Huawei Mate X är vikbar 5G-telefon med skärm på 8 tum

Permalänk

haha, Undra vad ett skärmskydd kommer att kosta då det ser ut som att det är skärm runt om.
och för att itne tala om "över 100 komponenter" hur tål den att tappas och vad kommer det att kosta att laga den?
vad kostar ett skrämbyte?

Coolt att det finns böjbara skärmar men ännu alldeles för tidigt för att skaffa enligt mig.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Tycker precis tvärt om faktiskt. Goa repor längs ryggen den är dessutom för stor.

Påstog ju inte att jag är all in för vikbara lurar, håller med dig faktiskt. Syftade helt på det direkta utseendet, vilken av de som faktiskt vinner i slutändan återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Efter att ha sett denna framstår Samsungs försök att skapa en vikbar lur som... Ja, just ett försök...

Edit: Kände mig tvungen:
Samsung: "We're gonna make the coolest phone you've ever seen!"
Huawei: "Hold my beer."

Tycker det ser ut som att skämytan inte är helt platt när man viker ut den dock. Ser ut lite som plast som är vågig av värme.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Såklart de vikbara telefonerna har nackdelar. För vissa är dock alternativen:
1. Vikbar telefon, gärna nästan 10" uppvikt.
2. Telefon plus en 10" surplatta , där de får ha stora byxfickor som ska rymma denna.

Det innebär att man tillåter visa bristet om man rent praktisk får plats med allt i sin fika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwentyØnePenguins:

Efter att ha sett denna framstår Samsungs försök att skapa en vikbar lur som... Ja, just ett försök...

Edit: Kände mig tvungen:
Samsung: "We're gonna make the coolest phone you've ever seen!"
Huawei: "Hold my beer."

Tycker helt ärligt det känns som att Huawei bara släpper en ogenomtänkt design som ser cool ut. Såhär när vi jämför är Samsungs design betydligt mycket smartare.
Med den stora skärmen i mitten så skyddas den bättre i fällt läge och vi slipper att glaset 'bubblar' så som den gör på Huaweis dito iom att bubblan bara kommer finnas i fällt läge.
Samsungs stora miss är att den lilla skärmsidan ser förjävlig ut, som om den tagit inspiration från första generationen galaxy. Men designen är mer genomtänkt överlag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

wooooow! 20 000kr

Permalänk
Medlem

Haha, läste nyteknik.se artikel om telefonen imorse och fastnade på gångjärnet...
https://www.nyteknik.se/digitalisering/mate-x-har-ar-huaweis-...

"En fråga som dock dyker upp är hur pass stryktålig skärmen är, med tanke på att oled-panelen måste klara av att böjas. Löftet från Richard Yu är att Mate X ska mäkta med att vikas ihop över 10 000 gånger utan att gå sönder."

Men nu har de tydligen rättat till 100 000 gånger.

"Rättelse: Mate X ska klara av att vikas ihop 100 000 gånger, inte 10 000 gånger som vi skrev i en tidigare version av artikeln."

Permalänk
Avstängd

När man köpt en sådan pryl och inser att det inte är en vikbar telefon utan en vikbar surfplatta xD

Permalänk
Medlem

Jag tar hellre en tunn kant mellan två separata skärmar som är helt platta, än detta betatestande av böjliga material till dyra pengar. 20-30 papp för att få vara produkttestare, nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Skulle man inte på något sätt kunna få telefonen att vikas ihop så att skärmen är skyddad istället? Får ett intryck av känslighet istället för att bli imponerad

SÅ du vill ha så som Samsung Galaxy Fold ser ut med andra ord.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghost93:

wooooow! 20 000kr

Närmare 25 000 kr.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

SÅ du vill ha så som Samsung Galaxy Fold ser ut med andra ord.

Fortfarande en skärm oskyddad. Sen var den inte speciellt snygg med dess trekantiga design.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Detta är bara gen 1. Det blir säkert bra på sikt. Men det lär finnas mkt att arbeta med innan detta blir bra.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Fortf besviken på att de viks utåt. Har ju fasiken sleeve på min telefon nu för att glasbaksidan inte ska paja.
Nä väntar till de vika inåt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte förstå hur Mate X anses vara en bättre design. Större skärm är trevligt visst, men det är den enda fördelen jag ser. Modellen ser otroligt plastig och flimsig ut i jämförelse med Galaxy Folds design i metall och glas som osar premium enligt de få officiella filmklipp som finns tillgängliga.

Alla böjbara skärmar kommer uppenbarligen få någon sorts linje där skärmen viks. GF kommer få en medan MX kommer få två, men folk kanske tycker mer är bättre i alla avseenden. Syns i de videos som finns från press eventet. Sen har Mate X ett sjysst farthinder inbyggt i skärmen. GF kommer ha ett mellanrum mellan den inre skärmen i hopfällt läge, men då skyddas åtminstone displayen.

Galaxy Fold ser otroligt smidig ut att fälla ut/ihop kontra Mate X som ser löjlig ut i jämförelse, Huawei själva trycker till med tummen i mitten på skärmen för att få den att bli någorlunda rak. Ett till klipp på hur klumpig Mate X är, bara för sakens skull. För mig är det som dag och natt vilken enhet som är bäst designad för faktisk användning.

Själv tycker jag att Galaxy Fold är den överlägset snyggaste, bästa designen. Vill dock se en ca. 6" display på framsidan, samt kanske smalare hopfälld. Längtar redan till Gen. 2 av vikbara enheter.

Tråkigt också att Huawei inte inkluderade stativet när de ändå snodde Lenovo Yoga Tab 3 designen med greppet på ena sidan.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Trevlig läsplatta

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Huawei har också mittremsan och gångjärn kvar i mitten av skärmen. Finns det ingen lösning där man inte behöver gångjärn och mittremsa utan bara böja skärmen?

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA:Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Fortfarande en skärm oskyddad. Sen var den inte speciellt snygg med dess trekantiga design.

Så du vill inte kunna använda den utan att veckla ut den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min killgissning är att det blir slittåligare så. Skall man ha en rigid skärm så räcker det ju fan att det kommer in skräp i fogarna så kommer friktionen tillslut bli så stor att gånggärnern eller skärmen går i kras, men med en flexibel skärm så får där plats lite skräp utan att saker går sönder. Verkligheten ser ju ut så att folk kommer ha de här telefonerna i smutsiga miljöer och inte i renrum och så vidare, så det kommer komma smuts och skit i de rörliga delarna.

Det känns som det mesta talar emot dessa telefoner ... jag gillar konceptet, men köper hellre en laptop för de pengarna.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Så du vill inte kunna använda den utan att veckla ut den?

På samsung fold så är det en skärm på ena sidan och en stor på baksidan. Gillar Mate bättre i så fall. Men oavsett lär man inte köpa gen 1. Det är som att be om problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså förlåt, men både denna och Samsungs dito var verkligen inte snygga..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Antagligen är det fortfarande svårt att få till små radier i böjen. Så den här generation lär man vara fast med antingen lite vågig skärm och skärmen på utsidan i ihopfällt läge eller som samsungs fall en rejäl glipa. Tycker ändå det ser lovande ut för att vara gen1

Permalänk
Medlem

Rolig leksak för entusiasterna. Hur praktisk dom kommer vara i jämförelse med en vanlig telefon beror på användaren så klart. Målgruppen är nog inte så stor, men man måste ju börja någonstans. Är skärmen så bra som den ser ut på bild och kommer fungera över tid så skulle jag kunna köpa den över en vanlig telefon. Men inte för den där pengen. Jobbet lär inte betala för en sån där dyr telefon. Gränsen gick vid en Galaxy S8+ som jag har idag. Jag får lägga 14k mellan för en sån där telefon. När jag då tänker på det så känns det verkligen som mycket pengar.

Man får minst två fina surfplattor och en fin telefon för 24k. Vissa skulle säga att man får ännu mer för 24k om man tänker lite smart.

Men ny teknik kostar...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

På samsung fold så är det en skärm på ena sidan och en stor på baksidan. Gillar Mate bättre i så fall. Men oavsett lär man inte köpa gen 1. Det är som att be om problem.

Jasså, jag trodde det var en liten på utsidan och sedan den stora inuti på Samsung medans Huawei har båda på utsidan som man sedan vecklar ut för att få en stor...

Permalänk
Medlem

Som jämförelse, denna visar rätt bra hur Samsungs variant är: https://www.youtube.com/watch?v=-fcCQIdGpK8

Visa signatur

|| Ryzen 7800x3d || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem

Vill ha en sådan fast med Windows 10.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Så du har alltså samma klagomål på alla mobiltelefoner som någonsin byggts då

Håller med om att den var ful, gillade den inte alls och ännu mindre nu när Huawei visade upp en telefon som rättade till mer eller mindre alla fel jag klagade på om Galaxy Fold.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

@hakan78: Ursäkta men va? Du vill vika ihop enheten så att huvudskärmen är skyddad, precis som Galaxy Fold. Men du vill inte ha Galaxy Fold eftersom att den har en sekundär skärm på utsidan, som är oskyddad. Och därför föredrar du Mate X, där du bara har en skärm som viks ihop utåt, som du inte vill ha, med hela skärmen oskyddad på utsidan, som du inte vill ha. What? Låter som att du vill ha en enhet med skärmar på alla sidor men samtidigt inte på någon sida alls.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

Kommer det P30 modeller också?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inte varje dag man kan säga att man köpt en vikbar telefon för 24 lök som är driven av balong 5000 :'D

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |