Behöver hjälp utav ljud proffs aka audiophile(s)!

Permalänk

Behöver hjälp utav ljud proffs aka audiophile(s)!

Tjena

Det börjar bli dags att uppgradera mitt ljud.
Jag kan inte alls något om ljud och har trott jag har haft det bästa förut inom gaming hörlurar.
Efter tittar på reviews ang just ljud, headsets osv så har jag insett att jag har lurat mig själv och min plånbok på alla dessa gaming headsets.

Just nu sitter jag med ett par HyperX Cloud 2 som är kopplade direkt till mboard, när jag spelar brukar jag ha igång "7.1" på sladd dosan.
När jag bytade ifrån Steelseries Arctics 7 till dessa så tyckte jag det var enorm skillnad på ljud, helt plötsligt kunde jag verkligen höra fienden omkring mig, exakt var.

Efter ha kollat som sagt på en del youtube reviews om x antal hörlurar osv så inser jag att jag missar nog en del.

En sak jag har lärt mig är att mboard ljudet är inget att hänga i granen och jag kmr behöva ett externt ljudkort och kommit fram till att införskaffa mig ett: Sennheiser GSX1000

Men jag behöver då ett headset också.
har förstått att Sennheiser GSP 500/600 och Game One headset är väldigt bra med detta externa ljudkort men undrar om där är alternativ som kan vara bättre?

Saken är den att jag behöver en Mikrofon också, så antingen ett headset med en bra mic eller så får jag väl införskaffa mig
AntLion ModMic V5 också.

Vill ju även det ska vara så snällt mot plånboken som möjligt men ändå vara en uppgradering ifrån nuvarande setup.

Jag sitter ca en meter ifrån min fru som också spelar och antar jag behöver ett "slutet" headset så jag inte stör henne eller hennes mic tar upp mitt game ljud.

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Om du inte är ute efter det fejkade 7.1-ljudet i GSX 1000 skulle jag kika på annan DAC/AMP. Har ej testat GSX 1000 men den levererar alldeles för lite juice kan jag tycka.
En väldigt vanlig rekommendation är Beyer´s DT770/custom studio. V-formade slutna lurar om det lockar, stor ljudbild för att vara slutna. AKG K550 ger ett mer platt/naturligt ljud men en mindre ljudbild än DT770/custom studio. Dessa lurar gör ett ok jobb med att lokalisera skottsalvor, fotsteg etc.
M50X är en lur jag skulle hålla mig borta ifrån om du ska lira. Levererar en klaustrofobisk ljudbild, inget jag föredrar i spel.
Riktiga stereolurar och separat mick är att föredra enligt mig. Visst, headsets har en smidig lösning men såna lurar kan inte mäta sig med riktiga lurar, själv föredrar jag öppna lurar. Men finns inte det alternativet så får man köra på slutna. Lycka till.

Edit: Något proffs eller audiofil är jag inte ska tilläggas. Har två öron (dock tinnitus) och en åsikt, inte mer än så.

Permalänk
Medlem

"Ljudproffs" och audiofil är väldigt olika saker även om de flesta ljudproffs kanske kan klassa sig som audiofiler också.

DT-770 och K550 är bra förslag som du fick ovan.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Om du inte är ute efter det fejkade 7.1-ljudet i GSX 1000 skulle jag kika på annan DAC/AMP. Har ej testat GSX 1000 men den levererar alldeles för lite juice kan jag tycka.
En väldigt vanlig rekommendation är Beyer´s DT770/custom studio. V-formade slutna lurar om det lockar, stor ljudbild för att vara slutna. AKG K550 ger ett mer platt/naturligt ljud men en mindre ljudbild än DT770/custom studio. Dessa lurar gör ett ok jobb med att lokalisera skottsalvor, fotsteg etc.
M50X är en lur jag skulle hålla mig borta ifrån om du ska lira. Levererar en klaustrofobisk ljudbild, inget jag föredrar i spel.
Riktiga stereolurar och separat mick är att föredra enligt mig. Visst, headsets har en smidig lösning men såna lurar kan inte mäta sig med riktiga lurar, själv föredrar jag öppna lurar. Men finns inte det alternativet så får man köra på slutna. Lycka till.

Edit: Något proffs eller audiofil är jag inte ska tilläggas. Har två öron (dock tinnitus) och en åsikt, inte mer än så.

har kikat på k550 också men där måste jag ha en seperat mic, det kanske är att föredra för dom flesta men det limiterar mig endast till modmic 5, vill ej ha någon arm med en fet mic som hänger å dinglar mitt i vägen på skrivbordet.. Jag håller inte på att skapa kontent eller dyl.. använder mic endast i discord när jag lirar med polare och frugan. Vill ju ha så lite bakgrunds ljud osv och låta så clean och verklig som möjligt utan det ska kosta skjortan

bild

Tror ni frugan skulle störa sig på öppna lurar samt om hennes mic skulle ta mitt ljud?
Hade helst velat ha öppna men som situationen ser ut så känns det lite som det inte kommer gå?

2900kr för k550
1800kr för gsx1000 eller
1500kr för Creative Sound BlasterX G6
Mayflowers Arc vet jag inte om man kan få tag på och pris är osäker.
Modmic 5 för 600kr

så ca 5-5,5k för få "okej" ljud setup med mic för gaming? det känns lite extremt men visst mina förslag hamnade på ca samma ändå :/

2400kr för gsp 600
1800kr för gsx1000

vill ej framkomma som snål men om uppgradering blir bra så kan jag nästa lova att frugan kommer vilja ha samma setup så vad jag än köper kommer sluta med jag behöva köpa dubbletter för henne.. så för undvika att lägga 15-20k på få hyfsat->bra spel ljud =P

det fejkade 7.1 ljudet verkar ha imponerat en del youtube reviews som kan mer än jag inom ljud och det skulle nog känna som ett bra steg i rätt riktining förtillfället ?

EDIT: såg nu att DT-770 var väldigt billiga

Skrivet av Wh1sp:

"Ljudproffs" och audiofil är väldigt olika saker även om de flesta ljudproffs kanske kan klassa sig som audiofiler också.

DT-770 och K550 är bra förslag som du fick ovan.

Det har du säkert rätt i, ville mest ha en erfaren åsikt från någon som "vet vad dom pratar om när det kommer till ljud > headset > inom pc/gaming"

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

har kikat på k550 också men där måste jag ha en seperat mic, det kanske är att föredra för dom flesta men det limiterar mig endast till modmic 5, vill ej ha någon arm med en fet mic som hänger å dinglar mitt i vägen på skrivbordet.. Jag håller inte på att skapa kontent eller dyl.. använder mic endast i discord när jag lirar med polare och frugan. Vill ju ha så lite bakgrunds ljud osv och låta så clean och verklig som möjligt utan det ska kosta skjortan

bild

Tror ni frugan skulle störa sig på öppna lurar samt om hennes mic skulle ta mitt ljud?
Hade helst velat ha öppna men som situationen ser ut så känns det lite som det inte kommer gå?

2900kr för k550
1800kr för gsx1000 eller
1500kr för Creative Sound BlasterX G6
Mayflowers Arc vet jag inte om man kan få tag på och pris är osäker.
Modmic 5 för 600kr

så ca 5-5,5k för få "okej" ljud setup med mic för gaming? det känns lite extremt men visst mina förslag hamnade på ca samma ändå :/

2400kr för gsp 600
1800kr för gsx1000

vill ej framkomma som snål men om uppgradering blir bra så kan jag nästa lova att frugan kommer vilja ha samma setup så vad jag än köper kommer sluta med jag behöva köpa dubbletter för henne.. så för undvika att lägga 15-20k på få hyfsat->bra spel ljud =P

det fejkade 7.1 ljudet verkar ha imponerat en del youtube reviews som kan mer än jag inom ljud och det skulle nog känna som ett bra steg i rätt riktining förtillfället ?

EDIT: såg nu att DT-770 var väldigt billiga

Det har du säkert rätt i, ville mest ha en erfaren åsikt från någon som "vet vad dom pratar om när det kommer till ljud > headset > inom pc/gaming"

2900 pengar ska du inte ge för K550. Ligger i nuläget på 1500 spänn https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4503838
Ska du lägga 5-5 1/2 tusen ska du inte kika på K550 eller DT770, då finns det bättre alternativ.

Edit: Svaret på om ni sitter för nära varann är att testa. Någon i er närhet måste ha ett par öppna lurar. Behöver inte vara det du/ni ska inhandla senare utan bara testa om en öppen lösning fungerar i eran situation.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

2900 pengar ska du inte ge för K550. Ligger i nuläget på 1500 spänn https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4503838
Ska du lägga 5-5 1/2 tusen ska du inte kika på K550 eller DT770, då finns det bättre alternativ.

Edit: Svaret på om ni sitter för nära varann är att testa. Någon i er närhet måste ha ett par öppna lurar. Behöver inte vara det du/ni ska inhandla senare utan bara testa om en öppen lösning fungerar i eran situation.

Okej då var min googling lite fel, den visade k550 för 2900kr.. tack
Jag hade tänkt mig runt eller under 2,000kr för ett headset.
Hade helst velat ha en med en godkänd mic på.
Vet ej om jag kommer palla med kabeltrasslet som kommer med ModMic5..

Och att ha en yeti eller dyl på en arm i skrivbordet är inte aktuellt..
Ska höra omkring å se om någon har ett par öppna lurar.

Men som sagt frugan har förmågan att härma min setup så kör jag öppna kmr hon köra öppna, två öppna lurar med mics som e igång på disc kmr bli lagom drygt så länge man inte kör push-to-talk.

Tack så mycket, då vet jag att k550 och DT770 är bra alternativ om det blir med seperat mic.

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Kastar in Beyerdynamic MMX 300 II att kika lite på (slutet haedset). Ligger på 3000 i dagsläget men har ramlat ner till 2600, dock något över önskad budget.
Enligt recensioner på tuben verkar micken hålla väldigt hög klass. Ljudet likaså. Aldrig testat headsetet själv så kan tyvärr inte ge något omdöme.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Kastar in Beyerdynamic MMX 300 II att kika lite på (slutet haedset). Ligger på 3000 i dagsläget men har ramlat ner till 2600, dock något över önskad budget.
Enligt recensioner på tuben verkar micken hålla väldigt hög klass. Ljudet likaså. Aldrig testat headsetet själv så kan tyvärr inte ge något omdöme.

Beyerdynamic MMX 300 II
Dom verkar vara riktigt najsa

Även Beyerdynamic Custom One Pro, dock aningen sämre mick än MMX300 II

Custom One Pro / MMX 300 II / DT-770 / AKG K550
Någon av dessa kommer det bli, men frågan är, Kommer jag behöva en AMP ?

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Beyerdynamic MMX 300 II
Dom verkar vara riktigt najsa

Även Beyerdynamic Custom One Pro, dock aningen sämre mick än MMX300 II

Custom One Pro / MMX 300 II / DT-770 / AKG K550
Någon av dessa kommer det bli, men frågan är, Kommer jag behöva en AMP ?

Dom är lättdrivna så ingen extra juice krävs. Sen kan du införskaffa en DAC/AMP senare om så önskas.

Edit: Beyerdynamic MMX 300 II, AKG K550 är lättdrivna. DT770 finns i olika varianter. Custon one pro är relativt lättdrivna också om jag inte missminner mig.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Dom är lättdrivna så ingen extra juice krävs. Sen kan du införskaffa en DAC/AMP senare om så önskas.

Edit: Beyerdynamic MMX 300 II, AKG K550 är lättdrivna. DT770 finns i olika varianter. Custon one pro är relativt lättdrivna också om jag inte missminner mig.

Jasså men då så!
Behöver jag ej lägga stålar (nu) på en DAC/AMP så finns där en större budget för själva lurarna!
Då skulle jag vilja tacka dig otroligt mycket för all hjälp, ska kolla några fler reviews men jag är fast på MMX 300 II och COP!
Tusen tack!!

Vilken DAC/AMP hade du köpt senare ? tänker på skattepengarna kommer ju (snart) =P

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Jasså men då så!
Behöver jag ej lägga stålar (nu) på en DAC/AMP så finns där en större budget för själva lurarna!
Då skulle jag vilja tacka dig otroligt mycket för all hjälp, ska kolla några fler reviews men jag är fast på MMX 300 II och COP!
Tusen tack!!

Vilken DAC/AMP hade du köpt senare ? tänker på skattepengarna kommer ju (snart) =P

Har bara haft en Lead Audio LA-100 och numera en Aune S16. Den senare är jag väldigt nöjd med. Tämjer bl a den annars - i mina öron - något vassa diskanten när det kommer till Beyer´s lurar (Custom studio, DT880, DT990). Jag kanske har mer känsliga öron än gemene man. Vad vet jag.
Du får nog fråga galningarna i forumets hörlurstråd ang DAC/AMP. Jag kan bara tala för dom två tidigare nämnda. Tråden heter "Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!" Fattar inte hur man länkar till andra trådar. Finns massa knappar här ovan som jag håller mig borta ifrån.

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Har bara haft en Lead Audio LA-100 och numera en Aune S16. Den senare är jag väldigt nöjd med. Tämjer bl a den annars - i mina öron - något vassa diskanten när det kommer till Beyer´s lurar (Custom studio, DT880, DT990). Jag kanske har mer känsliga öron än gemene man. Vad vet jag.
Du får nog fråga galningarna i forumets hörlurstråd ang DAC/AMP. Jag kan bara tala för dom två tidigare nämnda. Tråden heter "Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!" Fattar inte hur man länkar till andra trådar. Finns massa knappar här ovan som jag håller mig borta ifrån.

jäklar den var inte billig..
Sådan har jag inte mod nog att säga till frugan att jag vill ha

Okej ska ta en titt in där!
Tack

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk

Efter forskning på youtube så var volymen på Beyerdynamic MMX 300 en aningen låg utan ett dedikerat ljudkort. Många rekommenderade ett Creative Sound BlasterX G6 speciellt för headphones/headsets till PC Gaming, Även i något fall just för MMX 300.

Så det blev en sådan också!

Allt i allt 4,500kr.. En aning dyrare än hoppats men nu vet jag att jag kommer bli nöjd över ljudet och mikrofonen.. hellre det än så jag har hållt på med dom senaste åren, nog lagt 7-10kk på massa olika "gaming headsets" !

Tack igen för all hjälp, @REWplayFF

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

Efter forskning på youtube så var volymen på Beyerdynamic MMX 300 en aningen låg utan ett dedikerat ljudkort. Många rekommenderade ett Creative Sound BlasterX G6 speciellt för headphones/headsets till PC Gaming, Även i något fall just för MMX 300.

Så det blev en sådan också!

Allt i allt 4,500kr.. En aning dyrare än hoppats men nu vet jag att jag kommer bli nöjd över ljudet och mikrofonen.. hellre det än så jag har hållt på med dom senaste åren, nog lagt 7-10kk på massa olika "gaming headsets" !

Tack igen för all hjälp, @REWplayFF

Trevligt. Kom gärna med ett utlåtande om headsetet. Och givetvis ska frugan också uppgradera sitt ljud. Hon kanske vill ha något helt annat. Ljud är ju något väldigt subjektivt och många har ju en hörselskavank. Jag har min tinnitus tex att anpassa mig efter, vilket jag gör genom att EQ:a ner frekvensen där tjutet ligger konstant. Då slipper man den där sjungande tonen efter man spelet eller lyssnat på musik en längre stund. Lycka till med nya leksakerna.