Permalänk
Medlem

@Dekkan:

mm jobbig väntan dock suck

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

bah inte fått nåt än :S årets spännande händelse haha

Skrivet av Dekkan:

Kan dröja till nästa onsdag innan man får något.

Japp, de skickas ut med start idag 7:e och alla ska fått sitt senast 13:e. Tror jag fått min 8:e två år i rad så förväntar mig att den kommer imorgon för min egen del

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fick 8800 kr tiilbaka. Räcker knappt till nya sommardäcken...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

5400 tillbaka, ganska precis som förväntat.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade räknat med 16'000, får 8'200. Vette tusan vad jag missat. Besviken hur som helst.
Det lurade nog till det att jag gick en bra bit norr om brytpunkten förra året.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Fick mitt besked redan igår, blev lite förvånad då det var idag som de börjar skicka ut dem till de digitala brevlådorna. Får som vanligt tillbaka då jag betalar 50% skatt på min lön från kommun som deltidsbrandman. 16440kr tillbaka.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Frugan 13000 tillbaka på skatten. Nu är väntan olidlig på mitt eget besked.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skäggig legend

Varför har de stängt tjänsten??

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Hade räknat med 16'000, får 8'200. Vette tusan vad jag missat. Besviken hur som helst.
Det lurade nog till det att jag gick en bra bit norr om brytpunkten förra året.

Hur kan man vara besviken på låg skatteåterbäring?

Själv tror jag att jag ligger minus i år.

Permalänk
Lego Master

@XHI:
Kanske många intresserade SweClockare som sänkte servern?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Hur kan man vara besviken på låg skatteåterbäring?

Själv tror jag att jag ligger minus i år.

För att man kanske betalar extra skatt medvetet för att få en återbäring, men pga. t ex förhöjd lön passerat en gräns och nu får en rejält mindre summa tillbaka än väntat?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

För att man kanske betalar extra skatt medvetet för att få en återbäring, men pga. t ex förhöjd lön passerat en gräns och nu får en rejält mindre summa tillbaka än väntat?

Det verkar ju konstigt... jag menar, varför betala in extra skatt för att få återbäring? Finns väl bättre sätt att investera pengar?

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju om man inte får tillbaka något. Vem vill frivilligt låna ut pengar till staten? Bättre att förvalta stålarna själv.

Permalänk
Medlem

@videopac: Jag sa inte att det var ett bra sätt, jag menar bara att det förekommer och är en variant av sparande kortsiktigt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: @FabriciusRex: @videopac:
Självklart är idealet att man betalat in rätt från början, dvs inte får varken rest eller kvar skatt. Men skatten dras på månads basis.
Om man normalt får en summa per månaden, men plötsligt får en 4x högre summa en månad, så dras skatten på den högre månadslönen, som om man hade den inkomsten varje månad. (Efter tabell)
Det är vad som hände mig förra året. Fick en lön där det landade på 54% skatt, räknade väl med att få tillbaka de överskjutande procenten när man räknar på hela året. Men så gick jag över brytpunkten en del också, troligen där jag räknade lite tokigt.

Det är ju inte alltid man själv kan bestämma hur det går.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

@trickeh2k: @FabriciusRex: @videopac:
Självklart är idealet att man betalat in rätt från början, dvs inte får varken rest eller kvar skatt. Men skatten dras på månads basis.
Om man normalt får en summa per månaden, men plötsligt får en 4x högre summa en månad, så dras skatten på den högre månadslönen, som om man hade den inkomsten varje månad. (Efter tabell)
Det är vad som hände mig förra året. Fick en lön där det landade på 54% skatt, räknade väl med att få tillbaka de överskjutande procenten när man räknar på hela året. Men så gick jag över brytpunkten en del också, troligen där jag räknade lite tokigt.

Det är ju inte alltid man själv kan bestämma hur det går.

Jo, men då blir man även då borde man bli glad över att man inte lånat ut sexton tusen som man kunde gjort något roligare med till staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jo, men då blir man även då borde man bli glad över att man inte lånat ut sexton tusen som man kunde gjort något roligare med till staten.

Fast jag blev besviken! (Se tidigare post.)
Man kan se på det från flera synvinklar.
Du talar om att "lånat pengar till staten." Om jag hade sparat de pengarna på banken, så hade jag fått NOLL procent ränta. Staten betalar ränta, så det är ett bättre sparande än ett bankkonto idag.

Å andra sidan, med ditt tanke sätt, skulle man troligen bli gladast om man fick över 100k i rest/kvar skatt?
För då har man ju inte lånat ut så mycket pengar under det gångna året, eller?
Man kunde haft pengarna i arbete och nu betalat in vad man är skyldig, plus räntan förstås.
Det förutsätter att man kunnat investera på ett sätt som genererat mera vinst än räntan staten kräver för kvarskatten.
Vinst som du måste beskatta för nästa år!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

säger så här "Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen" XD

Tror jag fått min idag fick mail om det i alla fall, hoppas inte restskatt (har legat på rätt sida länge nu i alla fall)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Vad jag än skriver in (20km eller 90km) så blir det 0kr i avdrag Förstår inte riktigt vad jag gör för fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Fast jag blev besviken! (Se tidigare post.)
Man kan se på det från flera synvinklar.
Du talar om att "lånat pengar till staten." Om jag hade sparat de pengarna på banken, så hade jag fått NOLL procent ränta. Staten betalar ränta, så det är ett bättre sparande än ett bankkonto idag.

Å andra sidan, med ditt tanke sätt, skulle man troligen bli gladast om man fick över 100k i rest/kvar skatt?
För då har man ju inte lånat ut så mycket pengar under det gångna året, eller?
Man kunde haft pengarna i arbete och nu betalat in vad man är skyldig, plus räntan förstås.
Det förutsätter att man kunnat investera på ett sätt som genererat mera vinst än räntan staten kräver för kvarskatten.
Vinst som du måste beskatta för nästa år!

Är 98% säker på att intäktsräntan på skattekontot är noll?

Permalänk
Medlem

Hur kan ni se era uppgifter redan? För mig står det att inkomstdeklarationen är stängd till 19/3 för alla.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Hur kan ni se era uppgifter redan? För mig står det att inkomstdeklarationen är stängd till 19/3 för alla.

Digital brevlåda av något slag, jag har fortfarande inte fått min dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hur kan ni se era uppgifter redan? För mig står det att inkomstdeklarationen är stängd till 19/3 för alla.

Skrivet av Irregular Programming:

Digital brevlåda av något slag, jag har fortfarande inte fått min dock.

Skaffa Kivra!

@Irregular Programming Det spelar ingen roll vad jag skriver, du plockar alltid upp en ny tråd att dra i. Meningslöst att fortsätta skriva.
Jag var i alla fall besviken att jag bara fick åtta o två. Hade du haft Kivra, hade du också haf möjligheten att vara glad eller besviken, redan idag!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Skaffa Kivra!

@Irregular Programming Det spelar ingen roll vad jag skriver, du plockar alltid upp en ny tråd att dra i. Meningslöst att fortsätta skriva.
Jag var i alla fall besviken att jag bara fick åtta o två. Hade du haft Kivra, hade du också haf möjligheten att vara glad eller besviken, redan idag!

Jag tolkade det som att han har en digital brevlåda, men inte har fått än. De skickar ut deklarationerna slumpvis mellan 7-13 mars. Så de började skicka ut idag, ja. Men det är inte alla som får idag, jag har inte heller fått, ansluten till Kivra sen något år tillbaka.

Visa signatur

Jag har en dator, den duger väl.

Permalänk
Skrivet av appmas:

Jag tolkade det som att han har en digital brevlåda, men inte har fått än. De skickar ut deklarationerna slumpvis mellan 7-13 mars. Så de började skicka ut idag, ja. Men det är inte alla som får idag, jag har inte heller fått, ansluten till Kivra sen något år tillbaka.

Sant, jag har Kivra.

Permalänk
Medlem

Får tillbaka runt 6000:- helt okej med tanke på man har tagit tjänstledigt så jobbade bara 8/12 månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Vad jag än skriver in (20km eller 90km) så blir det 0kr i avdrag Förstår inte riktigt vad jag gör för fel.

Mindre än 2 timmar genom kollektivt?
För mig blir det:

Med egen bil åker jag 07.00 hemifrån och kommer hem ca 18.30.
Om jag ska åka buss måste jag gå hemifrån 6.10 för att hinna med bussen 6.25, sen på vägen hem måste jag vänta tills 19.12-bussen för att komma tillbaka vid 19.30 hemma, sen 15 minuter hem, så 19.45.

Det blir 2 timmar, 5 minuter som jag tjänar på att åka bil.

"Beräknat belopp
19 333 kr"

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

använder kivra har inte fått nåt än..

Permalänk
Medlem

Samma diskussion varje år. Troligen får man beskedet ungefär på samma dag som förra året. Tror det var så att den gick efter sista siffran i personnumret.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Får nog inte förrän imorgon

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt