Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Vilket inte funkar för mig. Jag får ju inte ens kontakt med datorerna emellan.Vilket jag hade med Win 7.

Har du testat om du kan upprätta andra typer av anslutningar mellan datorerna? Starta till exempel en simpel webbserver på ena datorn och anslut från den andra. Använd alltid IP-adressen när du felsöker för att eliminera onödiga felkällor.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du testat om du kan upprätta andra typer av anslutningar mellan datorerna? Starta till exempel en simpel webbserver på ena datorn och anslut från den andra. Använd alltid IP-adressen när du felsöker för att eliminera onödiga felkällor.

Låter intressant. Ska testa. Får ingen kontakt nu trots att det gick igenom brandväggen. Jag få prova mer i morgon. Tack för tipset.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Har du testat om du kan upprätta andra typer av anslutningar mellan datorerna? Starta till exempel en simpel webbserver på ena datorn och anslut från den andra. Använd alltid IP-adressen när du felsöker för att eliminera onödiga felkällor.

Tack ska du ha. Det fungerade med ditt tips.
En lösning för alla med samma problem som jag hade.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Tack ska du ha. Det fungerade med ditt tips.
En lösning för alla med samma problem som jag hade.

Nu låter det som att du använder HFS för filöverföringarna istället, vilket inte direkt var tanken. Jag ville bara veta om det var något problem med nätverket som förhindrade anslutningar mellan datorerna. Om du inte fått vanlig utdelning att fungera i Windows skulle jag inte säga att du löst problemet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nu låter det som att du använder HFS för filöverföringarna istället, vilket inte direkt var tanken. Jag ville bara veta om det var något problem med nätverket som förhindrade anslutningar mellan datorerna. Om du inte fått vanlig utdelning att fungera i Windows skulle jag inte säga att du löst problemet.

Nej det är ju sant att det inte löser mitt problem. Men jag vet inte vad mer att göra. Jag har ju anslutning i alla fall då?
Det värsta är att jag ska göra samma utdelning på min brors datorer.
EDIT: Jag pingade datorerna i från cmd och fick kontakt åt båda hållen verkar det som.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Nej det är ju sant att det inte löser mitt problem. Men jag vet inte vad mer att göra. Jag har ju anslutning i alla fall då?
Det värsta är att jag ska göra samma utdelning på min brors datorer.
EDIT: Jag pingade datorerna i från cmd och fick kontakt åt båda hållen verkar det som.

Du behöver fortsätta felsöka. Anslut till den delade mappen från samma dator med 127.0.0.1. Eliminera möjliga felkällor på vägen. Stäng av alla brandväggar. Anslut datorerna direkt till varandra utan någon annan nätverksutrustning. Återskapa problemet med andra datorer, andra nätverk. Starta två virtuella maskiner med helt rena Windows-installationer och dela mellan dem. Ordentlig felsökning är enda sättet att få bukt med sådana här problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du behöver fortsätta felsöka. Anslut till den delade mappen från samma dator med 127.0.0.1. Eliminera möjliga felkällor på vägen. Stäng av alla brandväggar. Anslut datorerna direkt till varandra utan någon annan nätverksutrustning. Återskapa problemet med andra datorer, andra nätverk. Starta två virtuella maskiner med helt rena Windows-installationer och dela mellan dem. Ordentlig felsökning är enda sättet att få bukt med sådana här problem.

Det låter som ett stort projekt. Får ta det en annan dag när jag är lite piggare. Tack så mycket för all hjälp du har bistått med.

Visa signatur

HTPC:Intel Pentium G5400/ Asus PRIME B360M-A/ 8gb / Samsung SSD 120 / Samsung SSD 2 x 1 Tb / Silverstone Grandia MX-1 / Seasonic X-650 / LG 4020 47"
SPELPC:Intel Core i5 2500k @ 4200Mhz på en CM TX-3/ AsRock P67 Pro3 / HD7970/ 8gb / Samsung 830 120 GB och ett gäng hårddiskar / FD Define R3/ Seasonic X-650 / Asus VS278Q / Logitech G15/M-705

Permalänk
Medlem

Precis det jag letar efter. Hoppas det löser mina problem.

Permalänk
Medlem

Har samma eländiga problem, var helt klart lättare att få till i win 7. Efter att ha lagt massor av timmar på att få till det har jag hittat en lösning som dock är bökig. Jag går till Settings / Network & Internet och klickar på Network Reset. Efter att ha gjort Network reset startar jag om datorn och går till Settings / Network & Internet igen och klickar på Properties och väljer Private efter detta går det att flytta filer till burken jag gjort detta på. Detta funkar för mig, det bökiga är att jag måste göra om allt detta varje gång jag startar om datorn för av någon anledning ändras det igen vid omstart. Det ligger dock kvar under Sleep mode så det går att leva med.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag hade en del trubbel jag med innan jag bara gjorde ett lokalt användarkonto som jag bara använder till utdelningar.
Nu har jag lagt till mina utdelningar på min htpc som nätverksenheter. Behövde bara logga in en gång å sen går det per automatik.