Miljontals samtal till 1177 Vårdguiden publikt tillgängliga på webben

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Samtidigt är jag inte orolig över att någon vetat om mina besvär med mina pungkulor

Folk med skyddad identitet, kändisar, politiker, och folk där nödläget avslöjar någon olaglig eller genant omständighet kan nog hålla sig för skratt.
Och jag tror fortfarande inte på att detta var en olyckshändelse. Detta var gjort med flit. Frågan är mest vilka som har haft tillgång till samtalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

@BM-Mods:

Det är självklart att detta är avsiktligt, har man kunskapen att hantera ett katalogsystem på detta vis så kan man naturligtvis inte köra en öppen webbserverlösning.
Detta är 100% avsiktligt gjort, svårt att veta vem som ansvarar bara.

/ Dacieed

https://www.medhelp.se/

Permalänk
Medlem

Nu har Applion plockat ner sin webbsida också!

Visa signatur

"Det som inte för något ont med sig är inte heller gott nog"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmfrid:

Flickvännen tyckte samma sak, men jag håller inte med. Det kan ju vara väldigt känsliga ämnen som tas upp i dom här filerna, inte vara pungkulebesvär. Vad skulle hända om det kom ut att Stefan Löfven lider av tidig demens? Att någon gjort abort i ett social krets där det är grovt tabu?

Utpressning skulle ju vara lätt att utföra i en del fall skulle jag tro. Man förväntar ju sig att det man sagt till 1177 är helt konfidentiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, folk tenderar att tro att allt sånt här måste handla om superstora saker för att det ska göra något. När dom sen står där med ett avslag på sin sjukförsäkring som dom vill teckna därför att försäkringsgivaren anser att man kommer dö i förtid eller inte får drömjobbet för att dom råkar känna till att man missbrukat för 12 år sedan så kanske det inte är lika trivialt längre. Men det är klart, kan folk lägga ut lättklädda bilder på sig själva och sen bli kränkta och förvånade att folk kollar på dom (och kanske mer än så) så kanske det är dags att sänka förväntningarna istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Sjuktransporter i 1177-läckan – hundratusentals känsliga samtal spelades in

Det värsta integritetshaveriet i Sveriges historia slutar inte med 1177 Vårdguiden. På samma öppna server har det även legat känsliga inspelningar av beställningar av sjuktransporter, kan Computer Sweden berätta.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.714826/sjuktransporter...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Folk med skyddad identitet, kändisar, politiker, och folk där nödläget avslöjar någon olaglig eller genant omständighet kan nog hålla sig för skratt.
Och jag tror fortfarande inte på att detta var en olyckshändelse. Detta var gjort med flit. Frågan är mest vilka som har haft tillgång till samtalen.

Personer med skyddad identitet förstår jag. Varför skulle däremot politiker och kändisar ringa in till 1177 när de högst troligt har tillgång till privatläkare? Skulle inte 1177 anmäla personen som ringer in och erkänner olaglig handling? Genant omständighet visar bara för andra att de inte är ensamma om sina "pinsamma" kroppsliga egenskaper.

Inte för att jag tror på detta, men bästa är om folk istället kan inse att vi människor inte är perfekta och de flesta har imperfekta kroppar och alla lider av mer eller mindre något besvär som vissa då ringer in om för de inte vågar vara öppna mot andra för de känner att de måste framstå "så omänskligt perfekta som möjligt offentligt talat".

Nej, jag går inte runt och pratar om mina pungkulebesvär så tillvida inte någon verkligen frågar mig ibland och det är inget jag skäms över för det finns de som har det betydligt värre med sina kroppar än vad jag har. Det är helt naturligt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Vad som blir intressant att se är huruvida Computer Sweden, eller iaf några av dess medarbetare, kommer åtalas för dataintrång eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Holmfrid:

Flickvännen tyckte samma sak, men jag håller inte med. Det kan ju vara väldigt känsliga ämnen som tas upp i dom här filerna, inte vara pungkulebesvär. Vad skulle hända om det kom ut att Stefan Löfven lider av tidig demens? Att någon gjort abort i ett social krets där det är grovt tabu?

Utpressning skulle ju vara lätt att utföra i en del fall skulle jag tro. Man förväntar ju sig att det man sagt till 1177 är helt konfidentiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skulle Löfven komma ihåg att ringa in till 1177 om han led av tidig demens? Han har väl oxå tillgång till privatläkare så varför skulle han någon gång ringa in till 1177? Sedan vet jag inte hur långt bak i tiden 1177:s samtal är inspelade. Kanske han hade någon "pinsam" omständighet i yngre dar, men finns det ens inspelat?

Är det grovt tabu i ens "sociala krets" att göra abort så ska man börja med att byta social krets (kanske religion oxå). Det är mkt kroppslig skam och överdrift med "hålla ett omänskligt perfekt offentligt yttre" som om ingen någonsin i sina liv har lidit av pinsamma kroppsliga men eller symptom.

Och nej, jag föreslår inte det extrema motsatta att alla nu ska komma ut och skrika på gatorna, "mina pruppar luktar ovanligt illa, SO WHAT? Får jag inte vara människa för det?!". Jag har haft pungkulebesvär, mina pruppar luktar riktigt illa beroende på vad jag har ätit, ibland glömmer jag bort (eller struntar i) att borsta tänderna en dag. Eller kanske "tmi" för vissa: jag har krulligt pubishår så jag kan sällan raka bort allt runt själva bollarna. OJ! Är jag en utomjording?!

Fast om jag ska på arbetsintervju eller annan social tillställning så åtgärdar jag detta och det är inte så att jag skriker om mina privata besvär som hälsningsfras. Jag måste vara den enda i hela Sverige som är så här lat ibland?! Jag är olämplig kandidat för ett jobb, för att bli politiker (vilket verkar ha låg ribba i dagens moderna samhälle).

Som jag sa till föregående dude så har jag full förståelse när det rör sig om avslöjande uppgifter för förföljda personer med skyddad identitet. Annars har jag svårt att se i vilken utsträckning utpressning på grund av medicinska symptom eller men kan vara. Ingens kropp är perfekt så sluta vara så rädd för sånt här!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacieed:

Nu har Applion plockat ner sin webbsida också!

haha undrar om de märkte att antalet besökare ökade?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Just going to leave this here.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som bristande krav mellan beställare och leverantör av tjänsten. Antagligen för att hålla priset nere i upphandlingen. Billigt är inte alltid det besta, vilket man kan tycka att de flesta myndigheter och företag borde kännatill vid dethär laget.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

Just going to leave this here.

https://i.imgur.com/PHdjyjw.jpg

Läste det tidigare och noterade att man inte verkar behöva saker som mikrofon och liknande vilket är intressant.

Permalänk
Medlem

@Patrasket: Det är sjukt dåligt att inte ens dubbelkolla sin text på hemsidan. Men visst, de hade ju redan sålt in sig och troligtvis till kunder (1177 tex) utan hemsidan så who cares om resten då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger ju kravställningen, troligen saknas kompetens och därmed blir säkerhetsfrågan sekundär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@Patrasket: Det är sjukt dåligt att inte ens dubbelkolla sin text på hemsidan. Men visst, de hade ju redan sålt in sig och troligtvis till kunder (1177 tex) utan hemsidan så who cares om resten då.

Bara svårt att tro att det är sant, vilket skämt.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av dacieed:

@BM-Mods:

Det är självklart att detta är avsiktligt, har man kunskapen att hantera ett katalogsystem på detta vis så kan man naturligtvis inte köra en öppen webbserverlösning.
Detta är 100% avsiktligt gjort, svårt att veta vem som ansvarar bara.

/ Dacieed

Nej, detta var inte avsiktligt utan ren okunskap och slarv.
Så dåliga IT-kunskaper har dessa personer som är involverade i dessa bolag.

Permalänk
Medlem

Får hoppas någon tog en data dump och går igenom samtalen. Såfort man hittar en politiker och skickar det till Aftonbladet lär det nog gå fort med ny lagstiftning. Lite som när amerikanernas VHS uthyrning blev anonym när politiker hyrde olämplig porr.

https://en.wikipedia.org/wiki/Video_Privacy_Protection_Act

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Det jag tycker är intressant med GDPR är att det ställs krav på att den som är PUA (personuppgiftsansvarig), ska reglera att underleverantören har ordning på sin infosäk genom ett PUB (personuppgiftsbiträdesavtal), i det avtalet ska det också vara reglerat på vilket sätt underleverantören i sin tur får ta in underleverantörer. Så en sak Datainspektionen lär kolla på är hur det ser ut med dessa PUB-avtal. Finns inget PUB så stannar ansvaret hos Inera. Finns ett PUB mellan Inera och Medhelp så går ansvaret över till Medhelp. Därefter undrar man ju då vilka krav Medhelp har ställt på Medicall. Detta kommer garanterat granskas och det kommer bli tydligt hur kedjan ser ut och om det någonstans brustit i kravställandet.

Inera har inte upphandlat Medhelp. Landstingen i Stockholm, Värmland och Södermanland har upphandlat Medhelp, och Medhelp har i sin tur försäkrat upphandlarna om att de och deras eventuella underleverantörer klarar kraven som ställdes. I Stockholm vann de t.ex. senaste omgången p.g.a. att det enda andra företaget inte uppfyllde kraven gällande "Åberopande av andra företags kapacitet" samt inte uppfyllde kraven gällande "Teknisk och yrkesmässig kapacitet". Stockholm är enda regionen med avtal som löper in i framtiden, i Värmland och Södermanland upphör avtalen att gälla under våren. Att tre landsting skulle godkänt Medicall känns ganska osannolikt, så det är inte säkert att Medhelp redovisat för underleverantören.

Framtiden för Medhelp är nog helt enkelt att begära sig i konkurs.

Permalänk
Avstängd

Har inte läst hela tråden, men vart hämtar jag mina 10 miljoner euro? (som ju är skadeståndet för brott mot GDPR), och hur gör man med detta i deklarationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kan man komma åt sina egna? Jag har typ haft ganska kraftig hypokondri för 1.5 år sedan och ringde in i panik. Hade gärnat laddat ner dem nu och skrattat åt mig själv när jag var så dum i huvudet.

Enligt GDPR kan du begära ut alla personuppgifter ett företag har om dig, registerutdrag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personer med skyddad identitet förstår jag. Varför skulle däremot politiker och kändisar ringa in till 1177 när de högst troligt har tillgång till privatläkare? Skulle inte 1177 anmäla personen som ringer in och erkänner olaglig handling? Genant omständighet visar bara för andra att de inte är ensamma om sina "pinsamma" kroppsliga egenskaper.

Inte för att jag tror på detta, men bästa är om folk istället kan inse att vi människor inte är perfekta och de flesta har imperfekta kroppar och alla lider av mer eller mindre något besvär som vissa då ringer in om för de inte vågar vara öppna mot andra för de känner att de måste framstå "så omänskligt perfekta som möjligt offentligt talat".

Nej, jag går inte runt och pratar om mina pungkulebesvär så tillvida inte någon verkligen frågar mig ibland och det är inget jag skäms över för det finns de som har det betydligt värre med sina kroppar än vad jag har. Det är helt naturligt.

Varför skulle politiker ha tillgång till privatläkare? Det är inte som att kommuner, landsting och riksdagen tecknat privat sjukvårdsförsäkring åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inera har inte upphandlat Medhelp. Landstingen i Stockholm, Värmland och Södermanland har upphandlat Medhelp, och Medhelp har i sin tur försäkrat upphandlarna om att de och deras eventuella underleverantörer klarar kraven som ställdes. I Stockholm vann de t.ex. senaste omgången p.g.a. att det enda andra företaget inte uppfyllde kraven gällande "Åberopande av andra företags kapacitet" samt inte uppfyllde kraven gällande "Teknisk och yrkesmässig kapacitet". Stockholm är enda regionen med avtal som löper in i framtiden, i Värmland och Södermanland upphör avtalen att gälla under våren. Att tre landsting skulle godkänt Medicall känns ganska osannolikt, så det är inte säkert att Medhelp redovisat för underleverantören.

Framtiden för Medhelp är nog helt enkelt att begära sig i konkurs.

Okej, då vill det till att de upphandlande landstingen har skrivit PUB-avtal nu i efterhand med Medhelp. Har dom inte det stannar "ansvarsfrågan för GDPR" hos landstingen. Som jag tolkar det har samtliga tre avtal pågått aktivt även efter den 25:e maj 2018 då GDPR började gälla så det ansvaret kommer dom inte ifrån. Om dom har upprättat korrekta PUB-avtal med Medhelp så är det nog konkurs för det bolaget, eller ja, det är det nog hur dom än gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrasket:

Just going to leave this here.

https://i.imgur.com/PHdjyjw.jpg

Bara jag som för ett ögonblick trodde att skärmdumpen var från 4chan? Samma layout och färgsättning på texten, nästan bara bakgrunden som skiljer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Väldigt obekvämt att detta kommer fram i början av en vecka.
Fort ! fram med en annan "bättre" skandal så att denna glöms bort !

Permalänk
Medlem

Det är val i maj så händelser som detta sopas under mattan till efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimy09:

Okej, då vill det till att de upphandlande landstingen har skrivit PUB-avtal nu i efterhand med Medhelp. Har dom inte det stannar "ansvarsfrågan för GDPR" hos landstingen. Som jag tolkar det har samtliga tre avtal pågått aktivt även efter den 25:e maj 2018 då GDPR började gälla så det ansvaret kommer dom inte ifrån. Om dom har upprättat korrekta PUB-avtal med Medhelp så är det nog konkurs för det bolaget, eller ja, det är det nog hur dom än gör..

Fanns redan möjlighet till vite enligt avtalen. Så de kan få vite för att de brutit mot avtalen med landstingen, och för att de brutit mot GDPR. Vad nu vitet ska göra för nytta när de kommer begära sig i konkurs istället för att betala ut något. Dags för Region Stockholm att titta på hur de ska ta över sjukrådgivningen nu skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

..Men det visar sig att även den simplaste hårddisk är nåbar om den ansluts till nätet. Det är ju bara att ta åt sig av detta och säga ”wow, fasiken också”.

- Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic AB

https://www.dn.se/ekonomi/ansvarig-for-vardguiden-haveriet-ma...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 pro
5800H
RTX 3060
16bg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Holmfrid:

"..Men det visar sig att även den simplaste hårddisk är nåbar om den ansluts till nätet. Det är ju bara att ta åt sig av detta och säga ”wow, fasiken också”.

- Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic AB

https://www.dn.se/ekonomi/ansvarig-for-vardguiden-haveriet-ma...

Skickades från m.sweclockers.com

Den där artikeln är ju en guldgruva. "Vanliga personer klarade inte av det, men de som kan sådant här kunde göra något slags speciell kommandorörelse och slinka in bakvägen.". Vad i helvete är en "kommandorörelse"? Så många frågor just nu.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Holmfrid:

"..Men det visar sig att även den simplaste hårddisk är nåbar om den ansluts till nätet. Det är ju bara att ta åt sig av detta och säga ”wow, fasiken också”.

- Tommy Ekström, vd på Voice Integrate Nordic AB

https://www.dn.se/ekonomi/ansvarig-for-vardguiden-haveriet-ma...

Skickades från m.sweclockers.com

http://imgur.com/gallery/VnupoB0

Permalänk
Medlem

Klockren