Processor 100grader inom några sekunders load

Permalänk
Medlem

Processor 100grader inom några sekunders load

Hej!

Köpte nyligen en begagnad 4790k med med stock kylare och ett asus z97a moderkort
Datorn var väldigt dammig så brydde mig inte så mycket om att den idlade runt 48 i bios när jag kollade på den och hade inte heller möjlighet att göra något snabbare load test på den.
Glad i hågen kom jag hem och blåste av den med kompressorn.
Bytte aldrig i detta läget kylpasta då jag ändå inte har för avsikt att klocka den.
Efter detta gick idletemp ner till runt 42.

Nu till problemet!
Kände snabbt vid spelande att frameraten kändes hoppig och uppmärksammade då att cpun går upp till 100grader och den börjar throttla.
Vid prime eller occt når den 100grader inom 5sekunder och börjar throttla.

Saker jag testat att göra:
Bytt kylpasta (kylpastan som satt p åvar riktigt trött) och återmonterat -> samma problem
Monterat på en noctua nh d15 -> samma problem
Bytt nätaggregat -> samma problem
Testat olika bios versioner -> samma problem

Bifogar nedan bilder på hur olika värden är innan respektive efter några sekunders load.
Stock innan load
https://imgur.com/7MOSbKu

Efter några sekunders load
https://imgur.com/CuYR1DV

Enda rimliga kvar att tro är att processorn gått väldigt varm lång tid innan jag köpte den och blivit permanent skadad?
Är nästa steg att chansa att delidda ifall pastan mellan processor och ihs också är kass.

Blir knäpp på detta så mottager gärna tips mina kära kamrater

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Hej!

Köpte nyligen en begagnad 4790k med med stock kylare och ett asus z97a moderkort
Datorn var väldigt dammig så brydde mig inte så mycket om att den idlade runt 48 i bios när jag kollade på den och hade inte heller möjlighet att göra något snabbare load test på den.
Glad i hågen kom jag hem och blåste av den med kompressorn.
Bytte aldrig i detta läget kylpasta då jag ändå inte har för avsikt att klocka den.
Efter detta gick idletemp ner till runt 42.

Nu till problemet!
Kände snabbt vid spelande att frameraten kändes hoppig och uppmärksammade då att cpun går upp till 100grader och den börjar throttla.
Vid prime eller occt når den 100grader inom 5sekunder och börjar throttla.

Saker jag testat att göra:
Bytt kylpasta (kylpastan som satt p åvar riktigt trött) och återmonterat -> samma problem
Monterat på en noctua nh d15 -> samma problem
Bytt nätaggregat -> samma problem
Testat olika bios versioner -> samma problem

Bifogar nedan bilder på hur olika värden är innan respektive efter några sekunders load.
Stock innan load
https://imgur.com/7MOSbKu
https://imgur.com/7MOSbKu
Efter några sekunders load
https://imgur.com/CuYR1DV
https://imgur.com/CuYR1DV

Enda rimliga kvar att tro är att processorn gått väldigt varm lång tid innan jag köpte den och blivit permanent skadad?
Är nästa steg att chansa att delidda ifall pastan mellan processor och ihs också är kass.

Blir knäpp på detta så mottager gärna tips mina kära kamrater

Tja, du har ju provat med en noctua och har du inte satt dit den fel så återstår ju bara pastan mellan processorn och ihs. Effekterna runt 100-130W ser ju rimliga ut så det är nog delid som gäller.

Permalänk
Medlem

delid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utrymmet mellan chip och IHS är ventilerat, finns en öppning i limmet för att det inte skall uppstå tryck skillnader vid varm/kall CPU, med åren har nog även pastan där inne torkat och dunstat, gjort sitt.
Så jag håller med. Delid som gäller.

Jag hade för övrigt samma problem med min 4790K för ett år sedan. Fick BSOD efter 15 sekunder oklockat med OCCT stresstest.
Delid fick ner temp drygt 30 grader.

Jag har delid verktyg, tag loss CPU, kom över och vi deliddar CPU för dig. Du är igång med sval CPU redan ikväll

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Mottager gärna hjälp med delid då jag inte äger ett verktyg. Jag bor i kungsbacka strax söder om göteborg och tar gärna en sväng med bilen om sträckan är vettig Är småbarnsförälder så blir ingen sväng idag men kanske kan få löst det imorgon. Vart bor du turbonisse?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svampen:

Mottager gärna hjälp med delid då jag inte äger ett verktyg. Jag bor i kungsbacka strax söder om göteborg och tar gärna en sväng med bilen om sträckan är vettig Är småbarnsförälder så blir ingen sväng idag men kanske kan få löst det imorgon. Vart bor du turbonisse?

Eriksberg. Ta Söderleden innan Mölndal, över Älvsborgsbron. Första avfarten. Blir väl en tre mil en väg för dig.
Skickar telefon nummer i PM.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Svampen var här igår kväll, vi hade en trevlig pratstund medans vi delidade hans 4790K. Pastan under IHS lossnade i stora klumpar, jag såg där och då att det säkert var problemet. Vi hjälptes åt att göra rent och lägga på Grizzly Conductonaut, samt limma på IHS igen.
I natt fick jag ett SMS med beskedet att den planade ut på 64 grader med Prime och OCCT. Utan hänsyn tagen till throtling, kom temp ner 36 grader.

Får säga att det var en lyckad operation!

Ser fram emot mera info från @Svampen, när han får tid att titta in på Swec.
Bla är det inressant att veta om det skiljer mycket mellan kallast och varmast kärna.
(Hur bra fick vi på flytande metallen?) Och vad han kan klämma upp CPU i nu när den får kylning?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Faith in humanity restored

Gott att läsa om att du tog dig tid att hjälpa till @turbonisse, heder till dig!

Permalänk
Medlem

Dagens (helgens?) goda gärning. Creds till dig @Turbonisse

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Faith in humanity restored

Gott att läsa om att du tog dig tid att hjälpa till @turbonisse, heder till dig!

Tack! Jag tyckte bara det var roligt att få lurat hit någon dator intresserad att tjata en stund med.
Kan ju inte snacka överklockning med min fru!
Jag hade själv en trevlig kväll. Slapp o kolla på mello också!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

@Turbonisse

Vilken hjälte!

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Svampen var här igår kväll, vi hade en trevlig pratstund medans vi delidade hans 4790K. Pastan under IHS lossnade i stora klumpar, jag såg där och då att det säkert var problemet.

Allt för att Intel är för snåla för att löda dit IHS:en (med vissa undantag). Känns ju nästan som "planned obsolescence", särskilt med tanke på hur väl deras äldre processorer fortfarande presterar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Svampen var här igår kväll, vi hade en trevlig pratstund medans vi delidade hans 4790K. Pastan under IHS lossnade i stora klumpar, jag såg där och då att det säkert var problemet. Vi hjälptes åt att göra rent och lägga på Grizzly Conductonaut, samt limma på IHS igen.
I natt fick jag ett SMS med beskedet att den planade ut på 64 grader med Prime och OCCT. Utan hänsyn tagen till throtling, kom temp ner 36 grader.

Får säga att det var en lyckad operation!

Ser fram emot mera info från @Svampen, när han får tid att titta in på Swec.
Bla är det inressant att veta om det skiljer mycket mellan kallast och varmast kärna.
(Hur bra fick vi på flytande metallen?) Och vad han kan klämma upp CPU i nu när den får kylning?

Har tyvärr inte hunnit testa mer än den kvarten jag lade efter jag kom hem där mellan natten lördag och söndag =D
I bästa av världar kan jag få loss lite tid någon vardagkväll men är rädd för att det kommer dröja till nästa helg innan rapport.
Delidden tog max en timma men sen var ju turbonisse så trevlig att hela operationen landade på 3timmar och lite kaffe =D

Håller med till fullo att det är kul att tjöta med någon som är teknikintresserad.
Skulle jag haft den konversationen som vi hade med min sambo så hade det blivit en lång monolog och tillslut så hade jag insett att sambon sovit sedan andra meningen i monologen =D

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Permalänk
Medlem

Då ska vill se.
Resultat efter 20min occt small data set med sync all cores 44 utan några andra justeringar så når jag maxtemp på 80grader och har 21 grader i rummet.
Kylare Noctua nh d15
Core 0 77grader
Core 1 80grader
Core 2 80 grader
Core 3 74grader

Så är för mig helt ok.

Vid spel så toppar jag ut på ca 65grader.

Visa signatur

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!