Huawei Mate X är vikbar 5G-telefon med skärm på 8 tum

Permalänk
Medlem

Riktigt ball. Men priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Riktigt ball. Men priset

Minns du vad dom första platt-tv:arna kostade när dom kom? Priset kommer sjunka ju fler generationer vi får ta del av.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Huawei, men telefoner kan de minsann göra! Deras P-series är ju grym på alla sätt o vis. Vikbara skärmar är verkligen framtiden, sjukt användbart! Om 2-3 år så når vi en "normal" prislapp på dessa med.

Huawei kommer dock få motstånd med sin 5G satsning runt om i världen (läs: Europa och USA typ) och ja, 5G i all ära men en så snabb hastighet BEHÖVER vi inte i dagsläget enl. mig.

Permalänk
Medlem

Nu när telefoner börjar komma i olika segment och klasser är det en sak jag saknar - olika prestandaklasser. En telefon för 7k och en för 25k med exakt samma prestanda känns orimligt om man nu vill att smartphones ska vara produktivitetsmaskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

@hakan78: Ursäkta men va? Du vill vika ihop enheten så att huvudskärmen är skyddad, precis som Galaxy Fold. Men du vill inte ha Galaxy Fold eftersom att den har en sekundär skärm på utsidan, som är oskyddad. Och därför föredrar du Mate X, där du bara har en skärm som viks ihop utåt, som du inte vill ha, med hela skärmen oskyddad på utsidan, som du inte vill ha. What? Låter som att du vill ha en enhet med skärmar på alla sidor men samtidigt inte på någon sida alls.

Jag är lite velig. 😂
Helst endast skärm på insidan. Men om de kan ta tag i tekniken med magnetronputtrad titanargonplasma som skydd så kommer inte skärmen vara akilleshälen längre. Det blir inte okrossbart. Men du behöver inte vara rädd på samma sätt. Tekniken finns och Linneuniversitet har sökt med ljus och lykta efter industriell hjälpkraft för vidareutveckling i över ett år nu utan respons.
Dock kommer den inte kunna användas på skärmar som kräver flexibilitet då skyddet blir hårt.
Dock tror jag att tillverkarna själva inte vill se en för tålig mobil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Intressantare design än Galaxy Fold i det att de får ner tjockleken, men det känns ändå som att Samsung har en robustare design. Mate X's display såg väldigt plastig och leksaksaktig ut. Skulle dock säga att både Samsung och Huawei lanserar prototypversioner. De känns liksom inte helt genomtänkta. Detta är framtiden, men det kommer nog inte göras korrekt förrän om minst 2-3 år

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@kelthar:

Då har man väl inte iPhone eller något annat för den delen heller? hahaha, det enda vi med säkerhet vet om huawei är att ingen i väst kan spionera på dig genom den.

Skriven från P20 pro

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Huawei kommer dock få motstånd med sin 5G satsning runt om i världen (läs: Europa och USA typ) och ja, 5G i all ära men en så snabb hastighet BEHÖVER vi inte i dagsläget enl. mig.

Nej, det kommer dom inte att få. Dom och Nokia etc har extremt långt gångna planer angående backbone för 5G-nät. Jag tror (om jag minns rätt) att även Ericsson har pryttlar långt framme där. Det är ungefär som förr när Ericsson och Nokia lanserade telefoner med teknik där dom hade saker i bakkant som matchade detta. ZTE, Nokia, Huawei är (sedan ett par år) redan där... detta är en sån där grunka jag sett på alla Service Router konvent jag av någon oklar anledning fått åka med på (jag är absolut inte speciellt märkvärdig som tekniker), men vad jag sett är hur äckligt mycket pengar dom tryckt in på att göra näten förberedda på 5G och hur man ser att planen är att få med alla konsumenter relativt tidigt i lanseringen. Detta är ett exempel. (5G är mer grejer än hastighet men, visst) Men inget motstånd kommer att finnas för dom där rackarna.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Såklart de vikbara telefonerna har nackdelar. För vissa är dock alternativen:
1. Vikbar telefon, gärna nästan 10" uppvikt.
2. Telefon plus en 10" surplatta , där de får ha stora byxfickor som ska rymma denna.

Det innebär att man tillåter visa bristet om man rent praktisk får plats med allt i sin fika.

Folk verkar tro att man kan vika en 10" skärm på mitten och så blir den 5" stor. Tyvärr massa pythagoras och elände inblandat så din 10tums platta landar snarare en bit över 7" när du vikt den en gång.
Men vem sa att man ska nöja sig med ett vikning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Undra vad hela androidcommunityn hade gapat om om Apple kom med sån telefon på över 20k.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gör dem ju nästan redan med XS Max "fullutrustad". Dock utan 3.5 mm dongel eller snabbladdare såklart.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Undra vad hela androidcommunityn hade gapat om om Apple kom med sån telefon på över 20k.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hade inte hänt. Apple är tröga med vissa saker och vill ej släppa det innan de anser den håller en viss standard. Detta leder till att jag tror det dröjer länge innan Apple släpper sin första vikbara.

Android däremot är en produktserie som är mer tillåten emot experimentella produkter. Alltså när Galaxy Fold och Huawei Mate X kommer så kommer de ha en hel brister, den recensent som skriver att skärmen på dessa är sämre än Samsungs Galaxy S10 etc och istället rekommenderar S10 som ett bättre köp har på sätt och vis idiotförklarat sig.

Då det är självklart att de första vikbara telefonerna ej kommer vara de ultimata telefonerna annat än för de som vill vara först med tekniken av olika orsaker. Och köparna då offrar olika saker för detta, det mest självklara nu är såklart att nu att telefonerna prismässigt inte är konkurrenskraftiga.

Jag tror på låg försäljning av de första vikbara telefonerna och detta har tillverkarna med deras prissättning också anpassat sig till, det avgörande i hur utvecklingen går tror jag främst är betygen. Alltså får mobilerna riktigt bra betyg, folk säger att kvaliten är bra, bara det att de är dyra och då säljer dåligt så tror jag produktserien snart blir populär.
Men en låg försäljning och massiv kritik på produktens brister, kan göra att den kraftigt försenas.

*edit*
Kollade snabbt på 3 prislista vid 24mån avbetalning. En mobil för 10 000kr med vettig mobilt bredband kostar ca 600kr/mån. Låt oss anta att dessa vikbara skulle kosta 1200kr/mån. Jag skulle tro att det är för mycket pengar för gruppen "unga vuxna" som ofta köper dyrare mobiler. Så jag gissar på låg försäljning sett till antal, men det avgörande är främst hur de bemöts.

Permalänk

Måste vara ett helvete att hitta ett vettigt mobilskal till dessa vikbara mobiler

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Returtony:

Måste vara ett helvete att hitta ett vettigt mobilskal till dessa vikbara mobiler

Huwaie håller på att utecklar ett, men det är en stor utmaning.
Jag ser även ett samband att ju dyrare mobil man har ju mer viktigt är det att skydda den.
Nu är 23000kr inte mer än vad en rejäl frukost på ett finare hotell kostar så..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Huwaie håller på att utecklar ett, men det är en stor utmaning.
Jag ser även ett samband att ju dyrare mobil man har ju mer viktigt är det att skydda den.
Nu är 23000kr inte mer än vad en rejäl frukost på ett finsre hotell kostar så..

Lite som att inte välja lackförsegling på den nya bilen. Dock borde mobiler säljas med grundskydd oavsett. Kan inte kosta många kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Tekniken må va intressant och imponerande men som prokut lär den vara rätt opraktiskt, lite som en repmagnet för 25k. Panelen täcks av plast och plast älskar repor och det blir knappast bättre när man inte kan undvika att skärmen kommer vara i direkt kontakt med allt man lägger telefonen på. Hur kommer skärmen se ut efter ett år?
Att fälla ut den ser inte heller ut som en smidig process. En mer otymplig enhet får man leta efter.

Tar hellre samsungs design alla dagar i veckan. Har ju en beprovad praktisk formfaktor som har 1000+ år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara för att kasta in en åsikt

Presentation och koncept:
Huawei 8 / 10
Samsung 4 / 10

Men jag vill ändå klämma på godsakerna innan jag bestämmer mig för Galaxy 10

Visa signatur
Permalänk

Haha ser ut som om skärmen går sönder är det lika bra att köpa en ny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Utgår att åtminstånde ett paket med skärmskydd ingår i köpet, lyft på egna luren titta hur den ser ut på baksidan med eller utan fodral och tänk er samma skick på framsidan... på lättrepad nalle för 25k.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Kanske inte lika relevant längre, men jag tycker att TechAltar har en bra poäng:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, det kommer dom inte att få. Dom och Nokia etc har extremt långt gångna planer angående backbone för 5G-nät. Jag tror (om jag minns rätt) att även Ericsson har pryttlar långt framme där. Det är ungefär som förr när Ericsson och Nokia lanserade telefoner med teknik där dom hade saker i bakkant som matchade detta. ZTE, Nokia, Huawei är (sedan ett par år) redan där... detta är en sån där grunka jag sett på alla Service Router konvent jag av någon oklar anledning fått åka med på (jag är absolut inte speciellt märkvärdig som tekniker), men vad jag sett är hur äckligt mycket pengar dom tryckt in på att göra näten förberedda på 5G och hur man ser att planen är att få med alla konsumenter relativt tidigt i lanseringen. Detta är ett exempel. (5G är mer grejer än hastighet men, visst) Men inget motstånd kommer att finnas för dom där rackarna.

Fast nu är du lite naiv om du säger att de inte kommer få mostånd. Då har du inte hängt med det senaste året. Jag håller med om att Huawei redan är där med tekniken och de har redan produkter ute på marknaden idag, men det är en oehört stor säkerhetsrisk för USA och Europa om vi måste använda Huawei produkter för att få 5G. Huawei har enormt stort politiskt inflytande. Fattar du vilken fördel Kina skulle ha vid exempelvis spioneri och teknisk inverkan om de kastar in lite bakdörrar här o där i sin egen teknik? Det finns ju såklart redan idag överallt i världen men nu snackar vi 5G, den framtida tekniken bakom telenätet.

Putin o gänget må hoppa med på tåget med Trumpan är nog inte lika övertygad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Fast nu är du lite naiv om du säger att de inte kommer få mostånd. Då har du inte hängt med det senaste året. Jag håller med om att Huawei redan är där med tekniken och de har redan produkter ute på marknaden idag, men det är en oehört stor säkerhetsrisk för USA och Europa om vi måste använda Huawei produkter för att få 5G. Huawei har enormt stort politiskt inflytande. Fattar du vilken fördel Kina skulle ha vid exempelvis spioneri och teknisk inverkan om de kastar in lite bakdörrar här o där i sin egen teknik? Det finns ju såklart redan idag överallt i världen men nu snackar vi 5G, den framtida tekniken bakom telenätet.

Putin o gänget må hoppa med på tåget med Trumpan är nog inte lika övertygad.

Okej, så när du påstår:
"Huawei kommer dock få motstånd med sin 5G satsning runt om i världen"

och jag svarar att det redan finns, så svarar du igen:
"Huawei redan är där med tekniken och de har redan produkter ute på marknaden idag"

Märkligt, redundant och du säjer emot dig själv.

Det du sedan säjer att vi snackar om... 5G, det förhåller sig såhär, tekniken och arkitekturen bakom bland annat 5G (mer korrekt, framtida mobila nät) är detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/C-RAN

Det är ett stort gäng med mycket mycket pengar som lanserar 5G och det finns många områden bakom.

According to public information, the following companies have signed MoUs on C-RAN collaboration with CMRI on April 23, 2010: ZTE, IBM, Huawei, Intel. In the 4th International Mobile Internet Conference on December 13 and 14, 2010, six additional companies joined: Orange, Chuanhua Telecom, Alcatel-Lucent, Datang Mobile, Ericsson, Nokia Siemens Networks.

Så, det är inte bara några burkar som det står Huawei på med någon extra länk till kina som man fixar för att få 5G-teknik. Det är SFP:er, WDM:er, fiber, etc. Massor med teknik och sådant som absolut är helt safe att använda. Nej, det blir inget motstånd... Nej, det är naivt att tro att man inte behöver mer bandbredd. Jo, jag har hängt med.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T