Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Makrolon:

Ja det har jag gjort. Jag har everyone i stället för alla. Men det borde ju inte spela någon roll, antar jag. Både i avancerad delning och under Säkerhet.

Har redan testat. Men tack ändå.:)

Har version 1803 utav Win 10 enterprise med svenskt språkpaket på båda datorerna om det kan vara till hjälp?

Det betyder ju samma sak så det ska inte vara några problem.
Samma nätverksgrupp? Samma nätverksprofil på båda?

Permalänk
Medlem

@Makrolon har du provat att aktivera gästkontot?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det betyder ju samma sak så det ska inte vara några problem.
Samma nätverksgrupp? Samma nätverksprofil på båda?

Hur kollar jag nätverksgrupp? Det är inget jag har ändrat på. Nätverksprofil kör jag Privat på båda.:)

Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon har du provat att aktivera gästkontot?

Ska testa. Hur gör jag för att byta till Gäst i stället för privat?
Lyckades med att lägga till gästkonto via den här datorn med lusrmgr.msc. Den ena datorn startar med Guest75 den andra startar med inloggningsskärm. Till mitt vanliga konto där den begär lösen som jag inget har.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Hur kollar jag nätverksgrupp? Det är inget jag har ändrat på. Nätverksprofil kör jag Privat på båda.:)

Ska testa. Hur gör jag för att byta till Gäst i stället för privat?
Lyckades med att lägga till gästkonto via den här datorn med lusrmgr.msc. Den ena datorn startar med Guest75 den andra startar med inloggningsskärm. Till mitt vanliga konto där den begär lösen som jag inget har.

Du behöver inte logga in med det, bara aktivera det inbyggda gästkontot för att låta s.k. gäster komma åt shares - som inte behöver logga in, är tanken.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Du behöver inte logga in med det, bara aktivera det inbyggda gästkontot för att låta s.k. gäster komma åt shares - som inte behöver logga in, är tanken.

Aha. Ja det börjar att bli lite mycket att hålla reda på.
Tyvärr funkar det inte heller. Men tack ändå.

EDIT: Undras om det strular för att jag har samma användarnamn och hotmailkonto på båda datorerna?

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Aha. Ja det börjar att bli lite mycket att hålla reda på.
Tyvärr funkar det inte heller. Men tack ändå.

EDIT: Undras om det strular för att jag har samma användarnamn och hotmailkonto på båda datorerna?

Har du lagt till NTFS-behörighet som matchar behörigheten som är satt på den delade mappen?
Och som svar på den andra frågan så tror jag inte det. Det borde, om något, göra det enklare - men jag tror inte det spelar någon roll.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Har du lagt till NTFS-behörighet som matchar behörigheten som är satt på den delade mappen?

Hittar ingenstans att ställa in NTFS-behörighet på gästkontot under lusrmgr.msc?
Under mappen som ska delas har jag read/write behörighet på Everyone.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: NTFS-behörigheterna ställer du in direkt på mappen. Dvs högerklicka på mappen -> egenskaper -> säkerhet

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: NTFS-behörigheterna ställer du in direkt på mappen. Dvs högerklicka på mappen -> egenskaper -> säkerhet

Står inget om NTFS-behörigheter. Har everyone på fullständig behörighet dock. Plus att det gick att ställa in dela som annars brukar vara grått.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: Kanske dags för lite bilder på inställningar, felmeddelanden mm mm?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: Kanske dags för lite bilder på inställningar, felmeddelanden mm mm?

Har ju inte några direkta felmeddelanden. Inställningarna har jag som i Vista och Win 7. Hade inget om NTFS-behörighet i Win 7/ Vista heller.
Särskilda behörigheter går inte att bocka i eller ur. Har försökt på Everyone, administrators osv.
EDIT: Skrev i adressfältet \\Sovrumsdatorn\htpc fick följande standardsvar. Det går inte att komma åt \\Sovrumsdatorn\htpc kontrollera att namnet är rättstavat. Klicka på diagnosticera om du vill försöka identifiera och lösa nätverksproblem. Felkod:0x80004005 odefinierat problem. Och efter ha klickat på diagnosticera händer som alltid. Windows hittade inte felet.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: Om det inte kommer några direkta fel, vad är det som inte fungerar som du förväntar dig? Var gärna så precis som möjligt.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: Om det inte kommer några direkta fel, vad är det som inte fungerar som du förväntar dig? Var gärna så precis som möjligt.

Felet är att jag inte kommer åt innehållet på mina datorer mellan dem. Jag skrev att jag inte fick några direkta felmeddelanden. Fel får jag. Under nätverk i utforskaren så bara söker datorerna efter mappar utan att hitta några. Jag vill kunna komma åt filerna mellan mina datorer. Kolla min EDIT i ovanstående inlägg. Där fick jag ett standardfelmeddelande. Tack för ditt tålamod.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: Okok. Bra. Eller ja, bra att du skrev felmeddelandet.

Hittar du ens den andra datorn under Nätverk i Utforskaren?
Nedan har fungerat för mig i alla fall (vilket görs på datorn som ska dela ut)

1: Aktivera gästkontot

2: Dela ut mapp och kolla behörigheter på båda ställena

3: Aktivera Network Discovery (vad det nu heter på svenska...). Detta bör ställa in lite brandväggsregler också. (se nedan punkt)

4: Kolla att brandväggen har regler som är aktiva för fildelning.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

dela saker på win, happy days...eller inte. innan jag skaffade en NAS kom jag ihåg att det brukade vara en pain in the ass. man får ofta rota runt länge. värst är det nog när man har olika win maskiner. kom ihåg att win98 och xp inte ville vara med på noterna.

trodde det blivit lättare och bättre sen dess, tydligen inte.

hoppas alla dessa tips hjälpt. i värsta fall får du ta en usb disk och flytta datan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: Okok. Bra. Eller ja, bra att du skrev felmeddelandet.

Jupp. Det är så jag har gjort. Bortsett i från att jag testade utan brandvägg först. Och nu har jag testat med brandvägg med dina inställningar. Fortfarande ingen tur. Men tack så mycket för din utförliga instruktion. +1

Skrivet av Aka_The_Barf:

dela saker på win, happy days...eller inte. innan jag skaffade en NAS kom jag ihåg att det brukade vara en pain in the ass. man får ofta rota runt länge. värst är det nog när man har olika win maskiner. kom ihåg att win98 och xp inte ville vara med på noterna.

trodde det blivit lättare och bättre sen dess, tydligen inte.

hoppas alla dessa tips hjälpt. i värsta fall får du ta en usb disk och flytta datan.

Ja det funkade perfekt i Win 7 och Vista. Vet inte varför Microsoft hatar oss så mycket. De vill väll att man ska dela via molnet så att de kan håva in mer stålar.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Jupp. Det är så jag har gjort. Bortsett i från att jag testade utan brandvägg först. Och nu har jag testat med brandvägg med dina inställningar. Fortfarande ingen tur. Men tack så mycket för din utförliga instruktion. +1

Ja det funkade perfekt i Win 7 och Vista. Vet inte varför Microsoft hatar oss så mycket. De vill väll att man ska dela via molnet så att de kan håva in mer stålar.

Ja så kan det vara. Att dom med flit inte lägget så mkt tid på det. Man skulle kunna göra det väldigt enkelt om man vill, kanske lite som Bluetooth när man får engångslösenord och sen sätta dom som "betrodda" enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Makrolon: Nemas
Så nu blir det att chansa:
Sitter båda datorerna på samma subnät? 192.168.1.x?
Ändra så att båda sitter på private-profilen för nätet?
Tänker att det ska vara så likt som möjligt på båda.

Något annat du kan tänka dig som kan skilja datorerna åt?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja så kan det vara. Att dom med flit inte lägget så mkt tid på det. Man skulle kunna göra det väldigt enkelt om man vill, kanske lite som Bluetooth när man får engångslösenord och sen sätta dom som "betrodda" enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja här är man ju till och med skyddad med router med brandvägg utåt. Det är ju nästan så att man funderar på Linux. Nästan i alla fall. För lat.;)

Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: Nemas
Så nu blir det att chansa:
Sitter båda datorerna på samma subnät? 192.168.1.x?
Ändra så att båda sitter på private-profilen för nätet?
Tänker att det ska vara så likt som möjligt på båda.

Något annat du kan tänka dig som kan skilja datorerna åt?

Sovrumsdatorn 192.168.1.101
HTPC 192.168.1.100

Nej, bra tänkt. Men båda är nyinstallerade.
EDIT:

Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: Nemas
Ändra så att båda sitter på private-profilen för nätet?

HTPC Står det NETWORK privat nätverk.
Sovrumsdatorn står det Hemma privat nätverk. Hemma heter min router. Är väl för att jag kör WI-FI där.
Fast det är ju klart att man har ju varit och rotat runt i alla inställningar. Så det kan ju vara någon skillnad.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: Sorry, måste pysa och är skapligt otillgänglig resten av dagen. Hoppas någon annan kan hjälpa dig så du hittar någon lösning!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: Sorry, måste pysa och är skapligt otillgänglig resten av dagen. Hoppas någon annan kan hjälpa dig så du hittar någon lösning!

Tack för hjälpen och ha en bra dag.:)

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon
Inne en snabbis mellan varven

Kör detta i cmd (utan citationstecken, kanske behöver köras som admin):
"netsh advfirewall firewall set rule group='Network Discovery' new enable=Yes"

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon
Inne en snabbis mellan varven

Kör detta i cmd (utan citationstecken, kanske behöver köras som admin):
"netsh advfirewall firewall set rule group='Network Discovery' new enable=Yes"

Group cannot be specified with other identification conditions.
Rena grekiskan.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: prova skriv det manuellt istället. risk för att något av specialtecknen tolkas fel.

EDIT: Ah, det är enkel-citationstecknet / flugskiten.
Ändra dem till vanliga citationstecken.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: prova skriv det manuellt istället. risk för att något av specialtecknen tolkas fel.

EDIT: Ah, det är enkel-citationstecknet / flugskiten.
Ändra dem till vanliga citationstecken.

Vad jag skrev: netsh advfirewall firewall set rule group="Network Discovery" new enable=Yes
Vad som dök upp: No rules match the specified criteria.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

@Makrolon: Ok. Om du skrollar upp i tråden och kollar på punkt 3 som jag postade tidigare med bilder. Det är det jag försökte tvinga med kommandot du skrev precis. Känns precis som att Network Discovery inte är påslaget.

*hoppas hoppas*

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

@Makrolon: Ok. Om du skrollar upp i tråden och kollar på punkt 3 som jag postade tidigare med bilder. Det är det jag försökte tvinga med kommandot du skrev precis. Känns precis som att Network Discovery inte är påslaget.

*hoppas hoppas*

Känns inte bra att göra dig besviken. Men Nätverksidentifieringen är i bockad. Plus att jag har försökt att få kontakt mellan datorerna genom att skriva \\Sovrumsdatorn i nätverksadressen.

EDIT: Provade igen och fick upp rutan med Nätverksdiagnostik som aldrig har hjälpt någon.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Känns inte bra att göra dig besviken. Men Nätverksidentifieringen är i bockad. Plus att jag har försökt att få kontakt mellan datorerna genom att skriva \\Sovrumsdatorn i nätverksadressen.

EDIT: Provade igen och fick upp rutan med Nätverksdiagnostik som aldrig har hjälpt någon.

Har du möjlighet att ta lite print screens från båda datorerna med de inställningar du har och även när du försöker komma åt den ena eller den andra datorn?
Om du vill kan du PM:a dem till mig istället för att posta här.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur tråden gått så långt utan någon lösning. Allt man behöver göra är:
- Se till att nätverksprofilen är Private (eller konfa manuellt, men det känns inte relevant för tråden)
EDIT: Ännu felsäkrare: aktivera Fil- och skrivardelning manuellt för den aktuella nätverksprofilen
- Avaktivera lösenordsskyddad delning om man inte har ett lösenord på kontot eller inte vill behöva ange lösenord
- Dela mappen i fråga med dela-knappen och lägga till Everyone med lämplig behörighetsnivå

Om man använder avancerad delning behöver man sköta behörigheter både för nätverksdelning och filsystem manuellt. Med den vanliga delningsfunktionen uppdateras behörigheter på filsystemsnivå automatiskt.

EDIT: Okej, om man vill dela roten av en volym finns visst inte den vanliga delningsfunktionen. Då delar man alltså först med avancerad delning och ställer in behörigheter där. Sedan behöver man se till att Everyone har rätt behörigheter på filsystemet, vilket görs under Security-fliken.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Har du möjlighet att ta lite print screens från båda datorerna med de inställningar du har och även när du försöker komma åt den ena eller den andra datorn?
Om du vill kan du PM:a dem till mig istället för att posta här.

https://1drv.ms/u/s!AsL7Mw8ov6f3iBrlzc4QlIYIRfka

Skrivet av LemonIllusion:

Jag förstår inte hur tråden gått så långt utan någon lösning. Allt man behöver göra är:
- Se till att nätverksprofilen är Private (eller konfa manuellt, men det känns inte relevant för tråden)
- Avaktivera lösenordsskyddad delning om man inte har ett lösenord på kontot eller inte vill behöva ange lösenord
- Dela mappen i fråga med dela-knappen och lägga till Everyone med lämplig behörighetsnivå

Om man använder avancerad delning behöver man sköta behörigheter både för nätverksdelning och filsystem manuellt. Med den vanliga delningsfunktionen uppdateras behörigheter på filsystemsnivå automatiskt.

EDIT: Okej, om man vill dela roten av en volym behövde man visst använda avancerad delning. Då delar man alltså först med avancerad delning och ställer in behörigheter där. Sedan behöver man se till att Everyone har rätt behörigheter på filsystemet, vilket görs under Security-fliken.

Vilket inte funkar för mig. Jag får ju inte ens kontakt med datorerna emellan.Vilket jag hade med Win 7.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705