Ska göra mig av med datorn och satsa på surfplatta istället maxbudget 5 tusen

Permalänk
Inaktiv

Ska göra mig av med datorn och satsa på surfplatta istället maxbudget 5 tusen

Hej. Tiden har kommit då jag har bestämt mig för att sluta spela på datorn och tänkte ersätta den med en smart tv så att jag får tillgång till alla viktiga appar som dplay, cmore och så vidare. Nu måste jag också ha något som ersätter datorn och då riktar sig blicken mot en surfplatta för den tar inte mycket plats. Jag behöver en surfplatta som man kan betala sina räkningar på och surfa i webbshoppar typ som inet eller någon liknande sida. Jag vill också kunna kolla på filmer via youtube och skicka över länken till tv, tror det heter streama via annan enhet om de är anslutna till samma wifi. Kravet är att den ska kunna ansluta via wifi och gärna 4G om möjligt utan abonnemang. Jag kommer behålla min bärbara dator men den duger bara för skolarbeten och filmmanus och inget annat. Maxbudget: 5000 kr.

Permalänk
Medlem

Jag gör nästan allt på min ipad nu för tiden och tycker att det fungerar väldigt bra. Betala räkningar gör jag dock på mobilen istället.

Permalänk
Inaktiv

@infelix: Kommer bli mer space för mig om jag gör mig av med skrivborden som datorer och skärmar står på också. Tycker detta är värt det, spenderar så himla mycket tid framför datorn till ingenting. Surfar runt och kollar runt för det mesta. Gör skolarbeten osv.

Permalänk
Medlem

@anon292978:

Ett varnande finger Cmore stöder endast mobila enheter och datorer. De har pratat om att släppa app till smart-tv men ingen mer information om den delen. Så ska du titta på Cmore så blir det att streama från datorn, telefon eller surfplattan.

Jag själv kör med Samsung Tab S4 priset ligger i överkant men är hur nöjd som helst med den. Använder den till att skriva anteckningar World, excel,betala räkningar och surfa/film när man är på resande fot och inte orkar släpa på bärbara-datorn.

Så nöjd jag är med tab S4 så rekommenderar jag föregångaren Tab S3. Eftersom du får pennan på köpet så behöver du bara skaffa tangentbord till den som också fungerar som skydd så får du en surfplatta som håller länge och har bra prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

@hellmix: Kan man skicka bilden från surfplattan till tv via kabel eller trådlöst kanske? Du får gärna skicka länkar till plattan som du rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Köp Chromecast för 399 kronor, streama över allt via bärbara till TVn

Allt det du vill göra på surfplattan gör du ju 10 gånger bättre på bärbara datorn (som att betala räkningar och sök igenom e-handelssidor etc).

Äger själv en surfplatta via jobbet och känner så många som på olika sätt kommit över deras surfplattor och inte en jäkel har kunnat haft riktig glädje för den. Är man intresserad av fastighetsautomation så har man väl mest nytta där för att t.ex styra ljuset eller sätta på kaffekokaren, men det är ju bara roligt första månaden..

Spara dig 5000 kr skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Är 5 000kr absolut max så rekommenderar jag Samsung Galaxy Tab S3. Har den själv och använder jättemycket. Mycket trevlig och bra prestanda. Väldigt gött med pennan även vid vanligt användande. Har du lite mer pengar kan du kika på uppföljaren S4 som kostar 5 990kr.

S4 har dock ett annat skärmformat vilket jag personligen inte gillar. Jag köpte mig i stället S3 tillsammans med ett tangentbordsfodral vilket även det är otroligt bra. Jättebra skrivkänsla i det och med Googles office-motsvarighet blir det nästan som att jobba på en desktop.

iPad kontra Android är ju alltid svårt. Den stora fördelen med Android är att filhantering osv kan fås mycket mer likt en desktopupplevelse. Du kan även koppla på en Bluetooth-mus och få muspekare för navigation. Stora fördelen med iPad är AppStore som har ett betydligt större utbud av surfplatte-anpassade appar. Men detta gäller egentligen bara om du söker någon nischad funktion. Ska du mest surfa, se film osv så tycker jag Android vinner.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Inaktiv

@plajton: Alltså min bärbara är inte gjord för att streama jag lovar. Så nej.

Permalänk
Medlem

@anon292978: Beror på vad du köper för en smart tv. Jag själv kör med sony XF9005 som har chromcast inbyggt i sig så du kan casta direkt till tv.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4193105 Tab S3 använder usb-C så kan du köpa adapter från usb-C till HDMI/display om man vill köra med kabal.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@anon292978: En bärbar dator klarar definitivt inte av att streama datorspel, men att överföra en video från din bärbara dator till Chromecast eller HDMI (Via kabel) klarar alla datorer av. En surfplatta är inte starkare än din bärbara dator.

När många tänker på ordet streama tänker man just att streama på twitch, men det krävs väldigt mycket mindre resurser att överföra en video från din dator till TV:n och jag lovar att du klarar av det genom en Chromecast på din äldre bärbara dator.

Edit: Och är du osäker så kan du testa med en HDMI kabel mellan din dator och din TV, då kommer du se att det fungerar utan lagg. För att få bra bild genom att ströma trådlöst krävs självklart godkänt trådlöst internet, sitter du med betongvägar mellan router och TV/dator/surfplatta kommer det inte fungera optimalt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

@bylundjonas:

Ett varnande finger Cmore stöder endast mobila enheter och datorer. De har pratat om att släppa app till smart-tv men ingen mer information om den delen. Så ska du titta på Cmore så blir det att streama från datorn, telefon eller surfplattan.

Var har du läst det? Cmore har en app till Tizen (operativsystemet Samsung använder på sina smarta TV-apparater) som fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon292978:

@plajton: Alltså min bärbara är inte gjord för att streama jag lovar. Så nej.

Chromecasten streamar själv så att säga, men du säger åt den vad den ska göra genom appar som har stöd för just Chromecast, så även sajter som t.ex. Netflix och Youtube.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av towhatend:

Var har du läst det? Cmore har en app till Tizen (operativsystemet Samsung använder på sina smarta TV-apparater) som fungerar bra.

Tog det för givet/missade för Cmore får mycket klagomål/förfrågningar om appen ska komma till smart-tv men nu när jag kollade såg jag att de hade till Samsung och apple-tv. Förutom dom undantagen så stöder de inget annat än datorer, surfplattor, mobiler som leder med automatik att man måst casta om man inte kör med kabel.

Har själv Sony smart-tv och shield och Cmore finns inte till dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt en ipad med någon form av keyboard cover. Har kört med detta i några år nu, först en air2 med ett typecover från logitech och nu en pro med ett keyboard folio. Tycker detta funkar väldigt bra för vardagsbruk. Använder min för bl.a. surf, räkningar, mail, viaplay, en del word, excel och onenote. Fungerar väldigt smidigt att köra office och synka via onedrive. Att köpa en platta utan tangentbord för något annat än att kolla film och läsa på skulle jag inte rekommendera, för mig skulle den vara helt oanvändbar utan ett tangentbord.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk

Jag hade struntat i en smart-tv och gått för en tv med bra bild, nu klassas väl alla som "smart-tv" för att dom har appar iofs, men då behöver du inte bry dig om vad det är för OS på tv och kan koncentrera dig på en med bra bild. Till det sen en AppleTV, den uppdateras längre än en smart-tv och har oftast bättre appar för de olika tjänsterna än vad smart-tv har. Sen en Ipad air 2 för 3500kr.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

@towhatend: Det finns en app till Apple TV också som jag själv använder.

Permalänk
Inaktiv

Det kommer bli den här: https://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/samsung-galaxy-... Kommer användas till bankärenden och läsa manus. Kommer behålla bärbara för att skriva manus på den. Tack för all hjälp! Moderator kan stänga tråden.