Prestanda i Retropie

Permalänk
Medlem

Prestanda i Retropie

Jag har funderingar på att skaffa mig en retropie och har varit inne och kikat på de olika systemen som den skall klara av. Enligt retropie.ork.uk så finns det hela vägen upp till Nintendo Wii. Men jag undrar om Wii spelen rullar på bra eller om man får räkna med dåliga fps. Finns det någon här inne som har koll på det?

Permalänk

@NeKeM: Hej, Nej senaste raspberry pi 3 klara inte wii inte ens n64 fullt ut. Finns andra alternativ som ODROID-XU4 som är ett mycket kraftfullare kort. Föredrar också personligen LAKKATV framför retropie, mitt tips till dig googla och youtuba finns hur mycket som helst redan kring detta ämne.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av NeKeM:

Jag har funderingar på att skaffa mig en retropie och har varit inne och kikat på de olika systemen som den skall klara av. Enligt retropie.ork.uk så finns det hela vägen upp till Nintendo Wii. Men jag undrar om Wii spelen rullar på bra eller om man får räkna med dåliga fps. Finns det någon här inne som har koll på det?

Beror helt på vad du kommer köra Retropie på. Jag har en Raspberry Pi 3B som inte riktigt klarar alla Nintendo 64 spel. Har inte testat Wii.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Gillar Rasppberry 3an (första utgåvan). Den funkar perfekt till Arkad-rom:ar och Amiga-spel men jag har inte testat på mer avancerade saker än så.

Permalänk
Medlem

Som tidigare inlägg säger så fungerar inte ens dom allra mest tungdrivna N64 spelen fullt ut på RPI 3, så Wii är dessvärre bara att glömma tyvärr.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle säga att PSX och allt äldre går att köra mer eller mindre perfekt. Nyare grejer är det lite si och så med, ställer mig mycket tveksam till att en Pi skulle orka dra Wii-spel. Säker på att du inte läst om nån x86-version eller nåt?

Vidare tycker jag Lakka är mycket trevligare än Retropie. Det känns mycket mer polerat. Gränssnittet är en ripoff av XMB, och funkar väldigt bra, man slipper den saliga mixen av grafiskt och nCurses osv. Prestandamässigt lär de vara likvärdiga, båda bygger väl på Libretro.

Visst, förmodligen kan man anpassa mer och göra fler inställningar i Retropie, men hittills har i alla fall inte jag saknat något vad det gäller den saken i Lakka heller. Tycker det är klockrent i alla bemärkelser.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jag har en Raspberry Pi 3B som inte riktigt klarar alla Nintendo 64 spel.

Vad har du för kylning på den? Vad jag har sett så ska 3B kunna bli ganska varm och throttla då.
3B+ ska vara lite bättre.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Vad har du för kylning på den? Vad jag har sett så ska 3B kunna bli ganska varm och throttla då.
3B+ ska vara lite bättre.

Den 3B jag kör Lakka på orkar inte heller riktigt med allt N64 jag kastar på den, trots mer än adekvat kylning

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kaput:

Den 3B jag kör Lakka på orkar inte heller riktigt med allt N64 jag kastar på den, trots mer än adekvat kylning

Jag kör med en rejäl kylfläns så kylningen är inte problemet riktigt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

https://i.imgur.com/4GiGnt9.jpg

Jag kör med en rejäl kylfläns så kylningen är inte problemet riktigt.

Det var en läcker liten rackare..

Vad är det för delar du har i den och vart har du köpt det?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av WorriedElk:

Kör med Retroflags NES chassi, sen fräste en kompis ut kylflänsen åt mig som jag monterat tillsammans med en liten 50mm fläkt som snurrar på lite lätt. Utöver de har jag bara moddat in en XBOX-receiver så jag kan använda deras trådlösa dosor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ETA Prime på youtube har bra information i sina videor.

https://www.youtube.com/user/Mretaprime

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

På tal om frontends, så är Pegasus rätt trevligt och lightweight. Dock i alpha stadiet än så länge, men går att aktivera via Retropies experimental meny.

Permalänk
Skrivet av WorriedElk:

Skrivet av C4B12:

Kör med Retroflags NES chassi, sen fräste en kompis ut kylflänsen åt mig som jag monterat tillsammans med en liten 50mm fläkt som snurrar på lite lätt. Utöver de har jag bara moddat in en XBOX-receiver så jag kan använda deras trådlösa dosor.

Jag kan varmt rekommendera ODROID-C2 som alternativ för raspbery pi 3b, betydligt rappare kort för ungefär samma pengar,enda minuset med detta kort är att den saknar integrerad wifi och bluetooth som raspberry pi har. Här kommer några bilder.