Permalänk
Medlem

Varning för bluff-sms TrackTrace

Hej!

Jag har ett paket ifrån Tyskland som är påväg och som är beräknat att anlända nu i veckan. Till min förvåning fick jag idag ett sms ifrån avsändaren "TrackTrace", där det står att man har försökt att leverera mitt paket, men det saknas porto. Till detta så tillhandahåller man följande länk: http://href107.com/5eK som leder till http://dealscraver.com/SE-PST-G/# .

Sidan är designad för att se ut som postnords egen sida, med ett "spårningsnummer" som är ifyllt i sökrutan. Trycker man på sök så kommer det fram information om utebliven betalning på 10 kr och en länk till betalning. Längre än så har jag inte tryckt, men någon annan kanske är intresserad av att se mer av upplägget.

Jag ringde till Postnord och bekräftade att detta inte är skickat ifrån dem. Jag är övertygad om att det inte är en tillfällighet att jag fått detta uppenbara bluff-sms i samband med att jag väntar paket och tänkte att det är lika bra att varna andra om det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Man hamnar här https://twotimes.luckparadise.com/se/?o=426&r=a06668208269x3q..._

Ganska dålig bluff då man skickas till en helt annan sida, hade de haft en betalsida som mer liknar postens egna hade det varit värre

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

jag kommer till en hemsida med samma utséende som postnord men ingen av menylänkarna fungerar utan öppnar bara en ny tab med samma fönster

går även soka på vad som helst i fönstret samma resultat.

är även lite delad över om det verkligen är legit Sverige i statusen man får...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Min sambo fick samma PostNord scam försök. Svenskan är ganska dålig och börjar med Hi istället för Hej etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Samma här. Kollade länken i virtuell maskin och det är som ni andra skrivit. Sidan ser ut som Postnords, men enda länken som fungerar är Betala Frakt och man kommer till en sida där man får ange uppgifter och ombeds att betala 10kr.

Skrev till Postnord och länkade till denna tråd

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Jag har fått ett likadant sms med avsändaren https://traceatrack.com men loggan säger Track Trace. Skriver jag in exakt samma adress manuellt på datorn hamnar på traceatrack.com men utan https:// däremot klassar Opera den som säker. Jag har inte kunskapen om detta är korrekt eller inte. Men när jag söker på min mailadress på sidan så hamnar jag på en helt generisk sida utan referenser till PostMord.

"STATUS: EJ SKICKAT FRÅN DISTRIBUTIONSTERMINAL
- STOPPAT I STOCKHOLMS POSTTERMINAL
UTEBLIVEN BETALNING PÅ 15 KR
PAKETET FÖRBEREDS NÄR BETALNINGEN ÄR GENOMFÖRD."

Permalänk

Jag har fått ett antal sådana sms från olika avsändare och nu även min mamma som va påväg att gå in på länken då hon väntar på ett paket från utlandet.
Är det direkt från hitta.se som de tar ens telefonnummer eller har man råkat fylla i det på fel sida?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag får scam-sms från postleverans..och de lyckas alltid klappa in det i samband med att jag väntar paket från Asien..så man får vara extra vaksam till vem eller vilka man betalar till.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Geeks Gaming

Fick precis ett sånt här sms.
"STATUS: EJ SKICKAT FRÅN DISTRIBUTIONSTERMINAL
- STOPPAT I STOCKHOLMS POSTTERMINAL
UTEBLIVEN BETALNING PÅ 10 KR
PAKETET FÖRBEREDS NÄR BETALNINGEN ÄR GENOMFÖRD."

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Inaktiv

Fick SMS här om dagen som ser ut att vara av samma karaktär. Ett utländskt nr +44 7756529256 med texten samt länk:
Order med leveransID: 598532. Paketnr: SE34962LR - Ej lamnat distributionsterminal. Folj din forsandelse: http://bit.do/tp328se3

Där det först var en kostnad på 14,90kr men är nu nere på 10 kr.... väntar jag ett par dagar till så kanske det blir gratis 🤣🤣😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144883:

Fick SMS här om dagen som ser ut att vara av samma karaktär. Ett utländskt nr +44 7756529256 med texten samt länk:
Order med leveransID: 598532. Paketnr: SE34962LR - Ej lamnat distributionsterminal. Folj din forsandelse: http://bit.do/tp328se3

Där det först var en kostnad på 14,90kr men är nu nere på 10 kr.... väntar jag ett par dagar till så kanske det blir gratis 🤣🤣😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Fick mitt sms idag. Klickar på länken och man hamnar på blogspot.com tydligt i adressfältet. Är det någon som går på det här?

En helt annan sak. Blev uppring av tullen (overifierat) i lördags kväll av en person som påstod att jag beställt amfetamin från USA. Bad han gå via polisen om han hade några frågor och lade på. Trodde det var ett skämt. Nu skenar min fantasi dock iväg och jag börjar undra om det var tanken så att jag skulle frestas betal för paketet i tron om att det innehåller amfetamin? Eller kommer jag få se mitt hem invaderas av beredskapsstyrkan vilken minut som helst?

SMS: från +44 7562 281518 <- Inte ens från Sverige, lol
Text: PaketID: SE34962LR - Avvaktar leverans fran distributionsterminal For farsandelseID: http://bit.do/fCPhy <- Grammatik och peronlig URL utan SSL, jo tjena.
URL: setratp927.blogspot.com <- TrackTrace hemsida hos BlogSpot, troligt, not!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Fick också, klickade på länken men sen såg jag att det var bluff.
Hur får scammer reda på att ens paket nått distributionscentralen för det var exakt när den gjorde det som jag fick SMS:et ?

Har dom hackat systemet eller har dom en insider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Fick också, klickade på länken men sen såg jag att det var bluff.
Hur får scammer reda på att ens paket nått distributionscentralen för det var exakt när den gjorde det som jag fick SMS:et ?

Har dom hackat systemet eller har dom en insider?

Jag har inte beställt något så det kan vara slumpen...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Fick också, klickade på länken men sen såg jag att det var bluff.
Hur får scammer reda på att ens paket nått distributionscentralen för det var exakt när den gjorde det som jag fick SMS:et ?

Har dom hackat systemet eller har dom en insider?

Finns ju flera tjänster där man kan skriva in mail eller telenummer så ploppar paketen man beställt automatiskt upp där. Är nog inte så svårt att få reda på om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har inte beställt något så det kan vara slumpen...?

Skrivet av m4gnify:

Finns ju flera tjänster där man kan skriva in mail eller telenummer så ploppar paketen man beställt automatiskt upp där. Är nog inte så svårt att få reda på om man vill.

Har iof installerat postnord appen precis innan som jag aldrig haft förut.
Kanske den som läcker info. Trodde IOS appar var säkrade men kanske inte.
Avinstallerar den nog för säkerhets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

[...]
Hur får scammer reda på att ens paket nått distributionscentralen för det var exakt när den gjorde det som jag fick SMS:et ?
Har dom hackat systemet eller har dom en insider?

Samma för mig med tajmingen!

Brukar sällan beställa från diverse sajter i utlandet.
Men nu beställde jag lite hälsokost (har inget med Corona att göra btw ) från UK eftersom produkten jag sökte inte längre säljs i Norden, och några dagar senare får jag det där fake-SMSet.

Det va så övertygande och skrämmande bra tajming att jag fyllde i mina personuppgifter men tvekade när det kom till kortuppgifterna.
Spider senses were tingling...

Men ja, tajmingen är ju definitivt suspekt nog för att misstänka att nåt system läcker info.
Kunde inte kommit på en bättre dag lixom. Första och enda smset hittills kom lite för perfekt.

Edit: SMSet lyder ju dessutom:
Hej <korrekt förnamn>.
Visst att det går att kolla upp genom eniro eller dylik tjänst, men ändå.

Jag kom till trackstorage-punkt-com-siten, inte TrackTrace, men allt annat är identiskt med det som nämnts hittills i tråden.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Kan det vara nån på Postnord som läcker info till scammare som bygger dessa phishing sidor? Eller att en person som jobbar på Postnord själv ligger bakom

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Samma för mig med tajmingen!

Brukar sällan beställa från diverse sajter i utlandet.
Men nu beställde jag lite hälsokost (har inget med Corona att göra btw ) från UK eftersom produkten jag sökte inte längre säljs i Norden, och några dagar senare får jag det där fake-SMSet.

Det va så övertygande och skrämmande bra tajming att jag fyllde i mina personuppgifter men tvekade när det kom till kortuppgifterna.
Spider senses were tingling...

Men ja, tajmingen är ju definitivt suspekt nog för att misstänka att nåt system läcker info.
Kunde inte kommit på en bättre dag lixom. Första och enda smset hittills kom lite för perfekt.

Edit: SMSet lyder ju dessutom:
Hej <korrekt förnamn>.
Visst att det går att kolla upp genom eniro eller dylik tjänst, men ändå.

Jag kom till trackstorage-punkt-com-siten, inte TrackTrace, men allt annat är identiskt med det som nämnts hittills i tråden.

Mm just timingen var det som gjorde att jag ens klickade på länken. Annars är jag väldigt försiktig av mig.
Har aldrig fått sådant SMS innan så lite skumt om det vore ren slump att den skulle komma precis när paketet var på terminalen.

Skrivet av crew seven:

Kan det vara nån på Postnord som läcker info till scammare som bygger dessa phishing sidor? Eller att en person som jobbar på Postnord själv ligger bakom

Kanske, väldigt skumt iaf.

Permalänk
Medlem

Fick också ett sådant samma dag som jag väntade på paket , kände också att timingen var orimligt bra. Någonstans läcker det information .

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Fick också ett sådant samma dag som jag väntade på paket , kände också att timingen var orimligt bra. Någonstans läcker det information .

Tullen ringer mig om ett paket jag inte beställt och några dagar senare får även jag ett sms... ja, det låter kanske lite konspiratoriskt men samantaget med de senaste berättelserna kan man ju inte låta bli att undra om det läcker information någonstans.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kanske den som läcker info. Trodde IOS appar var säkrade men kanske inte.
Avinstallerar den nog för säkerhets skull.

Tror inte det är appen. Jag har ju inte beställt något, men ändå fått både tullen på mig och sms. Något skumt är det.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Behövs ingen läckt information. Allt finns ju online. Telefonnummer, personnummer, förnamn, efternamn, adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Behövs ingen läckt information. Allt finns ju online. Telefonnummer, personnummer, förnamn, efternamn, adress.

Ja ,men at få smset samtidigt som man sitter hemma och väntar på leverans ,den informationen borde inte finnas lättillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Behövs ingen läckt information. Allt finns ju online. Telefonnummer, personnummer, förnamn, efternamn, adress.

Nu var det inte personuppgifterna i sig som diskuterades utan sammanhanget. Var hittar du personnummer online?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Behövs ingen läckt information. Allt finns ju online. Telefonnummer, personnummer, förnamn, efternamn, adress.

Coolt, kan inte du länka där jag kan söka på vilka paket man har på gång. Har ett par ex jag gärna spionerar på.

/s

Permalänk
Avstängd

Tycker det droppar in mer eller mindre amatörmässiga försök till scam, troligen massutskick, mest hela tiden på min "junkmail", om man inte kan verifiera avsändaradress från de företag man utger sig för att vara åker de direkt i papperskorgen så jag har inte öppnat så många av dem att jag kan uttala mig om vad de leder till, men gemensamt är att de försöker att samla personuppgifter, så måhända någonting i stil med det som nämnts tidigare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Det man ska tänka på är att Postnord aldrig skickar ut mail om att det "fattas porto" på ett paket, än mindre att den ligger på en distributionsterminal och väntar på att du skall betala in [valfri summa mellan 5-50kr]. Ett paket kan inte skickas om det saknas frakt.

Däremot kan man få brev hem om att det saknas porto på ett brev, men dessa kommer alltid på post, samt att de kan både betalas på nätet och över disk på valfritt företagscenter och/eller med frimärken.

Dessa bluffmakare masskickar ut mail och hoppas att någon någonstans faktiskt väntar på sitt paket, i dagens läge väntar ju dom flesta på leverans. Jag kan till 99% garantera att skulle det mot förmodan "fattas porto" på ett paket så skulle det inte röra sig om 10 kronor. Använd förnuftet

/Jobbar på Postnord

Visa signatur

Intel I7 7700K - GTX 1070

Permalänk
Medlem

Rätt men fel...

Skrivet av Mizzarrogh:

[...] "junkmail" [...]

Skrivet av ultranooben:

Det man ska tänka på är att Postnord aldrig skickar ut mail [...]

Tack för er input men läs rubriken igen.
Det är inte talan om några spam-mail, det får vi alla här 40st om dagen.
Detta är en helt annan diskussion.

ESSEMMESS ffs
Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Avstängd

Fick ett sms från 0044 7835019169 om att jag har ett paket på väg, blir länkad till https://se94838tps.blogspot.com som inte ser ut som någonting egentligen. Oavsett var man klickar kommer man till en sida för att skapa konto och jag antar därefter en betalningssida. Det står att leveransen inte är betalad och att den måste betalas innan den skickas. Inget namn eller något i sms:et dock, bara "Leverans på väg! IDXXXXXX Ej lämnat distributionsterminal. Gå hit för att spåra: länk" typ.

Väntar på paket från en säljare på Tradera inom Sverige som skickar med Schenker. Inte handlat från utrikes på minst ett halvår, och inget alls på postorder de senaste månaderna.

Permalänk
Medlem

@ultranooben:
Det är inget slumpartat utskick som beskriv i denna tråd. Har aldrig fått ett sådant sms förut och plötsligt när jag beställt ett paket som jag inte gjort på bra länge och mitt paket faktiskt är på väg får jag ett sådant sms. Hur lyckas dom pricka in mitt paket och många andras när dom beställt om det är slumpmässigt utskickat? Kan gå månader utan att jag beställer paket men just när jag gjort det så får jag sms..
Nånstans läcker det info som sagts.