Damm under min processor vid rengöring - vad göra?

Permalänk
Medlem

Damm under min processor vid rengöring - vad göra?

Har fått in ett dammkorn/pappersrest på undersidan av processorn när den skulle rengöras. Hur bör jag nig åt för att rengöra. Spruta luft går ej.

Permalänk
Medlem

valfri isopropanol alkohol och en mjuk luddfri produkt borde la funka?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Även undersidan där piggarna sitter? Vad för luddfri produkt tror du skulle funka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bawh: Finns ju typ hushållspapper som inte dammar/luddar osv, men hur menar du? är det mellan Kylare och Processor, eller mellan Processor och socket som det är smutsigt?
Är det mellan kylare och processor så finns det flertalet produkter som funkar bra
Själv använder jag denna produkt och lär knappast behöva köpa en till under min livstid xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Det är mellan processor och socket. Jag lyckades dra bort damm genom att köra ett kaffefilter mellan piggarna. Kan nog finnas lite rester kvar. Hur känsligt är det?

Permalänk
Medlem

@Bawh: Kaffefilter ftw! Luddar inte! (Var försiktig dock, det är förhållandevis styvt.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, PNY 1TB m2, Samsung 960 EVO 500Gb, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Philips Envia 49" OLED 144hz,
Galleri Ancalagon The Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Bawh: Finns ju typ hushållspapper som inte dammar/luddar osv, men hur menar du? är det mellan Kylare och Processor, eller mellan Processor och socket som det är smutsigt?
Är det mellan kylare och processor så finns det flertalet produkter som funkar bra
Själv använder jag denna produkt och lär knappast behöva köpa en till under min livstid xD

Han menar på undersidan av processorn, där det sitter hundratals pinnar - åtminstone på den typen av CPU.
Den typen av rengöringsmedel du hänvisar till är nog inte så användbara där.

Pincett eller synål kan fungera för att pilla bort skräpet.

Permalänk
Avstängd

Pensel och rödsprit brukar jag använda

Permalänk
Medlem

Hur noga behöver jag vara? Det mest synliga är borta men det lär ju finnas rester...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

Har fått in ett dammkorn/pappersrest på undersidan av processorn när den skulle rengöras. Hur bör jag nig åt för att rengöra. Spruta luft går ej.

Varför går det inte att använda tryckluft på burk?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Varför går det inte att använda tryckluft på burk?

@Bawh Ja varför inte?
Annars använder du isopropanol(finns på tex kjell&co) och spola bort skiten, låt sedan processorn torka/dunsta någon timme.