Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Besöka ett F1 race med en rullstolsburen person.

Permalänk
Medlem

Besöka ett F1 race med en rullstolsburen person.

Jag och min pappa följde formel 1 varje racehelg fram till 2005 när jag flyttade hemifrån, ingen av oss är väl hard core fans men vi gillar saker som går snabbt. Varken jag eller pappa är bra med ord men jag vill göra något för att visa hur mycket jag uppskattar hans stöd från min uppväxt, jag har val svalt att jag aldrig kommer kunna gå plus mot mina föräldrar och allt dom gjort men jag vill ge tillbaka så mycket jag kan.

Vi har dock aldrig varit på ett race, och min tanke är att bjuda min pappa på en helg. Tanken är väl Tyskland, Ungern eller Belgien. Nu dock till frågan min pappa är mer eller mindre rullstolsburen efter en stroke, han kan gå kortare sträckor (typ max 100m) och inte trappor. Vilka biljetter ska man kolla efter? Misstänker att man ska satsa på något som gör att man får en plats i paddock building? Sen att det finns hotell inom några mil som funkar handikappmässigt.

Om ni har erfarenhet dels av race men även om platser som funkar bra för rörelsehindrade så får ni gärna lämna en kommentar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Mhm läste lite om att delta på paddock club, 50k per person. Maybe next time Men som sagt tips mottages.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Hej, kul grej att göra!

Jag har varit på 3 race i Ungern.
Och det ja kan minnas när jag försöker tänka på rullstol är att det troligtvis hade gått ganska bra, och att man måste nog boka platser för just rullstolsbundet. Men jag skulle tro att det inte är några problem.

När jag tänker Ungern så var taxi till och från banan riktigt billigt, dock är det en bit att gå till målrakan från där taxi släpper av, beroende på vart ni köper biljetter. Just Ungern så är dom bästa biljetterna, enligt mig, gold 4. Slutet av startrakan och dom kommer i 300kmh och bromsar in stenhårt där, riktigt kul! Dessutom är dom platserna närmst taxiområdet. Annars kan Ungern vara lite lynnigt när det kommer till väder och temperaturen. Nått år vi var där så var det sjukt varmt, kanske 35 grader. Annat år var det mer behagligt men kom åskskurar flygande så se till att försök få med er regnskydd och mycket att dricka

Gold 4 visas på bilden nedan, och upp höger om banan är det en grå väg, där kom vi med taxi i alla fall varje år.
Sen är alla shops och sånt bakom läktarna längs målrakan så det är väldigt smidigt. Jag satt på Redbull och silver 1-2 de gånger ja varit där, men kompisarna satt året efter på gold4 och det var nått helt annat att se till exempel starten med 20 tal bilar som flyger fram i 300 och ska alla bromsa in och svänga i samma kurva.

Edit: såg nu när ja titta på nöjesresor.se att gold4 är dyra eller slut, men kanske finns mer på andra sidor. Men ett race live är nått helt annat än sitta i soffan hemma Hoppas ni hittar något race.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Wow! Fint skrivet! Blir helt rörd!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

@SvanteP: Fin gest från dig. Är lite av min egna dröm att ta farsan till F1 race då han är F1 tokig!

Efter en snabb google sökning hittade jag en bra sida som kan svara på de flesta av dina frågor.

https://www.bookf1.com/

Gå till den hemsidan. Tryck på F1 Tickets högst upp på högra sidan, sedan väljer du vilket race du är intresserad av. När du kommer till nästa sidan så scrollar du förbi alla biljetter tills du ser information om rullstolsbundna platser. Tyvärr är det lite begränsat när det gäller rullstolsbundna platser.

Skulle nog satsa på Ungern om du vill komma undan billigare. Taxi och hotell är billigare än övriga platser du har nämnt. Kolla runt och gör en kalkyl!

Hoppas du hittar något som passar dig!

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar.

Ringde och pratade lite med mina föräldrar, för självklart så får även mor följa med. Men mamma är ju mer intresserad av att besöka annat. Dock har dom varit i Budapest flera gånger, så intresset lutade åt Belgien och i så fall att vi bor i Liège. Men får se, ska träffa dom på tisdag. Det jag läst om disabled tickets for Belgien så verkar dom inte hålla på regeln med max en ledsagare per handikappad person, så ska höra mig till arrangören för detta. För det har varit trångt enligt folk som varit där tidigare.

Gällande budget tror jag inte att det är någon större fara, så länge inte biljetterna ligger på mer än 10k st vilket dom inte gör. Disabled priserna är även mycket snällare än ordinarie priserna så.

Edit. Såg att i Tyskland så finns det Race Saloon windows tickets. Då sitter man ovanför garagen som jag förstod det, samt att man har tillträde till takterassen. Det är 14k per biljett för lör-sön men å andra sidan så lär jag och farsan aldrig göra om det så kan lika gärna bre på lite, och då ingår det även frukost och lunchbuffe, fika, kaffe. Efter att jag pratat med farsan (utan att avslöja priset för då skulle han aldrig gå med på att jag bjuder), så ska jag kontakta arrangören och se om det går att köpa till en parkeringsplats som är typ 50m från byggnaden. Köper man 4 biljetter så ingår p-plats men ska trycka på handikappet och försöka få tillträde på våra två biljetter.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Låter inte dumt med sittplatser över garaget! Önskar dig lycka till

Permalänk
Medlem

Lyfte upp det här för min farsa men intresset var ungefär 0 och ingenting. Så skippar nog det här i år och satsar på att besöka Silverstone med en vän istället om något/några år.

I år satsar jag på att importera ett skal av en El Camino 1965 eller 1968 istället från staterna och börja renovera.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.