Elgiganten står inte för kostnadsförslag

Permalänk
Medlem

Elgiganten står inte för kostnadsförslag

Lämnade in en knappt två år gammal Lenovo Yoga500 i december, då chassit faller isär. En skruv har lossnat i ena hörnan och gångjärnet lossnat!

Jag har fått tre KF via SMS! Anser att no 2 är det som gäller, då jag accepterade detta. Elgitanten tar inte ansvar för det givna KF utan "Vänligen ha i åtanke att det alltid är möjligt för mänskliga fel."

14/12
Hej! Din produkt är mottagen av servicepartnern och kommer att hanteras så snart som möjligt. Ditt servicenummer är xxxxxx. Mvh Elgiganten

hej vi har nu fåt ditt kostnads förslag på 4012 kr ring 0771115115 för att aceptera eller neka vid neknig debbiteras du farkt och undersöknig. Mvh elgiganten

5/1
Hej! Vi ber om ursäkt för förra meddelande som innehöll fel kostnadsförslag. Ditt kostnadsförslag ligger på 541.25:- Vänligen ring 0771 115 115 för att acceptera eller neka. Mvh Elgiganten Häggvik

7/1
Hej! Din produkt är nu på väg till vår servicepartner. Du blir underättad när din produkt är färdig för uthämtning. Ditt servicenummer är XXXX. Mvh Elgiganten
21/1
Bäste kund! Din dator har blivit felskickad men är strax hos verkstaden, de kommer att arbeta så snabbt de kan med din dator. Vi beklagar denna försening och uppdaterar er så fort den är klar. Mvh Elgiganten Häggvik
22/1
Hej! Din produkt är mottagen av servicepartnern och kommer att hanteras så snart som möjligt. Ditt servicenummer är xxxxxx
Mvh Elgiganten
22/1
Bäste kund! Vi beklagar att ditt serviceärende: xxxxx har dröjt. Du har fått ett nytt serviceärende samt ett nytt kostnadsförslag: 2838:- Vänligen återkoppla så snart ni kan på 0771-115115. Mvh Elgiganten Häggvik

Vilket jag naturligtvis inte accepterar! Kontaktade advokat, som menar att Elgiganten enligt Konsumentlagen, så är deras anbud bindande, det på 541.25 då jag accepterade detta
Fick i förrgår SMS att min produkt var klar för avhämtning. (eft 2 mån) Åker dit och de har inte åtgärdat felet, de vägar stå vid vårt avtal!
Anm gjord till ARN! Någon som vet hur jag får kontakt med Lenovo??

Permalänk
Vila i frid

Din upplevelse är mer regel än undantag. För en konsument är det absolut enklast att hoppas på att man tappar den i golvet och får ta det på hemförsäkringen. Lenovo skiter fullständigt i din dator och InfoCare bemannas av timanställda som inte kan skilja på posidrive och phillips.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Är det så illa med Lenovo ? Såg vid hemkomst att de tydlingen varit hårdhänta dessutom, spricka på undersidan av chassit

Permalänk
Medlem

Så hela den här posten, med Elgiganten i rubriken, handlar helt enkelt om att du vill ha numret till Lenovo support?

Lenovo
Garanti/support/felmeddelande: +46-775-757-411

Lycka till.

Permalänk
Medlem

@WorriedElk: Nja, ville också visa hur oansvariga och oseriösa Elgiganten är! Och du, tack för telefon nummer!!

Permalänk
Medlem

@Gossip49: Inga problem! Hoppas det löser sig till slut

Permalänk
Medlem

Det borde kosta noll kronor om det är ett ursprungligt fel. Om felet är självförvållat så får man betala för undersökning som skallresultera i ett bindande kostnadsförslag! Allt annat är orimligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Irre: Det är inte självförvållat!
En dator för 6500 kr borde hålla samman i chassit längre, en skruv lossnar och sedan går det inte att sätta dit den igen, då fästet i metall lossnat från platschassit!
SÅ jag hoppas Lenovo tar ansvar när inte Elgiganten gör det!

Permalänk
Vila i frid

Min erfarenhet i ämnet säger iaf mig att både säjare och tillverkare skiter i enskild kunds dator. Inte första gången det händer. https://www.gd.se/artikel/insandare/yttre-paverkan-sa-saljare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gossip49:

@Irre: Det är inte självförvållat!
En dator för 6500 kr borde hålla samman i chassit längre, en skruv lossnar och sedan går det inte att sätta dit den igen, då fästet i metall lossnat från platschassit!
SÅ jag hoppas Lenovo tar ansvar när inte Elgiganten gör det!

Det är ju iofs helt omöjligt för oss att säga om "den borde hållt" eller om den hanterats ovarsamt.

Hur som så verkar EG ovanligt kaosiga, hoppas det löser sig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Utifrån egna erfarenheter.

Lenovos support/rutiner vid reparation är vad jag skulle klassa som under all kritik många gånger.
De har prisvärda datorer, med bra garantitid. det är dock inget värt om de är otroligt nitiska vid den bedömningen och på det dessutom slarviga vid reparationer.
Rekommenderar oftast bekanta/vänner att lägga lite extra.

Tyvärr.

ang ämnet.
Har elgiganten gett dig en prisuppgift på de där 500:- som du accepterat så borde de få stå för detta.
Lycka till med ARN

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag har nu nått en uppgörelse med Elgiganten, det betalar allt för lagning av min dator förutom de 541.00 som de av misstag gav mig som prisuppgift! Har gått pengarna på mitt konto! Bra att vara envis! 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Utifrån egna erfarenheter.

Lenovos support/rutiner vid reparation är vad jag skulle klassa som under all kritik många gånger.
De har prisvärda datorer, med bra garantitid. det är dock inget värt om de är otroligt nitiska vid den bedömningen och på det dessutom slarviga vid reparationer.
Rekommenderar oftast bekanta/vänner att lägga lite extra.

Tyvärr.

ang ämnet.
Har elgiganten gett dig en prisuppgift på de där 500:- som du accepterat så borde de få stå för detta.
Lycka till med ARN

Märk dock att supporten på deras företagsprodukter är något helt annat än på konsumentsidan. De Thinkpads jag har haft både privat och på jobbet har hanterats väldigt bra, skickade nytt batteri direkt när det gamla inte ville fungera, utan att jag behövde bevisa något eller skicka tillbaka det gamla exempelvis. Men de kostar ju därefter också förstås.