Rykte: Xbox One S All-Digital Edition utan optisk läsare släpps i maj

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Xbox One S All-Digital Edition utan optisk läsare släpps i maj

Enligt uppgift lanserar Microsoft en ny variant av Xbox One S i maj 2019. Nytt är att den saknar optisk läsare och därmed får en lägre prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En av de stora födelarna med konsoller är ju att man fortfarande kan sälja spelen när man spelat igenom eller tröttnat på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

En av de stora födelarna med konsoller är ju att man fortfarande kan sälja spelen när man spelat igenom eller tröttnat på dem.

Instämmer. Även om konsollen är en tusing billigare så förlorar man på det i längden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av mill:

En av de stora födelarna med konsoller är ju att man fortfarande kan sälja spelen när man spelat igenom eller tröttnat på dem.

Skrivet av Lodisen:

Instämmer. Även om konsollen är en tusing billigare så förlorar man på det i längden.

Detta beror dock lite på hur strömningstjänsten kommer funka, ingår "Gold" och funkar likt premiere på Origin så kommer man ju inte behöva betala per spel utan få allt för en prenumerationskostnad.

Permalänk
Medlem

Är det enbart Microsoft egna butik som gäller för spelköp då?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Är det enbart Microsoft egna butik som gäller för spelköp då?

Det får man väl anta, misstänker att du inte kan köpa Xbox-spel i Steam, Epic, Origin eller Uplay i dagsläget? Ser inte varför Microsoft skulle vilja ändra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Detta beror dock lite på hur strömningstjänsten kommer funka, ingår "Gold" och funkar likt premiere på Origin så kommer man ju inte behöva betala per spel utan få allt för en prenumerationskostnad.

Själv köper jag mina spel på skiva om de finns att köpa på skiva men till exempel Black Desert Online köptes via butiken..
Tänker inte köra någon streamingtjänst för att spela ett par spel och betala extra i längden
Köper nog hellre 3 spel för 600kr styck än betala säg 100kr varje månad för att få spela de.. XD
Edit: går min OG Xbox one sönder som sambon kör med kan det ju passa henne

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Är det enbart Microsoft egna butik som gäller för spelköp då?

Du skulle ju kunna köpa nycklar på andra sidor..

Permalänk
Medlem

För 2k om det priset stämmer är det faktiskt mycket man får för pengarna egentligen. De borde ju göra samma sak med One X egentligen. Men det kommer väl. Frågan är bara hur stor marknaden är, den borde ju börja bli relativt mättad vid detta laget känns det ju som?

Digital försäljning växer ju så det knakar iaf så förstår ju varför de släpper ngt sånt här. Hade jag skaffat en konsol nu hade jag kört på digitala köp uteslutande. Är så inne i det nu från PC att allt annat känns helt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

bra att de testar detta innan de lanserar en ny generations konsoler som tar bort fysisk media totalt, hoppas denna floppar totalt så de vaknar upp och fattar att de flesta av oss föredrar spel på skiva som går att spela efter speltjänsterna har stängt ner i framtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar idén, men problemet som jag ser är att digitala spel fortfarande (oftast) är betydligt dyrare än fysiska på konsol. Om de skulle kosta lika mycket känns det som man får väldigt mycket för pengarna med en Xbox utan optisk läsare.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd

För mig är detta bra. Jag har några spel på skiva men de allra flesta spel jag köpt har varit online. Enda nackdelen med nedladdade spel är just att man inte kan sälja dem vidare, vilket inte är någon större nackdel för mig. Bättre då att veta att spelen inte försvinner och sannolikt går att spela på framtida generationer.

Det viktiga nu är att de på något sätt möjliggör att få över spel man har på skiva till en digital licens. Sannolikt kommer man behöva skicka in skivorna eller lämna in dem i en spelbutik eller liknande, men det är helt ok för min del.

Permalänk
Medlem

Köpte xbox one s av anledningen att det är en billig 4k ultra hd spelare och kan spela lite exklusiva spel så inget för mig, behöver läsaren

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lite en bluray-läsare kostar så inbillar jag mig att detta uteslutande handlar om att stänga ute konkurrens och binda upp spelare på olika former av prenumerationstjänster. Sedan är det givetvis även så att det finns tekniska fördelar med digital distribution. Men tänker så här - kostnaden för bluray-läsaren är så låg så det kommer inte minska ner produktionskostnaden för konsolen nämnvärt, kanske ~250-300 kronor. Högst tveksamt att någon kommer att välja bort möjligheten att spela fysiska spel (begagnade, redan köpta, lånade etc) för en så liten besparing. Istället så kommer MS behöva subventionera dessa konsoler betydligt hårdare än dagens. Och vad de förlorar på dessa subventioner kommer de garanterat att vilja få in på något annat sätt, via prenumerationstjänster, högre priser på spel etc. Av allt att döma så kommer även nästa generations konsoler bli 100 procent bakåtkompatibla med dagens, och den spelare som då har sina spel som digitala kopior kommer ha en mycket högre tröskel för att byta Xbox till PS och vice versa.

Nedanstående citat är från 2013, och lär ju ha skett en viss reduktion i pris sedan dess.

"One other major cost driver of the Xbox One compared to the PlayStation 4 is the optical drive. Microsoft uses a Blu-ray drive made by Lite-On, compared to what IHS believes to be an in-house, Sony-made device in the PlayStation 4. The Lite-On drive accounts for $32 of the Xbox One BOM."

Permalänk
Medlem

Det kan nog bli bra för dem som inte bryr sig om spel på skiva.
Men skulle jag köpa en Xbox-One så skulle jag köpa en begagnad då jag vill ha möjligheten till Blu-Ray.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kan man köpa fysiska utgåvor och dessutom få en kod för nedladdning? I så fall skulle jag överväga ett sånt köp. Men att bara köpa digitala nycklar, då hade jag stått över.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

För 2k om det priset stämmer är det faktiskt mycket man får för pengarna egentligen. De borde ju göra samma sak med One X egentligen. Men det kommer väl. Frågan är bara hur stor marknaden är, den borde ju börja bli relativt mättad vid detta laget känns det ju som?

Digital försäljning växer ju så det knakar iaf så förstår ju varför de släpper ngt sånt här. Hade jag skaffat en konsol nu hade jag kört på digitala köp uteslutande. Är så inne i det nu från PC att allt annat känns helt ointressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Vanliga one s kan man få tag på för 1990kr och ännu lägre med jämna mellanrum.
Köpte min på black friday för några år sedan med bf1 och två st 4k blu-ray filmer för 1990kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

En möjlighet är att de har någon bundle i åtanke, typ skriv upp dig på gamepass i ett år och få konsolen gratis eller för en femtiolapp i månaden eller så, kanske att det blir helt gratis om man kör både gamepass och gold. Vilket hade kunnat vara ganska smart både från ms synvinkel och konsumentens. Xbone är en ganska bra tv-box och har man en tv i sovrummet eller så som inte har Netflix m.m så kan ju en xbox passa bra. Appstödet är kanske inte lika bra som någon Android box eller så men å andra sidan så är det mycket mindre mek och de appar som finns fungerar ju väldigt bra och hålls uppdaterade till skillnad från på en halvgammal smart tv.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vanliga one s kan man få tag på för 1990kr och ännu lägre med jämna mellanrum.
Köpte min på black friday för några år sedan med bf1 och två st 4k blu-ray filmer för 1990kr.

Detta är min "rädsla" kring den nya skivlösa varianten. Risken är att prisskillnaden i Sverige mot den vanliga Xbox One S, som redan nu ligger en bra bit under MSRP, blir alldeles för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

En av de stora födelarna med konsoller är ju att man fortfarande kan sälja spelen när man spelat igenom eller tröttnat på dem.

Fördel för konsumenten.
Nackdel för tillverkaren, dom säljer ju mindre kopior när du säljer dina spel vidare.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kanske, om jag kan koppla in min usb läsare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ska de gå all-in digitalt så borde de se till att den här konsollen har gratis live gold för evigt, pusha den sedan som en Fortnite och Apex-maskin.

Gamepass funkar och de flesta lär aldrig behöva köpa ett enda spel, men att kränga både online-avgift och spel-avgift varje månad är lite magstarkt.

Microsoft behöver dessutom slita av det här plåstret nu om de inte ska misslyckas nästa generation också,
att de som har xbox nu är nödda och tvingade att betala för live är inget starkt argument för nya köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

bra att de testar detta innan de lanserar en ny generations konsoler som tar bort fysisk media totalt, hoppas denna floppar totalt så de vaknar upp och fattar att de flesta av oss föredrar spel på skiva som går att spela efter speltjänsterna har stängt ner i framtiden.

Folk kommer aldrig begripa det och de enda de kan säga är att vi lever 2019 och därför ska man vara totalt korkad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett en Nintendo Switch utan skärm.

Permalänk
Inaktiv

Spelsamlaren och gubben i mig höjer näven!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att "köpa" spel digitalt är ju att man inte köper spelet.
Man köper oftast en licens att få använda spelet, men man äger inte spelet.
Licensen kan dras tillbaka om man inte följer villkoren i avtalet.

rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad händer om man blir bannad förlorar man alla spel också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vanliga one s kan man få tag på för 1990kr och ännu lägre med jämna mellanrum.
Köpte min på black friday för några år sedan med bf1 och två st 4k blu-ray filmer för 1990kr.

Ofan xD.

Ja, då borde den nu bli ännu billigare, annars finns nu noll vits med att köpa utan spelare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Folk kommer aldrig begripa det och de enda de kan säga är att vi lever 2019 och därför ska man vara totalt korkad.

Skickades från m.sweclockers.com

jag har helt slutat köpa ej fysiska spel till konsol och handlar knappt något på steam längre för vad händer den dagen steam inte längre finns? har redan spel i mitt bibliotek som inte fungerar längre samt spel som försvunnit som t.ex. många av de äldre codemasters titlarna i DiRT serien som mysteriskt försvunnit från steam...

https://steamcommunity.com/app/321040/discussions/0/135374296...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedman18:

Vad händer om man blir bannad förlorar man alla spel också?

Kontot blir normalt inte bannat utan konsolen, fast det beror väl på varför man blev bannad kanske. Min 360 blev bannad för att den var chippad vilket var ganska segt, ett gäng spel jag hade köpt digitalt kunde jag inte komma åt och så, men alla de spelen funkar ju bra nu på min xbone.