Permalänk
Medlem

Trådat nätverksuttag via wifi

Hej!

Jag har ett hemlarm i en del av huset, installerade nyligen fiber och avslutade mitt ADSL.
Problemet är att fiber är draget i andra sidan av huset och jag vill nu skapa en möjlighet för larmet att koppla upp sig på nätverket, som enbart sker via nätverkskabel.
Jag har tidigare testat nätverk via elnätet men det fungerar inte tillfredsställande och kopplar ner för ofta.

Min idé är någon form av accesspunkt/repeater som tar emot signal via wifi, i vilken ett nätverksuttag behöver finnas.
Möjligheten att stänga av wifi-sändning på denna enhet är positivt bidragande, då jag har täckning så det räcker gott och väl i dagsläget.

Det jag funderat på hittills är Asus RP-N12, är detta en vettig produkt för detta ändamål eller vad är det jag egentligen söker?
Är det accesspunkt eller repeater jag letar efter?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Det är en accesspunkt du är ute efter. Jag skulle kika på någon icke-Unifi produkt från Ubiquiti/UBNT. Jag har gjort liknande lösningar i överflöd med PicoStation, men det var ~5 år sedan jag jobbade med sånt. Det har säkert dykt upp någon nyare variant sedan dess.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Även om i andra änden av huset så skulle jag dra kabel då det är pålitligare och billigare speciellt om en bor i hus där en kan göra som en vill samt få det snyggt på riktigt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Detta är kanske inte bästa sättet eller effektivaste som finns, men jag hade liknande problem som dig fast efter en flytt till lägenhet.
Har 2x servrar tuggandes i en skrubb som innan haft trådat men som nu blev alldeles för långt från brandväggen. Hade redan en Unifi AP AC Pro för det trådlösa så var inne på en till för att utnyttja wireless-bridge (genom extra LAN porten) , men hade en liten Asus router skräpandes så blev att testa bridge i den.

Det funkar galant, fick dock flasha till Padavan i routern (då Asus original inte stödjer Bridge med WPA2 Key. Endast öppet.) , men nu blev hela den lilla routern en switch med rätt bra hastigheter trots wireless.

Det är en Asus RT-Ac51u , funkar galant och aldrig gått ner sedan start för snart 5 månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Hej!

Jag har ett hemlarm i en del av huset, installerade nyligen fiber och avslutade mitt ADSL.
Problemet är att fiber är draget i andra sidan av huset och jag vill nu skapa en möjlighet för larmet att koppla upp sig på nätverket, som enbart sker via nätverkskabel.
Jag har tidigare testat nätverk via elnätet men det fungerar inte tillfredsställande och kopplar ner för ofta.

Min idé är någon form av accesspunkt/repeater som tar emot signal via wifi, i vilken ett nätverksuttag behöver finnas.As
Möjligheten att stänga av wifi-sändning på denna enhet är positivt bidragande, då jag har täckning så det räcker gott och väl i dagsläget.

Det jag funderat på hittills är Asus RP-N12, är detta en vettig produkt för detta ändamål eller vad är det jag egentligen söker?
Är det accesspunkt eller repeater jag letar efter?

Har använt just den Asus modellen i "media bridge" mode för att ge trådbundna enheter anslutning via trådlöst, fungerar oftast bra faktiskt.
Men som sagt är ju kabel att föredra men om man inte vill/kan dra kabel och man har ok trådlös täckning så prova detta först.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver sätta upp en accesspunkt i klientläge eller använda en trådlös brygga.
Tänk bara på att wifi är mycket enklare att störa ut än en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är en accesspunkt du är ute efter. Jag skulle kika på någon icke-Unifi produkt från Ubiquiti/UBNT. Jag har gjort liknande lösningar i överflöd med PicoStation, men det var ~5 år sedan jag jobbade med sånt. Det har säkert dykt upp någon nyare variant sedan dess.

Låter intressant, men jag har blivit så lat på sistone så söker en enkel lösning

Skrivet av tuomi:

Även om i andra änden av huset så skulle jag dra kabel då det är pålitligare och billigare speciellt om en bor i hus där en kan göra som en vill samt få det snyggt på riktigt.

Helt rätt, men jag anser inte det vara värt att varken riva loss lister eller göra större renoveringar i dagsläget, kabelkanaler är inte ett alternativ i huset

Skrivet av Xubunticious:

Detta är kanske inte bästa sättet eller effektivaste som finns, men jag hade liknande problem som dig fast efter en flytt till lägenhet.
Har 2x servrar tuggandes i en skrubb som innan haft trådat men som nu blev alldeles för långt från brandväggen. Hade redan en Unifi AP AC Pro för det trådlösa så var inne på en till för att utnyttja wireless-bridge (genom extra LAN porten) , men hade en liten Asus router skräpandes så blev att testa bridge i den.

Det funkar galant, fick dock flasha till Padavan i routern (då Asus original inte stödjer Bridge med WPA2 Key. Endast öppet.) , men nu blev hela den lilla routern en switch med rätt bra hastigheter trots wireless.

Det är en Asus RT-Ac51u , funkar galant och aldrig gått ner sedan start för snart 5 månader sedan.

Det här är ett intressant alternativ. Absolut värt att följa upp då priset i princip är i linje med produkten jag först tänkte. Tack!

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Har använt just den Asus modellen i "media bridge" mode för att ge trådbundna enheter anslutning via trådlöst, fungerar oftast bra faktiskt.
Men som sagt är ju kabel att föredra men om man inte vill/kan dra kabel och man har ok trådlös täckning så prova detta först.

Så bra, då är den fortsatt ett alternativ i utredningen. Tack för input!
Har en ac68u i dagsläget som förser hela godset med wifi, underbart, så signalstyrkan är inga problem

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver sätta upp en accesspunkt i klientläge eller använda en trådlös brygga.
Tänk bara på att wifi är mycket enklare att störa ut än en kabel.

Trådlös brygga verkar gå att skapa med produkten jag kikade på så det låter lovande!
Att störa ut wifi skulle inte vara hela världen då larmet har backupsändning via simkort.

Visa signatur

Ridå