Köpråd - Mini Itx Chassi + Moderkort

Permalänk

Köpråd - Mini Itx Chassi + Moderkort

Hej alla, skulle behöva ha lite input från er kunniga.
Kör idag ett Define r3 chassi som frugan har tröttnat på.
Så har ganska länge funderat på att gå över till ett Mini Itx chassi.
Här finns det ju dock som bekant ett antal att välja på.
Har ni något göttigt att rekommendera i chassi väg?

Kravspecifikationer.

1. Stöd för Corsair RM650X V2 650W (16 cm långt)
2. Stöd för GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G (28cm långt)
2. Låg ljudnivå
3. Bra kylning
4. Helst Kublösning
5. Hörlurar och usb uttag lättåtkomliga
6. "snällt pris" för plånboken, +1500 sek undanbedes

Sen kommer vi till den "svåra biten".
Har idag ett https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170-Gaming-K3-rev-10...
Köpte detta för att jag ville kunna överklocka, men känner rent spontant att det kanske inte är så viktigt.

Vilken mamma bräda ska jag välja till mig I5 6600K
Det är ju en djungel med alla möjliga chipsets som finns:

H110 B150 Q150 H170 Q170 B250 Q250 H270 Q270 Z270

Jag vet att Z170 och Z270 går att överklocka, annars har jag ingen direkt koll på dom andra chipsetsen.
Minesshastighet kontra prestanda, Pci express lanes? är dessa något att tänka på i ekvationen?

Befintliga delar till Bygget:
i5 6600K
DDR4 2600Mhz 8gig *2 st
Corsair RM650X V2 650W
GTX 1070 G1 Gaming 8G
SSD X 2
HDD X 1

Tar tacksamt emot förslag på både chassi och moderkort.

Permalänk
Medlem

Node 304 borde väl täcka alla de behoven?

Som extra åsikt dock så tycker jag att Ncase M1 är ett väldigt bra insteg till riktigt små chassin. Tyvärr ligger denna väl utanför din budget (Tror den är på ca 2500kr). Kör ett själv och det känns väldigt mycket som en kompakt version av vanliga större chassin. Dessutom väldigt lätt att jobba i och man får i bra kylsystem för att vara ett så pass litet chassi.

Permalänk
Medlem

Nano S

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Hej alla, skulle behöva ha lite input från er kunniga.
Kör idag ett Define r3 chassi som frugan har tröttnat på.
Så har ganska länge funderat på att gå över till ett Mini Itx chassi.
Här finns det ju dock som bekant ett antal att välja på.
Har ni något göttigt att rekommendera i chassi väg?

Kravspecifikationer.

1. Stöd för Corsair RM650X V2 650W (16 cm långt)
2. Stöd för GeForce® GTX 1070 G1 Gaming 8G (28cm långt)
2. Låg ljudnivå
3. Bra kylning
4. Helst Kublösning
5. Hörlurar och usb uttag lättåtkomliga
6. "snällt pris" för plånboken, +1500 sek undanbedes

Sen kommer vi till den "svåra biten".
Har idag ett https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z170-Gaming-K3-rev-10...
Köpte detta för att jag ville kunna överklocka, men känner rent spontant att det kanske inte är så viktigt.

Vilken mamma bräda ska jag välja till mig I5 6600K
Det är ju en djungel med alla möjliga chipsets som finns:

H110 B150 Q150 H170 Q170 B250 Q250 H270 Q270 Z270

Jag vet att Z170 och Z270 går att överklocka, annars har jag ingen direkt koll på dom andra chipsetsen.
Minesshastighet kontra prestanda, Pci express lanes? är dessa något att tänka på i ekvationen?

Befintliga delar till Bygget:
i5 6600K
DDR4 2600Mhz 8gig *2 st
Corsair RM650X V2 650W
GTX 1070 G1 Gaming 8G
SSD X 2
HDD X 1

Tar tacksamt emot förslag på både chassi och moderkort.

Jag tycker NZXT H200 är väldigt snyggt och alla dina delar ska passa i detta.
Däremot så blir ju mITX varmare än större ATX. Det blir därför oftast svårt att få både en låg ljudnivå och låga temperaturer.

Angående moderkort så är ju förstås Z170 eller Z270 att föredra, men de andra korten fungerar ju också om du inte vill uppgradera. Däremot så kan det vara så att vissa kort inte stödjer DDR4 (som har) utan endast stödjer DDR3. Detta är olika från modell till modell, så dubbelkolla detta innan du köper något.

Däremot så är det ju en gammal processor/moderkort du har. Du kommer därför knappast hitta någonting i butik - och det som du hittar kommer antagligen vara orimligt dyrt. Det blir därför till att leta på begagnatmarknaden - där det inte alltid är helt lätt att hitta det man letar efter.

Skrivet av AfterShock:

Node 304 borde väl täcka alla de behoven?

Som extra åsikt dock så tycker jag att Ncase M1 är ett väldigt bra insteg till riktigt små chassin. Tyvärr ligger denna väl utanför din budget (Tror den är på ca 2500kr). Kör ett själv och det känns väldigt mycket som en kompakt version av vanliga större chassin. Dessutom väldigt lätt att jobba i och man får i bra kylsystem för att vara ett så pass litet chassi.

Enligt Inets produktsida så passar inte Node 304 kombinationen av TS nätaggregat och grafikkort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Leta dig ett begagnat Ncase M1 chassi är mitt tips med din budget.

Vet att många sålde sina när dom köpte Ghost S1 i batch 1 och Mars kommer batch 2 till sina köpare så borde bli några till salu eller skapa en köpes annons.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett Node 304 som jag köpte beggat med ett RM650 PSU. Det ”går” att montera med långt grafikkort men man får montera bort alla PSU brackets plus att de modulära kablarna kommer trycka på grafikkortet. Köpte nytt nätagg illa kvickt! Rekommenderar inte detta! NZXT H200 skulle jag satsa på

Edit: NCase m1 går ej med ATX PsU med din storlek på grafikkort. Du behöver köpa en SFX formfaktor till det caset

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jag tycker NZXT H200 är väldigt snyggt och alla dina delar ska passa i detta.
Däremot så blir ju mITX varmare än större ATX. Det blir därför oftast svårt att få både en låg ljudnivå och låga temperaturer.

Angående moderkort så är ju förstås Z170 eller Z270 att föredra, men de andra korten fungerar ju också om du inte vill uppgradera. Däremot så kan det vara så att vissa kort inte stödjer DDR4 (som har) utan endast stödjer DDR3. Detta är olika från modell till modell, så dubbelkolla detta innan du köper något.

Däremot så är det ju en gammal processor/moderkort du har. Du kommer därför knappast hitta någonting i butik - och det som du hittar kommer antagligen vara orimligt dyrt. Det blir därför till att leta på begagnatmarknaden - där det inte alltid är helt lätt att hitta det man letar efter.

Enligt Inets produktsida så passar inte Node 304 kombinationen av TS nätaggregat och grafikkort.

Det håller jag inte med om. PSU säger han är 160mm och chassit ska ta PSU upp till 160mm så den borde gå in bra. Och grafikkortet är definitivt kortare än 310mm (Han säger 280mm) vilket gör att den också går in utan problem. Sure, han behöver i sådana fall ta 2 av platserna för 3.5tums diskarna men det kommer fortfarande finnas 4 platser kvar ifall det är något som behövs?

Är det något jag ser fel eller missar får du väldigt gärna poängtera detta så jag vet till framtiden

Edit: Ser nu varningen Inet faktiskt lagt ut på produkten och förstår vad du syftar på. Kollade först på prisjakts specs och där stod inget sådant. Lär sig något varje dag

Permalänk
Medlem

Missat detta chassi och är snyggt och i önskad prisklass.

Raijintek Ophion
https://www.inet.se/produkt/6903027/raijintek-ophion

1299 kr på Inet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Tack för alla tips, verkar riktigt lurigt att få in mitt agg i dom flesta burkarna.
Kanske får köpa loss ett SFX agg ändå.

Modertkort är det knappt någon som har skrivit om, ingen som har någon input angående chipsets?

Skrivet av Jonas79:

Missat detta chassi och är snyggt och i önskad prisklass.

Raijintek Ophion
https://www.inet.se/produkt/6903027/raijintek-ophion

1299 kr på Inet

Har kollat litegrann på detta faktiskt Jonas. ska ta en kik till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarface76:

Tack för alla tips, verkar riktigt lurigt att få in mitt agg i dom flesta burkarna.
Kanske får köpa loss ett SFX agg ändå.

Modertkort är det knappt någon som har skrivit om, ingen som har någon input angående chipsets?

Har kollat litegrann på detta faktiskt Jonas. ska ta en kik till.

Äldre Min itx brädor som Z270 som jag äger är nåstan omöjliga att få tag på därför du säkert fått så lite svar.

Dom flesta ger upp och köper en befintlig serie med Cpu istället därför du säkert fått så lite svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kör ett äldre Metis,
https://inetimg3.se/img/youtube/688x386/l3gmm6rjVKA.jpg
Burken är helt ljudlös i idle, idle temp på 30-35. I load 60-75 (låter faktiskt inte så mycket heller då). Kör en 8700 (inte K)

Har ett SFF ägg, funkar riktigt bra. Dock ett mindre grafikkort. Stoppar du i ett fullstort ATX ägg, så kan det bli problem med längre kort, men jag skulle nog lätt kunde stoppa i ett längre med säg två fläktar.

Permalänk
Medlem

Några alternativ (inte helt säker på hur det går i ett 304):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4807844,1282732,3492557...

Jag siktar på ett H200 till nästa uppgradering. Har "tyvärr" ett EVGA G2-nätagg som är 180mm, vilket sabbar en hel del när man vill välja små chassin som oftast är gjorda för upp till 160mm.

Gillar verkligen BitFenix Prodigy och Nano S annars.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag ska bygga mITX och jag kommer skaffa ett Nano S. Bra utrymme sett till fotavtrycket och bra möjligheter för vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Scarface76: Eller detta
https://www.inet.se/produkt/x113663/raijintek-thetis-svart

Så slipper du byta ut några komponenter men får ändå ett minichassi

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk

uppdatering

Hej alla, för den som vill veta hur det blev till slut. Så landade det på följande:

Elite 130 by Cooler Master på netonnet för 450:-
http://www.coolermaster.com/case/mini-itx-elite-series/elite1...

Samt en begagnad Asus Z170I PRO GAMING mammabräda på Tradera.

Jag är supernöjd, denna burken må vara plastig och utan dammfilter.
Men! gick ner till 32 grader idle på cpu, full load 62C och den är faktiskt riktigt tyst.
Samt att alla mina kriterier uppfylldes. Fick plats med mitt 1070 samt fullängds agg, samt att min AIO vattenkylning fick plats.

Mamma brädan har blåtand och wifi och lite annat smått och gott som jag inte hade på det förra kortet.

För en 1000 lapp totalt, är jag helnöjd