Rykte: Xbox One S All-Digital Edition utan optisk läsare släpps i maj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

@snajk: Fast det är ändå irrelevant i det stora hela, miljöpåverkan per krona är väldigt låg jämfört med andra aktiviteter som att åka och köpa mat.

Nja, miljöpåverkan per krona anser jag nog inte vara ett så bra mått då priset inte har så stor betydelse, miljöpåverkan per timme underhållning man får ut hade kanske varit mer relevant men även den varierar ju från person till person.

Samtidigt håller jag med i viss mån, miljöpåverkan av spelande utgör en väldigt liten del av det stora hela, men den diskussionen hade ni redan börjat innan jag kom in. Jag bara irriterar mig en del på de artiklar som har börjat komma ut nu som handlar om att strömmande media skulle ha så stor miljöpåverkan. De påstår att 80% av internettrafiken är just strömmande media, något som låter hyfsat långsökt med tanke på exempelvis spelnedladdningar eller mjukvaruuppdateringar. Men oavsett om siffran stämmer eller inte så måste man ju jämföra med hur det såg ut innan eller hur det hade sett ut utan strömmande media. Självklart påverkar strömmande media miljön mer än att titta på en film på TV exempelvis, men jämfört med att åka bil till videobutiken och hyra en film så är strömmande media rena eko-produkten. Sen gör antagligen tillgängligheten att vi konsumerar mer media, men samtidigt kanske slötittandet har gått ner, det är ingen enkel fråga att utreda men strömmande media, och nedladdade spel, har både för- och nackdelar för miljön likväl som för konsumenten.

Citat:

Det är ingen naturlag att man måste släppa halvfärdiga spel på skivan heller...

Nej självklart inte, men det är mer regel än undantag i alla fall.

Citat:

Största problemet är att företagen missbrukar upphovsrättslagen för att begränsa begagnathandeln som är tillåten och egentligen borde vara möjlig. Upphovsrätten togs fram för att både konsument och producent skulle ha rättigheter och skyldigheter, men pga aktiveringar och kopieringsskydd har företagen bara rättigheter och konsumenten bara skyldigheter. Samhället borde inte tillåta detta, begränsar man konsumenters rättigheter på konstgjord väg borde inte samhället heller lägga resurser på att se att företagens rättigheter efterlevs (dvs i praktiken blir piratkopiering tillåten).

Vissa här tror att upphovsrätten togs fram för att maximera företags vinster, det är inte alls så.

Jag tycker inte den här diskussionen har så mycket med ämnet att göra egentligen, man använder inte upphovsrättslagar för att begränsa vidareförsäljning då denna inte har något med upphovsrätt att göra. Men upphovsrätten finns för att skydda upphovsrättsinnehavare, inte konsumenter, genom att under en begränsad tid (inte så begränsad nu dock) ge skaparen exklusiv rätt att kopiera och distribuera sina verk. Det finns mig veterligen inget i upphovsrättslagarna om att det ska vara tillåtet att sälja vidare den media man har köpt, bara bestämmelser om hur mycket man har (och inte har) rätt att kopiera och distribuera vidare. Förutom vissa undantag, exempelvis för parodi eller pastisch, och förstås tidsbegränsningen i hur länge upphovsrätten är giltig, så är upphovsrättslagen ensidigt fördelaktig för upphovsrättsinnehavare. Huruvida det är en nackdel för konsumenten eller inte kan man förstås diskutera men självklart hade det producerats mindre innehåll om det hade varit helt tillåtet att kopiera och distribuera så kallad intellektuell egendom. Dock är väl i princip alla, utom möjligen Elvis kvarlevande familj, Disney och liknande, överens om att tiden upphovsrätten gäller är helt åt helvete för lång.

Angående rätten att sälja vidare så tror jag att de flesta inte bryr sig särskilt mycket. Pengarna man får gör det knappt värt mödan, och det är trevligt att kunna gå tillbaka till exempelvis gamla spel och spela dem igen.

Permalänk
Medlem

Måste ju bli döden för Gamestop nu

Permalänk
Snusfri

Kommer den landa runt 1500:- så kan det bli ett köp, spelar så pass få handkontroll-spel, har gamepass och spelar aldrig online.

Sedan så har Kodi på Xbone blivit riktigt bra vad jag förstått så den skulle passa mig bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

One S har riktpris $299. Denna nya sägs ha ett riktpris på $199. Butikspris överensstämmer inte alltid med riktpris.

Vad förstår du inte?

Skickades från m.sweclockers.com

När hade one s riktpriset 299dollar? Lol?
Jag köpte min 2 år sen för 1990kr med två spel.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

När hade one s riktpriset 299dollar? Lol?

När? Idag.
https://www.xbox.com/en-US/xbox-one/consoles#xbox-one-s

Citat:

Jag köpte min 2 år sen för 1990kr med två spel.

Och? Det är ju ett butikspris.
Var det 1 TB Bundle för övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

När? Idag.
https://www.xbox.com/en-US/xbox-one/consoles#xbox-one-s

Och? Det är ju ett butikspris.
Var det 1 TB Bundle för övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är på deras hemsida... ute i butikerna kostar det inte 299$ någonstans.

Min var bara 500gb men 1tb har gått för 2000 med två spel med.
Jag tror att priset kommer vara så snarlik den med Blu-ray spelaren att det inte kommer vara värt det.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det är på deras hemsida... ute i butikerna kostar det inte 299$ någonstans.

Förstår du inte skillnaden mellan riktpris och butikspris, är det där det brister?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ipac: Rekommenderat pris till butikerna att sälja den varan för. Har jag fel? Ofta är pris i butikerna högre än riktpriset. Speciellt i Sverige med svensk moms och allt.
Vi får väll se vad det kommer att kosta i Sverige. Som sagt så tror jag att det kommer vara runt 2000kr ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd

@Zargoz: Jo riktpris är vad leverantören eller tillverkaren rekommenderar som pris och vissa sätter det högt och andra lågt. Ms verkar ha höga riktpriser då konsolerna alltid säljs för ganska mycket lägre pris än så. Tittar man på deras butik så är ju priserna väldigt höga jämfört med butiker, 5000-nånting för one x när den ligger en tusing lägre i butik exempelvis. Alltså är det ingen vild gissning att förhållandet kommer att vara likartat för den nya konsolen. Vilket betyder ett normalpris på runt 1600-1700 och reapris på kanske 1300. Sen är det förstås inte säkert att denna följer samma mönster.

Permalänk
Inaktiv

Lite sent att släppa en Xbox 1 nu när vi snart får news om nästa generations konsoler, Speciellt S modellen som är den svagaste av alla konsoler idag.