Den nya kemikalieskatten i siffror – upp till 150 kronor dyrare elektronik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lovin-om-miljoskatterna-be...

Är det inte dags att vi organiserar oss snart? Oranga Västarna?

Detta förbannade landet alltså! Denna punktskatt är totalt meningslös! Stöd utveckling till mer miljövänliga energikällor i andra länder, även om det kostar så har det en effekt i alla fall.

Det är de bruna västarna som skimrar i svart i Sverige , https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VXr8X/ledde-soldiers-of...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dem8n:

Vatten har ju mycket lägre densitet och blir dåligt med tiden, sen finns risk för läckage, någon idiot fyller i annat än vatten osv.

Som ballast blir vatten inte dåligt med tiden. Vattnet på jorden är flera miljarder år gammalt oxh klarar några år i en behållare utan att falla isär :).
Lägre densitet kompenseras med lite större volym. Tvättmaskinerna har vanligen en hel del tomrum kvar så det är inga problem.

Att det finns risk för läckage i en tvättmaskin är förvisso sant, men jag har svårt att se att ballasttanken skulle vara ett problemområde. Precis som att det sällan är läckage på en plastbensintank i en bil.

Tillgång till att fylla på ballasttsnken behövs ej utifrån så det går inte att fylla den med skit. Tvättmaskiner behöver inkopplat vstten oxh det första maskinen gör internt är att fylla sin ballast innsn den är redo för tvättning.
Som tidigare skrivit ser jag inga som helst problem ingenjörsmässigt med vatten istället för betong. Det är bara en dålig lösning med betong men tillverkarna har inte fått upp ögonen för det här ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vätskan i en full behållare kan ej skvalpa. Vatten, likt andra vätskor är nämligen inkompressibelt.
Och nog finns det onyttjat tomutrymme kvar i maskinerna så använd bara mer av tomutrymmet så är det löst. Annars går det även att designa utefter denna typ av motvikt istället.

Det skulle bli billigare att tillverka, enklare och miljövänligare att transportera, lättare att installera och mindre waste när prylen är slutkörd. Win win win win om någon bara får tummen loss skulle jag säga. Gammal vana att ingen gör något åt det skulle jag vilja påstå. Och att folk tror att om det inte redan finns så kan det omöjligrn vara en bra idé. Som om allt redan var uppfunnet

Skickades från m.sweclockers.com

Och vattnet ska vara i vad? Plastbehållare går givetvis inte(dåligt för miljön), metall är för dyrt.
Kanske finns någon bra behållare som klarar påfrestningarna, vet ej. Är väl har man ska utforska möjligheterna isåfall.
Sen tror jag sällan att vikten är begränsande vid transport utan snarare volymen på emballaget(för tvättmaskiner).

Edit: däremot kanske man ska se över hela designen på en tvättmaskin. Måste det vara en motvikt? Lätt att fastna inne i boxen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Undra varför denna skatt huff puff lades till samt vad den ska gå till för något och täcka upp vad... Men här ska man inte diskutera det...

Sverige har en påverkan på miljön med 0.1% av TELLUS länder!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

"En undersökning visar även att de samhällsekonomiska effekterna av skatten kan vara rentutav negativa, när skatteintäkterna från denna vägs mot andelen förlorade jobbtillfällen. Regeringen å sin sida anser att undersökningen är gjord på felaktiga grunder och att det är för tidigt att utvärdera effekterna."

Såklart att undersökningen är fel när det inte passar miljöpartiets ideologi. Inte första gången det har hänt. https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20190103/u.... Hur MP beter sig påminner mig om den Amerikanska moroten arbetar.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bardbard:

Och vattnet ska vara i vad? Plastbehållare går givetvis inte(dåligt för miljön), metall är för dyrt.

Johoo då. Plast är lämpligt. Plast må vara dåligt men det ger mindre koldioxidutsläpp än 12 kilo betong. Så det är bättre även på så sätt :).

Skrivet av bardbard:

Sen tror jag sällan att vikten är begränsande vid transport utan snarare volymen på emballaget(för tvättmaskiner)

Huvudanledning är det kanske inte men nog kostar det extra för miljön även att frakta vikt. Hur många ton betong i tvättmaskiner körs runt på jorden per år? Hur många mil? It all adds up.
Men ja om du testar att bära upp en 35kilos tvättmaskin till tredje våningen och sedan gör om samma sak med en n som istället väger 23 kilo så kommer du säkert kunna märka än tydligare fördelar hehe.

Skrivet av bardbard:

Edit: däremot kanske man ska se över hela designen på en tvättmaskin. Måste det vara en motvikt? Lätt att fastna inne i boxen

Aaa. Möjligt. Har ingen färdig lösning för de alternativen. Men en förbättring på befintlig lösning har jag iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Inte bara, det får också sneda konsekvenser som att man istället handlar från andra länder inom frihandelsområdet utan kemikalieskatt. Det finns andra sätt att ligga i framkant som inte drabbar svensk handel.

Mitt inlägg var 100% ironi,

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@DunderHoken: Vi må ha en liten miljöpåverkan men 0,1% är fortfarande för högt då vi inte motsvarar 0,1% av jordens befolkning.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Frågan är om denna skatt läggs i en speciell pott enbart för att främja miljön vilket vore logiskt men så är det såklart inte.

Skatter är sällan öronmärkta. Avgifter är det däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Johoo då. Plast är lämpligt. Plast må vara dåligt men det ger mindre koldioxidutsläpp än 12 kilo betong. Så det är bättre även på så sätt :).

Huvudanledning är det kanske inte men nog kostar det extra för miljön även att frakta vikt. Hur många ton betong i tvättmaskiner körs runt på jorden per år? Hur många mil? It all adds up.
Men ja om du testar att bära upp en 35kilos tvättmaskin till tredje våningen och sedan gör om samma sak med en n som istället väger 23 kilo så kommer du säkert kunna märka än tydligare fördelar hehe.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske kan vi satsa på närodlad betong^^
Argumentet för att bära däremot kan jag köpa, har testat den övningen åtskilliga gånger och skulle mer än gärna slippa betongklumpen då

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Föredetting

Då fortsätter jag väl att beställa grejer från Tyskland då, antar jag. (Och innan lynchmobben kommer igång: det är svensk moms på allt jag köper därifrån, tack och god kväll.)

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

@DunderHoken: Vi må ha en liten miljöpåverkan men 0,1% är fortfarande för högt då vi inte motsvarar 0,1% av jordens befolkning.

Japp löjligt liten påverkan!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Så vad hindrar egentligen butikerna från att skicka med en blyklump som tillbehör? Blir inte så stor om syftet bara är att pressa ned totala andelen fosfater under 0,1 viktprocent, och bly är inte så dyrt jämfört med skatten.

Skrivet av Söderbäck:

Som ballast blir vatten inte dåligt med tiden. Vattnet på jorden är flera miljarder år gammalt oxh klarar några år i en behållare utan att falla isär :).
Lägre densitet kompenseras med lite större volym. Tvättmaskinerna har vanligen en hel del tomrum kvar så det är inga problem.

Att det finns risk för läckage i en tvättmaskin är förvisso sant, men jag har svårt att se att ballasttanken skulle vara ett problemområde. Precis som att det sällan är läckage på en plastbensintank i en bil.

Tillgång till att fylla på ballasttsnken behövs ej utifrån så det går inte att fylla den med skit. Tvättmaskiner behöver inkopplat vstten oxh det första maskinen gör internt är att fylla sin ballast innsn den är redo för tvättning.
Som tidigare skrivit ser jag inga som helst problem ingenjörsmässigt med vatten istället för betong. Det är bara en dålig lösning med betong men tillverkarna har inte fått upp ögonen för det här ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har flera problem med plasttanken.

  1. Förståsigpåare kommer att fylla den med annan vätska med högre densitet för att få maskinen att gå tystare, vilket leder till högre påfrestningar i infästningarna och riskerar läckage genom sprickbildning (utöver att vissa vätskor kan få plasten att åldras snabbare).

  2. Plast åldras och blir stum med tiden, vilket också leder till högre påfrestningar i infästningarna. Detta går att designa runt men tar tid att få till rätt.

  3. Plast, även de som framställs från växter och är nedbrytbara, vill miljövänner och politiker bli av med.

  4. Frekvenssvarsfunktionen av hela tanken måste vara sådan att den dämpar ett väldigt brett spektra av ljud, allt från studsandet av trumman till efterklang från motorn. Betong är en mer eller mindre isotrop solid och är rätt bra på att dämpa både låga och höga frekvenser, medan vatten lätt kan förstärka låga frekvenser om tanken utformas felaktigt (tankens väggar kan ju böjas och det behövs inte mycket för att överföra ljud).

I teorin är det en fin idé men den är svår att implementera rent praktiskt mot en väldigt liten vinst. Den är också betydligt dyrare att utveckla och bygga än att bara dumpa massor av betong i botten.

Skrivet av bardbard:

Och vattnet ska vara i vad? Plastbehållare går givetvis inte(dåligt för miljön), metall är för dyrt.
Kanske finns någon bra behållare som klarar påfrestningarna, vet ej. Är väl har man ska utforska möjligheterna isåfall.
Sen tror jag sällan att vikten är begränsande vid transport utan snarare volymen på emballaget(för tvättmaskiner).

Edit: däremot kanske man ska se över hela designen på en tvättmaskin. Måste det vara en motvikt? Lätt att fastna inne i boxen

Motvikt är det lättaste sättet att bli av med vibrationer som både får maskinen att flytta på sig och orsakar oljud. Det finns andra sätt att lösa ljudaspekten, men när någon slänger in ett par kilo tvätt som ska centrifugeras finns det inte mycket som stoppar maskinen från att vandra iväg.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Med tanken på bristen på 2080ti så drabbar det inga fattiga

Lamborghini säljer bilar. Alltså kör alla Lamborghini.

Är inte det rätt värdelös logik?

Bara för att det säljs 2080ti innebär det inte att alla fattiga köper 2080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Mitt inlägg var 100% ironi,

Aha, det var därför jag hade svårt att förstå vad du menade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DunderHoken:

Sverige har en påverkan på miljön med 0.1% av TELLUS länder!

Den gamla godingen ja :).
Det där kan appliceras på vad som helst egentligen.
Höganäs har väl ca 0,1% av Sveriges befolkning och på samma sätt kan man då argumentera för att man inte behöver betala någon skatt i Sverige när Höganäs ändå är så litet att det inte spelar någon roll. Ja samma sak kan man säga i Arboga också för den delen.
Ja ävrn de som bor längs hornsgstsn i Stockholm är så få att de kan säga samma sak. Såhär kan man fortsätta tills ingen behöver betala skatt längre.
Den ultimata grupperingen är att man går ner på individnivå och säger att en ensam person bidrar så lite att det inte spelar någon roll ändå. Det stämmer ju egentligen.

Problemet är att det här sättet att argumentera inte löser något kring skatteintäkterna utan det handlar enkom om att undvika personligt ansvar. Tvärt om skulle det bli systemkollaps om det här sättet användes som grund för att undkomma diverse grejer.

På precis samma sätt gäller för miljön. Vi kan alla påstå att som enskilda personer för vi så liten inverkan att det inte spelar någon roll.
Ändå håller vi på att gemensamt stuka jordens klimat rätt duktigt just nu. Det här argumentet råder liksom inte bot på problemet utan kan endast bidra till att falskt lindra samvetet.

Grejen är den att alla på jorden behöver hålla nere utsläppen. Vi Svenskar är en andel av alla som bor på jorden så det här med att hålla igen gäller alltså även oss.

Så det här är ett utlägg om att den typen sv argument så som " vi är så få att det inte spelar någon roll" i grunden är undermåliga och bristfälliga.
Med det sagt så är just utformningen av elektronikskatten inge vidare. Tror jag iaf. Där tycker vi nog lika ändå. Hade varit intressant att se en utredning om vilka resultat man uppnått med skatten so far (man kan ju ha fel )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Vi är 10 miljoner av 7 miljarder...för få för att påverka vilka kemikalier företag använder. Skatten straffar bara befolkningen och framför allt svenska företag.

Ja det är så jävla larvigt med dessa skatter som dom låtsas är för miljön. Sanningen är att alla, utom möjligtvis Miljöpartister skiter fullständigt i vilken effekt dessa skatter har på miljön. Det är bara pengar in som är intressant för de andra partierna.
Om alla bytte till elbilar över en natt skulle vi få se straffskatter på elbilar istället för dieselbilar. Kan man inte bara vara ärlig och säga som det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

@DunderHoken: Vi må ha en liten miljöpåverkan men 0,1% är fortfarande för högt då vi inte motsvarar 0,1% av jordens befolkning.

Sveriges befolkning utgör ganska precis 0.1% (ca 0, 13%) av jordens befolkning.

Referenslista:
Världens befolkning : https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Världens_befolkning
Sveriges befolkning: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol...

MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vätskan i en full behållare kan ej skvalpa. Vatten, likt andra vätskor är nämligen inkompressibelt.

Visst, men däremot har vatten betydligt lägre viskositet som gör att den inte är perfekt följsam med behållaren för annat än rena translationer. Om du tex har en hink med vatten och roterar den så tar det ett tag innan vattnet också börjar rotera. Har du stel betong roterar den direkt med hinken. Detta "problem" kan förstås avhjälpas med att ha avdelare i behållaren så att även rotationer effektivt sett verkar som translationer.

För övrigt håller jag med om att betongklumpen (om det nu är sådana i tvättmaskiner) är ett bra exempel på varför kemikalieskatten är trubbig. Vad det gäller tvättmaskindesign så är det kanske egentligen ett ämne för en annan tråd...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deltascu:

Visst, men däremot har vatten betydligt lägre viskositet som gör att den inte är perfekt följsam med behållaren för annat än rena translationer. Om du tex har en hink med vatten och roterar den så tar det ett tag innan vattnet också börjar rotera. Har du stel betong roterar den direkt med hinken. Detta "problem" kan förstås avhjälpas med att ha avdelare i behållaren så att även rotationer effektivt sett verkar som translationer.

För övrigt håller jag med om att betongklumpen (om det nu är sådana i tvättmaskiner) är ett bra exempel på varför kemikalieskatten är trubbig. Vad det gäller tvättmaskindesign så är det kanske egentligen ett ämne för en annan tråd...

Jag håller med dig!
Högst lämpligt avslut. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Som ballast blir vatten inte dåligt med tiden. Vattnet på jorden är flera miljarder år gammalt oxh klarar några år i en behållare utan att falla isär :).
Lägre densitet kompenseras med lite större volym. Tvättmaskinerna har vanligen en hel del tomrum kvar så det är inga problem.

Att det finns risk för läckage i en tvättmaskin är förvisso sant, men jag har svårt att se att ballasttanken skulle vara ett problemområde. Precis som att det sällan är läckage på en plastbensintank i en bil.

Tillgång till att fylla på ballasttsnken behövs ej utifrån så det går inte att fylla den med skit. Tvättmaskiner behöver inkopplat vstten oxh det första maskinen gör internt är att fylla sin ballast innsn den är redo för tvättning.
Som tidigare skrivit ser jag inga som helst problem ingenjörsmässigt med vatten istället för betong. Det är bara en dålig lösning med betong men tillverkarna har inte fått upp ögonen för det här ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tänk, men jag skulle ändå vara lite orolig över att tanken skulle kunna spricka, 100 liter som forsar ut fort kan ställa till det, många har sina maskiner i utrymmen som inte är anpassade till det. Det är förvisso samma sak med varmvattenberedare.
Man skulle nog kunna lösa det med korsade plastfibrer eller glasfibrer så om det spricker så ska inte en stor reva kunna öppna sig på en gång.
Det skulle även vara bra på andra sätt, enklare att installera. Maskinen jag har nu vägde in på 98kg, var ju inte det lättaste att lyfta upp på fundamentet den står på för det var riktigt trångt dessutom, med en tom vattentank skulle den knappt väga något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den gamla godingen ja :).
Det där kan appliceras på vad som helst egentligen.
Höganäs har väl ca 0,1% av Sveriges befolkning och på samma sätt kan man då argumentera för att man inte behöver betala någon skatt i Sverige när Höganäs ändå är så litet att det inte spelar någon roll. Ja samma sak kan man säga i Arboga också för den delen.
Ja ävrn de som bor längs hornsgstsn i Stockholm är så få att de kan säga samma sak. Såhär kan man fortsätta tills ingen behöver betala skatt längre.
Den ultimata grupperingen är att man går ner på individnivå och säger att en ensam person bidrar så lite att det inte spelar någon roll ändå. Det stämmer ju egentligen.

Problemet är att det här sättet att argumentera inte löser något kring skatteintäkterna utan det handlar enkom om att undvika personligt ansvar. Tvärt om skulle det bli systemkollaps om det här sättet användes som grund för att undkomma diverse grejer.

På precis samma sätt gäller för miljön. Vi kan alla påstå att som enskilda personer för vi så liten inverkan att det inte spelar någon roll.
Ändå håller vi på att gemensamt stuka jordens klimat rätt duktigt just nu. Det här argumentet råder liksom inte bot på problemet utan kan endast bidra till att falskt lindra samvetet.

Grejen är den att alla på jorden behöver hålla nere utsläppen. Vi Svenskar är en andel av alla som bor på jorden så det här med att hålla igen gäller alltså även oss.

Så det här är ett utlägg om att den typen sv argument så som " vi är så få att det inte spelar någon roll" i grunden är undermåliga och bristfälliga.
Med det sagt så är just utformningen av elektronikskatten inge vidare. Tror jag iaf. Där tycker vi nog lika ändå. Hade varit intressant att se en utredning om vilka resultat man uppnått med skatten so far (man kan ju ha fel )

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt men jag håller ändå inte med av olika anledningar 😄

Saker måste vara proportionerliga, med dessa hitte på skatter urholkas trovärdigheten dels på skatter men också hur seriöst miljöfrågan drivs. Snart upplevs ju alla miljöåtgärder ett sätt för staten att dra in lite extra pengar.

Sen tycker jag precis som du att alla ska bidra och förbättra sig, men om du har en anställd som jobbar 89% av arbetstiden och en annan som jobbar 12% så kanske du skulle fokusera på att få igång Mr 12%.
Är kanske inte Sverige som behöver ligga i framkant eftersom vi just är bara har 0,1% av befolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Och vattnet ska vara i vad? Plastbehållare går givetvis inte(dåligt för miljön), metall är för dyrt.

Användandet av plast har liten eller ingen påverkan på miljön, det är något som dom som inte tänkt klart fått för sig.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, då måste man ju tillverka en stark plåttank för att hålla ihop tanken när maskinen vibrerar. Tror inte det blir billigare än de typ 8-12 kr betongen kostar

Plus att man slipper någon inkompetent yngling som slänger manualen, installerar maskinen och klagar på Twitter över att maskinen är kass för att senare förolämpa kundsupporten om "hur fan ska jag veta det?".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Den gamla godingen ja :).
Det där kan appliceras på vad som helst egentligen.
Höganäs har väl ca 0,1% av Sveriges befolkning och på samma sätt kan man då argumentera för att man inte behöver betala någon skatt i Sverige när Höganäs ändå är så litet att det inte spelar någon roll. Ja samma sak kan man säga i Arboga också för den delen.
Ja ävrn de som bor längs hornsgstsn i Stockholm är så få att de kan säga samma sak. Såhär kan man fortsätta tills ingen behöver betala skatt längre.
Den ultimata grupperingen är att man går ner på individnivå och säger att en ensam person bidrar så lite att det inte spelar någon roll ändå. Det stämmer ju egentligen.

Problemet är att det här sättet att argumentera inte löser något kring skatteintäkterna utan det handlar enkom om att undvika personligt ansvar. Tvärt om skulle det bli systemkollaps om det här sättet användes som grund för att undkomma diverse grejer.

På precis samma sätt gäller för miljön. Vi kan alla påstå att som enskilda personer för vi så liten inverkan att det inte spelar någon roll.
Ändå håller vi på att gemensamt stuka jordens klimat rätt duktigt just nu. Det här argumentet råder liksom inte bot på problemet utan kan endast bidra till att falskt lindra samvetet.

Grejen är den att alla på jorden behöver hålla nere utsläppen. Vi Svenskar är en andel av alla som bor på jorden så det här med att hålla igen gäller alltså även oss.

Så det här är ett utlägg om att den typen sv argument så som " vi är så få att det inte spelar någon roll" i grunden är undermåliga och bristfälliga.
Med det sagt så är just utformningen av elektronikskatten inge vidare. Tror jag iaf. Där tycker vi nog lika ändå. Hade varit intressant att se en utredning om vilka resultat man uppnått med skatten so far (man kan ju ha fel )

Skickades från m.sweclockers.com

Det jag precis läste är ju självklart!!! Behövs inte ens skrivas..
Jag sa aldrig något om att det inte spelar någon roll...
MEN vi Svenskar betalar för jävla mycket hum bugg skatter! Man ska inte behöva betala skatt för "miljön"... Det ska lösas ändå! Hej svejs.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uttsi:

Du har helt rätt men jag håller ändå inte med av olika anledningar 😄

Saker måste vara proportionerliga, med dessa hitte på skatter urholkas trovärdigheten dels på skatter men också hur seriöst miljöfrågan drivs. Snart upplevs ju alla miljöåtgärder ett sätt för staten att dra in lite extra pengar.

Jag tror du missade sista delen av mitt inlägg. Även jag ger kritik mot kemikalieskattens nuvarande upplägg både där och ävfn tidigare i tråden.
Men jag håller isär kritiken mot den skatten och sedan kritiserar jag separat argumwntationsgrunden "vi är för få så det spelar ingen roll" för det argumentet har en del brister :).

Skrivet av Uttsi:

Sen tycker jag precis som du att alla ska bidra och förbättra sig, men om du har en anställd som jobbar 89% av arbetstiden och en annan som jobbar 12% så kanske du skulle fokusera på att få igång Mr 12%.

Yes! Helt rätt! Vi behöver få igång de andra också. Lösningen om vi håller på att fördärva jorden bör inte baseras på att försöka göra så lite som möjligt och själv haka på 12%tåget utan vi vi alla behöver göra mer
Jag är helt med på att man istället ska få igång mister12%. Helt klart!

Skrivet av Uttsi:

Är kanske inte Sverige som behöver ligga i framkant eftersom vi just är bara har 0,1% av befolkningen.

Nu blev det lite motstridigt kanske för här föreslår du trots allt att vi ska sakta in ändå. På en arbetsplats kanske det är en OK lösning (eller?) men när det handlar om att förhindra att vi fördärvar jorden så tycker jag inte det låter som good enough att sikta mot mister 12%. Låter i mina öron MYCKET bättre att göra som du föreslog i förra stycket att istället fokusera på att öka på tolvprocentarens insats.
Med det sagt kan jag tillägga att vi har lite storhetsvansinne ibland oxh tror att vi både är först och bäst på alla delar av miljöbiten
Så enkelt är det minsann inte. Norge har kommit mycket längre än oss med elbilar, i danmark cyklar väldigt många fler och sopsotering/sophantering var japan långt före oss med. Så vi är inte direkt bäst på allt alltid. Men vi försöker ligga hyfsat bra till på flera sätt oxh den ambitionen kan väl inte vara för högt satt?
Så tänker jag iaf.

Avslutningsvis så spelar andelen i eventuella grupperingar ingen som helst roll. Att vi är 0,1% är alltså irrelevant. För alla måste hjälpa till
Vi är en del av alla. Alltså måste bi också vara delaktiga i lösningen.

Jag skrivit ett längre inlägg tidigare i tråden om bristerna i argumentet att använda "vi är så få att vi inte behöver vara bra/hjälpa till eller någon annan förklaring. Det där duger ej :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Detta är så väntat sedan de övriga skattesänkningarna bestämdes och detta skulle vägas upp med nya miljöskatter.

Tur jag inte röstade på ett parti där jag känner att jag måste stå upp för den här skiten.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Användandet av plast har liten eller ingen påverkan på miljön, det är något som dom som inte tänkt klart fått för sig.

Så oljeindustrin och mikroplaster är en myt?
Misstolka mig inte, jag är ingen ”miljömupp” men antiplast-rörelsen verkar vara stark nu så tror att det är svårt att driva utvecklingen mot mer plastprodukter.
Sen finns det väl iof diverse ”flum”-plaster som inte framställs av råolja men tyvärr brukar ju pris/funktion vara sämre än de smutsiga alternativen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Men va fan sweclockers. Ni har ju rensat bort 3/5 av tråden. Värre censur än i Kina.

Permalänk
Medlem

Ni som har röstat fram det här får känna er nöjda. Vi andra kan klaga.