Hur fungerar överklockning på Ryzen 2700x?

Permalänk
Medlem

Jag ändrade voltage offset till -0.1 och har OK temps vid spelande. Dock har jag börjat höra ett ljud som jag är osäker varifrån det kommer. Låter nästan som en gammal hårddisk när den laddar. Någon aning om vad det kan vara? Det sker när jag sätter igång Anthem. Verkar vara något folk kallar coil whine. Är detta vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@Goong: Du ligger på 76 grader även under långa stresstester med Prime95? För jag har en Dark Rock 4 Pro och låg på 80 i Prime95. Ligger dock inte på dessa temps när jag spelar.

Dock ser jag nu att jag vid idle ligger ganska högt på EDC i Ryzen Master (35-45%). Är det något du känner igen och vet du i så fall om det är något som borde väcka oro för stabiliteten?

Ja temperaturerna håller sig nere väldigt bra. Är helnöjd med Noctuan
Ligger högt i EDC så, vet inte riktigt vad det är så.

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

@Goong: Är det där när du befinner dig i ett spel och kärnorna boostar? Om du ligger på 99% EDC kan du behöva byta till balanced power plan i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bawh:

@Goong: Är det där när du befinner dig i ett spel och kärnorna boostar? Om du ligger på 99% EDC kan du behöva byta till balanced power plan i windows.

Jag kikade lite på det. Det hjälpte inte att ändra till balanserad profil.
Det var pga precision boost som gjorde att kärnorna gick på max. När jag slog på AMD cool 'n quiet igen så sjönk EDCn till ca 30% och kärnorna gick ner till 2,2Ghz i viloläge. Kör väl på det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro