Lägre ljud i Windows efter oktoberuppdateringen? (ODAC/HD650)

Permalänk

Lägre ljud i Windows efter oktoberuppdateringen? (ODAC/HD650)

Jag har ett par Sennheiser HD650 som jag använder tillsammans med en Objective2+ODAC Combo RevB. Hade inte använt dem nu på ungefär 3-4 månader eftersom jag använt högtalare istället, men nu när jag använder dem igen är ljudet lägre än vad det var förr. Förut när jag lyssnade på musik i Amazon Music hade jag volymreglaget på ampen runt klockan tolv, men nu måste jag snarare dra upp till klockan tre. Samma inställningar i Windows ljudinställningar, gainknapp ej intryckt varken då eller nu, men däremot ser jag att drivrutinen nu är daterad 2018-09-14 och har versionsnummer 10.0.17763.1. Visst är 17763 samma buildnummer som oktoberuppdateringen? Trots att ampen är fristående från onboard-ljudet så har jag förstått det som att dess drivrutin ändå är beroende av Windows, så jag sitter och funderar på huruvida det är uppdateringen som har orsakat detta. Är det något ni känner till? Jag har ju fortfarande spelrum och så, särskilt då gainknappen inte är intryckt, men det är bara en sån där störig grej som jag sitter och irriterar mig på eftersom jag inte förstår orsaken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Visst är 17763 samma buildnummer som oktoberuppdateringen?

Ja, det är 1809.
Men har du kontrollerat om du inte kan backa drivrutinen till den version som det var innan?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, det är 1809.
Men har du kontrollerat om du inte kan backa drivrutinen till den version som det var innan?

Jag kan nog inte det. Det är ju bara en "generic"-drivrutin som inte finns att ladda hem någonstans, och Windows installerade jag om helt och hållet när oktoberuppdateringen släpptes. Känns ju extra märkligt eftersom ampen trots allt får okonverterade signaler via USB. Kan en amp tappa i ljudvolym med tiden/användning?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit