Webhallen Config nedsatt till 16K. Värt?

Permalänk
Medlem

Webhallen Config nedsatt till 16K. Värt?

Godmorgon alla Sweclockare!

Har varit i köpetankar ett par veckor nu och spanat lite på olika sidor. Just nu firar ju Webhallen något jubileum och då hittade jag denna (tror jag) pärla:

https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-...

2070 och Ryzen 7 samt lite andra schysta delar, verkar ju helt klart prisvärd.

Ni med lite mer kött på benen, skulle ni säga att detta är värt ett kap?

Edit: kanske borde länka också, här: https://www.webhallen.com/se/product/291743-Webhallen-Config-...

Visa signatur

Anime is the only valid reason to skip school.

Permalänk
Medlem

@GetZX: Det är helt klart en grym datorer jag tycker är värd priset.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte ett kap, det är ungefär vad delarna kostar om man bygger ihop själv:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700X (3 579 kr hos Power)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2070 Dual Advanced 8G (6 290 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define C (890 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F Gaming (1 299 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance RGB 16GB (2x8GB) (1 179 kr hos Dustin)
SSD: Samsung SSD 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU) (1 049 kr hos Inet)
HDD: WD Intern hårddisk Blue Desktop HDD 1TB (490 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair TX750 750W 80 Plus GOLD (1 190 kr hos Alina)
Summa: 15 966 kr

D.v.s. till det priset den kostar nu är den rimligt prissatt. För ordinarie pris är den för dyr.

OBS: Jag har bara gissat på vilket grafikkort och vilket minne de satt i, så det kan vara lite dyrare modeller.

Sedan får du lägga till lite för en Windows-licens också för att det ska vara jämförbart.

Komponentvalet ser helt okej ut. Rätt så välbalanserat bygge. Den enda anmärkningen jag har är minnet. Där tycker jag de borde ha tryckt in minst 3000 MHz-minne.

Jag hade personligen byggt den själv, men det är för att jag tycker det är kul att bygga datorer. Det finns fördelar med att låta Webhallen bygga åt dig dock så klart.

Uppdaterat lista från Komponentkoll (korrigerat ett misstag)
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte ett kap, det är ungefär vad delarna kostar om man bygger ihop själv:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 2700X (3 579 kr hos Power)
Grafikkort: ASUS GeForce RTX 2070 Dual Advanced 8G (6 290 kr hos NetOnNet)
Chassi: Fractal Design Define C (890 kr hos Webhallen)
Moderkort: MSI B450M PRO-M2 (849 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance RGB 16GB (2x8GB) (1 179 kr hos Dustin)
SSD: Samsung SSD 860 EVO 500GB (MZ-76E500B/EU) (1 049 kr hos Inet)
HDD: WD Intern hårddisk Blue Desktop HDD 1TB (490 kr hos NetOnNet)
PSU: Corsair TX750 750W 80 Plus GOLD (1 190 kr hos Alina)
Summa: 15 516 kr

D.v.s. till det priset den kostar nu är den rimligt prissatt. För ordinarie pris är den för dyr.

OBS: Jag har bara gissat på vilket grafikkort och vilket minne de satt i, så det kan vara lite dyrare modeller.

Sedan får du lägga till lite för en Windows-licens också för att det ska vara jämförbart.

Komponentvalet ser helt okej ut. Rätt så välbalanserat bygge. Den enda anmärkningen jag har är minnet. Där tycker jag de borde ha tryckt in minst 3000 MHz-minne.

Jag hade personligen byggt den själv, men det är för att jag tycker det är kul att bygga datorer. Det finns fördelar med att låta Webhallen bygga åt dig dock så klart.

Tack som fan för input!
Kikade på din lista och det jag märkte stack ut var moderkortet. Om jag inte missminner mig så sitter det ett B450-F i webhallenbygget, några hundralappar dyrare.
Det jag ser som fördelaktigt är att det även ingår windowslicens som jag inte annars hade kunnat ordna (förutom att köpa nytt).

Överlag känns det ändå hyfsat värt! Än en gång, tack för input.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@GetZX: Det är helt klart en grym datorer jag tycker är värd priset.

Nice! Lutar nog mot att bli ett köp.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GetZX:

Tack som fan för input!
Kikade på din lista och det jag märkte stack ut var moderkortet. Om jag inte missminner mig så sitter det ett B450-F i webhallenbygget, några hundralappar dyrare.
Det jag ser som fördelaktigt är att det även ingår windowslicens som jag inte annars hade kunnat ordna (förutom att köpa nytt).

Överlag känns det ändå hyfsat värt! Än en gång, tack för input.

Men vafan, jag klickade ju på rätt moderkort. Jaja Jag har korrigerat min lista i mitt förra inlägg nu.

Då får jag det ändå till att datorn från Webhallen är rätt prisvärd. Samma pris för datorns komponenter shoppade från 4 olika ställen jämfört med en färdigmonterad dator inkl Windowslicens är svårt att kalla för något annat än prisvärt. (Även om jag själv tycker att bygget är en del av nöjet )

Du blir inte missnöjd hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Nice! Lutar nog mot att bli ett köp.

Webhallen brukar ju vara enkla att ha att göra med. Fråga om du kan skjuta till några hundringar för snabbare minne.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men vafan, jag klickade ju på rätt moderkort. Jaja Jag har korrigerat min lista i mitt förra inlägg nu.

Då får jag det ändå till att datorn från Webhallen är rätt prisvärd. Samma pris för datorns komponenter shoppade från 4 olika ställen jämfört med en färdigmonterad dator inkl Windowslicens är svårt att kalla för något annat än prisvärt. (Även om jag själv tycker att bygget är en del av nöjet )

Du blir inte missnöjd hur som helst.

Hehe lätt hänt!

Skönt att höra, då kan jag köpa den med gott samvete 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Webhallen brukar ju vara enkla att ha att göra med. Fråga om du kan skjuta till några hundringar för snabbare minne.

Är det så pass värt det? Hur mycket konkret skillnad gör skillnaden i busshastighet?

Tack på förhand

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Är det så pass värt det? Hur mycket konkret skillnad gör skillnaden i busshastighet?

Tack på förhand

Ja, minneshastigheten ger en bra skjuts för Ryzen.
3200 Mhz är väl sweetspot sett till pris/prestanda.

För Intel spelar det ingen större roll.

Edit: Skiljer ~200:- mellan 2666 Mhz-minnen och 3200 Mhz. Hoppar man upp till 3466Mhz så är de ~700-800:- dyrare.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, minneshastigheten ger en bra skjuts för Ryzen.
3200 Mhz är väl sweetspot sett till pris/prestanda.
https://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2018/05/farcry5-ddr4-clock-speeds-low-645x583.png

För Intel spelar det ingen större roll.

Edit: Skiljer ~200:- mellan 2666 Mhz-minnen och 3200 Mhz. Hoppar man upp till 3466Mhz så är de ~700-800:- dyrare.

Hmm ok ok. Är rätt kass på byggandet personligen, tror du att de kan ordna det åt mig eller lär jag behöva fixa det själv? Ska höra mig för när jag hämtar den idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Hmm ok ok. Är rätt kass på byggandet personligen, tror du att de kan ordna det åt mig eller lär jag behöva fixa det själv? Ska höra mig för när jag hämtar den idag

Jag menar att du kan förmodligen ringa eller skicka ett email innan du köper den och höra om du kan lägga till mellanskillnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag menar att du kan förmodligen ringa eller skicka ett email innan du köper den och höra om du kan lägga till mellanskillnaden.

Done and done.

Tackar så hjärtligt för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Done and done.

Tackar så hjärtligt för tipset!

Gick dom med på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får du fin kabeldragning och montering (varierar ju lite bland leverantörer) så är det där ett helt okej pris enligt mig.

Köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Gick dom med på det?

Inget svar ännu, hehe. Skickade mejl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Får du fin kabeldragning och montering (varierar ju lite bland leverantörer) så är det där ett helt okej pris enligt mig.

Köp!

Hoppas det! Men jag litar på Webhallen, så vitt jag vet har de rätt bra koll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GetZX:

Inget svar ännu, hehe. Skickade mejl.

Tyvärr kunde dom inte lösa det. Bara datorer som man konfigurerar själv går att ordna det.

Visa signatur