävligt konstigt...). Firestorm som är deras BR har fortfarande inte sett dagens ljus. Det mesta med BFV verkar vara "too little, too late".

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hoppas att EA tar detta seriöst och ser över hela sina PR-avdelning/PR-strategi

Permalänk
Medlem

Vad förväntar de sig när de säger om du inte gillar det köp det inte?

Permalänk
Medlem

Nästa gång kanske de kan försöka utveckla spelet för gamers istället för aktivism-gaming-pressen.

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Vad förväntar de sig när de säger om du inte gillar det köp det inte?

Men varför ska man köpa ett spel som du inte gillar?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Avstängd

RDR2 finns ju inte ens till PC, vilket borde vara BF's främsta plattform. Låter som en kass ursäkt.

För mig handlar det mer om att BF1 var en sån besvikelse, BF4 var ju riktigt bra men jag störde mig lite på camper-snipers (men är ju en del av modern strid så OK) så jag såg fram emot BF1 riktigt mycket, tänkte mig ett BF med äldre vapenteknik som borde ge mer taktiskt spelande. Kikarsikten dök väl inte ens upp alls föränn i WW2 liksom istället blev det helt tvärt om...... snipad från 200km bort av nåt anti-tank gevär med precision som en potatiskanon som på nåt magiskt vis i spelet blivit laserpekare helt utan bullet drop....

Inte sett något i BF5 som lockar, hade det varit billigatse hade jag nog testat det

Permalänk
Medlem

En miljon pers var kloka helt enkelt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Gallerikonnässör

@Klubba: I bfV är det färre campande snipers gentemot bf1.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Sålde ändå 7 miljoner. man kan man väl säga att det är rätt mycket mera företag att konkurrera med nu.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket snack om spelets PR, men jag tror att det helt enkelt beror på att folk är trötta på BF. Det är i alla fall anledningen till att jag inte köpt det. Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Själv har jag slutat spela Battlefield då det är lite för mycket hollywood för min smak.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Efter BF4 har det gått ganska stuprakt nedåt...
Fuskare får härja helt fritt o utvecklarna rycker på axlarna o går vidare...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd

Jag köpte BF1 med alla DLC's och premium för 49:- Fy fan vilket dåligt spel..alla soldater är ju odödliga och bössorna är som häftpistoler.. sen kommer nån och knäpper en på ett skott.

Man fastnar på småstenar och springer ingenstans..en bugg som Dice vägrar att fixa..sen spelets netcode är lika dålig som vanligt trots de säger att de har gjort den bättre..

Tyvärr tror jag ej att BFv är något bättre..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Tycker spelet trots allt är underhållande, spelar det från och till trots att jag nått lvl 50 för länge sen.
ser fram emot firestorm om en månad.

Visa signatur

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Permalänk

Tycker spelet är helt ok men jag förstår inte varför inte vågar låsa vapnen till nationerna ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

Helt rätt, de flesta vet nog inte ens om att de existerar. Den skaran som blir upprörda över kvinnor med robotarmar i spelet är nog i sammanhanget försvinnande liten. De flesta av oss förstår att det är ett spel och att man inte kan förvänta sig en simulering av verkligheten.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, spelet är väldigt underhållande och som någon tidigare skrev så hjälper tides of war till att ha något extra att kämpa lite för om man nu vill det. Hoppas dom fortsätter utveckla spelet som utlovat under sin livstid. Ser verkligen fram emot Rush som kommer snart och hoppas det stannar kvar

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Battlefield V är riktigt grymt, men så fort som man sätter sig vid spelet hittar man på annat roligare. Det kan vara göra läxor, arbete, diska, städa, tvätta, skotta snö etc. Det gäller att riktigt stänga ute allt det roliga som finns omkring och fokusera på Battlefield V för att komma vidare i spelet.
Jag kan riktigt höra någons morsa säga, att nu jävlar lägger du ner den där matematikboken och spelar lite Battlefield V annars kommer jag elda upp matematikboken. Och ungdomen gråter och sätter sig motvilligt vid Battlefield V.

Permalänk
Medlem

Inte så farligt ändå känns det som, klart att dåliga trailers (och allt vad folk tog fram högafflarna för) har påverkat förstås, inget snack om den saken. Men inte alls så mycket som jag trodde eller var rädd för verkar det som.

BF1 sålde ju galet bra också, så jag kan tänka mig att förväntningarna från EA på BF5 blir högre då kanske? och trots detta verkar det ju inte sålt så farligt då om det ligger någon miljon under väntat resultat.

Jag är ett fan av serien och vill ju dess bästa så hoppas det i slutändan är en framgång även om det inte blir en som megaframgång som BF1. Det spelet fick ju mycket publicitet som tidigare spel inte fått tack vare ett COD folk verkade hata och en version av en låt många verkade digga osv

Jag lirar det (BF5) och har sjukt kul än iaf, 170 timmar senare. Många som faktiskt kan/kunde se förbi tramset och spelar det för de är fans verkar ju gilla det är min uppfattning. Mycket bättre än allt som kommit i BF-väg med Frostbite-motorn enligt mig. Många saker som förändrats till det bättre osv osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kan ha totalt fel här, men jag tror Battlefield som franschise tappat lite på att man gått ifrån känslan av pseudo-realism som fanns i de gamla spelen (fram till BF3, kanske BF4 till viss del) i BF1 och BFV. Call of Duty fanns redan, DICE behövde inte gå åt det hållet.

Eller så har de tjänat spelare på förändringen och bara tappat mig... Så kan det också vara. "Kids these days" och andra jag-har-blivit-för-gammal fraser.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Lite överdrivet i det du säger, men kan förstå vissa aspekter. Däremot är BFV hästlängder bättre på det allra mesta, framförallt Gunplay'et.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har lirat i stort sett samtliga BF titlar sedan BF 1942 (Minus Hardline). Lirade i den "anrika" klanen [Strib90] tills och under BF2 :D.

Min personliga åsikt är att BF5 är lätt det bästa spelet i serien sedan möjligtvis Bad Company 2. Sedan var man lite yngre då, så om "snabbheten" i moderna BF titlar är något som har med min hypotetiskt försämrade reaktionsförmåga att göra eller ett utslag av hur FPS titlar tenderar att vara nu när COD generationen växt upp. Ja det låter jag vara osagt.

Gillar det… tror jag.

Saker som jag saknar i dagsläget är följande.

  • En gedigen Anti-cheat redogörelse, min misstanke är att det redan rullar något annat än FF. Skulle vara intressant att höra varför DICE behöver AVX. Samt att DICE förmodligen kommer klargöra detta närmare innan firestorm updaten. Tänk den moden utan någon riktig förklaring till hur man motverkar fuskare.. Reddit och internets skulle haverera i en flod av missnöje

  • Balansering, lirade BF5 för första gången tidigt under sommaren i alpha1. Tycker fortfarande att spelet är tvivelaktigt balanserat.

  • RSP ? Herregud varför inte. Det funkade väldigt bra i tidigare titlar

Förövrigt är jag rätt nöjd med BF5. I avsaknaden av en värdig uppföljare till Planetside 1 så är Battlefield serien det närmaste man kan komma fullskaligt digitalt FPS våld :D.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@VadSaDu: Lite överdrivet i det du säger, men kan förstå vissa aspekter. Däremot är BFV hästlängder bättre på det allra mesta, framförallt Gunplay'et.

Han överdriver duktigt, håller med. Häftpistoler är vapnen trots det dör han på ett skott och gillar det inte. Hur ska man ha det? Är inte lätt som ovan BF spelare att komma in som ny. Tror det är ett av problemen. Tyvärr en grej BF lider av.

Tex den gamla vanliga gamla slagpåsen kom ju också...nätkoden. Slutar nästan ta folk seriöst när den kommer fram. Så tröttsamt. Så dålig är den inte, ser ju tester som Battle(non)sense på Youtube gjort och den verkar ju snarare mkt bra baserat på de klippen.

Är kanske jag som inte är så petig men ytterst sällan, skulle säga aldrig, i nya BF spel jag känner att nätkoden dödade mig eller räddade en fiende.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Att diskutera vilket Battlefield-spel som är bäst är lite som att tjafsa om vilken leksak som är roligast i sandlådan.

Med det sagt så tycker jag som gammal BF-räv att de fick in en fin träff med BF1, som även sålt överlägset bäst hittills i serien. Trots ett antal timmar även i BFV så får jag fortfarande lite träsmak av det. Inte lika mycket kul grejer som händer jämfört med tidigare spel. WW2-temat börjar kännas mer som en återvändsgränd än något som tillför spelet något.

Ett nästa Battlefield med modernt tema i stil med BF3/BF4 utan politisk aktivism och mikrotransaktions-flirtande har nog potential att sälja bättre än vad BFV gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Efter BF4 har det gått ganska stuprakt nedåt...
Fuskare får härja helt fritt o utvecklarna rycker på axlarna o går vidare...

/Homer_S

Spelat ca 120 timmar, in game tid alltså. Sett 1 fuskare hittills, dock fuskanklagas någon i varje game nästan, som absolut inte fuskar.

Med risk för att låta dryg... men blir själv fuskanklagad flera gånger varje kväll / spelsession tillsammans med vissa av mina Squadmates ibland. Så tror folk får skärpa sig bara

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är grymt bra spel, men oklart om jag har råkat ut för fuskare eller om det är typiskt buggat som EA spel är. Blir ibland skjuten igenom saker jag gömmer mig bakom. Lite långtråkigt med samma banor hela tiden. Hade varit roligare om man hade kunnat söka på matcher på en viss bana (Såvida jag inte har missat att man kan göra detta?)

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Mycket snack om spelets PR, men jag tror att det helt enkelt beror på att folk är trötta på BF. Det är i alla fall anledningen till att jag inte köpt det. Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

PR-gnället har undgått mig helt och spontant tror jag det är en irrelevant punkt, brukar vara det. Jag tror det här är långt mer anledningen. EA har sett till att DICE fullkomligen pumpat ut titlar för fort (både Battlefield och Battlefront när de fick detta) så folk har tröttnat. Det har varit en "stortitel" varje år. Vad har man ens hunnit längta till?

Får jag gissa kan folk vara villiga att hoppa på en 2143 titel, det finns längtan efter. Förutsatt att det verkligen andas sin föregångare och inte drar iväg till orealistiskt COD-vansinne.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro