Permalänk
Medlem

Digital License?!

Hej

Vill kolla med er om ni vet något om:

https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail/...

Snorbillig licens för Win 10 där.

Även om det vara är OEM så är det ju hemskt billigt. Vad är haken?

ToddeSwe

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Hej

Vill kolla med er om ni vet något om:

https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail/...

Snorbillig licens för Win 10 där.

Även om det vara är OEM så är det ju hemskt billigt. Vad är haken?

ToddeSwe

Att det förmodligen är stulna licenser eller masslicenser för tex skolor de säljer mot reglerna.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Att det förmodligen är stulna licenser eller masslicenser för tex skolor de säljer mot reglerna.

Konstigt att ingen gör något åt saken då Nycklar från Ebay,kinguin och liknande säljer för fullt.
Borde inte Microsoft kunna "gå dit med sin piska och säga aja baja" ? haha

Permalänk
Medlem

Tack jag misstänkte det var något skumt. Låter något för bra så är det oftast skumt.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem

Har köpt 30+ licenser från ebay, har aldrig varit något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Konstigt att ingen gör något åt saken då Nycklar från Ebay,kinguin och liknande säljer för fullt.
Borde inte Microsoft kunna "gå dit med sin piska och säga aja baja" ? haha

Det händer lite nu och då.

Skrivet av Robins:

Har köpt 30+ licenser från ebay, har aldrig varit något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul för dig! Gör det inte mindre fel.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tex Livekort.se säljer W10 licenser för 200-220. Tror också de är baserade i Nederländerna eller nåt liknande.

Menar bara att detta är inget unikt utan det är många som säljer licenser för lågt pris. Både spel och programvara.

Permalänk
Medlem

"And as long as they're going to steal it, we want them to steal ours. They'll get sort of addicted, and then we'll somehow figure out how to collect sometime in the next decade."

Skulle det enda sättet att få Windows vara genom att pröjsa en tusenlapp hade många fler övervägt andra operativsystem som är gratis och Windows hade inte dominerat lika hårt.

Permalänk
Skrivet av ToddeSwe:

Hej

Vill kolla med er om ni vet något om:

https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail/...

Snorbillig licens för Win 10 där.

Även om det vara är OEM så är det ju hemskt billigt. Vad är haken?

ToddeSwe

Har för mig att det är i princip oanvända licenser tagna från trasiga nya maskiner och MS struntar i och ta tillbaka dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ToddeSwe:

Hej

Vill kolla med er om ni vet något om:

https://www.digitallicense.nl/windows-10-professional-retail/...

Snorbillig licens för Win 10 där.

Även om det vara är OEM så är det ju hemskt billigt. Vad är haken?

ToddeSwe

Har för mig att det är i princip oanvända licenser tagna från trasiga nya maskiner och MS struntar i och ta tillbaka dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannulainen:

Har för mig att det är i princip oanvända licenser tagna från trasiga nya maskiner och MS struntar i och ta tillbaka dem.

Det låter högst tveksamt, eftersom dom säljer även Office och andra licenser.

Om Microsoft ville stoppa den här typen av licenser så skulle dom ju kunna göra det, svenska Microsoft skulle t.ex. aldrig tillåta annonsörer på Blocket om det inte var legitima licenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Windows 10 digital licens

Skrivet av Xeonist:

Det låter högst tveksamt, eftersom dom säljer även Office och andra licenser.

Om Microsoft ville stoppa den här typen av licenser så skulle dom ju kunna göra det, svenska Microsoft skulle t.ex. aldrig tillåta annonsörer på Blocket om det inte var legitima licenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Ställde frågan till nån i England som påstår att dessa är helt legitimt, de har fått tillstånd från MS . Har själv köpt från e-bay för typ under 100kr efter att jag bytte HD och orkade inte börja tjafsa med MS

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Konstigt att ingen gör något åt saken då Nycklar från Ebay,kinguin och liknande säljer för fullt.
Borde inte Microsoft kunna "gå dit med sin piska och säga aja baja" ? haha

Tror att MS skiter i detta. För dem tjänar så mycket på licenser som företagen betalar för ändå. För annars så hade dem redan gjort något åt detta men som jag skrev förut dem tjänar så mycket ändå så dem latar sig å skiter i detta..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannulainen:

Ställde frågan till nån i England som påstår att dessa är helt legitimt, de har fått tillstånd från MS . Har själv köpt från e-bay för typ under 100kr efter att jag bytte HD och orkade inte börja tjafsa med MS

Jag gissar att det är ungefär som med t.ex. YouTube, att vissa betrodda partners får tillgång till administrativa verktyg, och faktiskt får tillverka egna licenser. Och Microsoft inser att dom iaf. skulle föra en losing battle mot piratade nycklar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Litenskit:

Kul för dig! Gör det inte mindre fel.

Vad är motivationen att betala mer för en licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hannulainen:

Ställde frågan till nån i England som påstår att dessa är helt legitimt, de har fått tillstånd från MS . Har själv köpt från e-bay för typ under 100kr efter att jag bytte HD och orkade inte börja tjafsa med MS

Nej de har inte tillstånd av Microsoft. Sidor som påstår att de är officiella återförsäljare och dylikt ljuger helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vad är motivationen att betala mer för en licens?

Varför köper du inte bilstereon på blocket som sannolikt är stulen?
Den är billig men skulle du köpa den? Handlar om moral.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Varför köper du inte bilstereon på blocket som sannolikt är stulen?
Den är billig men skulle du köpa den? Handlar om moral.

Rätt el fel ? Tanke på att MS tankar upp all vår information till deras moln så känns det lite meh angående moral frågan.

Detta är ofc bara min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt billiga Win 10 Pro licenser från lite olika ställen, varav minst två från livekort.se. Senast gav jag runt 40 kronor för en på Amazon.de. Det har iaf fungerat bra alla gånger förutom någon enstaka gång, men då hjälpte supporten där jag köpt licensen snabbt och smidigt.

Med en licens från livekort har jag till och med haft en del att göra med Microsoft-supporten och de verifierade den som en "legit" retail-licens. Sedan hur vida de kanske såg genom fingrarna eller saknade kompetens är en annan fråga. Jag sover iaf gott om nätterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Vad är motivationen att betala mer för en licens?

Varför betala överhuvudtaget?
Dom här licenserna är inte "lagligare" än en crackad kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Varför betala överhuvudtaget?
Dom här licenserna är inte "lagligare" än en crackad kopia.

"the activation keys sold in this listing are genuine and are used as a system builder. supplied by authorized Microsoft partners. To comply with the terms and conditions of both Microsoft and eBay, all of the items sold are new and sourced directly at the time of sale from third-party Microsoft sellers"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

"the activation keys sold in this listing are genuine and are used as a system builder. supplied by authorized Microsoft partners. To comply with the terms and conditions of both Microsoft and eBay, all of the items sold are new and sourced directly at the time of sale from third-party Microsoft sellers"

Fast de ljuger, de har inte köpt nycklarna av Microsoft eller några auktoriserade återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast de ljuger, de har inte köpt nycklarna av Microsoft eller några auktoriserade återförsäljare.

Hur vet du det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kort och gott är dessa licenser volymlicenser sålda till stora företag för väldigt billiga priser, eller så är de studentlicenser. De är inte ämnade för "resell" och Microsoft tillåter inte detta. Men rent olagliga är de inte, de strider mot Microsofts regler, inte Sveriges rikes lag

De kan också vara licenser köpta i fattiga länder där Microsoft har anpassat priserna för det landet, därav billigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Kort och gott är dessa licenser volymlicenser sålda till stora företag för väldigt billiga priser, eller så är de studentlicenser. De är inte ämnade för "resell" och Microsoft tillåter inte detta. Men rent olagliga är de inte, de strider mot Microsofts regler, inte Sveriges rikes lag

De kan också vara licenser köpta i fattiga länder där Microsoft har anpassat priserna för det landet, därav billigt pris.

#17796807
Dom verka inte ha anpassade priser enligt inlägget i länken som försökte kolla upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

#17796807
Dom verka inte ha anpassade priser enligt inlägget i länken som försökte kolla upp det.

Nja, det är nog en självklarhet att internetpriserna är likadana på alla olika länders hemsidor, annars hade ju folk bara gått in på Zimbabwes Microsoft store sida och köpt en nyckel. Det handlar nog mer om de lokala fysiska prissättningarna.

Permalänk
Avstängd

Hur många sådana här trådar finns det nu på Sweclockers forum? Ibland får man ju känslan av att sökfunktionen tappat stinget eller är folk för dumma/lata för att hitta den?

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men hur gör man för att installera Windows 10 ifall man köper en helt ny datorn utan Windows öht?

Man kan ju inte starta datorn och börja ladda ner windows osv.
Måste man stoppa in en usb-sticka med typ Windows 7 på och sen ladda ner Windows 10 från MS hemsida via verktyget, och sen aktivera det med en nyckel från t ex ebay eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Kanske en dum fråga, men hur gör man för att installera Windows 10 ifall man köper en helt ny datorn utan Windows öht?

Man kan ju inte starta datorn och börja ladda ner windows osv.
Måste man stoppa in en usb-sticka med typ Windows 7 på och sen ladda ner Windows 10 från MS hemsida via verktyget, och sen aktivera det med en nyckel från t ex ebay eller liknande?

Låna någons dator man känner och tanka hem Windows 10 från microsofts hemsida sen lägg in det på ett USB minne?
Alternativt installera Windows 7 och uppdatera till Windows 10 funkar ju med.
Har använt en loader för att aktivera Windows 7 som sen funkade att upgradera till Windows 10.
Men har efter det inte orkat installera W7 för att sen installera w10 så har bara köpt billiga nycklar på kinguin