Permalänk
Medlem

Dela ut hårddiskar i Windows 10

Hej. Har ett litet problem med att dela ut mina hårddiskar mellan två datorer i samma nätverk. Har googlat men inte kommit fram till något svar.

Båda datorerna har Win 10 enterprise med svenskt språkpaket. Den ena datorn är ansluten med kabel till routern, den andra med WI-FI. Jag har gjort alla inställningar som jag gjorde med Win 7. Dvs. Nätverksidentifiering, behörigheter osv. utan resultat.

Vill komma åt 190Gb data från den ena till den andra med mera. Jag har den ena datorn som Back-up och förvaring.
Finns det verkligen inget hack eller program som gör att jag kan använda Win 10 som det borde fungera från början?

Tacksam för svar.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Ms stängde av SMB V1 med nån uppdatering för några månader sedan och många delar ju via det så man kan behöva slå på det manuellt igen-

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ms stängde av SMB V1 med nån uppdatering för några månader sedan och många delar ju via det så man kan behöva slå på det manuellt igen-

varför inte dela via SMB 3?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mr_Lazy:

varför inte dela via SMB 3?

Det kan man göra men det är inte aktivt eller tillgängligt på många prylar, det viktiga är ju att alla inblandade enheter har samma språk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp en Raspberry för 400kr och installera Linux och paketet Samba. Jag kör så sedan flera år, det funkar utmärkt. Data skall man inte lägga på Windows, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Köp en Raspberry för 400kr och installera Linux och paketet Samba. Jag kör så sedan flera år, det funkar utmärkt. Data skall man inte lägga på Windows, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

det löser verkligen TS problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Kan inte fildela med den guiden. Bara spela upp mediafiler. Men tack i alla fall.:)

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kan bara dela filer och mappar. Men det får gå. Ska prova.
EDIT:Får det inte att funka.

Tack ni andra, men det var för avancerat.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Kan bara dela filer och mappar. Men det får gå. Ska prova.
Tack ni andra, men det var för avancerat.

vad är det du vill dela då?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Oneone: Hela hårddiskar. Men jag lyckades inte dela mappar heller.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

@Oneone: Hela hårddiskar. Men jag lyckades inte dela mappar heller.

testa att stänga av brandväggen på båda maskinerna

testat \\"datornamn" i explorer?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

testa att stänga av brandväggen på båda maskinerna
Svar ja.

testat \\"datornamn" i explorer? Svar ja. Det stod något om Kontrollera att namn är rättstavat och Diagnosticering av nätverk som känns igen från Win 7.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

Skriv istället \\ip.till.dator\c$ t.ex hårddiskar delas ut dolda som standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av muut:

Skriv istället \\ip.till.dator\c$ t.ex hårddiskar delas ut dolda som standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Kom upp att jag skulle ange mina nätverksautenseringsuppgifter. Fast jag har tagit bort lösenordsskyddet på båda datorerna.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Kom upp att jag skulle ange mina nätverksautenseringsuppgifter. Fast jag har tagit bort lösenordsskyddet på båda datorerna.

Det är användarenamn och lösenord till den andra datorn du ska ange. Tror inte du kan dela filer utan att ha nåt lösenord så har du inte det på datorerna så får du fixa det

Permalänk
Medlem

@Makrolon:
Hej, det finns många små varianter på hur man delar, så här är ett förslag som funkar bra hemma hos i alla fall:

- Standardinställningar på allt i nätverk med lösenordsskydd etc.
- Minskat ev. krångel om man är samma användare på båda datorerna.

- På datorn som har en disk att dela - dela ut hela disken
(går såklart att lägga till behörigheter om man så vill...)

- På en annan dator - mappa disken med en enhetsbeteckning "Z:" exempelvis.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av niclasc:

Det är användarenamn och lösenord till den andra datorn du ska ange. Tror inte du kan dela filer utan att ha nåt lösenord så har du inte det på datorerna så får du fixa det

Jo, främst stänger man av lösenordsskyddad delning för den nätverksprofil man använder. Sedan följer vi nedan>

I "Delning > Avancerad delning" För mapp/hårddisk anger du namn för den delade resursen. **
I "Säkerhet > Redigera" Lägger du till "alla" och sätter enbart läsrättigheter (Kom ihåg att ALLA i nätverket kommer kunna läsa allt)

**Ange också lokalt användarnamn för mappen du vill dela ut. Alltså en användare på "servern" Även här kan du välja alla

Så har iaf jag gjort och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo, främst stänger man av lösenordsskyddad delning för den nätverksprofil man använder. Sedan följer vi nedan>

I "Delning > Avancerad delning" För mapp/hårddisk anger du namn för den delade resursen. **
I "Säkerhet > Redigera" Lägger du till "alla" och sätter enbart läsrättigheter (Kom ihåg att ALLA i nätverket kommer kunna läsa allt)

**Ange också lokalt användarnamn för mappen du vill dela ut. Alltså en användare på "servern" Även här kan du välja alla

Så har iaf jag gjort och det fungerar bra.

Jo lösenordsskyddad delning har jag avstängd. I övrigt så är det precis så jag har gjort. Förutom angivit ett resursnamn. Och jag har ställt in läs/skrivrättigheter för "Everyone" i säkerhet. Tack för all hjälp jag har fått. Jag får fortsätta att försöka i morgon igen.:)

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Makrolon:

Jo lösenordsskyddad delning har jag avstängd. I övrigt så är det precis så jag har gjort. Förutom angivit ett resursnamn. Och jag har ställt in läs/skrivrättigheter för "Everyone" i säkerhet. Tack för all hjälp jag har fått. Jag får fortsätta att försöka i morgon igen.:)

Har du använt den enkla utdelningen? "Delning > Dela" ? Om du gör som angett av mig och tidigare post så måste ett resursnamn finnas (Namn på den delade mappen/disken för andra enhter i nätverket)

Permalänk
Medlem

Har själv stött på detta några gånger och i och med att Microsoft tagit bort Homegroup så har det blivit, enligt mig, lite omständigare att göra exakt detta.
Men de sakerna som funkat bäst för mig har varit att aktivera gästkontot, se till att man ligger på samma nät och i samma workgroup (inte säkert att workgroup hjälper, men jag har kört på det i alla fall). Sedan se till att gäst eller everyone har access att läsa till det man delar ut.
På detta sätt ska det inte behövas lösenord eller att mappa upp mot någon enhetsbokstav.

Har suttit tidigare och fnulat på ett script för att läsa av vad man har och inte har gjort som du kan köra. Dock finns det risk för att det kanske läser något fel då jag inte testat av det helt klart ännu. Det kan du köra på båda maskinerna eller bara den du vill dela från.
Själva scriptet kommer inte att göra några ändringar utan bara presentera vad den hittar.

$GetComputerInfo = Get-WmiObject -Class Win32_ComputerSystem $LocalGuestUser = Get-LocalUser "Guest" $GetShares = Get-SmbShare | Where-Object {$_.Name -ne 'IPC$' -and $_.Name -ne 'ADMIN$' -and $_.Name -ne 'Users'} ###### IP Check $NetAdapter = Get-NetIPInterface | Where-Object { $_.ConnectionState -eq 'Connected' } $NetAdapterAddress = $NetAdapter | Where-Object { $_.InterfaceAlias -like "*Ethernet*" -or $_.InterfaceAlias -like "Wi-Fi" } | Get-NetIPAddress $NetAdapterIP = $NetAdapterAddress.IPAddress Write-Host -ForegroundColor Yellow "Your IP is: $NetAdapterIP" Write-Host "" ###### Domain check if($GetComputerInfo.PartOfDomain -eq $True) { $DomainName = $GetComputerInfo.Domain $DomainWorkgroupState = "domain" Write-Host -ForegroundColor Yellow "Computer is part of a domain: $DomainName" } else{ Write-Host -ForegroundColor Yellow "Computer is not part of a domain. " } ###### Workgroup check if($GetComputerInfo.Workgroup -ne '') { $WorkgroupName = $GetComputerInfo.Workgroup $DomainWorkgroupState = "workgroup" Write-Host -ForegroundColor Yellow "Computer is part of a workgroup: $WorkgroupName" } else{ Write-Host -ForegroundColor Yellow "Computer is not part of a workgroup. " } ###### Guest account check Write-Host "" if($LocalGuestUser.Enabled -eq $True) { Write-Host -ForegroundColor Green "Guest account is active." } else{ Write-Host -ForegroundColor Red "Guest account is not active. Might need to activate to grant access for other $DomainWorkgroupState computers." } ###### Show shares Write-Host "" foreach($Share in $GetShares) { $ShareAccess = Get-SmbShareAccess $Share.Name | Where-Object {$_.AccountName -like "*\Guest" } $ShareName = $Share.Name $SharePath = $Share.Path $ShareACL = Get-Acl $Share.Path | Where-Object {$_.Access.IdentityReference -like "*\Guest"} #$ShareACLIdentity = $ShareACL.Access.IdentityReference | Where-Object { $_.Value -like "*\Guest"} $GetShareACLControlType = $ShareACL.Access | Where-Object {$_.IdentityReference -like "*\Guest"} $ShareACLControlType = $GetShareACLControlType.AccessControlType if($ShareACL -ne $null -and $ShareACLControlType -eq 'Allow') { $ShareACLColor = "Green"; $ShareACLGuest = "NTFS access to guest is granted" } else { $ShareACLColor = "Red"; $ShareACLGuest = "NTFS access to guest is NOT granted" } if($ShareAccess -ne $null) { Write-Host -ForegroundColor Green "Guest has share access to $ShareName | $SharePath. " -NoNewline; Write-Host -ForegroundColor $ShareACLColor $ShareACLGuest } else { Write-Host -ForegroundColor Red "Guest does not have share access to $ShareName | $SharePath. " -NoNewline; Write-Host -ForegroundColor $ShareACLColor $ShareACLGuest } }

Dold text

#powershell #posh

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

**Ange också lokalt användarnamn för mappen du vill dela ut. Alltså en användare på "servern" Även här kan du välja alla

Vet inte hur du menar? Jag kallar hårddisken för "FILM"

Skrivet av tcntad:

Har du använt den enkla utdelningen? "Delning > Dela" ? Om du gör som angett av mig och tidigare post så måste ett resursnamn finnas (Namn på den delade mappen/disken för andra enhter i nätverket)

Har inte enkel utdelning. Bara avancerad.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan man göra men det är inte aktivt eller tillgängligt på många prylar, det viktiga är ju att alla inblandade enheter har samma språk.

det är sant. Lät som TS bara körde olika Windows-datorer. Win 7 borde fått uppdateringen så det ska funka

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Makrolon:

Vet inte hur du menar? Jag kallar hårddisken för "FILM"

Har inte enkel utdelning. Bara avancerad.

I Avancerad delning måste du ange behörighet, antingen "alla" eller en specifik användare som finns på den datorn vars disk/mapp du delat.
Det användarnamnet/lösenordet används sedan för att logga in på den datorn från din, OM den kräver sådana uppgifter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

I Avancerad delning måste du ange behörighet, antingen "alla" eller en specifik användare som finns på den datorn vars disk/mapp du delat.
Det användarnamnet/lösenordet används sedan för att logga in på den datorn från din, OM den kräver sådana uppgifter.

Ja det har jag gjort. Jag har everyone i stället för alla. Men det borde ju inte spela någon roll, antar jag. Både i avancerad delning och under Säkerhet.

Har redan testat. Men tack ändå.:)

Har version 1803 utav Win 10 enterprise med svenskt språkpaket på båda datorerna om det kan vara till hjälp?

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: Har inte behövt praktisera denna form av delning på länge så jag har inget recept klart. Vill dock minnas att jag hört någonstans att MS gjort om hur man kan få åtkomst till resurs på annan dator. Exakt hur och vad ver jag inte av nämnda orsak.
Det du skulle kunna testa är att skapa användare lokalt på aktuell dator som du loggar på med inklusive datornamn.
Ex:
1. Skapa användare Kalle på dator1 med <lösenord>
2. Dela ut katalog där Kalle har som minst läsrättigheter på resurs och NTFS-rättigheter.
3. Anslut till utdelad resurs från dator2 som användare dator1\Kalle och <lösenord>

Tidigare var det också viktigt att datorerna var i samma arbetsgrupp men vet ej om det är nödvändigt fortfarande... tror det var en NetBIOS/NTLM-grej mer. Idag är alla datorer som standard med i WORKGROUP och har man inte ändrat det så borde det inte spela någon roll.

Som sagt detta är bara ideér. Har inte hunnit lab:a.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

På datorn som delar ut testa

win+r
ange:
\\localhost\film
tryck enter

om det funkar så får du upp en utforskare med det du delat ut.

Rapportera om detta funkar

Permalänk
Medlem

@varget: Ja det fungerar.
EDIT: Det funkar på båda datorerna.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705