Permalänk
Medlem

Xiaomi Wowstick

Hej!

För några dagar sedan stötte jag på denna elektriska skruvdragare som bara är lite större än en tjock penna. Den har fått väldigt bra kritik och jag undrar om det finns någon som provat denna? Är lite sugen på att testa den. Kostar bara 400+frakt känns som ett riktigt kap ifall den fungerar bra.

https://sale.aliexpress.com/__pc/affi-item.htm?spm=a2g0s.9042...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hej!

För några dagar sedan stötte jag på denna elektriska skruvdragare som bara är lite större än en tjock penna. Den har fått väldigt bra kritik och jag undrar om det finns någon som provat denna? Är lite sugen på att testa den. Kostar bara 400+frakt känns som ett riktigt kap ifall den fungerar bra.

https://sale.aliexpress.com/__pc/affi-item.htm?spm=a2g0s.9042...

Till vad? Vad är det för användningsområde du tänkt ha den till? Betvivlar att man får ett vettigt grepp då det är en penna och då blir det ju svårt att få loss/fästa saker propert. Nästan större chans att man drar sönder t ex skruvhuvuden pga detta.

Skulle hellre satsa på en Bosch IXO och sätta på förlängningsskaft där man inte kommer åt. Boschen har betydligt större användningsområde och således mer värd sina pengar, iaf enligt mig.

https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Bosch-IXO-V/40-977...

Permalänk
Medlem

(Är bara här för att jag läste Wowstick och var tvungen att kolla)

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@Def_Dog:

Men poängen med Wowstick som jag ser det är att den är i ett så litet format. T.ex ska jag plocka ur något ur en dator slipper jag gärna plocka ut fler delar än nödvändigt. Med denna behöver man inte trängas för att få ut någon särskild del plus att den är avlång vilket underlättar en hel del också. Enkel att ha framme och tar igen plats när den inte används.

Det enda jag kan tänka mig den har som nackdel är att den förmodligen inte är särskilt stark. Men pengen man får lägga känns helt klart värt det för att testa.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Till vad? Vad är det för användningsområde du tänkt ha den till? Betvivlar att man får ett vettigt grepp då det är en penna och då blir det ju svårt att få loss/fästa saker propert. Nästan större chans att man drar sönder t ex skruvhuvuden pga detta.

Skulle hellre satsa på en Bosch IXO och sätta på förlängningsskaft där man inte kommer åt. Boschen har betydligt större användningsområde och således mer värd sina pengar, iaf enligt mig.

https://www.clasohlson.com/se/Skruvdragare-Bosch-IXO-V/40-977...

Jag skulle säga att risken att dra sönder skruvar är större med den du länkade är betydligt större, då den inte har ställbart moment.

Xiaomi-grejen ser ju mer ut att vara till för att skruva på datorer och fin-elektronik, inte Ikeamöbler och liknande. Lite som skillnaden mellan en hammare och en slägga..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag skulle säga att risken att dra sönder skruvar är större med den du länkade är betydligt större, då den inte har ställbart moment.

Xiaomi-grejen ser ju mer ut att vara till för att skruva på datorer och fin-elektronik, inte Ikeamöbler och liknande. Lite som skillnaden mellan en hammare och en slägga..

Fast drar du sönder skruvar med en ixo så gör du ju bara fel, antingen har du fel bits eller så kör du för snabbt? Men ja, frågan är om den är kraftig nog att dra loss skruv i ett chassi. Att skruva ihop en mobil lär den nog funka fin fint för samtidigt som man kanske egentligen vill ha handkraft för det.

Permalänk
Medlem

Vad gör denna Wowstick som en mejsel inte klarar? För 400kr får man en väldigt fin mejselsats.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Kul grej, jag blir sugen på den i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Vad gör denna Wowstick som en mejsel inte klarar? För 400kr får man en väldigt fin mejselsats.

Snurrar med hjälp av en motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Snurrar med hjälp av en motor.

Så en mejsel klarar inte att snurra utan elektrisk motor som i denna Wowstick? Jag förstår vad du menar men jag förstår inte vem produkten vänder sig till, framförallt till det priset. Med tanke på storleken kan jag säga att den motor som sitter i inte är att hänga i granen och jag har jobbat med otaliga småmotorer i den storlek som jag antar, baserat på bilderna, sitter i Wowstick.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Så en mejsel klarar inte att snurra utan elektrisk motor som i denna Wowstick? Jag förstår vad du menar men jag förstår inte vem produkten vänder sig till, framförallt till det priset. Med tanke på storleken kan jag säga att den motor som sitter i inte är att hänga i granen och jag har jobbat med otaliga småmotorer i den storlek som jag antar, baserat på bilderna, sitter i Wowstick.

Jag ville vara lite rolig...
Största skillnaden är väl att den är elektrisk, det är vad den gör(är) som en vanlig mejsel inte gör(är).

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Jag ville vara lite rolig...
Största skillnaden är väl att den är elektrisk, det är vad den gör(är) som en vanlig mejsel inte gör(är).

Jodå, fick mig ett litet skratt sen insåg jag att "fan han kanske är allvarlig.."

Hittade en väldigt kortfattad recension och ja, någon kraft (3Nm) i den finns inte att tala på. Tveksam att man ens skulle kunna släppa på skruvarna för grafikkortet. Fungerar säkert jättebra om man skruvar telefoner eller moderkort till laptops ett par gånger i veckan.

https://the-gadgeteer.com/2017/12/06/wowstick-1fs-electric-sc...

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701