Medhelp polisanmäler Computer Sweden för dataintrång

Permalänk
Melding Plague

Medhelp polisanmäler Computer Sweden för dataintrång

Efter att Computer Sweden avslöjat den så kallad 1177-läckan polisanmäls nu tidningen av vårdentrepenören Medhelp, för dataintrång och röjande av personuppgifter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur är det intrång när det är en sida utan lösenord eller någonting? Det finns ingenting att tränga in igenom.
Snacka om att skjuta budbäraren

Permalänk
Medlem

ahhh.. gamla hederliga beteendet..lägg över del av skulden på andra folk för att deras egna inkompetens inte skall visas.

edit:

Skrivet av Zipparn:

Hur är det intrång när det är en sida utan lösenord eller någonting? Det finns ingenting att tränga in igenom.
Snacka om att skjuta budbäraren

hehe aa.. fick upp bilden av en budbärare i forntida Rom som kommer med nyheter om att det är inbördeskrig till senaten.. där alla ställer sig upp hastigt och skriker: OFF WITH HIS HEAD!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Haha, vafan, snacka om att försöka lägga ut rökridå Att försöka hålla andra ansvariga är typ det sämsta de kan göra. De borde bara tokpudla, och låta det vara bra där.

Antar i övrigt att man bör passa sig för att besöka medhelp.se, om man blir blir polisanmäld för att ha besökt deras öppna sidor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det går alltid bra för folk som polisanmäler journalister som granskar deras företag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hah! Bästa på länge ju.

"Hey! Vi har haft fett dålig säkerhet (eller ingen alls faktiskt) i många år och all vår data har legat öppen for alla...men vi polisanmäler de som har kommit på oss!"

Herregud...

Permalänk
Skäggig legend

Kan man inte själva göra en anmälan mot dom? Av att de har hanterat vårdslöst med datan? osv osv...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Haha vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Björn Arkinger har en karriär som komiker framför sig efter Medhelps ofrånkomliga fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Kan man inte själva göra en anmälan mot dom? Av att de har hanterat vårdslöst med datan? osv osv...

Det undersöker redan datainspektionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Svantesson666: Varför inte slå två flugor i en smäll? Jag gråter av skratt...

Permalänk
Medlem

Blir intressant hur det hela kommer att bli nu när GDPR:en finns.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Utöver fred på jorden, ber jag till högre makter att Medhelp åker dit så det sjunger om det, avseende GDPR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja men bravo. Verkligen jättelyckad strategi att ge sig på journalister, den tredje statsmakten. Det brukar ju falla väl ut!

Nämen... De kommer ju åka dit så det säger smack. Särskillt nu med GDPR och allt det dära. Det blir intressant att följa men fan... Ge sig på journalister alltså? Så osmart. Man ska låta journalister vara ifred och göra sitt jobb för helvete. Det här förstärker ju bara bilden av att de är totalt desperata och vet med sig att allt är deras fel så totalt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag vill ju veta vad det finns för alternativ till 1177? Är det direkt till vårdcentralen? Ska jag som privatperson behöva ta reda på hur vårdcentralen hanterar min data isåfall? Jag kommer ju aldrig ringa 1177 igen, även om jag bara ringt en gång tidigare. Oavsett vilken region har de förlorat mitt förtroende. 1177 borde ha haft mer koll på vilka de anlitat när det gäller känslig data.
Medhelp borde få böter / kursa och ansvarig böter / fängelse / annan rimlig juridisk dom. Likaså med underleverantören (applion).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Utöver fred på jorden, ber jag till högre makter att Medhelp åker dit så det sjunger om det, avseende GDPR.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer att åka dit, men de har ju varken omsättning eller tillgångar för att de skall bli särskilt stora böter som också går att utmäta.

Permalänk
Medlem

Bara i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag vill ju veta vad det finns för alternativ till 1177? Är det direkt till vårdcentralen? Ska jag som privatperson behöva ta reda på hur vårdcentralen hanterar min data isåfall? Jag kommer ju aldrig ringa 1177 igen, även om jag bara ringt en gång tidigare. Oavsett vilken region har de förlorat mitt förtroende. 1177 borde ha haft mer koll på vilka de anlitat när det gäller känslig data.
Medhelp borde få böter / kursa och ansvarig böter / fängelse / annan rimlig juridisk dom. Likaså med underleverantören (applion).

Vårdcentralen har inte tid att svara på frågor.

Du kan dock beställa en tid och betala patientavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Bara i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Händer i andra länder också.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Svantesson666:

Haha vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Björn Arkinger har en karriär som komiker framför sig efter Medhelps ofrånkomliga fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Han är redan erfaren inom infospridning sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Det finns ju två sätt att se på detta på ett sätt som allmänheten förstår

1. Dokumenten låg på privat "mark" och när Computer Swe gick in och där så var det olaga (data) intrång.

2. Medhelp ställde ut dokumenten på allmän plats (internet med dns konfat) och Computer Swe var en av miljoner som gick förbi och råkade se dessa, sedan gick de och larmade att det kanske inte borde ligga där.

I detta fall då det inte var skyltat som privat(ingen privat banner, som är rätt ogiltig ändå), inlåst som privat (lösenord eller nycklar) eller på något sätt indikerat att innan man kommit åt datan så var det privat data ( man var tvungen att se den för att kunna förstå det kanske inte borde ligga där det låg ) så är det ett självklart fall av att Medhelp gjorde fel.

Detta köper nog Medhelp tid, och är förmodligen därför de gjorde det, för att kunna hitta en utväg senare, det här med att arbeta proaktivt verkar inte vara något de gör.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Bara inväntar de saftiga böterna som väntar dessa klåpare.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja men bravo. Verkligen jättelyckad strategi att ge sig på journalister, den tredje statsmakten. Det brukar ju falla väl ut!

Nämen... De kommer ju åka dit så det säger smack. Särskillt nu med GDPR och allt det dära. Det blir intressant att följa men fan... Ge sig på journalister alltså? Så osmart. Man ska låta journalister vara ifred och göra sitt jobb för helvete. Det här förstärker ju bara bilden av att de är totalt desperata och vet med sig att allt är deras fel så totalt.

De är inte de första som försöker med det, detta är väldigt likt: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.31518/oklart-klockslag...

I fallet med Reuters VS Intentia så räddades Reuters genom luddigt formulerat pressmeddelande angående tidpunkt, i detta fallet finns inget sådant.
Jag hoppas verkligen att Computer Sweden går ur detta som segrare då de tydligen inte behövt försöka ta sig förbi någon typ av autentiering för att komma åt innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Det finns ju två sätt att se på detta på ett sätt som allmänheten förstår

1. Dokumenten låg på privat "mark" och när Computer Swe gick in och där så var det olaga (data) intrång.

2. Medhelp ställde ut dokumenten på allmän plats (internet med dns konfat) och Computer Swe var en av miljoner som gick förbi och råkade se dessa, sedan gick de och larmade att det kanske inte borde ligga där.

I detta fall då det inte var skyltat som privat(ingen privat banner, som är rätt ogiltig ändå), inlåst som privat (lösenord eller nycklar) eller på något sätt indikerat att innan man kommit åt datan så var det privat data ( man var tvungen att se den för att kunna förstå det kanske inte borde ligga där det låg ) så är det ett självklart fall av att Medhelp gjorde fel.

Detta köper nog Medhelp tid, och är förmodligen därför de gjorde det, för att kunna hitta en utväg senare, det här med att arbeta proaktivt verkar inte vara något de gör.

Vill minnas ett fall där (om jag minns helt rätt) journalister hittade den nya redovisningen för ett företag som redan var upplagd på företagets server, då den var namngiven på samma sätt som tidigare redovisningar. Företaget stämde och journalisterna blev friade.

Edit: kom ihåg i stort sett rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag vill ju veta vad det finns för alternativ till 1177? Är det direkt till vårdcentralen? Ska jag som privatperson behöva ta reda på hur vårdcentralen hanterar min data isåfall? Jag kommer ju aldrig ringa 1177 igen, även om jag bara ringt en gång tidigare. Oavsett vilken region har de förlorat mitt förtroende. 1177 borde ha haft mer koll på vilka de anlitat när det gäller känslig data.
Medhelp borde få böter / kursa och ansvarig böter / fängelse / annan rimlig juridisk dom. Likaså med underleverantören (applion).

Efter den här soppan så kanske de faktiskt kommer ha en säker lagring, är ju det positiva som sånt här kan leda till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

De är inte de första som försöker med det, detta är väldigt likt: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.31518/oklart-klockslag...

I fallet med Reuters VS Intentia så räddades Reuters genom luddigt formulerat pressmeddelande angående tidpunkt, i detta fallet finns inget sådant.
Jag hoppas verkligen att Computer Sweden går ur detta som segrare då de tydligen inte behövt försöka ta sig förbi någon typ av autentiering för att komma åt innehållet.

Vi får hoppas det. Skulle vara en förskräkligt usel värld att leva i om journalister började bli rädda för att bara göra sitt jobb. Har man verksamhet som inte tål en granskning ska man fan lägga ner den och inte ge sig på journalister.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan se en rimlighet i en polisanmälan om det handlar om att computer sweden publicerat adressen när de vetat om vad det handlade om istället för att säga till företaget att stänga luckan (om det ens gått till så).

Men nu verkade det inte vara detta som anmälts riktigt om jag förstått saken rätt. Att anmäla någon för att läsa det man har publicerat tror jag inte håller (för 5 öre).
Däremot har Medhelp själva begått ett brott som har publicerat informationen på sin server offentligt (givetvis).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Tidigare kände jag att det här med att få böta upp till fyra procent av sin omsättning var ganska hårt men i det här fallet så känns det inte riktigt tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Detta är vad man kallar ett "Dick move". Detta är så fel, inte okej!

Om något är det Medhelp som borde få dömmas över det här!
GDPR Trädde ikraft ett tag sedan nu och detta är HELT deras & 1177 ansvar att se till att de har infrastrukturen och säkretessen som behövs för att upprätthålla detta.

Dem har bara sig själva att skylla på!

Detta är ett depserat move för att mjölka ur så mycket pengar de bara kan för att själva täcka kostnaderna för vad detta misstaget kommer innebära.

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tidigare kände jag att det här med att få böta upp till fyra procent av sin omsättning var ganska hårt men i det här fallet så känns det inte riktigt tillräckligt.

Eller hur? Företaget borde likvideras, de ansvariga straffas med fängelse i längsta möjliga tid samt beläggas med näringsförbud så att de håller sina integritetskränkande fingrar borta från folket. Att de ens kommit på tanken att inte på något sätt lösenordsskydda den känsliga informationen är sanslöst förbluffande. "Security by obscurity" har aldrig varit ett bra val, någonsin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Händer i andra länder också.

Men där blir säkert de ansvariga för läckorna polisanmälda istället för de slm påpekar problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz