Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

Varning för bluff-sms TrackTrace

Hej!

Jag har ett paket ifrån Tyskland som är påväg och som är beräknat att anlända nu i veckan. Till min förvåning fick jag idag ett sms ifrån avsändaren "TrackTrace", där det står att man har försökt att leverera mitt paket, men det saknas porto. Till detta så tillhandahåller man följande länk: http://href107.com/5eK som leder till http://dealscraver.com/SE-PST-G/# .

Sidan är designad för att se ut som postnords egen sida, med ett "spårningsnummer" som är ifyllt i sökrutan. Trycker man på sök så kommer det fram information om utebliven betalning på 10 kr och en länk till betalning. Längre än så har jag inte tryckt, men någon annan kanske är intresserad av att se mer av upplägget.

Jag ringde till Postnord och bekräftade att detta inte är skickat ifrån dem. Jag är övertygad om att det inte är en tillfällighet att jag fått detta uppenbara bluff-sms i samband med att jag väntar paket och tänkte att det är lika bra att varna andra om det.

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

Man hamnar här https://twotimes.luckparadise.com/se/?o=426&r=a06668208269x3q..._

Ganska dålig bluff då man skickas till en helt annan sida, hade de haft en betalsida som mer liknar postens egna hade det varit värre

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

jag kommer till en hemsida med samma utséende som postnord men ingen av menylänkarna fungerar utan öppnar bara en ny tab med samma fönster

går även soka på vad som helst i fönstret samma resultat.

är även lite delad över om det verkligen är legit Sverige i statusen man får...

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Min sambo fick samma PostNord scam försök. Svenskan är ganska dålig och börjar med Hi istället för Hej etc.

Skickades från m.sweclockers.com

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Samma här. Kollade länken i virtuell maskin och det är som ni andra skrivit. Sidan ser ut som Postnords, men enda länken som fungerar är Betala Frakt och man kommer till en sida där man får ange uppgifter och ombeds att betala 10kr.

Skrev till Postnord och länkade till denna tråd

Om inte DRM-skydd är till för att brytas, vad är det då bra för?
www.fckdrm.com